Moderator: Redaktörer
Vee-Eight skrev:Nej.
Kan dock inte hålla med om att det är kärnan i diskussionen.
Kurt49 skrev:Ok nu är det dags att skärpa till sig!
Jag utmanar alla tvivlare!
Jag ska ta hela historien från början...
En sen kväll i mörka december så råkade jag höra talas om ett hifi-märke som hette Coconut Audio, en god vän på detta forum skulle just testa en av deras strömkablar.
Tja tänkte jag, det finns det ju en mängd tillverkare som gör alla möjliga typer av strömkablage. Som gammal Purist Audio-gillare så ryckte jag på axlarna och tänkte, endast Jim Aud förtjänar min respekt och red iväg på min höga häst.
Historien hade nog antagligen slutat här om min goda vän inte hade propsat på att jag borde testa deras strömkablar.
Jag skickade ett mail till Coconut Audio och blev en av de utvalda som fick en strömkabel i julklapp.
Jag tänkte inte så mycket på detta eftersom jag var utomlands när jag fick beskedet om gåvan.
Jag kom hem och paketet låg och gjorde mig nyfiken.
Jag öppnade det och kopplade in den otroligt gediget tillverkade kabeln.
Lät den stå på i några dagar och satte mig ner och lyssnade.
Ojjjjjj vad paff jag blev, en strömkabel hade formligen förvandlat min redan hårdtweakade High End stereo till ren skär musikupplevelse!!
Nu sällar sig tvivlaren till "Den kritiska skaran" och ut flyger orden i kör:
-Han är köpt
-Han har ingen koll
-Han är en glad amatör
-Ingen kommer att tro honom......!!
mm.
Ni får givetvis bilda Er en egen uppfattning men jag vill bara säga för att förstärka mitt patos och min trovärdighet.
Jag jobbar som musikproducent sen 20 år tillbaka, varav jag varit audiofil lika länge.
Jag är studioägare sen länge och har testat en mängd olika fabrikat inom alla ljudområden.
Jag anser mig därför uppnått en mognad i mitt hifi- intresse som de flesta fjunmustacher med 3000 watt-tänk inte har en susning om.
Jag är inte köpt eller har heller inte någon skyldighet att haussa Coconut Audio på något sätt.
Men snälla innan ni tvivlar för hårt, gör Er själva en tjänst och testa kablage från Coconut Audio var stolta över att vi har så högpresterande Hifi-tillverkare i vårt lilla land!!!!
Nu till utmaningen:
Hör ni ingen markant skillnad, sälj stereon eller byt öron, på min anläggning var skillnaden som natt och dag!!!!!!
Själv håller jag på att se över hela mitt kablage.
Här gärna av Er!!
LeifB skrev:Vee-Eight skrev:LeifB skrev:Kabel tvekarna, tvivlarna måste bara prova hans nätkablar.
Som sagt hör man ingen skillnad så måste de finnas allvarliga brister i anläggningen eller hörslen.
Mvh.
Skulle snarare säga att det är allvarliga brister i anläggningen om det blir skillnad iom val av nätkabel.
Intressant tankesätt. Så du menar att nätkabel som Patrik gör kan påverka ljudet?
Fostex skrev:IÖ och LeifB, blir det verklighet av testet i fråga hoppas jag att ni delger resultatet är på forumet, jag är mycket intresserad av utfallet!
Har själv aldrig upplevt skillnaden, och är skeptisk med mina egna erfarenheter som referens, men jag har haft fel förr
hifikg skrev:Känner att jag måste ta tag i snoken och göra ett allvarligt blindtest för att se om jag har blivit tokig, suggererad eller om min anläggning är totalt instabil.
IngOehman skrev:I övrigt visar ditt inlägg ju egentligen bara att du är helt obekant med
den dignitet som suggestionseffekter kan slå med, vilket i sin tur gör
hela din rapport meningslös eller i varje fall ointressant, ja, alltså, om
den inte hade varit så fascinerande vill säga.
idea skrev:Kurt49 är misstänkt likt hälften av Patrick82.
Tror jag.
Kurt49 skrev:Ok nu är det dags att skärpa till sig!
Jag utmanar alla tvivlare!
Hör ni ingen markant skillnad, sälj stereon eller byt öron, på min anläggning var skillnaden som natt och dag!!!!!!
Här gärna av Er!!
Kurt49 skrev:Som avslutning vill jag berätta en liten anekdot till alla tvivlare. Jag har en gammal gitarristkompis som absolut inte är någon audiofil, dock tillhör han Sverigeeliten när det gäller att spela gitarr.
Han berättade för mig att han hade upptäckt stora skillnader mellan gitarrkablar. Han hade lånat en mängd olika fabrikat och satt sig ner en hel dag och jämfört dem. Han hade kommit fram till vilken kabel som lät bäst och använder nu den hela tiden.
Nattlorden skrev:Kurt49 skrev:Som avslutning vill jag berätta en liten anekdot till alla tvivlare. Jag har en gammal gitarristkompis som absolut inte är någon audiofil, dock tillhör han Sverigeeliten när det gäller att spela gitarr.
Han berättade för mig att han hade upptäckt stora skillnader mellan gitarrkablar. Han hade lånat en mängd olika fabrikat och satt sig ner en hel dag och jämfört dem. Han hade kommit fram till vilken kabel som lät bäst och använder nu den hela tiden.
Helt irrelevant i sammanhanget. Gitarrkabeln är del av ett ljudskapande instrument. Strömförsörjnining till en apparat är det inte.
Och sen är det INGEN som tvivlar på att man inte kan förstöra ljud med en kabel, däremot finns det ganska billiga/enkla kablar som det inte finns tekniska skäl till att man skulle kunna hitta något BÄTTRE. Sämre på ett sätt som några kan tänkas tycka om är alltså inget problem, och de tycker säkert att det för dem är bättre.
Kurt49 skrev:
Tror du jag sitter och inbillar mig dessa kablars förtjänster?;)
LeifB skrev:Har du funderat över om nätet kan ha en del störningar?
Nattlorden skrev:LeifB skrev:Har du funderat över om nätet kan ha en del störningar?
Vilket inte den sista metern kabel har den minsta chans att göra något åt.
OM den gör det, så är det ingen nätkabel längre, då är det ett nätfilter och bör marknadsföras som sådant.
LeifB skrev:Kan det finnas andra saker i luften som kablen kan ta upp?
Nattlorden skrev:LeifB skrev:Kan det finnas andra saker i luften som kablen kan ta upp?
De tas i så fall upp av kablarna i dina väggar. Det är mycket troligare att det kan finnas andra saker i luften som påverkar DIG mer.
Nattlorden skrev:LeifB skrev:Kan det finnas andra saker i luften som kablen kan ta upp?
De tas i så fall upp av kablarna i dina väggar. Det är mycket troligare att det kan finnas andra saker i luften som påverkar DIG mer.
LeifB skrev:Nattlorden skrev:LeifB skrev:Kan det finnas andra saker i luften som kablen kan ta upp?
Hmm personangrepp, tryter förslagen?
Nattlorden skrev:LeifB skrev:Nattlorden skrev:LeifB skrev:Kan det finnas andra saker i luften som kablen kan ta upp?
Hmm personangrepp, tryter förslagen?
Humorlös ikväll?
I vilket fall som helst så har jag rätt. Det räcker att din fru har den där parfymen du gillar på sig så lovar jag att det låter bättre från stereon.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 23 gäster