High End 2014

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

High End 2014

Inläggav hifikg » 2014-01-06 19:42

Påminner i all välmening om att den närmar sig
http://highendmassan.se
Så ingen skriver en vecka innan att det borde vi ha diskuterat tidigare.
Jag åker antagligen dit på lördagen även om jag inte vet riktigt varför. Det kan vara kul att besöka huvudstaden och det kan vara kul att få lite nördiga bilder och kanske hittar jag något spännande vax att bära hem. Att någon skulle presentera något som liknar ett avgörande ljudtekniskt framsteg har jag däremot svårt att våga hoppas på.

Kanske någon gemensam lunch/middag för Faktiskthängare? Vore onekligen kul att få fler ansikten till signaturerna här.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2014-01-06 19:54

Jag ska dit oxå.
Och nån mässmidda skulle va kul!
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-01-06 20:01

Oj!

Så snart?
Varför skrev du inte detta tidigare?

:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2014-01-06 20:49

När det ändock snackas mässor här så öppnar världens störst mässa imorgon 7/1-2014 CES i las vegas,där skulle ja vilja vara :)
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-06 21:48

:twisted:

Bild

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-06 22:26

petersteindl skrev::twisted:

Bild

Mvh
Peter

:lol: :lol: :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
lennartj

Störst?

Inläggav lennartj » 2014-01-07 01:02

Nicke skrev:När det ändock snackas mässor här så öppnar världens störst mässa imorgon 7/1-2014 CES i las vegas,där skulle ja vilja vara :)

Ha!
Bara för att en mässa är störst i USA tror de i sin enfald att den är störst i världen.
Det är tyskarna som är världsmästare i mässor.
T.e.x. CEBIT i mars är tre gånger större än någon amerikansk mässa.
Funkausstellung i Berlin i september är väl den som närmast motsvarar CES.

Jag ska se om jag hittar lite statistik om besökarantal och utställningsyta.

CES som bäst 152.000 besökare
http://www.cesweb.org/about-us
http://en.wikipedia.org/wiki/Consumer_Electronics_Show

Funkausstellung som bäst 1991 bei 515.752 Besuchern och fortfarande betydligt större än CES även om besökarantalet har minskat.
http://www.messen.de/de/7373/in/Berlin/IFA/info.html
http://de.wikipedia.org/wiki/Internationale_Funkausstellung
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Störst?

Inläggav Bill50x » 2014-01-07 08:52

lennartj skrev:Ha!
Bara för att en mässa är störst i USA tror de i sin enfald att den är störst i världen.
Det är tyskarna som är världsmästare i mässor.

Detta är ett typiskt beteende hos amerikaner. Inom vissa sporter pratar man om "världsmästare" trots att det handlar om nationella sporter. Men att man kallar dem för "World Series" är tydligen nog för att man ska kunna utropa världsmästare...

En kamrat till mig, från Tyskland, besökte för många år sedan en gruva i USA. Guiden förkunnade glatt att det var världens största gruva. Min kamrat var dock påläst och förklarade att den gruva han bodde intill kanske inte var världens största gruva, men den var tre gånger större än den amerikanska :-)

Kanske jag besöker High End i år, hoppade över förra året eftersom nyheterna inte kommer så tätt. Blir det middag på kvällen vore det kul att deltaga och träffa lite folk.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2014-01-07 11:37

CEBIT, oj, där har man sprungit runt i alla år, skönt att den tiden är över. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2014-01-07 12:27

För fösta gången på länge (jag missade mässan i Sollentuna) så dyker inte jag upp. Jag tyar ente helt enkelt. Men ni andra hoppas jag får trevligt. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-07 13:22

CES är en mässa som endast branschfolk har rättighet att gå på. Det är alltså inte någon konsumentmässa.

Det betyder att förra årets antal besökare 152 000 är personer som jobbar i branschen och journalister.

De tyska mässorna är ibland konsumentmässor, business to consumer (B2C). Internationaler Funkausstellung (IFA) i Berlin är en konsumentmässa B2C vilket innebär att både branschfolk och konsumenter besöker mässan.

Mig veterligen är IFA i Berlin den största mässan för Konsumentelektronik inom radio, tv och hifi. Jag vet inte om man idag har med mobiler.

CeBIT är en IT-mässa och enbart för branschfolk om jag minns rätt. På IT-mässor är det datorer och mjukvara för affärsdrivande företag. Det är en stor bransch. Det är således inom B2B (Business to business)

CEBIT skrev:“We are 100 percent focused on business.”
CeBIT has steadily developed its strength as a trade fair for the information and telecommunication technology sectors, with the share of visitors from business rising to 82 percent. The new CeBIT now offers them even more to structure their experience. The four platforms are becoming eight “topic clusters” covering every market trend:
Enterprise Resource Planning & Data Analysis, Enterprise Content Management, Web & Mobile Solutions, IT Services, Security, Communication & Networks, Infrastructure & Data Centers, and Research & Innovations.

CES är inte en IT-mässa.

Men antal besökare är inte allt. Antal utställare och antal kvadratmeter är också viktiga ingredienser. Där utmärker sig de stora Tyska mässorna markant. Åtminstone förr i tiden var Berlinmässan och Hannovermässan till ytan ungefär 5-10 ggr större än CES 8) Messegelände är enorma. Det är som städer i sig med bussar och spårvagnar innanför området och med all form av service som en svensk medelstor stad. De tyska mässorna brukar vara någon dag längre än CES.

Detta får också till följd att antal besökare per kvm är mycket större på CES. På CES kan det lätt bli väldigt trångt i mässhallarna med långa köer till speciella event. På hotellen d v s the Venezian där tung-fi ställs ut är det däremot inte så mycket folk. Det är snarast helt tomt i jämförelse.

Stora mässhallarna i Stockholm har endast ett plan. På CES med betydligt större hallar är det dessutom 2 plan.

På Frankfurtmässan är det upp till 4 plan där varje plan är större än stora hallen i Älvsjö och antal byggnader är i alla fall 10. :lol: :)

Så, CES kan faktiskt vara världens största B2B konsumentelektronikmässa.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-01-07 17:05

Men skall nu hålla på med 2-kanalstereo är det väl ändå Munchen-mässan som gäller ?

Har varit där två år på raken så jag passar Munchen i år
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-14 23:35

Vilken är årets mest spännande nyhet? Vad ska man INTE missa?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2014-01-15 11:14

hifikg skrev:Vilken är årets mest spännande nyhet? Vad ska man INTE missa?

Att det förmodligen låter bäst hemma.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-15 13:02

Vee-Eight skrev:
hifikg skrev:Vilken är årets mest spännande nyhet? Vad ska man INTE missa?

Att det förmodligen låter bäst hemma.

Så har det varit sedan mässan i KAK-huset på Blasieholmen, det var senaste gången jag hörde något som lät avgörande mycket bättre borta än hemma. Eller nä... Sheraton och jättesuperduper MBL-systemet med flerkanalsmusik var rätt häftigt, men det är inget jag kan husera och jag TROR att antalet inspelningar som ger den effekten är ganska begränsat och marknaden skriker väl inte direkt efter dem. Den anläggningen vinner över min, det kan jag ödmjukt erkänna, men så var den en smula mer påkostad också. Ibland brukar jag (ärligt) berömma någon utställare med att deras rigg låter nästan lika bra som hemma, fast de förstår inte alltid hur stort det är :-)

Jag vill hamna på en kabel-demo med äkta kabeltroende som talar sig varma för kabellyftare, små pyramider och strömrenare. Fast efter mina äventyr med Patricks jättesnok har mitt elaka hånleende mattats en del, fast att kablarna skulle vara numero uno i en anläggning kommer jag inte att acceptera under det här årtusendet i varje fall.

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2014-01-17 19:42

Vad är detta?

Verkar inte som det finns moderat rabatterade tvådagarsbiljetter.

Jag som brukar besöka "eländet" under två dagar med några års mellanrum för
att dag ett lyssna på lite föredrag och dag två spana runt på ljud och shoppa loss.

:cry:
Gör man inte rätt, så blir det fel!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-17 20:41

Saknar både Ino/Guru och Bremen i utställarkatalogen. Carlssonungdomarna får stå för ortoakustiskt välljud (?) sist kunde de inte spela på underverken. Holographic kanske lirar på piP, men det vore skoj att höra större Ino/Guru på en mässa. Burmeisters mediaspelare kanske är kul? Fast vad ska man med en sån till när man har en dator o en DAC? The Lars Typ II ger rörvärme, hoppas de har ett lite intimare rum än sist. Quad och McIntosh kan vara värda att besöka. Har jag missat något viktigt? Vad MÅSTE man se/höra?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-31 22:03

Ser fram mot att få återknyta bekantskapen med The Dream och kan det här vara något att ha månne? http://highendmassan.se/high-end-massan ... nd-massan/

Och Gradient... då vet jag en som kommer att bli glad. Jorma är kanske Finlands motsvarighet till Kalle Ståhl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-01-31 23:32

Ingen middag i år?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-01-31 23:57

Small people, small dinner . . . typ :roll: :?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-02-01 00:37

paa skrev:Ingen middag i år?
Jo inte hunnit starta tråd än bara...
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-02-01 02:50

Kommer bli en öppen middag eller barhäng för de som vill på Vapiano i HighEnd-mässans regi. Mer info kommer inom kort.
Ingen förbeställning utan öppet för allla. Förra året kom ca 60 personer blandat utställare och besökare.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-02-08 08:21

Uppstart pågår, snart startar färden mot huvudstaden. Årets referensskiva är bränd, spår ett har aldrig spelats på en high-end mässa tidigare, nu är det dags. Jag och min medföljande polare kommer att avrunda dagen på den där pianorestaurangen så vi kanske ses.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2014-02-08 15:10

hifikg skrev:Saknar både Ino/Guru och Bremen i utställarkatalogen. Carlssonungdomarna får stå för ortoakustiskt välljud (?) sist kunde de inte spela på underverken. Holographic kanske lirar på piP, men det vore skoj att höra större Ino/Guru på en mässa. Burmeisters mediaspelare kanske är kul? Fast vad ska man med en sån till när man har en dator o en DAC? The Lars Typ II ger rörvärme, hoppas de har ett lite intimare rum än sist. Quad och McIntosh kan vara värda att besöka. Har jag missat något viktigt? Vad MÅSTE man se/höra?

Hello!

Vi ställer inte ut på HighEnd i år, sparar oss till Sweetspot i Jönköping den 27-28 april. 8)

Vh, Lasse
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-02-08 16:57

Vem kommer med första mässrapporten?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-02-08 17:59

Oväntat lite folk på mässan. Splittringen med Sweetspot visar sig ganska tydligt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2014-02-08 19:58

Var är bilderna? 8)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-02-08 22:00

verdad skrev:Var är bilderna? 8)

Måste hämta kortläsaren i studion. Ska jag springa?

Bästa ljud hade Focal/Engström
Näst bäst hade Schweizarna
Bästa ljud i normal prisklass hade Hesselwall/Gradient eh nä... den e väl inte helt normalt billig den där drömmen heller, men det var i varje fall de tre av de rum som var mest lyssningsvärda. Lite mer detaljer kommer.

Några glada norrmän försökte kränga kablar med argumenet "No Bullshit, just physics" på sina t-shirts. Skönt att kunna snoppa av dem med att allt de hade att erbjuda var för klent *s* och att jag förstås använder Coconutkablage, ha ha
Senast redigerad av hifikg 2014-02-08 22:05, redigerad totalt 1 gång.

Doofus

Inläggav Doofus » 2014-02-08 22:03

SPRING !
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-02-08 22:24

Det fanns en fyndhörna på mässan. Det första mina ögon föll på var en alldeles äkta NAD 208, innan jag ens hunnit greppa lädret var personalen framme och satte ditt en stor lapp med ordet "SÅLD" på. Bra fyndpris, 4.800:-, hoppas det är någon faktisktmedlem som är den glade fyndaren!

Bilden blev dålig pga att jag darrade av upphetsning

Bild

Nästa

Återgå till Generellt om hifi