Utmaning till alla tvivlare och Icketvivlare....!!!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-08 18:25

zartok skrev:Kurt, har du hört talas om the million dollar cable challange? Du får en miljon dollar om du i ett kontrollerat blindtest kan urskilja två olika kablar från varandra. Erbjudandet hålls av randi himself och det är väl ett enkelt sätt att dra in sex miljoner kr (drygt) på en helg. Är du inte sugen att göra utmaningen?

Problemet är bara att Kurt troligtvis inte "platsar" för att
vara med på en sådan "cable challa(e?)nge" . . . typ. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-08 18:50

IngOehman skrev:Och om du hör skillnad så kommer jag ju med största sannolikhet att kunna
finna ut vad det beror på, så även då får vi lära oss något.

Vad ser du för möjliga förklaringar givet ovanstående?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-02-08 20:50

Piotr skrev:Va gulliga ni är! :)

/Peter

Visst är vi! Jag och bensnake är nog nästan det enda givna paret här på Faktiskt. Litet som yin och yang. Eller Knoll och Tott om du hellre vill det. :P

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2014-02-08 20:55

bensnake skrev:
IngOehman skrev:Och om du hör skillnad så kommer jag ju med största sannolikhet att kunna

Det måste väl ändå äga rum innan förklaringar kan ges 8)
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2014-02-08 21:02

bensnake skrev:

Trasig eller olyckligt konstruerad strömförsörjningselektronik i komponenten eller extraordinärt kraftiga elektromagnetiska störningar i den absoluta närmiljön av komponenten som teoretiskt skulle kunna leta sig in genom en oskärmad nätkabel men som undertrycks en smula av en skärmad dito är två möjliga förklaringar av många troliga.

Dock är det tämligen osannolikt att mer än ett fåtal audiofiler har dylika problem med anläggningen, och om man nu tillhör de som drabbats av problem som är på riktigt hörbara när man byter strömkablar så löser man dem mycket billigare och effektivare med enkla beprövade metoder.

Det skulle också kunna bero på något hittills okänt fysikaliskt fenomen som gör att det faktiskt låter bättre med en kabel dragen genom en grusfylld vattenslang som terminerats med kluttar av modellera, men det kommer ganska långt ner på listan då det är rimligt att först eliminera de vanliga, troliga felkällorna.
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Kurt49

Inläggav Kurt49 » 2014-02-08 21:21

Hallå boys, goda nyheter för hemmalaget!!!

Idag var jag på HiEnd mässan, istället för att sitta och sura och tvivla här på forumet;)

Hos Hegel med Dynaudio högtalare, körde de en AB test på en Claes Ohlson USB-kabel och en Nordost USB-kabel, jag tror alla i publiken utom möjligen Döv-Olof i andra rummet var totalt övertygade att Nordost-kabeln var överlägsen. Den spelade på en helt annan nivå som den trevliga norrmannen från Hegel tillika demonstratören tvivellöst påpekade. Inga invändningar från publiken så antagligen var inga av er tvivlare från forumet där antog jag;)
Så ut och testa era öron, var inte rädda för att ompröva era filosofier, livet blir kanske aldrig detsamma igen men det kan också bli bättre, livet och erfarenheterna ändras hela tiden, åtminstone för progressiva individer.

Min gode vän audiofilen A.L (Wilson Sacha, Devialet, Forsell CD-drive och DAC) som när jag träffade honom var grym kabelskeptiker var också på Hegeldemonstrationen. Han uttryckte sin så här. "Det var fasen vilken skillnad en USB-kabel kan göra" kul att människor omvärderar.

Till Ingvar Öhman vill jag också återberätta en liten anekdot från dagens mässa.

Jag träffade din och min vän Erik Andersson, som jag tror de flesta här inne känner till och respekterar, jag gör det i alla fall!
Han är en legendarisk rörkonstruktör och har otroligt mycket kunskaper inom området elektronik.

Jag berättade för honom att jag ville uppgradera min transformator i min förstärkare till en Lundahl transformator, som Erik rekommenderar istället för Audions originaltransformator.

Erik sa, det blir en mycket öppnare och större ljudbild som blommar ut på ett helt annat sätt. Samma recensioner / reaktioner har jag hört från 5 st som gjort transformatorbytet.

Nu till min poäng Ingvar och alla andra skeptiker ( för en transformator är ju faktiskt en lång lindad kabel på sätt och vis med vissa skillnader)

Erik sa: "jag har försökt att ta reda på varför Lundahltransformatorn låter annorlunda och försökt mäta upp skillnaden, men det går inte, man får acceptera det helt enkelt"

Yees, utmaningen kommer ske om ca 2veckor!

Min farhåga är bara att om jag sätter testet, så kommer ni skeptiker ändå att bortförklara det på något konstigt sätt. Typ att strömmen i huset fluktuerade vid testtillfället eller att anläggningen var defekt, mm.

Jag hoppas ni kan vara så storsinta och acceptera faktumet om utfallet blir till min fördel?

Trevlig helg!

Jag fick ett

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-02-08 21:28

Kurt49 skrev:Hos Hegel med Dynaudio högtalare, körde de en AB test på en Claes Ohlson USB-kabel och en Nordost USB-kabel, jag tror alla i publiken utom möjligen Döv-Olof i andra rummet var totalt övertygade att Nordost-kabeln var överlägsen.

USB? Kopplat mellan vad?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-02-08 21:32

Magnuz skrev:
Kurt49 skrev:Hos Hegel med Dynaudio högtalare, körde de en AB test på en Claes Ohlson USB-kabel och en Nordost USB-kabel, jag tror alla i publiken utom möjligen Döv-Olof i andra rummet var totalt övertygade att Nordost-kabeln var överlägsen.

USB? Kopplat mellan vad?

Kan det varit mellan en laptop och en DAC ?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-08 21:34

Tengil skrev:
bensnake skrev:

Det måste väl ändå äga rum innan förklaringar kan ges 8)

Varför det? Öhman flaggar ju.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Kurt49

Inläggav Kurt49 » 2014-02-08 21:44

Tja USB från datorn till förstärkaren.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-08 21:44

Kurt49 skrev:Erik sa, det blir en mycket öppnare och större ljudbild som blommar ut på ett helt annat sätt. Samma recensioner / reaktioner har jag hört från 5 st som gjort transformatorbytet.

Sånt ser man hela tiden. Speciellt att guldplätering alltid låter varmt och rhodium kallt. Ingen har sagt det motsatta, någonsin. Bara det där lilla är bevis att kablar gör skillnader. Det finns mycket mer bevis där ute om man vill leta.

Jag gjorde ett experiment. Jag hade tagit bort gamla kablar från min hemsida flera år sedan. Jag skickade olika strömkablar gratis till folk, jag sa aldrig vad de var och hur de lät. De som fick dem beskrev exakt hur de lät, exakt hur jag hade skrivit att de lät på hemsidan flera år sedan.
Bygger tweaks och kablar åt Coconut-Audio

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-02-08 21:52

Nattlorden skrev:
zartok skrev:Håller med. Det är dom snyggaste kablarna sommgår att finna, och helt klart kronan på verket i anläggningen :)
Men det har inget att göra med miljonutmaningen :)

Har du sett Nordost Odin Supreme Reference ?

Jag tycker Patricks kablar och andra mojänger hör till de utseendemässigt
trevligaste.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-02-08 21:53

bensnake skrev:
MichaelG skrev:
bensnake skrev:Edit; När var vi överens, förresten? :?

Jag har precis för mig att du skrivit något jag höll med om. Men jag kan ju för all del minnas fel... :wink:

Kan ha varit när du sa att jag var välkommen till dig på en fika och jag tackade för det trevliga erbjudandet. Det kan väl ses som någon form av samförstånd...? :D

Du skrev: "Hellre glad och nöjd än arg och bitter."

Han höll med dig. Jag håller också med dig. Men jag är inte säker
på att jag håller med dig om vilka som är det ena och det andra.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-02-08 22:02

Kurt49 skrev:Hallå boys, goda nyheter för hemmalaget!!!

Idag var jag på HiEnd mässan, istället för att sitta och sura och tvivla här på forumet;)

Hos Hegel med Dynaudio högtalare, körde de en AB test på en Claes Ohlson USB-kabel och en Nordost USB-kabel, jag tror alla i publiken utom möjligen Döv-Olof i andra rummet var totalt övertygade att Nordost-kabeln var överlägsen. Den spelade på en helt annan nivå som den trevliga norrmannen från Hegel tillika demonstratören tvivellöst påpekade. Inga invändningar från publiken så antagligen var inga av er tvivlare från forumet där antog jag;)
Så ut och testa era öron, var inte rädda för att ompröva era filosofier, livet blir kanske aldrig detsamma igen men det kan också bli bättre, livet och erfarenheterna ändras hela tiden, åtminstone för progressiva individer.

Min gode vän audiofilen A.L (Wilson Sacha, Devialet, Forsell CD-drive och DAC) som när jag träffade honom var grym kabelskeptiker var också på Hegeldemonstrationen. Han uttryckte sin så här. "Det var fasen vilken skillnad en USB-kabel kan göra" kul att människor omvärderar.

Till Ingvar Öhman vill jag också återberätta en liten anekdot från dagens mässa.

Jag träffade din och min vän Erik Andersson, som jag tror de flesta här inne känner till och respekterar, jag gör det i alla fall!
Han är en legendarisk rörkonstruktör och har otroligt mycket kunskaper inom området elektronik.

Jag berättade för honom att jag ville uppgradera min transformator i min förstärkare till en Lundahl transformator, som Erik rekommenderar istället för Audions originaltransformator.

Erik sa, det blir en mycket öppnare och större ljudbild som blommar ut på ett helt annat sätt. Samma recensioner / reaktioner har jag hört från 5 st som gjort transformatorbytet.

Nu till min poäng Ingvar och alla andra skeptiker ( för en transformator är ju faktiskt en lång lindad kabel på sätt och vis med vissa skillnader)

Erik sa: "jag har försökt att ta reda på varför Lundahltransformatorn låter annorlunda och försökt mäta upp skillnaden, men det går inte, man får acceptera det helt enkelt"

Yees, utmaningen kommer ske om ca 2veckor!

Min farhåga är bara att om jag sätter testet, så kommer ni skeptiker ändå att bortförklara det på något konstigt sätt. Typ att strömmen i huset fluktuerade vid testtillfället eller att anläggningen var defekt, mm.

Jag hoppas ni kan vara så storsinta och acceptera faktumet om utfallet blir till min fördel?

Trevlig helg!

Jag fick ett

Jag skippade mässan till förmån för ett besök på konserthuset. Avnjöt
norskan Vilde Frang trakterande sin fela till Mendelsssons noter. Violin-
konserten alltså. Även lite Ungerska danser fick filharmonikerna ur sig,
men bravur faktiskt.

Efter pausen blev det Bartok. Konsert för orkester.

- - -

När det gäller transformatorer så har jag aldrig träffat på två som är så
lika varandra att det finns skäl att tror att de som utgångstrafo inte skulle
kunna skiljas med hörseln. Den mystik som du tycks vilja skall finnas, har
jag inte sett så mycket som ett spår av.

Den verkar finnas bara om man tror på en massa myter. Gör inte det. Var
öppen istället. Undersök istället för att tro. Det är mycket roligare! :)

- - -

Men blindlyssningen då - när kör vi den?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-08 22:02

IngOehman skrev:
Patrick82 skrev:Om allt är inbillning

1) Audiofil "inbillar" sig att kablar gör skillnad. Har roligt med sin ljudanläggning, varje dag känns
som att sväva i himlen när han lyssnar på musiken, efter 100 år är glad och nöjd med sitt liv.

2) Skeptikern skriver tiotusentals inlägg i forum. Efter 100 år är arg och bitter för att ingen lyss-
nade på honom. Har inte kunnat njuta av musiken under hela livet.

Om inget är inbilling

1) Se ovan.

2) Skeptikern ångrar att han skrev foruminläggen i 100 år och inte provade kablar innan, är arg
och bitter.

Vilket väljer du? :)

Ingen av dessa. De är tragiska att läsa. Och helt verklighetsfrånvända.

Så där ser det ju nästan aldrig ut på riktigt.

Detta är mera normalt:

Om allt är inbillning

1) Audiofil "inbillar" sig att kablar gör skillnad. Pysslar maniskt med sin ljudanläggning, varje dag
känns mer frustrerande än föregående och han glömmer till sist nästan helt bort att lyssna på
musiken, nojjar bara in på "ljudet" och går ständigt vilse och runt i cirklar eftersom inga metoder
för att ta reda på hur det verkligen är används.
Efter 100 år inser han kanske att han slängt bort sitt liv genom att meka med och lyssna på
apparater istället för att lyssna på musik, vilket ju var vad som var målet från början.

2) Skeptikern undersöker saken och finner att det för det mesta faktiskt spelar väldigt liten roll
vilka kablar man använder, så länge de uppfyller rimliga grundkrav. Men också att andra saker
har större betydelse.
Så anläggningen blir klar snabbt och det går att ägna sig åt att lyssna på musik utan att ens
behöva fundera på tekniken. Efter 100 år tänker han med glädje tillbaka på att ha kunnat njuta
av musiken under hela livet.

Om inget är inbilling

1) Se ovan.

2) Se ovan.

- - -

Men det stora problemet med din framställning är ju att det är svartvitt.

Allt är inte inbillning, och att inget är det, det stämmer ju inte heller. Det
är i verkligheten så att det är en blandning.

Audiofilen (som kanske hellre borde kallas "den troende, och för alltid tro-
ende") kommer inte att kunna skilja dem och gå vidare - bli färdig. Det är
väldigt vanlig att man ser audiofiler drabbas av audiophilia neurosa. Men
det gäller förstås bara de som varit intresserade av musiken från början.
De som bygger hela intresset på apparaterna kan faktiskt ha skoj även i
det helt förvirrade tillstånd som troendet är.

Skeptikern (som kanske hellre borde kallas "den undrande, på väg mot vet-
ande") Kommer att kunna skilja mellan inbillning och verklighet, nå sina mål
och sen ha glädje av musik hela livet. :)

Vem är du helst?

Vh, iö

Jag använder ljudanläggningen till att studera Universum och färdas till andra dimensioner. Jag har aldrig gillat musiken, det är bara ljudkvalitén jag gillar. Jag gillade inte skolan heller, jag studerar saker med öronen för att veta hur de fungerar. Med hjälp av ljudanläggningen har jag lyssnat på olika material för att veta hur de ser ut inuti, jag skapade en bild i hjärnan hur de ser ut. Och när jag skaffade mitt första mikroskop, såg allt material exakt ut som jag hade föreställt mig. Man kan gå djupare in i materialet, det är bättre än mikroskop. Jag använder inte mitt mikroskop längre, jag bara sätter materialet på min ljudanläggning och lyssnar på det istället.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-02-08 22:06

hevi och IÖ; jag tycker det är tråkigt att ni försöker muta in musikintresset som något som till hör "skeptiker" mer än "audiofiler".

Är det att "slänga bort sitt liv" att ha HiFi som en hobby - oavsett hur den tar sitt uttryck? Är det mer tragiskt att tro på kablar än att irritera sig på att svärtan hos den nya tv'n inte är tillräckligt svart eller att man inte kan spela 10 Hz tillräckligt starkt på sterion?

Ska vi tala tragiskt så omfattar det fanimej allt som har med HiFi och dess eviga nörderi att göra, de enda som inte är tragiska i sammanhanget är de som njuter av musiken saligt oberörda av headroom, akustikfixar, dyrkablar, mastering, frekvensgång, spikes, lysdioder, rörglöd osv osv osv osv ad nauseum.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-08 22:06

IngOehman skrev:Undersök istället för att tro. Det är mycket roligare! :)

Audiofiler undersöker och lyssnar på kablar. Skeptiker tror att det inte finns skillnader.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-02-08 22:08

Patrick82 skrev:
Kurt49 skrev:Erik sa, det blir en mycket öppnare och större ljudbild som blommar ut på ett helt annat sätt. Samma recensioner / reaktioner har jag hört från 5 st som gjort transformatorbytet.

Sånt ser man hela tiden. Speciellt att guldplätering alltid låter varmt och rhodium kallt. Ingen har sagt det motsatta, någonsin. Bara det där lilla är bevis att kablar gör skillnader. Det finns mycket mer bevis där ute om man vill leta.

Nej, det är verkligen inte ett bevis för detta. Det är ett indicium på att
folk inbillar sig att klangen blir som färgen. Det är lite som att folk tycker
att förstärkare som väger mycket har maffigare basåtergivning. Allt för-
stås i öppna tester.

Och det där med bas och vikt har jag märkt gäller även när man spelar på
en väldigt lätt förstärkare, bara man inte glömmer bort att säga att det är
den tunga som spelar. ;)

Patrick82 skrev:Jag gjorde ett experiment. Jag hade tagit bort gamla kablar från min hemsida flera år sedan. Jag skickade olika strömkablar gratis till folk, jag sa aldrig vad de var och hur de lät. De som fick dem beskrev exakt hur de lät, exakt hur jag hade skrivit att de lät på hemsidan flera år sedan.

Testa att göra kablar som låter lika men ser helt olika ut. De lär inte upp-
fattas låta likadant. Fast det är förstås ett potentiellt problem att du själv
kommer att tycka att de låter olika då...

Du får helt enkelt blindtesta för att få svar på hur de påverkar på riktigt,
alltså när du litar på din hörsel och lyssnar utan facit.

Vh, iö

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-08 22:13

IngOehman skrev:
Patrick82 skrev:

Nej, det är verkligen inte ett bevis för detta. Det är ett indicium på att
folk inbillar sig att klangen blir som färgen. Det är lite som att folk tycker
att förstärkare som väger mycket har maffigare basåtergivning. Allt för-
stås i öppna tester.

Och det där med bas och vikt har jag märkt gäller även när man spelar på
en väldigt lätt förstärkare, bara man inte glömmer bort att säga att det är
den tunga som spelar. ;)

Patrick82 skrev:Jag gjorde ett experiment. Jag hade tagit bort gamla kablar från min hemsida flera år sedan. Jag skickade olika strömkablar gratis till folk, jag sa aldrig vad de var och hur de lät. De som fick dem beskrev exakt hur de lät, exakt hur jag hade skrivit att de lät på hemsidan flera år sedan.

Testa att göra kablar som låter lika men ser helt olika ut. De lär inte upp-
fattas låta likadant. Fast det är förstås ett potentiellt problem att du själv
kommer att tycka att de låter olika då...

Du får helt enkelt blindtesta för att få svar på hur de påverkar på riktigt,
alltså när du litar på din hörsel och lyssnar utan facit.

Vh, iö

Ohh my good.. Lever vi i 2000 talet nu eller?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-02-08 22:17

Patrick82 skrev:Om testet får 9/10 kommer skeptikerna bara fokusera på det enda svaret som blev fel, och säga att testet misslyckades ("du svarade ju fel, alltså finns det inga skillnader"). Samma sak om man får 99/100 och är väldigt trött efter testet.

Om testet får 10/10 kommer de ändå inte bli övertygade, de kommer säga att det var tur. Det händer ju 1 gång per 1024. Då kommer de leta och länka till andra blindtester som misslyckades för att visa att 10/10 var statistiskt möjligt genom slump.

Om någon får 100/100 kommer de säga att testet var fejkat. För att kablar kan omöjligtvis göra skillnader.

De kommer aldrig erkänna att kablar gör skillnad. Jag vet hur de tänker för att jag har studerat dem i 10 år.

Ja nu behöver du inte vara orolig direkt.

Ingen kommer någonsin träffa 9 av 10 i någon blindtest, så denna diskussion kommer
aldrig att behöva dyka upp. :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-08 22:20

aisopos skrev:
Patrick82 skrev:Om testet får 9/10 kommer skeptikerna bara fokusera på det enda svaret som blev fel, och säga att testet misslyckades ("du svarade ju fel, alltså finns det inga skillnader"). Samma sak om man får 99/100 och är väldigt trött efter testet.

Om testet får 10/10 kommer de ändå inte bli övertygade, de kommer säga att det var tur. Det händer ju 1 gång per 1024. Då kommer de leta och länka till andra blindtester som misslyckades för att visa att 10/10 var statistiskt möjligt genom slump.

Om någon får 100/100 kommer de säga att testet var fejkat. För att kablar kan omöjligtvis göra skillnader.

De kommer aldrig erkänna att kablar gör skillnad. Jag vet hur de tänker för att jag har studerat dem i 10 år.

Ja nu behöver du inte vara orolig direkt.

Ingen kommer någonsin träffa 9 av 10 i någon blindtest, så denna diskussion kommer
aldrig att behöva dyka upp. :)

Vad är problemet?
Skillnaden är lika stor som att skifta högtalare.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-08 22:20

Sorry
Senast redigerad av LeifB 2014-02-08 22:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-08 22:21

oops
Senast redigerad av LeifB 2014-02-08 22:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-08 22:21

hevi skrev:
1. Vi har själva upplevt hur otroligt lättlurade och påverkbara våra hjärnor är för olika sorters inbillning, och att samma sak förefaller gälla alla runtomkring oss - vi vet att det är förhållandevis lätt att få sig själv att uppleva skillnader som inte existerar i verkligheten.
....

Det är först när du förstår hur lättpåverkade och osäkra våra sinnen faktiskt är som du kan börja frigöra dig från inbillningssjukans dimmiga fantasivärld och börja se ljuset, skulle jag nog säga...

När man vet att man är lättpåverkad, då borde man veta att det fungerar minst lika mycket åt andra hållet också. Att man inbillar sig att det inte finns skillnader.

Av vad jag har sett är det skeptikerna som har inbillningsjuka och lever i en fantasivärld där kablar inte gör skillnader. Denna fantasivärld är helt tom och svart. Men det vet man inte förrän man har gått in i ljuset och sett sanningen. Det är ungefär som att sitta i en låda och tro att det inte finns något utanför, så man sitter där hela livet. När någon knackar på lådan och säger hur vackert det är utanför lådan, kommer han inte tror på det. Han vill leva i sin fantasivärld istället.

När man sett sanningen vill man inte gå tillbaka i lådan, man vill hjälpa andra komma ut ur den, för att det är så tragiskt.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2014-02-08 22:27

Har ni fest eller?
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-08 22:32

IngOehman skrev:
bensnake skrev:
MichaelG skrev:
bensnake skrev:Edit; När var vi överens, förresten? :?

Jag har precis för mig att du skrivit något jag höll med om. Men jag kan ju för all del minnas fel... :wink:

Kan ha varit när du sa att jag var välkommen till dig på en fika och jag tackade för det trevliga erbjudandet. Det kan väl ses som någon form av samförstånd...? :D

Du skrev: "Hellre glad och nöjd än arg och bitter."

Han höll med dig. Jag håller också med dig. Men jag är inte säker
på att jag håller med dig om vilka som är det ena och det andra.

Vh, iö

Så långt är jag med... Men gången före det? Vi är inte riktig säkra, varken Michael eller jag.

Jag är för övrigt glad och nöjd. Om du också är det, är ju även du och jag överens om något... :wink:

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-08 22:35

Är det som så att allt som inte kan mätas är placebo?

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2014-02-08 22:42

LeifB skrev:Är det som så att allt som inte kan mätas är placebo?

Inte nödvändigtvis, men allt som inte kan pekas ut blindt är placebo. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-08 22:49

Inte nödvändigtvis, men till visshet gränsande sannolikhet - ja.

Det går att mäta ned till enskilda atomer idag, vad som är mindre än det förväntar du dig kunna höra???
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-08 22:50

PontusEriksson skrev:

Inte nödvändigtvis, men allt som inte kan pekas ut blindt är placebo. :)

Det är bara IngOehman som tillåts skriva blindt! :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi