Utmaning till alla tvivlare och Icketvivlare....!!!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-02-09 00:20

LeifB skrev:Ingen fara, jag har mött många och speciellt här på detta forumet som inte tror eller förstår hur en kabel kan förändra ljudet. Ni får naturligtvis ha er tro men ni kommer aldrig kunna övertyga mig att det är så.
Religon, politik och kablars påverkan av ljudet är nog saker som är svårt att diskutera.

Om jag iklär mig kabelskeptikerns dräkt: På den punkten skiljer vi oss principiellt. För mig är det principiellt väsentligt. När du säger så tar du steget fullt ut i det som är tro.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-09 00:23

darkg skrev:
LeifB skrev:Ingen fara, jag har mött många och speciellt här på detta forumet som inte tror eller förstår hur en kabel kan förändra ljudet. Ni får naturligtvis ha er tro men ni kommer aldrig kunna övertyga mig att det är så.
Religon, politik och kablars påverkan av ljudet är nog saker som är svårt att diskutera.

Om jag iklär mig kabelskeptikerns dräkt: På den punkten skiljer vi oss principiellt. För mig är det principiellt väsentligt. När du säger så tar du steget fullt ut i det som är tro.

Tro är ett ord fyllt av tvekan, jag VET.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-09 00:24

Nattlorden skrev:
Patrick82 skrev:
Nattlorden skrev:
LeifB skrev:Är det som så att allt som inte kan mätas är placebo?

Inte nödvändigtvis, men till visshet gränsande sannolikhet - ja.

Det går att mäta ned till enskilda atomer idag, vad som är mindre än det förväntar du dig kunna höra???

Men det som mäts är fel saker. Man kan inte bara pausa musiken och mäta en sak i taget.

Musiken är inspelad, så det går alldeles utmärkt att spela upp den mer än en gång och mäta olika saker och sen sammanställa. Det går att nå i princip vilken noggrannhet som helst, den begränsande faktorn är enbart kostnaden.

Det är inte så enkelt att man bara kan sammanställa allt. Att mäta allt data för att sedan lägga ihop hela "bilden" gör ingen nytta.
Människor kommer fortfarande se bilden på ett annorlunda sätt än vad mätinstrumenten gör. Mätinstrument kan mäta över människans hörsel, och då låter det annorlunda för mätinstrumentet. När något har en begränsning (som 20kHz för örat), då kommer något alltid låta annorlunda. Människan kan inte höra allting i musiken, då kan det verka som att det blir mer svärta i musiken. För mätinstrumentet existerar inte den svärtan, den hör något annat istället.

Om man kör en bil i 10 km/h verkar allt annorlunda än när man kör i 50 km/h, även när hela omgivningen är exakt samma. Flera saker kan hända i flera dimensioner, t.ex. kan det bli en jordbävning. Allt skakar och man får huvudvärk, men omgivningen är fortfarande samma som förut, bara att man uppfattar allt annorlunda. Det är samma sak med ljudanläggningen, omgivningen är musiken och denna kan låta annorlunda även när informationen är exakt likadan.
Bygger tweaks och kablar åt Coconut-Audio

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-09 00:26

det börjar dra ihop sig till ett blindtest här måste jag få påstå. kom igen gänget, finns det inte någon eller några troende och några icke-troende i stockholmsområdet som vill träffas under trevliga former och göra ett test?

jag gjorde ju ett kontrollerat blindtest av ljudkablar här uppe i Umeå med... tror vi hade fyra lyssnande. tyvärr prickade ingen statistisk signifikans, men det var väl å andra sidan inte riktigt troligt heller, sett till historien så att säga.

men jag skulle hemskt gärna se att fler skulle göra blindtester, gärna med ett par kabeltroende också. alla uppe i umeå var minst sagt tveksamma eller mer till påverkan av ljudet från kablarna. vi sa ju att det var väldigt synd att vi inte hade minst en kabeltroende, så att personer som upplever stor skillnad också skulle få lyssna.

jag säger inte att personen inte skulle höra skillnad dock, utan att ingen skeptiker hörde skillnad blint. i vårt lilla test.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-09 00:28

LeifB skrev:Tro är ett ord fyllt av tvekan, jag VET.

Sett denhär . . . typ? :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-02-09 00:29

Patrick82 skrev:
Nattlorden skrev:Jag är 42. När jag var 18 hörde jag 23kHz, idag hör jag inte över 14,400. Jag tror inte du behöver bekymra dig om din kabel fallit av 0.2dB with 20kHz. :wink:

0.2 dB är en stor skillnad, gjorde blindtest nyss.

Om du upplever 0,2 dB vid 20 kHz som en stor skillnad har du en god hörsel.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-09 00:43

zartok skrev:det börjar dra ihop sig till ett blindtest här måste jag få påstå. kom igen gänget, finns det inte någon eller några troende och några icke-troende i stockholmsområdet som vill träffas under trevliga former och göra ett test?

jag gjorde ju ett kontrollerat blindtest av ljudkablar här uppe i Umeå med... tror vi hade fyra lyssnande. tyvärr prickade ingen statistisk signifikans, men det var väl å andra sidan inte riktigt troligt heller, sett till historien så att säga.

men jag skulle hemskt gärna se att fler skulle göra blindtester, gärna med ett par kabeltroende också. alla uppe i umeå var minst sagt tveksamma eller mer till påverkan av ljudet från kablarna. vi sa ju att det var väldigt synd att vi inte hade minst en kabeltroende, så att personer som upplever stor skillnad också skulle få lyssna.

jag säger inte att personen inte skulle höra skillnad dock, utan att ingen skeptiker hörde skillnad blint. i vårt lilla test.

Rent statistiskt så vill de inte höra någon skillnad.. är man skeptisk så vill man nog inte anstränga sig speciellt mycket. :wink:

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2014-02-09 00:48

Kurt49 skrev:Tja USB från datorn till förstärkaren.

...och det är ju här det börjar bli filosofiskt på riktigt...

USB och Ethernet är paketerade protokoll, dvs informationen skickas tidsdiskontinueligt, som "paket" som innehåller en liten del av den totala informationen (i det fall vi diskuterar här skickas ljudinformation tillsammans med en massa annan information i varje paket för att paketet ska hitta rätt, kunna tas emot och packas upp och till slut användas av konsumenten) -i ethernetfallet (jag tar upp det eftersom det berördes tidigare i tråden) så behöver inte ens paketen komma fram i rätt ordning, det sköts om av mottagarsidan som sparar paketen som kommer in tills dess att man kan pussla ihop en helhet och skicka vidare i data i rätt ordning).

Om vi nu leker med tanken att dessa buffrade och paketerade protokolls innehåll sedan de mellanlagrats på ett inte oansenligt antal ställen i diverse minnesbuffrar innan de till slut körs ut till ljuduppspelaren påverkas av kvaliteten på transportmediumet, dvs sladden i fallet med Ethernet och USB så har jag följande frågor jag vill ha svar på:

Transport av data kan ske på flera sätt. En CD är ju inget annat än ett paket data. -Varför är det ingen audiofil som intresserar sig för vilken oerhörd skillnad det borde vara på ljudet beroende på hur CDn transporterats hem till dem? Postens rostiga gamla rishögar kontra ett audiofilbud som bär hem CDn från butiken hem till dig medelst en kristallfylld, kryobehandlad specialask gjord av 99,9999999999999999 syrefri monokristalin koppar körande en bli med däck gjorda av finaste silver?

Sanningen är ju den, att i CD-exemplet så är det en transport som är lättbegriplig för de flesta, och därigenom framstår också den audiofila budvarianten med syrefria kopparförpackningar och däck i finaste silver som ett fullständigt löjeväckande idiotiskt transportmedel, emedan i Ethernet- och USB-fallet så är det inte helt lätt för lekmannen att begripa att det de facto är exakt samma typ av mekanism som sker i USB och Ethernetfallet, som att skicka en CD med posten...
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2014-02-09 00:52

undrar om spotify låter bäst om man har fiber, trådlöst eller adsl ?
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-02-09 01:01

LeifB skrev:
darkg skrev:

Tro är ett ord fyllt av tvekan, jag VET.

Vi håller med varandra om att du är övertygad. Med tro - olyckligt ordval! - menade jag i detta fall det som illustreras av det fetmarkerade.

Jag tror att jag relativt beredvilligt skulle kunna ändra uppfattning om kablarnas betydelse. Jag VET inte att det inte finns okända parametrar eller andra brister i kunskapsläget som skulle kunna förklara de där natt och dag-skillnaderna bättre än vedertagna fakta om elektroner och neuron :-)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-02-09 01:11

Patrick82 skrev: [s]musiken ... kan låta annorlunda även när informationen är exakt likadan.[/s]

[s]Ja! Därom är vi nog alla eniga. Men således är det någonting annat som skiljer än kabelns "överföringsfunktion", om musikinformationen är oändrad. Right?[/s]

[s](Hoppas att det är ok att lyfta ut detta ur helheten, läsare uppmuntras härmed att läsa hela Patrick82:s inlägg)[/s]

Jag drar tillbaka bidraget, jag tror att jag förstår Patrick82:s ståndpunkt.
Senast redigerad av darkg 2014-02-09 01:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-09 01:12

hevi skrev:
Kurt49 skrev:Tja USB från datorn till förstärkaren.

...och det är ju här det börjar bli filosofiskt på riktigt...

USB och Ethernet är paketerade protokoll, dvs informationen skickas tidsdiskontinueligt, som "paket" som innehåller en liten del av den totala informationen (i det fall vi diskuterar här skickas ljudinformation tillsammans med en massa annan information i varje paket för att paketet ska hitta rätt, kunna tas emot och packas upp och till slut användas av konsumenten) -i ethernetfallet (jag tar upp det eftersom det berördes tidigare i tråden) så behöver inte ens paketen komma fram i rätt ordning, det sköts om av mottagarsidan som sparar paketen som kommer in tills dess att man kan pussla ihop en helhet och skicka vidare i data i rätt ordning).

Om vi nu leker med tanken att dessa buffrade och paketerade protokolls innehåll sedan de mellanlagrats på ett inte oansenligt antal ställen i diverse minnesbuffrar innan de till slut körs ut till ljuduppspelaren påverkas av kvaliteten på transportmediumet, dvs sladden i fallet med Ethernet och USB så har jag följande frågor jag vill ha svar på:

Transport av data kan ske på flera sätt. En CD är ju inget annat än ett paket data. -Varför är det ingen audiofil som intresserar sig för vilken oerhörd skillnad det borde vara på ljudet beroende på hur CDn transporterats hem till dem? Postens rostiga gamla rishögar kontra ett audiofilbud som bär hem CDn från butiken hem till dig medelst en kristallfylld, kryobehandlad specialask gjord av 99,9999999999999999 syrefri monokristalin koppar körande en bli med däck gjorda av finaste silver?

Sanningen är ju den, att i CD-exemplet så är det en transport som är lättbegriplig för de flesta, och därigenom framstår också den audiofila budvarianten med syrefria kopparförpackningar och däck i finaste silver som ett fullständigt löjeväckande idiotiskt transportmedel, emedan i Ethernet- och USB-fallet så är det inte helt lätt för lekmannen att begripa att det de facto är exakt samma typ av mekanism som sker i USB och Ethernetfallet, som att skicka en CD med posten...

Det finns öron som lyssnar på musiken, då kommer det låta annorlunda. Även WAV och FLAC har enorma skillnader under ljuduppspelning, även fast datan är exakt likadan. Alla kablar som är inkopplade i ljudanläggningen gör skillnad, även nätverkskabeln till datorn. Det finns skillnader i ljud med olika längder, och med trådlöst. En kort nätverkskabel lät bäst, sen kommer trådlöst. Sämst är en lång nätverkskabel.

Olika operativsystem låter annorlunda också. Olika hårddiskar, minneskort osv. Bäst ljud får man ju mindre ström datorn använder. Om man kopplar bort hårddiskar får man mjukare och lugnare ljud med mer mikrodetaljer. Samma om man lyssnar på WAV istället för FLAC. Windows låter kantigt, Ubuntu låter grått och livlöst. Puppy Linux låter mjukt, klart och transparent.
Men strömkablar gör störst skillnad så jag har inte brytt mig om det på länge. Strömkablar gör större förbättringar än att byta högtalare. Det är natt och dag. När man lyssnar på en kabel kan svärtan vara så svart att man tror att man lyssnar på natten, även fast det är ljust ute. Motsatsen finns också.

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-02-09 01:17

Kurt49 skrev:
Hos Hegel med Dynaudio högtalare, körde de en AB test på en Claes Ohlson USB-kabel och en Nordost USB-kabel, jag tror alla i publiken utom möjligen Döv-Olof i andra rummet var totalt övertygade att Nordost-kabeln var överlägsen. Den spelade på en helt annan nivå som den trevliga norrmannen från Hegel tillika demonstratören tvivellöst påpekade. Inga invändningar från publiken så antagligen var inga av er tvivlare från forumet där antog jag;)

låt mig gissa; det var som om någon svept in högtalarna i ett par våta filtar med claeskabeln va?

det här kombinerat med den påstådda förbättringen som "highend nätkablar" ska ge är förövrigt i särklass det dummaste jag läst sen årsskiftet. usbkablar?? really?
"moralisk konsult". Tar nu även uppdrag inom etik-området.

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-02-09 01:25

någon som är sugen på att förklara varför claes-usbkabeln "lät" sämre på mässan? eller ens hur det skulle kunna vara teoretiskt möjligt? jag är idel öra.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2014-02-09 01:35

Patrick82 skrev:Men strömkablar gör störst skillnad så jag har inte brytt mig om det på länge. Strömkablar gör större förbättringar än att byta högtalare. Det är natt och dag. När man lyssnar på en kabel kan svärtan vara så svart att man tror att man lyssnar på natten, även fast det är ljust ute. Motsatsen finns också.

Ok, visserligen är jag färgblind och över 40, men jag är rätt säker på att jag kan pricka in 100 av 100 gånger när det gäller huruvida det är natt eller dag. Välj du ut två av dina nätkablar så kollar vi om du kan pricka kika bra eller bättre än mig när du lyssnar på kablar och jag försöker avgöra huruvida belysningen är av eller på i lokalen.

I rest my case 8)

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-09 01:37

hm2 skrev:någon som är sugen på att förklara varför claes-usbkabeln "lät" sämre på mässan? eller ens hur det skulle kunna vara teoretiskt möjligt? jag är idel öra.

För att det är aldrig datan det handlar om, allt handlar om vibrationerna i anläggningen. När man vet detta så är det logiskt att allt i audio gör skillnad i ljudet. Man kan koppla in vilken kabel som helst och det påverkar ljudet, den andra änden behöver inte ens vara inkopplad till något. Då är det inte datan det handlar om, inga "paket" som ska skickas.

Även saker runt anläggningen gör skillnad, speciellt inom 1 cm är det enorma skillnader, men när man flyttar tweakset upp till 6 cm ifrån anläggningen blir det minimala skillnader.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2014-02-09 01:38

LeifB skrev:[
Kabeln påverkar alltså signalen. Men ni menar på att man inte kan höra skillnaden? Endast lite motstånd som sänker nivån en aning. Induktans, avrullning av högre frekvenser.. Låter det som det kan höras? Någon har nämt att vi hör upp till max 20khz men att vi påverkas av toner upp mot 40khz.

Du ställer frågan som om det bara finns "en skillnad". Skillnadens storlek eller snarare storleken av kabelns påverkan beror som tidigare nämnts på ett flertal faktorer. Det är inte så svårt att felkonstruera och därmed få hörbara effekter. Det är å andra sidan i regel inte så svårt att konstruera problemfritt, dvs. så att hörbara effekter inte finns.

Finns inget som indikerar att vi påverkas av frekvenser vid 40kHz.

Kom inte dragandes med studien av Ohashi för då får jag ett raseriutbrott!

/Peter

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-09 01:43

hm2 skrev:
låt mig gissa; det var som om någon svept in högtalarna i ett par våta filtar med claeskabeln va?

det här kombinerat med den påstådda förbättringen som "highend nätkablar" ska ge är förövrigt i särklass det dummaste jag läst sen årsskiftet. usbkablar?? really?

Standard kablar låter aldrig som våta filtar. De låter grått, torrt, brusigt, ljust och tunt. Mikrodetaljer finns det, men det låter som att skrapa öronen med något vasst. High-end USB kablar brukar göra ljudet mjukare så det är lättare att lyssna på musiken.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-09 01:53

Patrick82 skrev:
Nattlorden skrev:Jag är 42. När jag var 18 hörde jag 23kHz, idag hör jag inte över 14,400. Jag tror inte du behöver bekymra dig om din kabel fallit av 0.2dB with 20kHz. :wink:

Nej, 0,2 dB är en liten skillnad. speciellt om det bara är vid 20 kHz. I blindtest är det rätt få som klarar att detektera det och alla som har gjort det tror jag nog instämmer i att skillnaden är mycket liten.

...vilket får mig att undra över ditt blindtest, om du nu verkligen gjorde det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2014-02-09 01:55

mrGaskill skrev:undrar om spotify låter bäst om man har fiber, trådlöst eller adsl ?

Det har mer med bitarnas kvalitet att göra, än huruvida det är ADSL eller fiber -jag har studerat bitar i 10års tid och har med tiden lyckats få fram en bitavelslinje av yttersta kaliber (jag har 10års erfarenhet av detta så jag vet).

PMa mig om du är intresserad av att köpa -jag säljer just nu audiofil-ettor och -nollor till kompispris, men du får du arrangera dem i rätt ordning själv... som sagt PMa om det är intressant...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-09 01:58

Patrick82 skrev:Det finns öron som lyssnar på musiken, då kommer det låta annorlunda. Även WAV och FLAC har enorma skillnader under ljuduppspelning, även fast datan är exakt likadan. Alla kablar som är inkopplade i ljudanläggningen gör skillnad, även nätverkskabeln till datorn. Det finns skillnader i ljud med olika längder, och med trådlöst. En kort nätverkskabel lät bäst, sen kommer trådlöst. Sämst är en lång nätverkskabel.

Olika operativsystem låter annorlunda också. Olika hårddiskar, minneskort osv. Bäst ljud får man ju mindre ström datorn använder. Om man kopplar bort hårddiskar får man mjukare och lugnare ljud med mer mikrodetaljer. Samma om man lyssnar på WAV istället för FLAC. Windows låter kantigt, Ubuntu låter grått och livlöst. Puppy Linux låter mjukt, klart och transparent.
Men strömkablar gör störst skillnad så jag har inte brytt mig om det på länge. Strömkablar gör större förbättringar än att byta högtalare. Det är natt och dag. När man lyssnar på en kabel kan svärtan vara så svart att man tror att man lyssnar på natten, även fast det är ljust ute. Motsatsen finns också.

Ja, det är otroligt vad många saker som ger skillnader på ljudet. Stora skillnader dessutom. Kanske så o-tro-ligt att man inte ska tro på det bara för att någon säger att det är så.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2014-02-09 02:12

Patrick82 skrev:

Nattlorden postade 11:03 och du droppade dina resultat 11:08...grymt jobbat att hinna ställa upp, genomföra, tolka och kvantifiera resultaten samt publicera det här inom mindre än 5 (fem!) minuter... grymt jobbat! :lol:

Användarvisningsbild
Kurt49

Inläggav Kurt49 » 2014-02-09 02:31

Standard kablar låter aldrig som våta filtar. De låter grått, torrt, brusigt, ljust och tunt. Mikrodetaljer finns det, men det låter som att skrapa öronen med något vasst. High-end USB kablar brukar göra ljudet mjukare så det är lättare att lyssna på musiken.

Bra skrivet Patrick!

Hegeldemonstratören påpekade just att brusnivån var avsevärt högre vilket gjorde den otydligare på de svagare tonerna.

Själv upplevde jag förutom brusnivån att ess-ljuden var markant hårdare och vassare.
Fylligheten var dessutom mycket större med Nordostkabeln, avsevärt tunnare med Claes Ohlson-kabeln.

.

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2014-02-09 02:36

Patrick82 skrev:

Du hade ju inte tid med sådant dravel ( blindtest ) när jag frågade dig för någon dag sedan, utan du tyckte att frågan var löjlig och utagerad! Hur ska du ha det?
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2014-02-09 03:15

hevi skrev:
mrGaskill skrev:undrar om spotify låter bäst om man har fiber, trådlöst eller adsl ?

Det har mer med bitarnas kvalitet att göra, än huruvida det är ADSL eller fiber -jag har studerat bitar i 10års tid och har med tiden lyckats få fram en bitavelslinje av yttersta kaliber (jag har 10års erfarenhet av detta så jag vet).

PMa mig om du är intresserad av att köpa -jag säljer just nu audiofil-ettor och -nollor till kompispris, men du får du arrangera dem i rätt ordning själv... som sagt PMa om det är intressant...

Det där med kalibern sa Sylvester att det var viktigt också, nu när jag tänker efter. Man gör ju ofta det när man diskuterar på forum.

Ja säljer du så blir det nog bra. Jag ska testa ettorna med min aggregatsblend och kolla flankernas BT-värde. Det är bra om de ligger över 0,7 . DÅ snackar vi hifi och fina bits. Eller i alla fall att ettorna ligger över 0,7 . Nollorna är ju inte lika viktigt. (Medzlers teorem)

vilket finlir!
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-09 03:49

reeltoreel skrev:
Patrick82 skrev:

Du hade ju inte tid med sådant dravel ( blindtest ) när jag frågade dig för någon dag sedan, utan du tyckte att frågan var löjlig och utagerad! Hur ska du ha det?

Blindtest går snabbt att göra på datorn. Man klickar med musen på volymkontrollen och drar spaken lite i taget tills den gör ett hopp på 0.2 dB. Det kan ta en minut innan den hoppar ner i volym. Då har man många ja eller nej svar att ge under den tiden.

Jag gjorde testet med vanlig musik, inte med test toner som skeptiker gör.

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-02-09 04:29

eeeh va? det där är väl inget blindtest. avrulling av diskanten vid 20k med 0,2db.

den som sätter det ska jag nog baka en tårta till.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-09 05:00

hm2 skrev:eeeh va? det där är väl inget blindtest. avrulling av diskanten vid 20k med 0,2db.

den som sätter det ska jag nog baka en tårta till.

Att lyssna på höga toner är onaturligt. Det är frekvenserna i riktiga livet som man tränar upp dagligen. Då blir man extra känslig om något låter annorlunda. Strömkablar gör större skillnad än flera dB ökning i volym.
Bara genom att byta strömkabel kan det låta som att basen är 3dB högre i volym, även fast det är samma, det är för att basen blev mer fyllig så den låter mer.

Högre volym har alltid låtit sämre för mig, jag lyssnar på väldigt låg volym, då blir man mer avslappnad och kan höra mer i musiken. Man tränar också upp hörseln på det sättet.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-09 06:20

LeifB skrev:
zartok skrev:det börjar dra ihop sig till ett blindtest här måste jag få påstå. kom igen gänget, finns det inte någon eller några troende och några icke-troende i stockholmsområdet som vill träffas under trevliga former och göra ett test?

Rent statistiskt så vill de inte höra någon skillnad.. är man skeptisk så vill man nog inte anstränga sig speciellt mycket. :wink:

Har du en förklaring till varför ingen klarat randis miljondollarutmaning då? Ennmiljon dollar är väl nog för att man ska anstränga sig?
Ska duninte ta testet? Enkla pengar med din hörsel.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-02-09 08:23

LeifB skrev:Rent statistiskt så vill de inte höra någon skillnad.. är man skeptisk så vill man nog inte anstränga sig speciellt mycket. :wink:

Fast här är det nog dina fördomar som lyser igenom.:) Jag talar nog för betydligt fler än mig själv när jag säger att jag fått den ståndpunkt jag har just därför ATT jag ansträngt mig att ta reda på hur det EGENTLIGEN är.

Vissa perioder under min hifi-aktiva tid har jag hållit på med kablar och andra tweaks och både ibland tyckt mig höra stora skillnader och även ibland ÖNSKAT kunna höra dessa skillnader vissa personer talar om.

I början var det lätt för då hörde jag tydliga skillnader varje gång jag gjorde något. I allmänhet blev ljudet lugnare, tydligare, med mer svärta i bakgrunden. Jag började reagera efter ett tag eftersom det trots att varje tweak gav dessa förbättringar, infann sig en känsla av att ljudet som helhet ändå inte var så mycket bättre än vad det varit innan jag började tweaka. Och så började jag experimentera med att ändra flera tweaks samtidigt. Jag fick samma resultat som när jag bara ändrade ett tweak. Och då började jag på allvar misstänka placeboeffekt. Och när jag väl börjat tänka tanken och började blindtestförsök rämnade hela korthuset. Här följer en sammanställning av några av mina erfarenheter av tweaks betydelse.

- Dämpa bort resonanser från högtalarväggar fungerar ibland och kan ge stora förbättringar.
- Vända rätt fasen på nätkablar fungerar ibland och ger marginella förbättingar.
- Byta nätkablar ger 0.
- Byta signalkabel kan ge något. Enstaka kablar jag lyssnat på har gett sämre ljud. Resten låter lika.
- Byta högtalarkabel kan ge något, men skillnaderna är så små att det gränsar till det försumbara. (Men ännu längre längder kan säkert ge större skillnad. Det finns också säkert kabel som påtagligt försämrar förutsättningarna mer än de jag prövat. Det finns säkert också kombinationer av förstärkare/högtalare som är betydligt mer känsliga för olika kablar.)
- Peter Belts tapebitar och säkerhetsnålar ger 0.
- Kabellyftare ger 0.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi