LeifB skrev:Rent statistiskt så vill de inte höra någon skillnad.. är man skeptisk så vill man nog inte anstränga sig speciellt mycket.

Fast här är det nog dina fördomar som lyser igenom.

Jag talar nog för betydligt fler än mig själv när jag säger att jag fått den ståndpunkt jag har just därför ATT jag ansträngt mig att ta reda på hur det EGENTLIGEN är.
Vissa perioder under min hifi-aktiva tid har jag hållit på med kablar och andra tweaks och både ibland tyckt mig höra stora skillnader och även ibland ÖNSKAT kunna höra dessa skillnader vissa personer talar om.
I början var det lätt för då hörde jag tydliga skillnader varje gång jag gjorde något. I allmänhet blev ljudet lugnare, tydligare, med mer svärta i bakgrunden. Jag började reagera efter ett tag eftersom det trots att varje tweak gav dessa förbättringar, infann sig en känsla av att ljudet som helhet ändå inte var så mycket bättre än vad det varit innan jag började tweaka. Och så började jag experimentera med att ändra flera tweaks samtidigt. Jag fick samma resultat som när jag bara ändrade ett tweak. Och då började jag på allvar misstänka placeboeffekt. Och när jag väl börjat tänka tanken och började blindtestförsök rämnade hela korthuset. Här följer en sammanställning av några av mina erfarenheter av tweaks betydelse.
- Dämpa bort resonanser från högtalarväggar fungerar ibland och kan ge stora förbättringar.
- Vända rätt fasen på nätkablar fungerar ibland och ger marginella förbättingar.
- Byta nätkablar ger 0.
- Byta signalkabel kan ge något. Enstaka kablar jag lyssnat på har gett sämre ljud. Resten låter lika.
- Byta högtalarkabel kan ge något, men skillnaderna är så små att det gränsar till det försumbara. (Men ännu längre längder kan säkert ge större skillnad. Det finns också säkert kabel som påtagligt försämrar förutsättningarna mer än de jag prövat. Det finns säkert också kombinationer av förstärkare/högtalare som är betydligt mer känsliga för olika kablar.)
- Peter Belts tapebitar och säkerhetsnålar ger 0.
- Kabellyftare ger 0.