Får se om jag kan få igång en ny körning.
/Anton
Moderator: Redaktörer
luminous skrev:Som sagt, Onni, mycket läsvärd tråd. Skulle vara intressant att se vad baffelns form har för inverkan när högtalaren sitter i en waveguide.
Martin skrev:Det blir inte 3dB lägre nivå. Det blir 6dB till slut mot lägre frekvenser. Kolla nivån vid 100Hz så ser man. Det är det klassiska baffelsteget som visar sig.lägre frekvenser får inget stöd från halvrymden av den oändliga baffeln utan får jobba mot impedansen av en helrymd istället.
onni skrev:Jag kan inte "slå på" baffeldiffraktionen eftersom jag inte har betalversionen (sorry...).
LasseA skrev:Det är 3dB skillnad över hela frekvensspektrat, det borde väl inte ha med baffelsteget att göra?
onni skrev:luminous skrev:Som sagt, Onni, mycket läsvärd tråd. Skulle vara intressant att se vad baffelns form har för inverkan när högtalaren sitter i en waveguide.
Tack! Ditt program var faktiskt en av anledningarna till att jag började titta på simulering av akustik med FEM-programMitt vardagsrum är nämligen långt från rektangulärt (sitter ihop med kök, hall, trappa, del av övervåning...). Jag har försökt köra lite simuleringar, men får så enorma toppar och dalar med hårda väggar och jag har inte hittat några bra data för gipsväggar, har du?
Waveguide kan jag nog kika på lite senare, priolistan ser ut såhär just nu:
1. Baffelformer med ett element.
2. Baffelformer två element och definierade SPL-kurvor för varje (från Basta! kanske?).
3. Olika former av dämpning i ett rum, högtalarplacering (alltså liknande ditt program, fast med mer inställningsmöjligheter).
/Anton
Harryup skrev:Skiljer sig diffraktionen om det är ett kortslagigt eller långslagigt element?
mvh/Harryup
luminous skrev:onni skrev:luminous skrev:Som sagt, Onni, mycket läsvärd tråd. Skulle vara intressant att se vad baffelns form har för inverkan när högtalaren sitter i en waveguide.
Tack! Ditt program var faktiskt en av anledningarna till att jag började titta på simulering av akustik med FEM-programMitt vardagsrum är nämligen långt från rektangulärt (sitter ihop med kök, hall, trappa, del av övervåning...). Jag har försökt köra lite simuleringar, men får så enorma toppar och dalar med hårda väggar och jag har inte hittat några bra data för gipsväggar, har du?
Waveguide kan jag nog kika på lite senare, priolistan ser ut såhär just nu:
1. Baffelformer med ett element.
2. Baffelformer två element och definierade SPL-kurvor för varje (från Basta! kanske?).
3. Olika former av dämpning i ett rum, högtalarplacering (alltså liknande ditt program, fast med mer inställningsmöjligheter).
/Anton
Kul att mitt program inspirerade dig. Jag har experimenterat lite med Comsol innan, det kändes ganska lättanvänt trots att jag inte är så insatt i matematiken bakom men det hade definitivt hjälpt att förstå mer om FEM och alla begrepp som används kring lösning av FEM problem. Har du studerat teorin bakom?
onni skrev:paa skrev:Kör du motsvarande med 45 graders faser också?
Japp, den är igång. Blir väl klar imorgon
Körtiden för simuleringen (körde allt i ett svep från 50 till 6000 Hz) tog 13 timmar.
/Anton
Andren skrev:onni skrev:paa skrev:Kör du motsvarande med 45 graders faser också?
Japp, den är igång. Blir väl klar imorgon
Körtiden för simuleringen (körde allt i ett svep från 50 till 6000 Hz) tog 13 timmar.
/Anton
Hej!
Jag sitter på en dator med comsol, så vill du ha lite beräkningshjälp så kan det kanske gå att ordna. Var ett tag sedan jag pillade med programmet, så jag är lite ringrostig, men iaf :)
När modellen ändå är färdig, så ska det väl ändå vara att trycka på "play" :)
onni skrev:Nattlorden: Njah, riktigt så enkelt är det tyvärr inte. Det går att köra optimeringar (om man har den modulen) genom att variera satta parametrar och kräva att frekvenssvaret i en viss punkt ska bli så lik som möjligt ett givet frekvenssvar. I 3D innebär det dock väldiga beräkningar...
Kraniet skrev:något som jag saknar(ja förutom kantsimulering) i Edge är möjligheten att simulera inverkan från andra element.
Har ett projekt just nu där jag simulerade i Edge och satte diskanten offaxis för att mildra diffraktionseffekter. Men det uppmätta resultatet blev en 5-6dB peak vid 3kHz som jag inte räknat med! Diskanten sitter väldigt nära en 8 tums bas. Förutsatt att edge visar "verkligheten" så är den enda förklaring jag kan se att det är baselementets närvaro som orsakar problemet.
Har tyvär inte experimenterat mer med den frågan.
En annan sak ang off-axis placering i horisontalled. Det är inte så trevligt som man kan tro. Frekvensgången blir ju olika beroende på vilken sida av lådan man mäter. Nånting som löser problemet åt ena hållet kan bidra med problem åt andra hållet.
Högtalaren ovan modellerades först efter att mäta bra i ca 15gr vinkel på den sidan som diskanten sitter närmast kanten. Men on-axis fick då en peak medan off-axis åt andra hållet såg än värre ut. Inte så behagligt.
Lösningen har jag inte kommit fram till än annat än att filtret fick ett rcl-filter för att ta ned peaken runt 3khz. Vilket förstås får som effekt att frekvensgången i den tänkta riktningen får en väldigt kraftig dal runt det tänkta området och frekvensgången off-axis mot "utsidan" av lådan har den rakaste frekvensgången. "Energikurvan" blir ju något sånär rak med en liten sänkning runt 3kHz, men som helhet kanske det inte är en så eftertraktad lösning..
Men möjligheten att simulera ett mer komplext samband med flera element (med kongeometri) och kantavslut vore väldigt intressant. Antar det blir ett lite komplicerat program dock.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster