Utmaning till alla tvivlare och Icketvivlare....!!!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-09 08:29

zartok skrev:
LeifB skrev:
zartok skrev:det börjar dra ihop sig till ett blindtest här måste jag få påstå. kom igen gänget, finns det inte någon eller några troende och några icke-troende i stockholmsområdet som vill träffas under trevliga former och göra ett test?

jag gjorde ju ett kontrollerat blindtest av ljudkablar här uppe i Umeå med... tror vi hade fyra lyssnande. tyvärr prickade ingen statistisk signifikans, men det var väl å andra sidan inte riktigt troligt heller, sett till historien så att säga.

men jag skulle hemskt gärna se att fler skulle göra blindtester, gärna med ett par kabeltroende också. alla uppe i umeå var minst sagt tveksamma eller mer till påverkan av ljudet från kablarna. vi sa ju att det var väldigt synd att vi inte hade minst en kabeltroende, så att personer som upplever stor skillnad också skulle få lyssna.

jag säger inte att personen inte skulle höra skillnad dock, utan att ingen skeptiker hörde skillnad blint. i vårt lilla test.

Rent statistiskt så vill de inte höra någon skillnad.. är man skeptisk så vill man nog inte anstränga sig speciellt mycket. :wink:

Har du en förklaring till varför ingen klarat randis miljondollarutmaning då? Ennmiljon dollar är väl nog för att man ska anstränga sig?
Ska duninte ta testet? Enkla pengar med din hörsel.

Det hade varit intressant, jag vet inte under vilka omständigheter testet görs men om jag får använda Patricks kabel att jämföra med så ställer jag upp.
mvh

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-09 08:39

MichaelG skrev:
LeifB skrev:Rent statistiskt så vill de inte höra någon skillnad.. är man skeptisk så vill man nog inte anstränga sig speciellt mycket. :wink:

Fast här är det nog dina fördomar som lyser igenom.:) Jag talar nog för betydligt fler än mig själv när jag säger att jag fått den ståndpunkt jag har just därför ATT jag ansträngt mig att ta reda på hur det EGENTLIGEN är.

Vissa perioder under min hifi-aktiva tid har jag hållit på med kablar och andra tweaks och både ibland tyckt mig höra stora skillnader och även ibland ÖNSKAT kunna höra dessa skillnader vissa personer talar om.

I början var det lätt för då hörde jag tydliga skillnader varje gång jag gjorde något. I allmänhet blev ljudet lugnare, tydligare, med mer svärta i bakgrunden. Jag började reagera efter ett tag eftersom det trots att varje tweak gav dessa förbättringar, infann sig en känsla av att ljudet som helhet ändå inte var så mycket bättre än vad det varit innan jag började tweaka. Och så började jag experimentera med att ändra flera tweaks samtidigt. Jag fick samma resultat som när jag bara ändrade ett tweak. Och då började jag på allvar misstänka placeboeffekt. Och när jag väl börjat tänka tanken och började blindtestförsök rämnade hela korthuset. Här följer en sammanställning av några av mina erfarenheter av tweaks betydelse.

- Dämpa bort resonanser från högtalarväggar fungerar ibland och kan ge stora förbättringar.
- Vända rätt fasen på nätkablar fungerar ibland och ger marginella förbättingar.
- Byta nätkablar ger 0.
- Byta signalkabel kan ge något. Enstaka kablar jag lyssnat på har gett sämre ljud. Resten låter lika.
- Byta högtalarkabel kan ge något, men skillnaderna är så små att det gränsar till det försumbara. (Men ännu längre längder kan säkert ge större skillnad. Det finns också säkert kabel som påtagligt försämrar förutsättningarna mer än de jag prövat. Det finns säkert också kombinationer av förstärkare/högtalare som är betydligt mer känsliga för olika kablar.)
- Peter Belts tapebitar och säkerhetsnålar ger 0.
- Kabellyftare ger 0.

"Byta nätkablar ger noll"
Det tyckte jag med innan jag provade Patricks nätkabel.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-09 08:53

LeifB skrev:"Byta nätkablar ger noll"

OK, låt oss säga att du har rätt; byte av nätkabel har en direkt påverkan på ljudet. Då måste vi gå vidare med frågan varför det är så, tycker jag.

Har du, eller någon annan, en teori om varför nätkabelbyte påverkar ljudet?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-02-09 09:30

tydligen är det vibrationer i anläggningen.

se

Patrick82 skrev:
hm2 skrev:någon som är sugen på att förklara varför claes-usbkabeln "lät" sämre på mässan? eller ens hur det skulle kunna vara teoretiskt möjligt? jag är idel öra.

För att det är aldrig datan det handlar om, allt handlar om vibrationerna i anläggningen. När man vet detta så är det logiskt att allt i audio gör skillnad i ljudet. Man kan koppla in vilken kabel som helst och det påverkar ljudet, den andra änden behöver inte ens vara inkopplad till något. Då är det inte datan det handlar om, inga "paket" som ska skickas.

Även saker runt anläggningen gör skillnad, speciellt inom 1 cm är det enorma skillnader, men när man flyttar tweakset upp till 6 cm ifrån anläggningen blir det minimala skillnader.
"moralisk konsult". Tar nu även uppdrag inom etik-området.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-09 09:39

PerStromgren skrev:

OK, låt oss säga att du har rätt; byte av nätkabel har en direkt påverkan på ljudet. Då måste vi gå vidare med frågan varför det är så, tycker jag.

Det ända jag vet är att kontakterna har viss påverkan. Läst Furutechs beskrivning av de kontakterna som Patrick har använt sig av i de specifika nätkablarna och det stämmer bra överrens med det jag hör.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-02-09 09:57

Paradox Audio Cables finns på mässan i Stockholm just nu. De visar kablar, men spelar ingen musik. De bär tröjor med texten "No Bullshit, just physics" gosh vad jag önskade att någon som IÖ hade passerat när jag var där. Det hade varit skoj att höra dem prata fysik... Själv avfärdade jag dem iskallt med att deras kablar såg alldeles för mjäkiga ut. Då visade han en strömkabel som var grov som en handled. En finlemmad tonårings handled. Som om det skulle vara något liksom!? Jag drog till med att jag bara använder Coconut i min anläggning. Jag tror han kommer att googla det efter mässan. http://paradoxaudio.webs.com

Många andra utställare hade snört ihop sina riggar med löjligt dyrt kablage, utan imponera särskilt mycket ljudmässigt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-09 10:09

LeifB skrev:
PerStromgren skrev:

Det ända jag vet är att kontakterna har viss påverkan. Läst Furutechs beskrivning av de kontakterna som Patrick har använt sig av i de specifika nätkablarna och det stämmer bra överrens med det jag hör.

Har du en bra webbsida som berättar just detta att föreslå?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-09 10:40

LeifB skrev:
zartok skrev:
Har du en förklaring till varför ingen klarat randis miljondollarutmaning då? Ennmiljon dollar är väl nog för att man ska anstränga sig?

Det hade varit intressant, jag vet inte under vilka omständigheter testet görs men om jag får använda Patricks kabel att jämföra med så ställer jag upp.
mvh

www.randi.org/site/index.php/1m-challen ... e-faq.html
Hör av dig idag och säg att du hör klar skillnad med en nätverkskabel, dom kommer garanterat att nappa, och du kommer, enligt egen utsago, att bli miljonär. Hela faktiskt kommer att jubla i din ära.

Men det är hundratals personer som gjort testet och har misslyckats, bara så att du har det i bakhuvudet.

citering fixad. / PS

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-09 10:54

PerStromgren skrev:
LeifB skrev:
PerStromgren skrev:

Har du en bra webbsida som berättar just detta att föreslå?

http://www.furutech.com/2013/01/26/973/

Även denna ; http://www.svalander.se/local/site/file ... rocess.pdf

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-02-09 11:25

Helt allvarligt? Det står ju bara en massa påståenden om att rhodium skulle låta bättre utan några som helst förklaringar till påståendena. Är det enda du kan uppbåda som referens förrutom att du solklart "vet" att det låter bättre utan kvalifikationer på det påståendet?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-09 11:34

PappaBas skrev:

Helt allvarligt? Det står ju bara en massa påståenden om att rhodium skulle låta bättre utan några som helst förklaringar till påståendena. Är det enda du kan uppbåda som referens förrutom att du solklart "vet" att det låter bättre utan kvalifikationer på det påståendet?

Litar du inte på dina öron ?!!

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-02-09 11:40

LeifB skrev:
PappaBas skrev:

:lol: jodå... men jag litar inte enbart på dem.
När du går på Laberos föreställning tror du att allt du ser där sker på riktigt också?

Hörseln är fantastiskt upplöst och känslig. Men är som vår övriga perception behäftad med begränsningar. Större delen av forskningsmetodiken går ju ut på att komma runt de svagheter som finns i vår observationsförmåga.
Senast redigerad av PappaBas 2014-02-09 11:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-09 11:43

PappaBas skrev:
LeifB skrev:
PappaBas skrev:

När du går på Laberos föreställning tror du att allt du ser där sker på riktigt också?[/b]

Man ska nog inte blanda in illusioner och ljud eller?
Så om du tycker det låter annorlunda så säger din hjärna att det måste vara placebo?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-09 11:48

LeifB skrev:
PappaBas skrev:

Jo, men om vi nu slår fast att det verkligen låter annorlunda, måste vi leta efter förklaringar! Om de påstår att det är rhodium som fixar saken, så måste vi fortsätta. Rhodium har inga magiska egenskaper.

LeifB, du måste inte försvara dem, du kan fortsätta att lita på dina öron! Jag (och flera med mig) vill veta varför det funkar som det gör. Om vi kommer på varför det låter som det gör, kan vi troligen bygga mycket billigare kablar åt dig!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-02-09 11:52

LeifB skrev:
PappaBas skrev:
LeifB skrev:
PappaBas skrev:

När du går på Laberos föreställning tror du att allt du ser där sker på riktigt också?[/b]

Så om du tycker det låter annorlunda så säger din hjärna att det måste vara placebo?

Liknelsen var för att visa att perceptionen ehuru fantastisk är behäftad med svagheter? Är du med på problematiken?
Jag säger inte att de inte låter annorlunda hos dig.
Men det krävs mer för att klargöra om det objektivt faktiskt är en skillnad och sedan vad skillnaden beror på.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-09 11:54

zartok skrev:
LeifB skrev:
zartok skrev:

mvh

Hör av dig idag och säg att du hör klar skillnad med en nätverkskabel, dom kommer garanterat att nappa, och du kommer, enligt egen utsago, att bli miljonär. Hela faktiskt kommer att jubla i din ära.

Men det är hundratals personer som gjort testet och har misslyckats, bara så att du har det i bakhuvudet.

citering fixad. / PS

Skulle misstänka starkt att dom inte antar utmaningen.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-09 11:56

PappaBas skrev:
LeifB skrev:
PappaBas skrev:
LeifB skrev:
PappaBas skrev:

Liknelsen var för att visa att perceptionen ehuru fantastisk är behäftad med svagheter? Är du med på problematiken?
Men det krävs mer för att klargöra om det objektivt faktiskt är en skillnad och sedan vad skillnaden beror på.

Nej det jag läser stämmer med det jag upplever. Inga som helst svagheter.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-02-09 11:56

PerStromgren skrev:Jag (och flera med mig) vill veta varför det funkar som det gör. Om vi kommer på varför det låter som det gör, kan vi troligen bygga mycket billigare kablar åt dig!

Varför förutsätta att det fungerar? Verkar vara helt fel startpunkt. Om det fungerar (större skillnader än högtalarbyte ger) verkar sundare.

---

Den här tråden är något av det mest barocka jag läst under hela min internettid.
Senast redigerad av shifts 2014-02-09 12:06, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-09 12:00

PerStromgren skrev:
LeifB skrev:
PappaBas skrev:

Jo, men om vi nu slår fast att det verkligen låter annorlunda, måste vi leta efter förklaringar! Om de påstår att det är rhodium som fixar saken, så måste vi fortsätta. Rhodium har inga magiska egenskaper.

LeifB, du måste inte försvara dem, du kan fortsätta att lita på dina öron! Jag (och flera med mig) vill veta varför det funkar som det gör. Om vi kommer på varför det låter som det gör, kan vi troligen bygga mycket billigare kablar åt dig!

Kan tyvärr inte bidra med mer vetenskaplig info.. Men om ni kan finna något som skulle bidra med den faktiska skillnaden rent vetenskapligt så är jag tacksam.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-02-09 12:02

LeifB skrev:
PappaBas skrev:Liknelsen var för att visa att perceptionen ehuru fantastisk är behäftad med svagheter? Är du med på problematiken?

psst! Allt som sker i ditt huvud sker inte i verkligheten! ;)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-09 12:05

shifts skrev:
PerStromgren skrev:Jag (och flera med mig) vill veta varför det funkar som det gör. Om vi kommer på varför det låter som det gör, kan vi troligen bygga mycket billigare kablar åt dig!

Varför förutsätta att det fungerar? Verkar vara helt fel startpunkt. Om det fungerar (större skillnader än högtalarbyte ger) verkar sundare.

---

Den här tråden är något av det mest barocka jag läst under hela min internettid. :lol:

Vad får dig att tycka så? :wink:

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-09 12:07

PappaBas skrev:
LeifB skrev:
PappaBas skrev:Liknelsen var för att visa att perceptionen ehuru fantastisk är behäftad med svagheter? Är du med på problematiken?

psst! Allt som sker i ditt huvud sker inte i verkligheten! ;)

Inbillning menar du?
Har skiftat kabel många ggr och varje gång förändras det lika mycket.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-02-09 12:08

LeifB: Oförmåga till tänkande och konstigt dragna slutsatser. Det är på nivån vattenvirvlare, spåkulor, vättar och troll.

Flera innan mig har sagt att de är beredda att få sina grundvalar omskakade: Visa det enkelt för oss, det är allt ni (du, Patrick82, Kurt49) behöver göra.
Senast redigerad av shifts 2014-02-09 12:33, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-09 12:09

LeifB skrev:Inbillning menar du?

Varför skulle du välja att inbilla dig att det förändrades olika mycket - det vore ju ologiskt, eller hur?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-09 12:11

shifts skrev:LeifB: Oförmåga till tänkande och konstigt dragna slutsatser. Det är på nivån vattenvirvlare, spåkulor, vättar och troll.

Flera innan mig har sagt att de är beredda att få sina grundvalar omskakade: Visa det enkelt för oss, det är allt ni (du, Patrik82, Kurt49) behöver göra.

Hade gärna velat visa det du vill ha. Kan tyvärr inte ge dig den tekniska biten men det är stor skillnad i ljudet.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-09 12:13

zartok skrev:
LeifB skrev:
zartok skrev:

mvh

citering fixad. / PS

Det är hundratals personer som försökt göra testet men Randi har backat ur. Då kan man säga att det är Randi som har misslyckats så många gånger, inte audiofilerna. Det finns inget paranormalt med kablar, då får man inga pengar. Randi är en trollkarl så han kan bara trolla bort pengarna eller ge nån annan ursäkt. Hans pengar kommer man aldrig få.

http://gizmodo.com/307473/pear-cable-ce ... fer-a-hoax
Unfortunately, like most offers of $1 million this one is a hoax. While James Randi is claiming to offer a $1 million dollar prize to differentiate between these speaker cables, by reading the official rules of the challenge, it becomes immediately clear that the offer is not valid. One must be able to "demonstrate any psychic, supernatural or paranormal ability" in order to qualify. Since there is a wealth of scientific information explaining the differences between speaker cables, the offer is not a valid one (and James Randi knows it).

http://www.stereophile.com/thinkpieces/021708swiftboat/

Why did Randi's advisors reject my offer? They told him that I might "do something" to my reference TARA cables, or put some kind of secret signal on them that only I could hear, and that would alert me to their being in the system. (I'm not making this up.)
Bygger tweaks och kablar åt Coconut-Audio

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-09 12:14

Nattlorden skrev:
LeifB skrev:Inbillning menar du?

Varför skulle du välja att inbilla dig att det förändrades olika mycket - det vore ju ologiskt, eller hur?

Tyvärr verkar det som du missuppfattade texten. Det ÄR samma skillnad mellan original kabeln och Patricks nätkabel vid varje byte.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-09 12:15

LeifB skrev:
shifts skrev:LeifB: Oförmåga till tänkande och konstigt dragna slutsatser. Det är på nivån vattenvirvlare, spåkulor, vättar och troll.

Flera innan mig har sagt att de är beredda att få sina grundvalar omskakade: Visa det enkelt för oss, det är allt ni (du, Patrik82, Kurt49) behöver göra.

Hade gärna velat visa det du vill ha. Kan tyvärr inte ge dig den tekniska biten men det är stor skillnad i ljudet.

Men du har förstått att du är omgiven av tvivlare, eller hur? :)

För att sådana ska bli övertygade krävs förstås mer än att du säger att ljudet ändras mycket. Vill du övertyga oss, eller tycker du att det är bra som det är?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-09 12:19

PerStromgren skrev:
LeifB skrev:

Men du har förstått att du är omgiven av tvivlare, eller hur? :)

För att sådana ska bli övertygade krävs förstås mer än att du säger att ljudet ändras mycket. Vill du övertyga oss, eller tycker du att det är bra som det är?

Det har jag förstått och det är kristallklart.
Det kanske finns en fysikalisk förklaring men det krävs kanske lite mer än allmänbildad fysisk kunskap.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-09 12:19

LeifB skrev:
zartok skrev:
LeifB skrev:
zartok skrev:

mvh

citering fixad. / PS

Skulle misstänka starkt att dom inte antar utmaningen.

Är det ditt sätt att säga att du inte ens tänker försöka? Varför skulle dom inte göra det? Vart bor du i landet btw? Går kanske att ordna i din hemstad tom.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi