Ino cr80s eller Anti-mode 8033C

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zookaloo

Ino cr80s eller Anti-mode 8033C

Inläggav zookaloo » 2014-02-09 11:07

Halloj,

Är till att beställa ett par profundus X-2 och funderar på att köpa ett filter också när jag ändå är i gång.

Dock upptäcker jag vid mitt googlande att cr80s och antimode inte är kompatibla med varandra (möjligt att jag uppfattat detta helt fel). Jag upplever att antimoden har förbättrat min bas väsentligt med min nuvarande lösning med aktiva subwoofers från SVS.

Jag vill inte spendera 5000 kr i blindo på ett filter för att upptäcka att jag föredrar att avstå det till förmån för att kunna EQ:a basen.

Antimoden och cr80s är ju två lösningar på två olika problem så det är ju i princip omöjligt att säga att den ena lösningen är bättre än den andra, men hur skulle ni ha resonerat?

Alltså:

Alt 1: Internt delningsfilter i reciever + antimode
Alt 2: Externt delningsfilter a la cr80s men utan antimode

Mitt rum är förövrigt ett klassiskt vardagsrum med lite halvöppen modern planlösning utan möjlighet till alltför stora ingrepp på grund av WAF.

Diskutera! 8)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-09 12:10

Varför skulle du inte kunna använda en anti-mode och ett cr80s samtidigt?

Användarvisningsbild
zookaloo

Inläggav zookaloo » 2014-02-09 12:17

Kan man det, alltså?

Läste denna tråd och fattade det att man antingen måste vara rakteingenjör eller ha hjälp från gudarna för att få till det: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &p=1262485

Hur ska man göra? Förklarat så en enkel man förstår?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-09 12:24

Det är ju en rad av olika problem som nämns och alla relaterat till hur du använder produkterna och hur du kopplat dem.

Tex:
chrisss skrev:Jag har provat. Det funkar inte tillsammans med Infra.
Signalnivån in i Antimode blir för hög. Blinkar rött.

Det bygger ju på att han har anti moden efter cr80s samt har en infraboost i cr80s.
Utan infraboost så är det problemet borta. Eller om du sätter antimoden innan cr80s.

chrisss skrev:Utan Infra funkar det nog men basarna blir 3 ms fördröjda.

Det är ju för att anti moden sitter endast på basarna. Har du anti moden innan cr80s så blir toppar och basar fördröjda lika mycket.

chrisss skrev:OBS! det sitter ett LP-filter i Antomoden som adderas till CR80 LP-filter.

Om det sitter ett permanent LP-filter i anti moden så är ju det inte helt optimalt. Det beror dock på hur denna fungerar. Frekvens, branthet osv. Sitter den i alla modeller osv?

chrisss skrev:Tyckte inte heller om att man inte vet vad den hittat på och
inte kan justera själv. Ett PC-gränsnitt vill man nog ha på
en sån där digital pryl.

Där håller jag helt med. Anti modens automagi där man inte riktigt vet vad den gör är inget som jag uppskattar.

Skall jag vara helt ärlig så är jag inte helt 100 på vad chrisss menade med LP-filter. Det är väl ingen delning i antimoden utan bara signal in ->auto eq -> signal ut?
Är det så korkat att denna apparat endast går att använda på frekvenser i basområdet. Att den har ett LP-filter på samtliga utgångar redan?
Isf hur kopplar du den nu? Har du den kopplad på pre-out eller sub-out?
Om det är så att den har ett fast LP-filter i basregistret så är det en ytterst dålig apparat enligt mig. Köp hellre en miniDSP som kan göra samma sak, men utan permanenta filter och använd denna tillsammans med ett cr80s är mitt tips. Eller dela i miniDSP om du vill spara in pengar.

EDIT: förtydligande.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-09 17:19

Det här med fördröjning av basen. Enligt producenten9:

What kind of delay does 8033 introduce and how do I compensate it?

The 8033 has insignificant delay of 2.7ms which is inaudible at low frequencies. For comparison, the additional delay of room modes can be more than 500ms, which is eliminated by Anti-Mode correction.

Är 2.7 ms verkligen ohörbart? Det motsvarar väl en sträcka runt 1 m?

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2014-02-09 18:24

AndreasArvidsson skrev:Det är ju en rad av olika problem som nämns och alla relaterat till hur du använder produkterna och hur du kopplat dem.

Tex:
chrisss skrev:Jag har provat. Det funkar inte tillsammans med Infra.
Signalnivån in i Antimode blir för hög. Blinkar rött.

Det bygger ju på att han har anti moden efter cr80s samt har en infraboost i cr80s.
Utan infraboost så är det problemet borta. Eller om du sätter antimoden innan cr80s.

chrisss skrev:Utan Infra funkar det nog men basarna blir 3 ms fördröjda.

Det är ju för att anti moden sitter endast på basarna. Har du anti moden innan cr80s så blir toppar och basar fördröjda lika mycket.

chrisss skrev:OBS! det sitter ett LP-filter i Antomoden som adderas till CR80 LP-filter.

Om det sitter ett permanent LP-filter i anti moden så är ju det inte helt optimalt. Det beror dock på hur denna fungerar. Frekvens, branthet osv. Sitter den i alla modeller osv?

chrisss skrev:Tyckte inte heller om att man inte vet vad den hittat på och
inte kan justera själv. Ett PC-gränsnitt vill man nog ha på
en sån där digital pryl.

Där håller jag helt med. Anti modens automagi där man inte riktigt vet vad den gör är inget som jag uppskattar.

Skall jag vara helt ärlig så är jag inte helt 100 på vad chrisss menade med LP-filter. Det är väl ingen delning i antimoden utan bara signal in ->auto eq -> signal ut?
Är det så korkat att denna apparat endast går att använda på frekvenser i basområdet. Att den har ett LP-filter på samtliga utgångar redan?
Isf hur kopplar du den nu? Har du den kopplad på pre-out eller sub-out?
Om det är så att den har ett fast LP-filter i basregistret så är det en ytterst dålig apparat enligt mig. Köp hellre en miniDSP som kan göra samma sak, men utan permanenta filter och använd denna tillsammans med ett cr80s är mitt tips. Eller dela i miniDSP om du vill spara in pengar.

EDIT: förtydligande.

Den modellen jag provade för några år sedan var bandbredsbegränsad med LP-filter. Kunde därför inte sitta före CR80.

Jag tyckte det var en skitprodukt med många fel och begränsningar. Ligger i hyllan och dammar.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-09 18:26

chrisss skrev:Den modellen jag provade för några år sedan var bandbredsbegränsad med LP-filter. Kunde därför inte sitta före CR80.

Jag tyckte det var en skitprodukt med många fel och begränsningar. Ligger i hyllan och dammar.

Det är ju skitkorkat. Då förstår jag precis dina invändningar.

EDIT: uppdaterat citat
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-02-09 18:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2014-02-09 18:32

AndreasArvidsson skrev:
chrisss skrev:Den modellen jag provade för några år sedan var bandbredsbegränsad med LP-filter. Kunde därför sitta före CR80.

Det är ju skitkorkat. Då förstår jag precis dina invändningar.

Du hann citera innan jag hann editera och lägga till "inte".
F5-kungen :roll:
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-09 18:33

chrisss skrev:Du hann citera innan jag hann editera och lägga till "inte".
F5-kungen :roll:

Jag förstod precis vad du menade :)
Hehe

Användarvisningsbild
zookaloo

Inläggav zookaloo » 2014-02-10 00:28

Oj här var det livat!

Tack för er hjälp. Dessvärre blir det nog så att jag bara beställer x-2 och skippar filtret sålänge. Jag utvärderar hur det blir med delning i receiver och med eller utan antimode. Tillför inte antimoden något skickar jag den till den digitala skräphögen och utvärderar ett ino-filter för att se vad som händer där. Har ju hört en hel del om vad det ska tillföra.

Men en sak i taget. Först ska jag ju lyckas beställa modulerna... :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-10 00:47

Ja testa kan/bör man. Ju mer information man har ju lättare är det att fatta ett bra beslut.

Vill upplysa om att det finns antimoder som är gjorde för fullregisterkompensation. Dvs de har inget fast LP-filter utan kan sättas innan cr80s.

Användarvisningsbild
zookaloo

Inläggav zookaloo » 2014-02-10 21:13

Ursäkta om du tycker jag gör det lätt för mig, men exakt vilka anti-moder är det som är gjorda för fullregisterkompensation och saknar LP-filter?

Det finns väl nu en 4-5 stycken nu ute på marknaden.

Tacksam för din hjälp!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-10 21:17

zookaloo skrev:Ursäkta om du tycker jag gör det lätt för mig, men exakt vilka anti-moder är det som är gjorda för fullregisterkompensation och saknar LP-filter?

Det finns väl nu en 4-5 stycken nu ute på marknaden.

Tacksam för din hjälp!

Ingen fara. Varför göra det svårare för sig liksom ;)

Om du går in på antimodes hemsida och kollar under produkter så finns det två olika typer av antimode. De för fullregister och de för subwoofer.

Den för subwoofer har (enligt chrisss) inbyggt LP-filter vilket gör att du inte kan skicka en fullregistersignal genom denna.

Den för fullregister däremot kan du sätta innan ett delningsfilter.
http://www.dspeaker.com/en/products/20-dual-core.shtml

Nyckelordet är fullregister vs subwoofer.

Användarvisningsbild
zookaloo

Inläggav zookaloo » 2014-02-12 00:33

Stort tack för er hjälp.

Lösningen, temporärt iallafall, blir för min del att avvakta med cr80s samt att laborera med och utan anti-moden.

Mvh

Användarvisningsbild
LarsTruelsen
fd. gekados

Inläggav LarsTruelsen » 2014-03-19 21:36

Hej.

Nu har jag ingen erfarenhet av antimode överhuvudtagit, så det ska jag inte göra mig klok på.

Men som nybliven ägare av ett cr80es filter, måste jag subjektivt säga att det var en väldigt bra investering. Har kört med delning i mitt primare sp31 försteg länge med piP/ProfX-2 och varit nöjd. Men efter att ha pillat på filtret några dagar och fått till det som jag vill - då har det blivit en stor skillnad.
Har haft stora problem med rummet, och har till dels fortfarende det (peak runt 30hz), men det är mycket bättra nu.

Och inte bara det, hela ljudbilden öppnade upp sig (kan också dels bero på att jag nu kan köra bypass för stereo i försteget), men jag är väldigt imponerat.

Utan att kunna basera det på fakta och endast gå på känsla, då är inos filtre en prisvärd uppgradering.

Då ska jag påpeka igen, att jag aldrig har varit missnöjd med delningen via försteget tills filtret kom in i ekvationen.

Inget illa om antimode, då jag som sagt inte har testat det.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-03-20 09:22

Ja jag håller med om att cr80s (es) är ett himla bra och prisvärt filter, den gör allting rätt.
Det blir lätt att få till det riktigt bra och det går att få till det perfekt !
Vilket jag inte hittils upplevt med något annat allternativ...

Vist det kostar en slant ca 4800kr för cr80s, men jag tycker det är värt om man vill ha fungtionen :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
LarsTruelsen
fd. gekados

Inläggav LarsTruelsen » 2014-03-20 16:29

Helt säkert en klar förbättring i mitt tillfälle i alla fall.
Nästa projekt blir då lite akustikskivor (och försöka förklara för frugan hur viktigt sånt är) :)
"I'm not harmful, just introspective. You can probably think I'm weird, but it's not harmful weird."

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-03-21 10:34

hehe, ja... det är ju en faktor OM man inte gör dom snygga och en naturlig del av inregningen :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-03-21 10:38

Ja akustikfix går att att få riktigt snyggt om man gör det rätt. DVD-ai och empa har bra exempel på vad jag menar.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-03-21 10:40

Man tackar tackar ! :oops:
Mvh//David

Återgå till Wänner af Ino