Utmaning till alla tvivlare och Icketvivlare....!!!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-09 12:21

zartok skrev:
LeifB skrev:
zartok skrev:
LeifB skrev:
zartok skrev:
Har du en förklaring till varför ingen klarat randis miljondollarutmaning då? Ennmiljon dollar är väl nog för att man ska anstränga sig?
Ska duninte ta testet? Enkla pengar med din hörsel.

Det hade varit intressant, jag vet inte under vilka omständigheter testet görs men om jag får använda Patricks kabel att jämföra med så ställer jag upp.
mvh

www.randi.org/site/index.php/1m-challen ... e-faq.html
Hör av dig idag och säg att du hör klar skillnad med en nätverkskabel, dom kommer garanterat att nappa, och du kommer, enligt egen utsago, att bli miljonär. Hela faktiskt kommer att jubla i din ära.

Men det är hundratals personer som gjort testet och har misslyckats, bara så att du har det i bakhuvudet.

citering fixad. / PS

Skulle misstänka starkt att dom inte antar utmaningen.

Är det ditt sätt att säga att du inte ens tänker försöka? Varför skulle dom inte göra det? Vart bor du i landet btw? Går kanske att ordna i din hemstad tom.

Hänvisar till Patricks passande inlägg några rader uppåt. ( blev visst tidigare sida)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-09 12:26

Nej, backa inte ur. du har möjligheten att bli miljonär på en helg, varför skukke du inte göra det testet? alphan kommer sättas på 5 och testet göras i två serier. därefter så får du 10.000 usd direkt på check och 990.000 usd insatt på ditt konto, tre dagar efter testet senast.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-02-09 12:28

Som vanligt så inser ni inte att ni pratar förbi varandra. Ni pratar om olika saker.

Någon vittnar om att de upplever en skillnad. Den skillnaden finns ingen bra teknisk förklaring på och detta bryr denne sig inte i.
Någon annan påstår utan att veta att det måste vara inbillning. Det finns inga belägg för detta heller annat än bristen på en trolig förklaring.

Här har vi ett stort glapp som behöver överbryggas. Båda måste inse att man pratar om olika saker och drar för långtgående slutsatser och att man helt enkelt inte vet.

Att göra ett blindtest kanske inte heller ger någon konsensus eftersom båda måste lita på att testet är trovärdigt. Man kan ha vilka invändningar som helst åt båda hållen som "köldbryggar" över och diskvalificerar testet. Man måste alltså hitta en testmetod som man är överens om kommer att visa på ett resultat. Det är inte säkert att man gör det.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-09 12:29

MichaelG skrev:
LeifB skrev:Rent statistiskt så vill de inte höra någon skillnad.. är man skeptisk så vill man nog inte anstränga sig speciellt mycket. :wink:

Fast här är det nog dina fördomar som lyser igenom.:) Jag talar nog för betydligt fler än mig själv när jag säger att jag fått den ståndpunkt jag har just därför ATT jag ansträngt mig att ta reda på hur det EGENTLIGEN är.

Vissa perioder under min hifi-aktiva tid har jag hållit på med kablar och andra tweaks och både ibland tyckt mig höra stora skillnader och även ibland ÖNSKAT kunna höra dessa skillnader vissa personer talar om.

I början var det lätt för då hörde jag tydliga skillnader varje gång jag gjorde något. I allmänhet blev ljudet lugnare, tydligare, med mer svärta i bakgrunden. Jag började reagera efter ett tag eftersom det trots att varje tweak gav dessa förbättringar, infann sig en känsla av att ljudet som helhet ändå inte var så mycket bättre än vad det varit innan jag började tweaka. Och så började jag experimentera med att ändra flera tweaks samtidigt. Jag fick samma resultat som när jag bara ändrade ett tweak. Och då började jag på allvar misstänka placeboeffekt. Och när jag väl börjat tänka tanken och började blindtestförsök rämnade hela korthuset. Här följer en sammanställning av några av mina erfarenheter av tweaks betydelse.

- Dämpa bort resonanser från högtalarväggar fungerar ibland och kan ge stora förbättringar.
- Vända rätt fasen på nätkablar fungerar ibland och ger marginella förbättingar.
- Byta nätkablar ger 0.
- Byta signalkabel kan ge något. Enstaka kablar jag lyssnat på har gett sämre ljud. Resten låter lika.
- Byta högtalarkabel kan ge något, men skillnaderna är så små att det gränsar till det försumbara. (Men ännu längre längder kan säkert ge större skillnad. Det finns också säkert kabel som påtagligt försämrar förutsättningarna mer än de jag prövat. Det finns säkert också kombinationer av förstärkare/högtalare som är betydligt mer känsliga för olika kablar.)
- Peter Belts tapebitar och säkerhetsnålar ger 0.
- Kabellyftare ger 0.

Såna resultat brukar man få som nybörjare, men man kan träna upp öronen för att få större skillnader.
Kabellyftare är det sista man ska prova, nätkablar det första. Om man börjar med att jämföra billiga kablar mot andra billiga kablar blir det svårt, i början hörde jag ingen skillnad mellan dem. Men när jag provade något mycket dyrare hörde jag en skillnad. Då kunde jag träna upp förmågan att lyssna på skillnaderna. Och till slut blev det enkelt att höra skillnad med nästan två likadana kablar.

Man ska börja med stora skillnader, och sedan öka svårighetsgraden. Om man börjar med det svåraste direkt kommer man ingenvart.

När jag köpte Brilliant Pebbles 10 år sedan hade jag mycket svårt att höra skillnader, jag fick börja kontrollera min andningsrytm och fick anstränga mig. Det var för tidigt att börja med tweaks just då. Men strömkablarna gjorde enorma skillnader redan från början. Jag hörde inga skillnader med olika längder då, men efter några år gjorde jag. Skillnaderna blir större och större ju längre man "tränar".
Bygger tweaks och kablar åt Coconut-Audio

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-02-09 12:36

Martin skrev:Som vanligt så inser ni inte att ni pratar förbi varandra. Ni pratar om olika saker.

Någon vittnar om att de upplever en skillnad. Den skillnaden finns ingen bra teknisk förklaring på och detta bryr denne sig inte i.
Någon annan påstår utan att veta att det måste vara inbillning. Det finns inga belägg för detta heller annat än bristen på en trolig förklaring.

Här har vi ett stort glapp som behöver överbryggas. Båda måste inse att man pratar om olika saker och drar för långtgående slutsatser och att man helt enkelt inte vet.

Att göra ett blindtest kanske inte heller ger någon konsensus eftersom båda måste lita på att testet är trovärdigt. Man kan ha vilka invändningar som helst åt båda hållen som "köldbryggar" över och diskvalificerar testet. Man måste alltså hitta en testmetod som man är överens om kommer att visa på ett resultat. Det är inte säkert att man gör det.

Nja, jag vet inte om jag håller med. När "upplevarna" påstår att det är fel på lyssnarna eller deras anläggningar lämnar man upplevelsesfären tycker jag. Slår man sig på bröstet på det sättet kan man gott få visa sina krafter också.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-02-09 12:39

shifts skrev:
Martin skrev:Som vanligt så inser ni inte att ni pratar förbi varandra. Ni pratar om olika saker.

Nja, jag vet inte om jag håller med. När "upplevarna" påstår att det är fel på lyssnarna eller deras anläggningar lämnar man upplevelsesfären tycker jag. Slår man sig på bröstet på det sättet kan man gott få visa sina krafter också.
Helt riktigt. Båda sidor försöker dra för långtgående slutsatser.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-09 12:43

LeifB skrev:
PerStromgren skrev:
LeifB skrev:
shifts skrev:LeifB: Oförmåga till tänkande och konstigt dragna slutsatser. Det är på nivån vattenvirvlare, spåkulor, vättar och troll.

Flera innan mig har sagt att de är beredda att få sina grundvalar omskakade: Visa det enkelt för oss, det är allt ni (du, Patrik82, Kurt49) behöver göra.

Hade gärna velat visa det du vill ha. Kan tyvärr inte ge dig den tekniska biten men det är stor skillnad i ljudet.

Men du har förstått att du är omgiven av tvivlare, eller hur? :)

För att sådana ska bli övertygade krävs förstås mer än att du säger att ljudet ändras mycket. Vill du övertyga oss, eller tycker du att det är bra som det är?

Det har jag förstått och det är kristallklart.
Det kanske finns en fysikalisk förklaring men det krävs kanske lite mer än allmänbildad fysisk kunskap.

Det finns en sak som är säker. Fysiska kunskaperna är alltid begränsade. Med begränsad information kan något vara rätt, men med mer information kommer det vara fel. T.ex. med komplexa tal i matematik. Man kan inte använda nybörjarmatte för att bevisa saker, det är samma med audio. Klassisk fysik är begränsad och kommer visa fel resultat.
Elektronik är bara en hundradel av allt man måste lära sig för att bli en riktig fysiker. Antingen får man gå tillbaka till skolan och utbilda sig mer, eller att lita på sina öron.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-02-09 12:44

Martin: Ok, där håller jag med. Inser att det kommer vara omöjligt (om inte alla inblandade är synnerligen prestigelösa) att genomföra ett bra blindtest här, där alla kommer kunna lita på resultaten. Men det är vad jag själv behöver för att kunna lämna den tro jag har i dag.

Jag är ödmjuk inför detta, då jag inte hävdar bestämt att det är på ett visst sätt. Jag har en uppfattning och en tro på hur det är, men jag har inte undersökt saken ingående – därmed är jag beredd att ändra mitt synsätt. Men för det krävs ett korrekt genomfört blindtest med hög konfidens.

Den ödmjukheten saknas HELT från de som svär över de milsvidda skillnaderna strömkablar kan göra – åtminstone de aktiva i denna tråden.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2014-02-09 12:53

LeifB skrev:
PerStromgren skrev:
LeifB skrev:
shifts skrev:LeifB: Oförmåga till tänkande och konstigt dragna slutsatser. Det är på nivån vattenvirvlare, spåkulor, vättar och troll.

Flera innan mig har sagt att de är beredda att få sina grundvalar omskakade: Visa det enkelt för oss, det är allt ni (du, Patrik82, Kurt49) behöver göra.

Hade gärna velat visa det du vill ha. Kan tyvärr inte ge dig den tekniska biten men det är stor skillnad i ljudet.

För att sådana ska bli övertygade krävs förstås mer än att du säger att ljudet ändras mycket. Vill du övertyga oss, eller tycker du att det är bra som det är?

Det kanske finns en fysikalisk förklaring men det krävs kanske lite mer än allmänbildad fysisk kunskap.

Du säger att det kanske finns en fysikalisk förklaring.. skall det tolkas som att det ev. är fråga om magi eller att vissa utvalda individer besitter övernaturliga krafter?

Vilken nivå av kunskap inom fysiken som krävs för att bena ut detta tror jag det finns vissa personer som är bättre lämpade än andra att avgöra.

Dvs. har man inte grundläggande kunskaper gällanda elektriska kretsar, akustik, människans hörselorgan och perceptionspsykologi så kan det tänkas att det är en god idé att lyssna på de personer som har det.

Ingen säger väl att det inte kan finnas hörbara skillnader, vad som sägs är att so far har ingen lagt fram något som tyder på att det hela inte kan förklaras med 1) placebo 2) brister i testförfarandet 3) påverkan enligt redan kända principer såsom filterfunktion (R C L och impedansmatchining) eller bristfällig utrustning som är extremkänslig för störningar.

Det sistnämnda brukar användas som argument för att utrustningen är bra "för att man hör skillnad på allt".. när det egentligen är fråga om undermåligt konstruerade apparater.

OM det finns mer än det vi vet genom vetenskap som stöd så VILL vi lära oss om det. För att vi ska kunna göra det så KRÄVS det att man utesluter TRON. Det finns mycket tro i världen, det finns mycket upplevelser.. men vad som sker i den riktiga fysiska världen är något annat.

Vi måste förhålla oss till det hela enligt ovan, annars är vi inne på religion och det är som bekant inte accepterat att diskutera då det strider mot reglerna på detta forum! :)

/Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-09 12:54

LeifB skrev:
Nattlorden skrev:
LeifB skrev:Inbillning menar du?
Har skiftat kabel många ggr och varje gång förändras det lika mycket.

Varför skulle du välja att inbilla dig att det förändrades olika mycket - det vore ju ologiskt, eller hur?

Tyvärr verkar det som du missuppfattade texten. Det ÄR samma skillnad mellan original kabeln och Patricks nätkabel vid varje byte.

Nej, det är du som inte förstår. På vilket sätt tycker du det vore logiskt om du hade upplevt olika skillnader varje gång du bytte till samma? Det är ju rimligast att om där är en skillnad så bör den vara den samma varje gång, så varför skulle du uppleva något annat även om det vore placebo?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-02-09 12:56

Blindtest
http://www.hometheaterhifi.com/volume_1 ... -2004.html
Audio Power Cables & Cords - Do they really make a difference?
http://www.audioholics.com/audio-video- ... wer-cables

Per det är ju en bra vinkling du gör. De två länkarna som jag bifogar avvisar tanken på att ”power cabel” skulle påverka ljudet. Det är nödvändigtvis inte sanningen. Så enkelt vill jag inte göra det.
Skall man borra i frågan så skall man inte i första hand fråga sig om något om kablar och filtrering innan själva apparaten. Utan man måste ju fråga sig om transformatorer, likriktare och filtreringen har sådan kvalité att de förvandlar växelströmmen till likström så att ingen skit slipper igenom. Görs detta bra så borde ju den yttre strömförsörjningen inte ha någon betydelse. Men finns det brister så skulle ju det som händer innan kunna påverka.
Teoretisk skulle det ju också kunna vara så att de elektromagnetiska spänningarna skulle kunna påverka insidan.
Vid något tillfälle har jag hört vad jag då tyckte var en påtaglig skillnad och det gällde strömförsörjningen till två elektrostater. Om det verkligen var så går ju inte att säga.

Men till de som har erfarenhet av att bygga eller konstruera apparater vad säger de. Är apparater tillräckligt väl utförda för att förvandla ac till dc på ett högkvalitativt sätt.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-09 13:03

Piotr skrev:
LeifB skrev:
PerStromgren skrev:
LeifB skrev:

Du säger att det kanske finns en fysikalisk förklaring.. skall det tolkas som att det ev. är fråga om magi eller att vissa utvalda individer besitter övernaturliga krafter?

Vilken nivå av kunskap inom fysiken som krävs för att bena ut detta tror jag det finns vissa personer som är bättre lämpade än andra att avgöra.

Dvs. har man inte grundläggande kunskaper gällanda elektriska kretsar, akustik, människans hörselorgan och perceptionspsykologi så kan det tänkas att det är en god idé att lyssna på de personer som har det.

Ingen säger väl att det inte kan finnas hörbara skillnader, vad som sägs är att so far har ingen lagt fram något som tyder på att det hela inte kan förklaras med 1) placebo 2) brister i testförfarandet 3) påverkan enligt redan kända principer såsom filterfunktion (R C L och impedansmatchining) eller bristfällig utrustning som är extremkänslig för störningar.

Det sistnämnda brukar användas som argument för att utrustningen är bra "för att man hör skillnad på allt".. när det egentligen är fråga om undermåligt konstruerade apparater.

OM det finns mer än det vi vet genom vetenskap som stöd så VILL vi lära oss om det. För att vi ska kunna göra det så KRÄVS det att man utesluter TRON. Det finns mycket tro i världen, det finns mycket upplevelser.. men vad som sker i den riktiga fysiska världen är något annat.

Vi måste förhålla oss till det hela enligt ovan, annars är vi inne på religion och det är som bekant inte accepterat att diskutera då det strider mot reglerna på detta forum! :)

/Peter

Religion håller vi oss ifrån. :wink:

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-09 13:06

Nattlorden skrev:
LeifB skrev:
Nattlorden skrev:

Varför skulle du välja att inbilla dig att det förändrades olika mycket - det vore ju ologiskt, eller hur?

Tyvärr verkar det som du missuppfattade texten. Det ÄR samma skillnad mellan original kabeln och Patricks nätkabel vid varje byte.

Nej, det är du som inte förstår. På vilket sätt tycker du det vore logiskt om du hade upplevt olika skillnader varje gång du bytte till samma? Det är ju rimligast att om där är en skillnad så bör den vara den samma varje gång, så varför skulle du uppleva något annat även om det vore placebo?

Jag hör samma skillnad mellan de olika kablarna.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2014-02-09 13:16

Patrick82 skrev:Även om skeptikerna har rätt så kommer det inte ha någon betydelse i slutet, om man inbillar sig om en sak, då kan man inbilla sig om hela livet också. Hur kan man bevisa att livet verkligen är på riktigt, tänk om hela livet är inbillning? Då är det lika mycket inbillning att tro att kablar inte gör någon skillnad. Man har två möjligheter, antingen får man bättre ljud med kablar eller sämre ljud utan dem. Vilket ska man välja? Man vill ha ett så bra liv som möjligt så man väljer kablarna så klart, inbillning eller inte så är det kablar som gäller :)

Ett bra liv får man om man konstant förbättrar sin anläggning och sig själv. Förbättringar är kul och det är det audiofiler har. Skeptiker har inte kul, det ser man på deras inlägg. Valet är enkelt = kablar :)

+1
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-02-09 13:45

Piotr skrev:
LeifB skrev:
Nattlorden skrev:
LeifB skrev:Finns det någon mätmetod som mäter svärta i bakgrunden i ljudbilden?

Du nämner tre saker som inte existerar i verkligheten, alltså mäter man inte det. Samliga är saker som inte existear förrän inne i skallen på dig - får vi lov att sticka in lite elektroder i dig, så kan vi säkert mäta det också med lite träning. Däremot allt som existerar i verkligheten innan du lyssnar på det är fullt mätbart.

En fråga jag undrar över är om man kan mäta skillnad genom att mäta direkt från förstärkarens utgångar vice mäta på en högtalarkabel som är ansluten till samma förstärkares utgångar?

Det är inte ett normalt drifttillstånd men jag tror jag förstår vad du far efter. Du kan ansluta ett motstånd direkt på stegets utgångar och mäta på det, sedan sätta kabeln mellan utgångarna och motståndet och mäta igen. Du kommer då alltid att kunna mäta upp en skillnad. Om steget är stabilt på utgången så kommer skillnaden bestå i en mycket svag nivåsänkning över motståndet som ett resultat av kabelns serieresistans och den spänningsdelning som uppstår mellan dessa två resistanser och du kommer även att se en mycket svag avrullning högt upp i frekvens som beror på kabelns induktans.

Vid korrekt dimensionering av slutsteget och dess utimpedans, kabelns L och R i relation till lasten som högtalaren utgör så hamnar denna påverkan under hörtröskeln. Oavsett så kan R och L dimensioneras tillsammans med högtalarens totala funktion så resultatet blir problemfritt.. dvs. även fast kabeln i sig har en påverkan som är stor nog att detekteras i enskildhet.

/Peter

Precis sådär är det ju, ja.

Och påverkan från sådana högtalarkablar är som regel under hörtröskeln.

Vill man så kan man dessutom ta till knep för att minska påverkan avsevärt
ytterligare (mer om det på slutet).

- - -

Men påverkan från en vettigt vald högtalarkabel är i en god anläggning
inte bara svår att höra, mycket svår till och med. Den är dessutom över-
föringsfunktionsmässigt kanske 100 gånger mera inverkande än en inter-
connectkabel*, och nätkabeln i sin tur betyder kanske 1000 gånger mindre
ytterligarre.

Så att argumentera för att en på gränsen till ohörbar påverkan från hög-
talarkablar säger att en påverkan från någon annat måste vara hörbar är
bara tokerier. Var sak för sig. De olika delarna i anläggningen har ju inte
samma påverkansgrad, så vill man försöka argumentera att en länk har
påverkan så är det länken egenskaper man bör titta på, och hur dessa
kommer in i musikåtergivningen, inte att andra länkar kan påverka.

Och bästa sättet att undersöka om någon kan påverka är att faktiskt
studera det konkret, det vill säga lyssna på ett sådant sätt att öronen
får avgöra, alltså inte vetskapen om vad som är inkopplat, utan öronen
bara. Blindtest alltså. Och de som gjort sådana har ett helt annat per-
spektiv på olika sakers hörbarhet - de vet istället för att gissa och inbilla
sig. Och vad de vet är t ex att mojäng X är klart hörbar, men att mojäng
Y som man i öppen lyssning tyckte påverkade massor, bara var inbillning.

- - -

Och här på slutet har jag ju lovat att nämna hur man kan reducera på-
verkan av en högtalarkabel till praktiskt taget noll, nämligen genom att
dimensionera för en kabel med andra värden än 0 ohm och 0 mH.

Jag dimensionerar t ex alla mina högtalare för att drivas via en kabel med
en resistans om 0,1 ohm och en induktans om 2 uH. Det gör att påverkan
från kabeln inte blir proportionell mot dess längd, utan mot avvikelsen från
nominell längd. Och genom att bygga upp kablarna olika kan man optimera
för olika längder.

Om t ex en kabel har 0,1 ohm och 2 uH när den är 8,5 meter lång så når
man ungefär gränsen för hörbar inverkan då man använder 0 meter eller
17 meter av denna kabel, det är ett rätt så bra spann. Skulle man istället
ha utgått ifrån högtalare dimensionerade för 0 ohm och 0 mH så är det
med en kabel på 0 meter som dimensioneringen är rätt, och sedan blir det
bara sämre och sämre när kabelns längd ökar.

Riktigt så enkelt som i min beskrivning är det inte, men min poäng är att
det inte är så bra att konstruera högtalare för att anslutas till förstärkaren
via 0 ohm och 0 mH, eftersom sådana kablar blir utopiska. Bättre att välja
ett värde som är realiserbart i de längder man kan komma att behöva.

Sen blir det förstås en filosofisk fråga om man skall se kabeln som en del
av förstärkaren eller som en del av högtalare. Jag ser den helt som en del
av högtalaren. Det gör att man kan bortse ifrån kabeln och konstatera att
högtalarens insignal hittar man i förstärkaränden av högtalarkabeln. :)

Vh, iö

- - - - -

*Dock finns det fall då interconnectkabeln påverkar genom att ställa till
med brum eller brus (HF in) på grund av konstruktion och applikation.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-09 13:57

hifikg skrev:Som om det skulle vara något liksom!? Jag drog till med att jag bara använder Coconut i min anläggning.

Du ba': 8) 8) 8)

:lol:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2014-02-09 13:59

Kronkan skrev:Görs detta bra så borde ju den yttre strömförsörjningen inte ha någon betydelse. Men finns det brister så skulle ju det som händer innan kunna påverka.
Teoretisk skulle det ju också kunna vara så att de elektromagnetiska spänningarna skulle kunna påverka insidan.
Vid något tillfälle har jag hört vad jag då tyckte var en påtaglig skillnad och det gällde strömförsörjningen till två elektrostater. Om det verkligen var så går ju inte att säga.

Men till de som har erfarenhet av att bygga eller konstruera apparater vad säger de. Är apparater tillräckligt väl utförda för att förvandla ac till dc på ett högkvalitativt sätt.

Man måste sätta det i proportion. Visst finns det många elprylar som skickar ut störningar på elnätet och andra som är mottagliga för störningar som letar sig in genom nätkabeln, och ytterligare många som gör både ock.

En nätkabel (två kontakter och två ledare emellan) är dock konstruerad för att släppa igenom ström, inte att filtrera densamma. En nätkabel med exklusiva kontakter och ultraren monokristalin koppartråd (t ex) brukar inte skilja sig mer än högst marginellt mätmässigt mot en enkel, normal nätkabeln, så eventuella filtrerande egenskaper så som vi känner till fysikens lagar idag kommer således vara ytterst marginell jämfört med den billiga standardkabeln. Därför är det osannolikt (men inte helt omöjligt, såklart) att det skulle vara dyrkabelns eventuella filtrerande egenskaper som påverkar ljudet "som natt-och-dag".

Om vi istället tittar på perceptionspsykologi så vet vi att alla människor är mer eller mindre mottagliga för förväntanseffekter. Det undermedvetna går in och förändrar upplevelsen av någonting utifrån andra, subtila signaler och förväntningar. Dessa effekter är mycket väl studerade och de är en signifikant felkälla inom i princip alla kända områden som handlar om att ta reda på hur människor uppfattar olika saker.

Om man nu väljer att medvetet eller omedvetet ignorera problematiken med förväntanseffekter så blir ju sannolikheten oerhört mycket större att det rör sig om självsublimering snarare än att nätkabeln ifråga skulle besitta någon känd eller okänd egenskap som ger upphov till en signifikant "natt-och-dag" skillnad.
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-09 14:09

LeifB skrev:
Nattlorden skrev:
LeifB skrev:
Nattlorden skrev:

Jag hör samma skillnad mellan de olika kablarna.

Vi har förstått det. Som jag sagt, det vore högst ologiskt om du skulle välja att höra olika skillnader varje gång....
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-02-09 14:27

hevi skrev:Om vi istället tittar på perceptionspsykologi så vet vi att alla människor är mer eller mindre mottagliga för förväntanseffekter. Det undermedvetna går in och förändrar upplevelsen av någonting utifrån andra, subtila signaler och förväntningar. Dessa effekter är mycket väl studerade och de är en signifikant felkälla inom i princip alla kända områden som handlar om att ta reda på hur människor uppfattar olika saker.

Precis. Varför skulle just hifi vara ett undantag från detta?

Jag är f.ö. helt fascinerad över den här tråden. :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-02-09 14:39

hevi skrev:
Patrick82 skrev:När man vet att man är lättpåverkad, då borde man veta att det fungerar minst lika mycket åt andra hållet också. Att man inbillar sig att det inte finns skillnader.

Ja, det är helt korrekt att "dörren svänger åt båda håll". En skeptiker kan sublimera sig själv till att inte höra skillnad, alternativt helt sonika manipulera svaren medvetet -det är bara att svara slumpmässigt så är sannolikheten väldigt hög att testets utfall blir att testpersonen inte kunde höra skillnad.

Jag skulle vilja veta vad det är som gör att du skriver att det är riktigt att
dörren svänger åt båda hållen. Alltså att du håller med Patrick.

Jag har studera detta noga och har inte sett tecken på att människor som
inte tror att skillnader finns därför blir oförmögna att höra dem om de finns
på riktigt. Alla studier jag gjort visar att de som inte förväntar sig en skillnad
till skillnad från den som gör det, blir förvånade att höra den. Inget annat.

Så varifrån kommer idén om den "dövande suggestionen"? :?

Det finns ju inget skäl att påstå att något finns om man inte har undersökt
det.

[Jag kan förstå att den "kabeltroende" som inte ens förstår eller tror på att
suggestion finns kan tro att "dövande suggestion" finns, när de ser någon
säga sig inte höra skillnad på något som de själva tycker hörs tydligt, men
innan man ens utrett om skillnaden finns går det ju inte att dra några slut-
satser om sådant. Det blir bara tro mot tvekan, och den ena är då mycket
värre än den andra.]

Suggestion spelar primärt roll i öppna tester och om det finns något som har
viss likhet med det ni (du och patrick) beskriver så är det att de som lärt
känna vår hörsel så bra att de är medvetna om de digniterer av påverkan
som suggestionen kan ha, ofta blir lite försiktiga i öppna lyssningar, och
säger att de inte är säkre på att de hör en skillnad.

För den som saknar sådan kunskap och som upplever extremt stor skillnad
kan det förstås verka som om en sådan person låtsas inte höra, men det
är fantastiskt vad mycket mera objektivt man kan lära sig att höra om man
lär sig tekniker för att mota suggestion. En bra teknik är t ex kontrasugg-
estion, vilket inte skall blandas ihop med att försöka suggerera sig till att
inte höra skillnad. Kontrasuggestion är en teknik för att undersöka själva
suggestionens styrka.

Den som lär sig tekniken blir väldigt mycket immunare för suggestions.
(Mer om detta vid något annat tillfälle.)

- - -

Det sista du skriver stämmer dock självklart - visst kan någon fara oärligt
fram på det sättet, alltså ljuga med avseende på att förneka skillnader de
hör, men jag har inte stött på något fall där det finns skäl att tro att det
har skett.

Det är ju praktiskt taget alltid flera lyssnare närvarande när man lyssnar
på sådana saker och den som väljer att oärligt låtsas som om de inte kan
höra skillnad visar ju inte något annat än att de hör dåligt.

Att misslyckas med att detektera en skillnad är ju inget bevis för att det
inte går att skilja vad det nu handlar om. Så det blir ju en lögn helt utan
något värde.

Om man har en misstanke om att en person som säger sig kunna höra
skillnad mellan t ex två nätkablar inte kan det på riktigt, så är det ju inte
att misslyckas med att skilja dem själv man behöver göra. Man behöver
undersöka om personen som sagt sig kunna höra skillnaden hör den - även
när personen inte har facit tillgängligt.

Men behöver göra en blindlyssning. Då får man svar på om personen hör
skillnad eller om personen upplever skillnad på grund av suggestion.

hevi skrev:Det är dock väldigt osannolikt att någon skulle kunna manipulera/sublimera fram ett resultat åt andra hållet, alltså att någon som är övertygad om att hen kan höra skillnad skulle kunna gissa rätt med hög konfidens, om det inte förelåg en faktisk skillnad. Chansen finns, men den är tämligen liten om testserien är tillräckligt stor.

Det är av den anledningen som det är mycket mer intressant att genomföra kontrollerade tester på kabeltroende än på skeptiker, för då kan vi skeptiker verkligen lära oss någonting.

Så sant. Att testa skeptiker har inget värde om frågan är vad de kabel-
troende hör på riktigt.

hevi skrev:Min vetenskapliga lilla ådra skulle inget hellre vilja, än att hitta någon som kan plocka ut en dyrnätkabel från en från biltema under kontrollerade tester* (för det skulle skaka om mina grundvalar på ett kittlande och konstruktivt sätt), men se di lyser med sin frånvaro hittills.

Inte bara det - det finns dessutom otroligt många studier, alla faktiskt, som
visar att de som trott sig höra något som det inte finns några fysikaliska
skäl att tro finns, har varat drabbade av suggestionseffekter bara.

När jag skriver alla så menar jag förstås alla studier jag gjort. Och de är
MÅNGA.

Antalet fall hittills då någon hävdat sig kunna höra skillnad (och varit så
övertygade att skillnader inte bara funnits utan att de är stora och att de
utan svårigheter kan höra dem i blind lyssning) på saker som det inte finns
fysikaliska skäl att tro att man kan höra skillnad mellan, är noll.

Jag har inte stött på ett enda fall, så här långt.

Men som hevi håller jag alltid tummarna för att ett sådant fall skall komma,
för då har vi chans att lära oss något.

Troligen kommer vi dock inte att få lära oss att det finns magi och saker
som vi inte kan förklara, utan snarare bara att vi får leta lite mera efter
den fysikaliska orsaken.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-02-09 15:03

Patrick82 skrev:Även om skeptikerna har rätt så kommer det inte ha någon betydelse i slutet, om man inbillar sig om en sak, då kan man inbilla sig om hela livet också.

Ja, visst kan man leva ett helt liv utan att sanningen uppdagar sig, och
visst kan man argumentera att suggestionseffekter kan ses som en del
av verkligheten, och därför av samma betydelse som de fysikaliska skill-
naderna. Men problemet med suggestionseffekerna är att de tenderar att
klinga av. Det som man initialt uppfattar som fulländat duger inte efter en
liten tid, och därför kommer de suggestionsförnekande aldrig sällan varken
framåt eller fram.

Och alla människor är heller inte likadana, och suggestionseffekterna är
dessutom lite som en ballong...

- - -

Vissa människor undrar och vill veta. Alla de som testar utan vetenskaplig
akribi och byter hela tiden och som aldrig hittar fram, är inte alls lyckliga
och har kul.

Snarare är rätt många av dem frustrerade och får aldrig ro. Och den musik
de från början satte i högsätet kom bort på vägen.

Jag vet flera som i många år varit som du, men som plötsligt inser att de
har förlorat 20-30 år - de minns när de var yngre och började samla på sig
en massa musik som de såg framför sig att de skulle leva med och ha stor
glädje av hela livet, men som kommit bort då de sjunkit ned i ett ändlöst
träsk av jakt på något som inte ens finns på riktigt.

Och en intressant sak med kunskap är att det kan transformera hela den
värld man ser runt sig. Suggestionseffekter som man plötsligt får grepp om
och förstår sig på är som en ballong man sticker en nål i.

Eller som kejsarens nya kläder.

Plötsligt ser man saker som de är.

Och den onda mystiken blir bara mystisk med avseende på att man trott
på den tidigare.

Återstår gör den verkliga mystiken - musiken! :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-09 15:30

IngOehman skrev:Jag vet flera som i många år varit som du, men som plötsligt inser att de

+1

När ska jakten på den transparenta återgivningen upphöra? Så många människor, så många år, så många härliga musikupplevelser som gått förlorade... Bara för att de sjunkit ned i ett ändlöst träsk av jakt på något som inte ens finns på riktigt.

Ack ja.
Senast redigerad av bensnake 2014-02-09 15:34, redigerad totalt 1 gång.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-02-09 15:31

De handlar inte om att jaga efter rätt eller fel sak - det handlar om att
saker som finns eller inte finns.

Att ha som mål att nå rimligt nära ett sound man gillar är inte mera fel
eller rätt än att ha som mål att nå rimligt nära en god återgivning.

Att inte förstå skillnaden och att inte kunna skilja mellan verklighet och
inbillng kan dock göra färden onödigt lång. Det unnar jag inte den som
vill komma fram.

Ok. Är glad om du inte tänker försöka missförstå igen för att var spydig.

Martin skrev:
shifts skrev:

Helt riktigt. Båda sidor försöker dra för långtgående slutsatser.

Jag vet inte vad det är för "sidor" du ser.

Jag ser en massa människor som har sina uppfattningar och även om vissa
är mera överens med vissa än med andra så är det inte rimligt att hålla en
person ansvarig för vad någon annan har skrivit, även om du tycker att de
tillhör samma sid, och kanske jag tycker det också.

Men varje person kan ändå inte ta ansvar för vad andra har skrivit. Hur
mycket sidor du och jag än tycker oss se. Eller hur?

- - -

Låt oss säga att sidorna är "den vetenskapliga, de som undrar och vill ta
reda på hur saker är", respektive "den flummiga, de som upplever och sen
tror, utan att bry sig om att ta reda på hur det verkligen är".
De senare är så säkra så sin sak att de behöver inte testa noggrannare,
får jag ofta en känsla av att de känner.

Så i sin egen värld har de också undrat och tagit reda på.

Från deras värd är det rätt så symmetriskt, bara åsikterna skiljer...

Men den symmetri som vissa från flumvärlden ibland hänvisar till, den finns
inte alls. Du hänvisar ju också till den, och visst är det fint av dig och poli-
tiskt korrekt att lite inlindat försöka säga att "båda har lika fel", men sant
blir det inte, hur många gånger man än säger det.

Att situationen är GRAVT osymmetrisk framgår med önskvärd tydlighet när
man ser på den från en vetenskaplig betraktningsvinkel.

Okunskap och kunskap är inte två olika sorters kunskap.

Från okunskapen må de egna och andra synpunkter se ut som olika åsikter
bara, men när man ser helheten vilket man kan göra när man varit i båda
sitserna, så är det inte längre så. Man kan gå från okunskap till kunskap,
men det är svårt att gå i andra riktningen. Det om något är en asymmetri.

Vh, iö

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-09 17:05

IngOehman skrev:De handlar inte om att jaga efter rätt eller fel sak - det handlar om att
saker som finns eller inte finns.

Att ha som mål att nå rimligt nära ett sound man gillar är inte mera fel
eller rätt än att ha som mål att nå rimligt nära en god återgivning.

Att inte förstå skillnaden och att inte kunna skilja mellan verklighet och
inbillng kan dock göra färden onödigt lång. Det unnar jag inte den som
vill komma fram.

Ok. Är glad om du inte tänker försöka missförstå igen för att var spydig.

Men har du gjort undersökningar som visar att de som upplever skillnader som du påstår kan handla om ren inbillning skulle vara mer frustrerade och olyckliga med sin hobby än de som förhåller sig strikt vetenskapligt och strävar efter en transparens som de vet aldrig går att uppnå fullt ut?

Mitt svar på ditt citat var egentligen mer avsett att vara filosofiskt än spydigt.

Jag har nämligen sett tendenser, både i forum och på nära håll i bekantskapskretsen, som tyder på motsatsen av det du påstår. Människor som jagat effekt, hertz, låg THD etc. som tröttnat och valt upplevelselinjen i stället. Och de är grymt nöjda.

Ibland tycker jag mig se en tendens hos dig att vilja vara "räddaren i nöden" för de som du påstår famlar i mörker och okunnighet. Och det är väl bra. Du ska ha cred för den kunskap du bidrar med.

Men anekdoter om alla de olyckliga du sett längs vägens gång, som glömt musiken och villat bort sig bland alla kablar och som sedan, efter att du förklarat tingens tillstånd, njuter i fulla drag av musiken utan någon som helst tendens till frustration, tycker jag att du kan skippa.

Vi vet ju båda två att dörren i detta fall faktiskt kan öppnas åt båda håll.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-02-09 17:17

bensnake skrev:Jag har nämligen sett tendenser, både i forum och på nära håll i bekantskapskretsen, som tyder på motsatsen av det du påstår. Människor som jagat effekt, hertz, låg THD etc. som tröttnat och valt upplevelselinjen i stället. Och de är grymt nöjda.

Så kan det säkert vara. Precis som det inte alls behöver vara så att "transparenslinjen" är tråkigare. Jag tror ärligt talat inte någondera delen har så mycket med själva musikupplevelsen att göra. För mig är det mest filosofiskt. Jag förstår helt enkelt inte hur man kan vara annat än skeptiker givet den information som finns.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-09 17:22

IngOehman skrev:
Patrick82 skrev:Även om skeptikerna har rätt så kommer det inte ha någon betydelse i slutet, om man inbillar sig om en sak, då kan man inbilla sig om hela livet också.

Ja, visst kan man leva ett helt liv utan att sanningen uppdagar sig, och
visst kan man argumentera att suggestionseffekter kan ses som en del
av verkligheten, och därför av samma betydelse som de fysikaliska skill-
naderna. Men problemet med suggestionseffekerna är att de tenderar att
klinga av. Det som man initialt uppfattar som fulländat duger inte efter en
liten tid, och därför kommer de suggestionsförnekande aldrig sällan varken
framåt eller fram.

Och alla människor är heller inte likadana, och suggestionseffekterna är
dessutom lite som en ballong...

- - -

Vissa människor undrar och vill veta. Alla de som testar utan vetenskaplig
akribi och byter hela tiden och som aldrig hittar fram, är inte alls lyckliga
och har kul.

Snarare är rätt många av dem frustrerade och får aldrig ro. Och den musik
de från början satte i högsätet kom bort på vägen.

Jag vet flera som i många år varit som du, men som plötsligt inser att de

Och en intressant sak med kunskap är att det kan transformera hela den
värld man ser runt sig. Suggestionseffekter som man plötsligt får grepp om
och förstår sig på är som en ballong man sticker en nål i.

Eller som kejsarens nya kläder.

Plötsligt ser man saker som de är.

Och den onda mystiken blir bara mystisk med avseende på att man trott
på den tidigare.

Återstår gör den verkliga mystiken - musiken! :)

Vh, iö

Att audiofiler aldrig blir nöjda är för att de förbättrar sin hörsel hela tiden och vill ha mer och mer. Om man blir väldigt gammal försämras hörseln, om man då inte hör någon skillnad längre betyder det inte att allt var inbillning.

Det är som en idrottsman, han gör rekord när han var 30 år gammal och spenderar tiden till att bli så bra som möjligt, men när han är 60 år kan han inte göra rekord längre. Skeptikern kommer säga att han har kastat bort all sin tid för att han inte kommit någonvart, att allt var inbillning.

Jag har skapat alla mina kristallformler när jag var ung, jag skulle inte kunna skapa lika bra formler om jag börjat senare. Men att ändra ljudsignaturen är lätt att göra, detta är något som alla nybörjare borde kunna höra. Om det låter kallt eller varmt är enkelt. Det är som första lektionen i en sport. Men vissa går aldrig över första nivån så de hittar på olika förklaringar för att stärka sin självkänsla, och börjar dra ner andra till sin nivå. Men de som blir nerdragna kommer bara klättra upp högre och högre.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-02-09 17:25

Bra inlägg Magnuz, håller med om det där.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-09 17:44

Man tar sig för pannan.

Jag skulle verkligen vilja förstå varför somliga kämpar med näbbar och klor för att få andra att tro på att de hör något om är så otroligt.

Det handlar uppenbart om att "höra" ohörbara saker. Kanske inte alla gånger, men i väldigt många fall. Är det för att man väldigt gärna vill kunna höra så små saker? Är det för att man inte vill vara sämre än de som säger sig kunna höra dem? Är det för att man vill meka med hifi, men bara vågar sig på att byta kablar, och då måste ju skillnaden finnas där? Är det för att man lever på att sälja kablar?

Den där viljan att höra det lilla är märkligt stark. Undra på att blindtest känns som ett hot, då försvinner ju skillnaden.

Och så kommer dräparen "Jag lyssnar på musik". Duh, det gör vi alla.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-09 18:33

Svante skrev:Är det för att man lever på att sälja kablar?

Om kablar inte gjorde skillnader skulle jag bli rik för att jag förlorar pengar när jag ger bort kablarna gratis. Varför bygga och ge bort saker som inte fungerar? Och om folk sa att de inte hör skillnader från mina gratis kablar, varför bygga och ge bort ännu fler? Har 99% av alla människor inbillningsjukan? För det är så många som har hört skillnader av mina kablar, och de flesta är inte audiofiler heller, de flesta hade inte provat någon strömkabel förut.

Minst 3 stycken kunder har köpt mer än 10 strömkablar var under samma månad. Om det var bara en kund kunde man börja tro att han bara inbillar sig, men 3 stycken? Innan jag fick dessa kunder var mitt genomsnitt på 15 kablar per kund, de hade köpt dessa kablar under flera års tid. 100% av kunderna köpte mer kablar, ingen har lämnat tillbaka en kabel. Varför spendera pengar på något som inte fungerar? Är de dumma? Om de har bra jobb och får mycket pengar från sina jobb som läkare, bankchef osv, då kan man inte vara dum.

Om man har mer information tillgänglig så är det klart att kablar gör skillnad. Om 100% av alla människor "inbillar" sig, då är det ingen inbillning, det är på riktigt, lika riktigt som livet självt.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-02-09 18:56

Patrick82 skrev: Har 99% av alla människor inbillningsjukan?

Det skulle jag inte tro, men inte sååå många fler kanske. Någonstans mellan 99% och 100%?

Om vi med inbillningssjuka menar förmågan att inhämta och processa information på ett sätt som i enstaka fall lätt leder oss vilse.
Don’t just do something, sit there.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi