bianco. dynadio 6,5" sublådor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-02-09 15:10

Morgan skrev:Kul att det blev bra!

Nu är det bara en sak kvar: Byta skruvar till något med svart insexskalle.

Jo tanken var att köra islagsmuttrar, men hade bara m6 hemma, så det fick bli hederliga träskruv, kommer dock måla dem svarta..

Nu har jag testlyssnat på båda subbarna och vid vissa trumslag så slår det i bröstet 4,m från subbarna! Trodde inte mina öron! Dessa små rackare spelar på nåt fruktansvärt, riktigt riktigt lyckat, man känner att det kommer vindpustar från basrören fast man sitter i soffan, men infa missljud eller flåsljud.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-02-09 15:11

Nattlorden skrev:Jag gillar donut:en.

Tackar, kan varmt rekommenderas!

Användarvisningsbild
KristoferA

Inläggav KristoferA » 2014-02-09 17:37

Jag misstänker att det är lite flåsljud från portarna då jag själv hade velat se dom med lite större diameter än vad dom har nu, men hör du inga missljud från dom när du spelar högt så är det okej fastän du känner vinpustar men det ligger nog på gränsen.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2014-02-09 17:45

bianco skrev: [...]man känner att det kommer vindpustar från basrören fast man sitter i soffan, men inga missljud eller flåsljud.
(snavfel korrigerat i citatet)

Jag råder dig att läsa första sidan i den här tråden. Isidor och Svante ger en lektion om laminärt vs turbulent flöde och hur man upptäcker om porten är för liten.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=3140

Kul att det låter så bra, och att du är nöjd med resultatet!
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-02-09 19:02

KristoferA skrev:Jag misstänker att det är lite flåsljud från portarna då jag själv hade velat se dom med lite större diameter än vad dom har nu, men hör du inga missljud från dom när du spelar högt så är det okej fastän du känner vinpustar men det ligger nog på gränsen.

Jo, nog ligger de på gränsen, mina 10" basar ger lika mycket vindpustar som dessa pluttar, men där är det mer väntat. 10" a 800w och 35cm 4" aeroport.
Men så länge det inte hörs nåt flåsljud så är jag nöjd. (Ja jag vet hur flåsljud låter) :)

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-02-09 19:04

Morgan skrev:
bianco skrev: [...]man känner att det kommer vindpustar från basrören fast man sitter i soffan, men inga missljud eller flåsljud.
(snavfel korrigerat i citatet)

Jag råder dig att läsa första sidan i den här tråden. Isidor och Svante ger en lektion om laminärt vs turbulent flöde och hur man upptäcker om porten är för liten.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=3140

Kul att det låter så bra, och att du är nöjd med resultatet!

Mycket intresseant! Tack för det, nu har jag bara skummat lite i tråden, men ska defentivt fördjupa mig mer i detta.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-03-13 13:56

Hej gubbs!

jag råkar vara ägare till 12st av dessa element, ska köra fyra st i min golf 2 i dörrarna, 2 i varje, hur små lådor klarar dessa sig med i en bil?
tänkte försöka bygga lådor in i dörren med glasfiber och även utåt så som man brukar med mdf ringar och glasfiber. nån som har nån idé på litervolym i bil??

Användarvisningsbild
KristoferA

Inläggav KristoferA » 2014-03-13 20:14

Jag vågar nog säga väldigt små. Hur ska dom spela i dörrarna? som midbas, bas eller rent mellanregister?

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-03-13 21:38

Nånstans mellan bas och midbas kanske? Jag har även en 8" massive audio hippo 84 som bas

Användarvisningsbild
KristoferA

Inläggav KristoferA » 2014-03-15 14:43

Dom verkar klara sig med ganska små slutna lådor. Jag tror att du kan använda den volymen som du får i dörren. Då kan du reglera den sen med dämpmaterial om du vill.

Föregående

Återgå till DIY-forum