Moderator: Redaktörer
Callisto skrev:Flytta ut det ur rack:et och låt luften få cirkulera fritt. Det mår det bättre av.
Callisto skrev:Installera en liten fläkt på varje sida inuti racket då så är allting löst
Lennart skrev:Kontrollera tomgångsströmmen, den kanske har drivit iväg uppåt?
/Lennart
AndreasArvidsson skrev:Lennart skrev:Kontrollera tomgångsströmmen, den kanske har drivit iväg uppåt?
/Lennart
Jo jag har funderat på det själv.
Vad bör den ligga på? Står nog i service manualen.
twotackter skrev:12mV ska den ligga på, mätte upp min högra kanal till 27mV. Och då var den riktigt varm
rikkitikkitavi skrev:Tips. Slint inte med mätprobarna över emittermotståndet. Då riskerar du att slutstegstrissorna ryker (bokstavligen)
AndreasArvidsson skrev:Någon som råkar sitta på en bra bild förresten? Har inte öppnat min och kollat än och skadar inte med lite mer info.

Nattlorden skrev:Du har det inte i 8-ohmsläge? Min gick väldigt mycket varmare då.
Morello skrev:Ta ut steget ur racket! Det blir för varmt!
Morello skrev:Öppna upp sidorna elelr installera en fläkt-kassett. Tror jag har en 19"-enhet med tre fläktar som du kan få.
Morello skrev:Men ta ut steget till du löst det; det kommer bli åt helvetet för varmt. (se vad som hände Komoroks steg när någon värmemisshandlade det)
AndreasArvidsson skrev:Mäter just nu tomgångsströmmen. Verkar inte vara något problem med att den ligger för högt.
11.26 på vänstra kanalen, 11.00 på högra.
Är det värt att höja dem till 12mv?
Förresten var sitter trimpoten för det "VR301". Jag hittar ingen sådan.
Jag hittar trimpotar VR101-VR106, men ingen VR301. Är det en felskrivning i manualen eller är jag blind?
EDIT: Jag hittade den. Efter att ha studerat kopplingsschemat så hittade jag den äntligen. Världens minsta lilla skruva bakom ett par andra komponenter
För efterkommande generation(som garanterat fortfarande dyrkar NAD 208) så kan jag säga att den sitter på samma kort som resistorn bara några cm åt sidan. Blå komponent med mässingsskruv.
twotackter skrev:Jag satt säkert 30min och kollade schemat innan jag hittade den
Men en fläkt-kasett med en eller gärna två 140mm fläktar borde väl vara utmärkt, flyttar mycket luft utan att störa.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkom ... hassiflakt
• Maximal centrifugeringshastighet1200 RPM
• Ljudnivå Lc IEC19.2 dB
• Maximum air pressure1.51 mmH2O
• Airflow115.5 m³/h
• Effekt0.96 W
Jag skulle testat med en fläkt, en bra stor fläkt på låg hastighet låter ingenting. Min extrafläkt i locket till min HTPC är omöjlig att höra. Man känner att det kommer luft, men inte ens med örat mot fläkten hörs det något.AndreasArvidsson skrev:twotackter skrev:Jag satt säkert 30min och kollade schemat innan jag hittade den
Men en fläkt-kasett med en eller gärna två 140mm fläktar borde väl vara utmärkt, flyttar mycket luft utan att störa.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkom ... hassiflakt
• Maximal centrifugeringshastighet1200 RPM
• Ljudnivå Lc IEC19.2 dB
• Maximum air pressure1.51 mmH2O
• Airflow115.5 m³/h
• Effekt0.96 W
Hehe elak sak.
Jag är allergiskt mot bakgrundsljud så jag avstår. Jag får skaffa ett öppnare rack helt enkelt och tills vidare så får naden stå uppe på racket.
EDIT: Nu är bias justerad till 12mv per kanal och steget står uppe på racket och mår bra
Tack för all hjälp.
rqu skrev:Jag skulle testat med en fläkt, en bra stor fläkt på låg hastighet låter ingenting. Min extrafläkt i locket till min HTPC är omöjlig att höra. Man känner att det kommer luft, men inte ens med örat mot fläkten hörs det något.
Jag ska inte tjata, men har du testat med 120-140 mm-fläkt på lägsta möjliga hastighet? Luften behöver bara komma i rörelse. Rätt billigt jämfört med att köpa nytt rack. Och klart mycket omeckigare. Givetvis måste fläkten köras på så lågt volttal så att den precis funkar. Jag trodde min fläkt skulle höras men som sagt, inte ens med örat mot fläktens galler hörs något.AndreasArvidsson skrev:rqu skrev:Jag skulle testat med en fläkt, en bra stor fläkt på låg hastighet låter ingenting. Min extrafläkt i locket till min HTPC är omöjlig att höra. Man känner att det kommer luft, men inte ens med örat mot fläkten hörs det något.
Jag har redan haft PA steg med fläktar samt en dator med fläktar i detta rum, bägge med noctua och enligt mig finns det inga fläktar som inte hörs. Inte när det är helt tyst i rummet.
Kan påpeka att detta rum är extremt tyst och jag vill hålla det så. Annars kunde jag lika väl behållt mitt PA-steg.
Tack iaf för tipset.
rqu skrev:Jag ska inte tjata, men har du testat med 120-140 mm-fläkt på lägsta möjliga hastighet? Luften behöver bara komma i rörelse. Rätt billigt jämfört med att köpa nytt rack. Och klart mycket omeckigare. Givetvis måste fläkten köras på så lågt volttal så att den precis funkar. Jag trodde min fläkt skulle höras men som sagt, inte ens med örat mot fläktens galler hörs något.
AndreasArvidsson skrev:.
Så NAD208 med racköron är ingen bra idé mao?
Användare som besöker denna kategori: sammel och 23 gäster