Vill kunna lyssna på musik med mycket bra utsträckning nedåt i basen. Inget behov av särskilt höga ljudtryck. Vill att femsträngad kontrabas och annat djupgående, t ex stomjud från pianotramp, ska komma fram naturligt med hyfsad artikulation utan att kännas överdrivet. Som om jag satt typ 3-4 meter ifrån live akustiskt, inte starkare än så. Tänker mig en subwoofer som akustiskt rullar av ganska flackt nedåt, och som har klart hörbar återgivning ned till en frekvens där mina öron slutar uppfatta ljud (innebär kanske 20 Hz plus minus några Hz?). Har fått för mig att jag gillar återgivningen från sluten låda - t ex har jag pluggat min befintliga subwoofer, och jag lyssnade en gång på Audio Vectors K-sub och blev kär vid första öronkastet

Formen, som jag fått preliminärt WAF-tillstånd på, är 1 meter hög, triangelformat snitt för hörnplacering, hypotenusa max cirka 45 cm. D v s nästan 100 liter i allra bästa fall. Ytan som bildar hypotenusan tänkte jag skulle vara baffel, och 45 cm borde räcka för upp till 15"-element.
Rummet har stenväggar och är typ 40 kvm. Tänkte dela mot ett par burkar med 4" bredbandselement Markaudio CHR 70 gen 3, ungefär vid 80-120Hz. Vore kul om det funkade hyfsat utan eq/peq.
Budget cirka max 1000 kr för element, bättre begagnat välkomnas. Gärna hög känslighet för minskat effektbehov.
Konkreta frågor som jag hoppas någon av er kan hjälpa mig med:
- Är mitt tänk på rätt håll?
- Ska jag vidta någon åtgärd med tanke på höjden 1 meter, för att det inte ska bli någon stående våg?
- Elementparametervärden att kika efter?
- Någon bra sida/shop med bra översikt över olika element?
- Någon idé på passande element?
Vänliga hälsningar,
Johan