Utmaning till alla tvivlare och Icketvivlare....!!!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-02-11 22:01

bensnake skrev:Vad menar du med "trovärdigt bevis"? Mätmässigt? Eller är det ett trovärdigt bevis om kurt49 skulle detektera nätkabeln 10 ggr av 10? Skulle det räcka för att övertyga dig?

Ja, det tror jag. Förutsatt att testet är dubbelblint och i övrigt vettigt utfört. Ännu bättre förstås om fler än en person lyckas vid fler än ett tillfälle. Om det nu verkligen finns en skillnad och den är så stor som det sägs så borde det ju vara piece of cake tycker man.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-11 22:03

Nattlorden skrev:Fixar han 10 av 10 i kontrollerat blindtest, då blir det fan till att mäta tills man hittat skillnaden, helt enkelt!

Kabeln eller Kurt . . . typ ? 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-11 22:04

Magnuz skrev:
bensnake skrev:Vad menar du med "trovärdigt bevis"? Mätmässigt? Eller är det ett trovärdigt bevis om kurt49 skulle detektera nätkabeln 10 ggr av 10? Skulle det räcka för att övertyga dig?

Ja, det tror jag. Förutsatt att testet är dubbelblint och i övrigt vettigt utfört. Ännu bättre förstås om fler än en person lyckas vid fler än ett tillfälle. Om det nu verkligen finns en skillnad och den är så stor som det sägs så borde det ju vara piece of cake tycker man.

Det borde vara lätt att höra skillnaden det är min erfarenhet av lyssning hos mig.
Senast redigerad av LeifB 2014-02-11 22:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-11 22:05

Laila skrev:
Nattlorden skrev:Fixar han 10 av 10 i kontrollerat blindtest, då blir det fan till att mäta tills man hittat skillnaden, helt enkelt!

Kabeln eller Kurt . . . typ ? 8)

Ja, hittas det inte när man dissekerar den ene får man ju ta den andre... :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-02-11 22:06

IngOehman skrev:
HiLo skrev:Jag har föreslagit för Öhman att jag kan ta med mina två kablar till honom för ett blindtest, där han får välja ut ett lämpligt antal Guldöron!
Jag ställer upp när som helst, men vill att det sker i ett akustikbehandlat rum så inga störande parametrar påverkar utgången.

Väntar bara på svar från IÖ.

Vill bara för protokollet berätta att jag svarade såhär:

iö skrev:Visst kan det vara rolig att blindtesta, men tyvärr kommer man ju ingen
vart i diskussionen med att visa att man själv inte hör skillnad. Det blir
inget argument. Det faller på första vetenskapliga tesen.

Frågan var heller inte vad man hör själv, utan om de som hävdar att de
hör skillnad, gör det beroende på suggestion eller på grund av annan
påverkan. Det undersöker man inte genom att själv lyssna.

- - -

Det man måste visa för att komma någonvart är antingen att den som
berättat att det gör stor skillnad, större än mellan högtalare, inte lyckas
höra skillnad i blindtest, eller att de lyckas visa att de kan höra skillnad
och man då kan studera fallet och få fram den verkliga orsaken.

Då och bara då lär man sig något.

Kort sagt - det är viktigt att välja rätt lyssnare om man vill få svar på
just de frågor som har rests här. Och rätt lyssnare skulle kunna vara
Patrick82, LeifB eller Kurt49.

Det vill säga det är någon som hävdar att det finns skillnad som måste
lyssna blindt.

Vh, iö

Om det är möjligt skulle jag gärna övervara ett sådant blindtest, jag vill bli övertygad om att jag inte kan höra någon skillnad, så jag kommer tillbaka till min trygga ruta ett igen. För något är konstigt här. När jag, medvetet, växlade kabel till Coconut så upplevde jag en förbättring. Hver gang. Men när jag kopplade tillbaka till Supra upplevde jag ingen omedelbar försämring.

Jag förstår mig inte.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-11 22:12

hifikg skrev:
IngOehman skrev:
HiLo skrev:Jag har föreslagit för Öhman att jag kan ta med mina två kablar till honom för ett blindtest, där han får välja ut ett lämpligt antal Guldöron!
Jag ställer upp när som helst, men vill att det sker i ett akustikbehandlat rum så inga störande parametrar påverkar utgången.

Väntar bara på svar från IÖ.

Vill bara för protokollet berätta att jag svarade såhär:

iö skrev:Visst kan det vara rolig att blindtesta, men tyvärr kommer man ju ingen
vart i diskussionen med att visa att man själv inte hör skillnad. Det blir
inget argument. Det faller på första vetenskapliga tesen.

Frågan var heller inte vad man hör själv, utan om de som hävdar att de
hör skillnad, gör det beroende på suggestion eller på grund av annan
påverkan. Det undersöker man inte genom att själv lyssna.

- - -

Det man måste visa för att komma någonvart är antingen att den som
berättat att det gör stor skillnad, större än mellan högtalare, inte lyckas
höra skillnad i blindtest, eller att de lyckas visa att de kan höra skillnad
och man då kan studera fallet och få fram den verkliga orsaken.

Då och bara då lär man sig något.

Kort sagt - det är viktigt att välja rätt lyssnare om man vill få svar på
just de frågor som har rests här. Och rätt lyssnare skulle kunna vara
Patrick82, LeifB eller Kurt49.

Det vill säga det är någon som hävdar att det finns skillnad som måste
lyssna blindt.

Vh, iö

Om det är möjligt skulle jag gärna övervara ett sådant blindtest, jag vill bli övertygad om att jag inte kan höra någon skillnad, så jag kommer tillbaka till min trygga ruta ett igen. För något är konstigt här. När jag, medvetet, växlade kabel till Coconut så upplevde jag en förbättring. Hver gang. Men när jag kopplade tillbaka till Supra upplevde jag ingen omedelbar försämring.

Jag förstår mig inte.

Det blev alltså bättre och bättre? Bara att hålla på, ju... :lol:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-11 22:18

Magnuz skrev:

Tror Ingvar flaggade för enkelblint... Men att det är vettigt utfört behöver du nog inte bekymra dig om. Detta blir ju väldigt hypotetiskt men anta att kurt49 sätter serien och Ingvar skulle gå bet om han sattes i lyssningsposition, skulle du då ändå tycka att det var övertygande gällande kabelns påverkanseffekt? Varför behöver du fler än en person som lyckas, förresten?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-11 22:20

bensnake skrev:Det blev alltså bättre och bättre? Bara att hålla på, ju...
:lol:

Fattarla vem som helster att kristallerna i kablan "smittar av sä"
te stärkerit, helt enkelt . . . typ. :roll: :)

Edit: Förtydligande
Senast redigerad av Laila 2014-02-11 22:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-11 22:25

Laila skrev:Fattarla vem som helster att kristallerna i kablan "smittar av sä"
te stärkerit, helt enkelt . . . typ. :roll: :)

Något händer men vem kan förklara varför?
Int vettla ja.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-11 22:28

Magnuz skrev:

Ja, fram med Karl Popper nu!

Vilket experimentresultat skulle visa att du har fel?

(Innan någon anklagar mig för att vara partisk: frågans ställs givetvis till bägge parter!)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-11 22:30

Jag fick plötsligt en obehaglig syn med dig, liggande på alla fyra med multimeter, oscilloskop och hela Professor Balthazar-vagnen bredvid, lite lätt svettig med nervös andhämtning, frenetiskt mätande på såväl kurt49's anläggning som på kurt49 själv... :lol:

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-11 22:35

PerStromgren skrev:
Magnuz skrev:

(Innan någon anklagar mig för att vara partisk: frågans ställs givetvis till bägge parter!)

+1
Du är mannen som ställer de raka frågorna, Per! Jag ska alltid trassla in mig i bisatser... :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-11 22:59

bensnake skrev:

Jag fick plötsligt en obehaglig syn med dig, liggande på alla fyra med multimeter, oscilloskop och hela Professor Balthazar-vagnen bredvid, lite lätt svettig med nervös andhämtning, frenetiskt mätande på såväl kurt49's anläggning som på kurt49 själv... :lol:

Nu skall vi se.

Multimeter - check, jag har en Fluke
Oscilloskop - nope, men skulle gärna haft ett tektronixskåp om jag hade haft en labbhörna någonstans
Balthazarvagn - nope, har ingen plats att ställa den på.
Mäta på kurt49 - nope, det där får frugan ta hand om, det är hon som är medicinare i huset.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-11 22:59

hifikg skrev:Om det är möjligt skulle jag gärna övervara ett sådant blindtest, jag vill bli övertygad om att jag inte kan höra någon skillnad, så jag kommer tillbaka till min trygga ruta ett igen. För något är konstigt här. När jag, medvetet, växlade kabel till Coconut så upplevde jag en förbättring. Hver gang. Men när jag kopplade tillbaka till Supra upplevde jag ingen omedelbar försämring.

Jag förstår mig inte.

Det låter bättre för att man förbättrade sin hörsel. När man byter tillbaka till sin gamla kabel hör man saker man inte hörde förut med samma kabel. Det händer varje gång man uppgraderar något i sin anläggning.

T.ex. om något låter för snabbt kan det uppfattas som ljust, kantigt och utmattande. Men efter ett års träning låter samma anläggning silkeslent och avslappnande.

Ju mer man uppgraderar och tweakar desto bättre blir hörseln. Det spelar ingen roll om man inte får bättre ljud efter bytet, om det låter annorlunda fokuseras andra detaljer i musiken, och då lär man sig att lyssna på dessa detaljer. När man byter kabel eller tweak, då vet man att dessa detaljer existerar och kan lyssna på dem även när de inte är fokuserade längre.
Då kommer musiken låta bra även när man inte har en bra anläggning.

För mig är kablar och tweaks som träningsutrustning för öronen. Istället för hantlar har jag tweaks. Istället för skivstångar har jag kablar. Det är bra att ha flera olika och byta mellan dem ibland. Eller att byta plats på dem, då är det bra träning för öronen.

Det du gör när du byter mellan min kabel och Supra, det förbättrar din hörsel hela tiden.
Bygger tweaks och kablar åt Coconut-Audio

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-11 23:02

Patrick82 skrev:T.ex. om något låter för snabbt kan det uppfattas som ljust, kantigt och utmattande. Men efter ett års träning låter samma anläggning silkeslent och avslappnande..

Ett annat ord är "avtrubbad".

Man spelar sällan in anläggningar, man spelar in sig själv...

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-11 23:06

Nattlorden skrev:
bensnake skrev:

Nu skall vi se.

Multimeter - check, jag har en Fluke
Oscilloskop - nope, men skulle gärna haft ett tektronixskåp om jag hade haft en labbhörna någonstans
Balthazarvagn - nope, har ingen plats att ställa den på.
Mäta på kurt49 - nope, det där får frugan ta hand om, det är hon som är medicinare i huset.

:lol: Jag skulle tänka mig för både en och två gånger innan jag släppte frugan inpå kurt49. Han är en charmör av rang...

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-02-11 23:09

Nattlorden skrev:
Patrick82 skrev:T.ex. om något låter för snabbt kan det uppfattas som ljust, kantigt och utmattande. Men efter ett års träning låter samma anläggning silkeslent och avslappnande..

Det var ju det han skrev, träskalle.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2014-02-11 23:19

Om vi tänker oss at 5 av 10 är "ideal" slump så är 10 av 10 signifikant bättre än slumpen, hur mycket i procent är jag för ringrostig att säga (tycker statistik är tråkigt och har glömt det mesta sen skoltiden), men det skulle garanterat höja samtliga skeptiska ögonbryn tillräckligt för att säga at det är ytterst sannolikt att det inte skulle röra sig om en hörbar skillnad.

Utan att ha mätt på kabeln ifråga utan bara antagit att den mäter ungefär som alla andra nätkablar så är dock sannolikheten ganska liten att det blir mer än marginellt över 5/10 rätt.

Om det blir mer än så och det de facto visar sig att kabeln mäter i samma härad som en vanilj Jula-kabel så är det klar sensationsvarning, vilket skulle vara väldigt trevligt och omväxlande IMHO. Antagligen skulle resultaten ifrågasättas ännu hårdare, med längre testserier osv, men om resultaten går att replikera ännu en gång under typ *trippelblindtestning* (eftersom de mest extrema skeptikerna kommer hävda att enkel eller dubbelblint fortfarande kan vara "deceptive") så har det nog inte bara sätts ett frö, utan bevisats att nätkablar kan utgöra hörbara skillnader i alla fall i vissa anläggningar...
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-11 23:26

hevi skrev:Om vi tänker oss at 5 av 10 är "ideal" slump så är 10 av 10 signifikant bättre än slumpen, hur mycket i procent är jag för ringrostig att säga (tycker statistik är tråkigt och har glömt det mesta sen skoltiden), men det skulle garanterat höja samtliga skeptiska ögonbryn tillräckligt för att säga at det är ytterst sannolikt att det inte skulle röra sig om en hörbar skillnad......

Säkert att du inte glömt ett o nönstans . . . typ ? :roll: :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-11 23:38

Objektivisten skrev:
Nattlorden skrev:

Det var ju det han skrev, träskalle.

Nä, han skrev träning, alltså implicerade han att han blev bättre, inte att han tröttnat på oljudet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-11 23:41

bensnake skrev: :lol: Jag skulle tänka mig för både en och två gånger innan jag släppte frugan inpå kurt49. Han är en charmör av rang...

Vaddå? Han skall väl inte vara vaken medans vi snittar upp hörselorganet? :wink:

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2014-02-11 23:44

Laila skrev:
hevi skrev:Om vi tänker oss at 5 av 10 är "ideal" slump så är 10 av 10 signifikant bättre än slumpen, hur mycket i procent är jag för ringrostig att säga (tycker statistik är tråkigt och har glömt det mesta sen skoltiden), men det skulle garanterat höja samtliga skeptiska ögonbryn tillräckligt för att säga at det är ytterst sannolikt att det inte skulle röra sig om en hörbar skillnad......

Säkert att du inte glömt ett o nönstans . . . typ ? :roll: :)

Du är så söt :) (på riktigt) Klart det är jag som glömt ett "o" och inte denna jävla anusfunktion kallad "autocorrect" och what not på våra "Oh, så kära" "läs plattor" som rövknullat mig återigen. Men tack för att du tog upp övergreppet igen :wink: :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-02-11 23:53

bensnake skrev:Tror Ingvar flaggade för enkelblint... Men att det är vettigt utfört behöver du nog inte bekymra dig om. Detta blir ju väldigt hypotetiskt men anta att kurt49 sätter serien och Ingvar skulle gå bet om han sattes i lyssningsposition, skulle du då ändå tycka att det var övertygande gällande kabelns påverkanseffekt?

Ja, det är klart. Det spelar väl ingen roll vem som lyssnar?

bensnake skrev:Varför behöver du fler än en person som lyckas, förresten?

Behöver och behöver... det är väl klart att det blir mer och mer trovärdigt ju fler som fixar det.

PerStromgren skrev:

Fel i vad egentligen?

Jag instämmer med hevi ovan inklusive reservationen för bortglömda statistikkunskaper. Det vore sensationellt om någon kunde pricka av tio av tio på raken vid test av nätkablar. Det vore också väldigt intressant för då skulle man ju mer eller mindre vara tvungen att ta reda på vad det kan bero på.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-02-11 23:54

Tips när ni testar, BYT kabel och använd samma anslutningar i båda ändarna.
Dvs INTE OLIKA ut/ingångar på slutsteg o talare. Och använd INTE högtalarväxel.

Det inför nya saker i signalkedjan som kan påverka utfallet och dessutom göra detektionen svårare.

Sedan föreslår jag att ni inte fokuserar på ljudet utan KÄNNER musiken. Låta musiken fylla kroppen. Slappna av o njut.
Att försöka tänka förstör, nej låt kroppen ta in musiken o känna.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-12 00:00

hevi skrev:Du är så söt :) (på riktigt) Klart det är jag som glömt ett "o" och inte denna jävla anusfunktion kallad "autocorrect" och what not på våra "Oh, så kära" "läs plattor" som rövknullat mig återigen. Men tack för att du tog upp övergreppet igen :wink: :)

Ingen orsak* . . . typ. :)

*Du är allt en liten söting själver . . . :wink:

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2014-02-12 00:03

sportbilsentusiasten skrev:Tips när ni testar, BYT kabel och använd samma anslutningar i båda ändarna.

Det inför nya saker i signalkedjan som kan påverka utfallet och dessutom göra detektionen svårare.

Sedan föreslår jag att ni inte fokuserar på ljudet utan KÄNNER musiken. Låta musiken fylla kroppen. Slappna av o njut.

Mitt tips till IÖ är att låta testpersonen använda sin anläggning i sin miljö -annars kommer det som ett brev på posten att "anläggningen som användes" inte var 'tillräckligt högupplösande'", vilket diskriminerar testresultatet i nätkabelfeteschisternas ögon och testet kan avfärdas rätt enkelt...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-12 00:04

sportbilsentusiasten skrev:Tips när ni testar, BYT kabel och använd samma anslutningar i båda ändarna.

Gissar att iö tackar för de vänliga råden . . . typ.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-02-12 00:17

bensnake skrev:

Har vi tur kanske han har en mätprobe över till dig så vi kan reda ut varför du har tvångstankar om Nattlorden.
Mätningar behöver man som sagt bara för att förklara lyssningsresultat, inte bevisa dem. Problemet är INTE att det skulle saknas mätbara skillnader mellan olika nätkablar. Problemet är istället att det saknas bevisade hörbara skillnader mellan kablar "i sig". De som gillar att kosta på sig speciella nätkablar karaktäriseras nämligen av att de inte gör lyssningstest som isolerar den hörbara påverkan från allehanda kognitiv påverkan. De verkar heller inte intresserade av att ta reda på sådan fakta. Och det kan jag förstå. Men deras slutsatser om en objektivt observerbar värd är inte värda ett enda jävla skit. Notera frånvaron av ett "enligt mig".

Repetition: problemet är INTE frånvaron av mätbara skillnader, för sådana finns. Problemet är rapporterade och bevisade hörbara skillnader som överhuvudtaget skulle ge oss skäl att ge oss på mätningar på kabeln. Och nästa person som använder det fullständigt infama uttrycket "jag litar på mina öron" skall få med mig att göra. Öronen är det minsta av våra problem utan det stora problemet är den hjärna som sammanställer, analyserar, tolkar och värderar intrycken. Och som är känslig för påverkan från andra saker än själva ljudet.

Nu får det förbanne mig vara slut på den här lyteslogiken [sic] annars ska det jävlar i mig bli rena upplysningstiden här. Det här är ju grejor som varit utredda i minst hundra år. Här sitter man och ondgör sig över PISA- resultaten men det tycker jag är peanuts mot att vi fortfarande 2014 har religiösa diskussioner om nätkablar.

Med röken bolmande ur öronen,

/DQ-20 :evil:
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-12 00:31

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Rekord hitintills . . . typ ? :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-02-12 00:35

Det är klart att det är skillnad på nätkablar. Varför skulle det inte vara skillnad? 8)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi