Försök till seriöst bygge. CHR-70 + W6-1139SIF

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
onni

Försök till seriöst bygge. CHR-70 + W6-1139SIF

Inläggav onni » 2014-01-28 15:03

Bakgrund
Farsan är i behov av högtalare och jag tänkte att det kunde bli en kul möjlighet att för första gången göra ett seriöst försök till att bygga en stereo. Jag byggde om en 60-tals Dux-radio i höstas (bild) och kombinerade då 41Hz AMP6-B, ett egenbyggt LT (Linkwitz Transform) och MarkAudio CHR-70. Resultatet var i mina öron väldigt behagligt; fylligt, varmt, detaljrikt. Jag satt på golvet i timtal och lyssnade när den var färdig :) Enda nackdelen är att det inte går att spela jättehögt (pga att LTn gör att xmax nås rätt tidigt). Det ska lösas i detta projekt med att låta TangBand W6-1139SIF ta hand om allt under 100 Hz.

Hyllan
I denna hylla ska högtalarna byggas in:
Bild

Det är alltså en IKEA Expedit där facken är 335 x 335 x 385 mm (B x H x D). Tanken är att göra en högtalare som passar i ett fack (mittenfacken) och sedan spänna ett fronttyg för att göra installationen så diskret som möjligt.

Bild

Denna geometri ger Vb på 5 liter för CHR-70 och på 10 liter för W6-1139SIF vilket från lite enkla simuleringar (Basta + LT-excelark) ger följande beteende:

Bild
Bild

-3dB för CHR-70 ligger runt 90 Hz och på 64 Hz (okorrigerat, blå kurva) för W6-1139SIF. Den andra bilden visar även en föreslagen korrigering samt beteende med den (-3dB vid 22 Hz).

Såhär har jag tänkt koppla det:

Bild

LP PLLXO = Passivt lågpassfilter på signalnivå

Och planen ser ut såhär:
1. Löda AMP9-Basic och spela in elementen.
2. Bygga lådor.
3. Montera på plats.
4. Mäta respons med UMIK-1.
5. Försöka förbättra rumsakustiken utifrån mätning och sedan göra mätning 2.
6. Designa baffelkorrektion, LT och LP PLLXO utifrån mätning 2.
8. Göra mätning 3.
9. Eventuellt designa notch för sista förbättring.

Jag har hundra frågor då mycket av detta är nytt för mig:
1. Kan CHR-70 elementen peka rakt fram eller behöver de vinklas mot sweetspot?
2. Har baffeln vettig konstruktion? Ska elementen vara nära eller långt från varandra, avstånd till kanter osv.
3. Borde jag göra något annat med baffel än runda (överhandsfräs) och klä i filt?
4. Behöver jag ett HP (PLLXO) till CHR-70?
5. Behöver jag ett HP (PLLXO) till W6-1139SIF?
6. Är delningen runt 90 Hz bra? En 2l (ist för 5l) låda för CHR-70 elementet ger -3dB vid 110 Hz och kommer leda till att jag behöver göra en mindre baffelkorrektion.
7. Det står att "input impedance" på förstärkaren (AMP9-B) måste vara låg för att köra PLLXO. Är den det? Behöver jag mäta?
8. Behöver jag bry mig något om fas hos elementen vid delningsfrekvensen? Från en snabb simulering i WinISD ser jag att fasen skiljer sig ca 180° vid delningsfrekvensen (med LT och LP för W6an). Då är det bara att fasvända den ena antar jag, vilken isf?

Lite länkar:
Baffelkorrektion: http://sound.westhost.com/bafflestep.htm
LT: http://sound.westhost.com/project71.htm - Figur 4
Förstärkare: http://shop.41hz.com/shop/item.asp?itemid=796&catid=
Nätdel ±12V: http://shop.41hz.com/shop/item.asp?itemid=78&catid=
Nätdel 24V 10A: http://www.ebay.com/itm/Universal-12-24V-2-3-5-10-15-20-30A-Switching-Power-Supply-Driver-for-LED-Strip-/360781044931?pt=US_Lighting_Parts_and_Accessories&var=&hash=item540039dcc3
PLLXO: http://www.t-linespeakers.org/tech/filters/passiveHLxo.html
MarkAudio CHR-70 gen 3: http://www.lautsprechershop.de/pdf/markaudio/markaudio_chr70_cham_gen3.pdf
TangBand W6-1139SIF: http://www.tb-speaker.com/detail/0624_11/w6-1139sif.htm[/b]

Edit 1: La till länk till PLLXO.
Senast redigerad av onni 2014-01-29 11:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2014-01-28 21:43

Ser ut att bli en väldigt snygg lösning. Känner att min största insats i detta projekt blir att låna ut min umik.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-01-29 00:40

Hej Onni,

Jag använder själv CHR 70 gen 3 i 12 liters ML-TL, 10 cm djupa, dikt an mot vägg, bara lite dämpfluff mellan. Störst sweetspot och bäst perspektiv får jag med elementen riktade ungefär mot mig. Har satt elementen ungefär enligt ritningen Golden Ratio på Markaudios hemsida, men har inte försänkt dem ännu. Kör helt utan filter och korrektioner, och får mycket trevlig och naturlig klangbalans, och de gräver så djupt att jag inte saknar min subwoofer. Se byggtråden: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=55915&start=30.

Jag är tveksam på om du behöver baffelkorr om du har hyllan med ryggen intill en vägg, jag hade testat utan först.

Filt på baffeln har jag inte testat själv, men läste om någon som gjort mätningar som visade mindre önskvärt resultat. Men det är väl enkelt att prova själv och se vad man tycker.

Vad gäller fasen hade jag börjat med CHR 70 i "rätt" fas, och sedan lyssnat mig till vilken fas på basen som låter bäst. Har själv en subwoofer som integrerar klart bäst med fasomkopplaren i "fel" läge, åtminstone i den nuvarande setupen.

Ser ut som att varje fack i hyllan har cirka 30 liter volym, rätt mycket. Ifall jag hade byggt för ett inte alltför stort rum och inte väldigt höga nivåer, hade jag helt klart provat ett par CHR 70 utan basstöd. Och jag hade försökt snickra in en veckad ML-TL i hyllan. Kul att se vad man kan åstadkomma helt akustiskt. Om jag ville bygga för högre ljudtryck så hade jag nog övervägt större Markaudio-element först, innan jag övervägde ett mer komplicerat system.

Edit:
Jag upplever CHR 70 som ganska avslöjande mot förstärkare och källa. Hoppas den förstärkare och källa du funderar på passar bra. Mina låter mycket trevligt med Arcam 7R, och Rega DAC gav ett klart lyft när den gästade här.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-01-30 23:06

Hmm... idag har jag vinklat om mina burkar med chr 70, de står nu parallellt med väggen, d v s utan invinkling. Och jag minskade vinkeln uppåt. Så nu spelar de mindre rakt på i sidled, men mer rakt på i höjdled. Perspektivet och sweetspot är upplever jag fortfarande som bra. Fick för mig att rejäl invinkling var bättre, men nu är jag inte säker, kanske bara var så i mitt andra lyssningsrum? Så mitt råd är att prova dig fram vad gäller vinklar, så att bygget ditt inte krånglas till i onödan.

De har fin återgivning, vilket åter visades nyss. Min fru var övertygad om att vår yngste vaknat och gnällde från sitt rum. Jag sa "lugn, det är bara Esbjörn som trallar med när han spelar på pianot". Hon gick ändå för att kolla i sovrummet :)

Användarvisningsbild
onni

Inläggav onni » 2014-01-31 00:15

Nu har det mesta jag beställt kommit:

Bild
Uppställt för kvällens lödning.

Bild
Rattar och RCA-kontakter på låda som ska innehålla det mesta.

Bild
TangBand W6-1139SIF, söt och tung :)

Bild
41Hz PS8 (5V till +-12V), en av kondingarna som ska sitta i LT-filtret samt MarkAudio CHR-70.

Bild
41Hz AMP9-BASIC före kvällens lödning.

landa skrev:Ser ut att bli en väldigt snygg lösning. Känner att min största insats i detta projekt blir att låna ut min umik.

Mycket bra att ha sådana grannar :)

Xiro skrev:Text.

Det hade kunnat bli en variant med bara CHR-70, men nu är redan allt beställt (och det mesta levererat som synes tidigare i detta inlägg). Intressanta högtalare du byggt, läste igenom tråden :)

Jag tror jag testar att ha de riktade rakt fram till att börja med, enklast så.

Användarvisningsbild
onni

Vi har ljud!

Inläggav onni » 2014-01-31 00:29

Efter en väldigt lyckad kväll av lödande så är AMP9-BASIC färdig!

Bild
Jag har testat den så långt att det kommer ljud ur alla kanaler (och det låter likadant). En reflektion: kopparn på chippet blir bra varm (man bränner sig) även fast jag bara driver ett element i taget och på väldigt låg volym. Underligt?

Bild
Testar att nätdelen (24V) som jag beställt på Ebay funkar som den ska.

Bild
Katten hjälper såklart till ;)

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2014-01-31 06:25

Snabbt jobbat.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-01-31 07:06

Kul onni, starkt jobbat! Trevliga bilder. Edit: katten är ju bara för go' :)

Edit 2: är chippet i god kontakt med något värmeavledande? Om inte, ska det? (Hittade inget om detta på 41hz, deras forum är nere.)

Användarvisningsbild
onni

Inläggav onni » 2014-02-05 11:26

Xiro skrev:Kul onni, starkt jobbat! Trevliga bilder. Edit: katten är ju bara för go' :)

Edit 2: är chippet i god kontakt med något värmeavledande? Om inte, ska det? (Hittade inget om detta på 41hz, deras forum är nere.)

Tack :)

Chippet var fritt i luften, men med tanke på att jag körde AMP6-Basic rätt hårt på det sättet utan att jag reagerade på att det blev särskilt varmt är jag lite fundersam...

/Anton

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-02-10 13:45

Anton, några framsteg?

Själv har jag börjat fundera på att dela mina CHR 70 vid 80 Hz mot en riktigt djupgrävande 15" i sluten hörnplacerad låda med hög WAF - introducerade min fru i de tankebanorna igår, blev inte tvärstopp - positivt! :-)
(15" verkar ungefär vara största storlek inom kategorin hifi med låg egenfrekvens, som inte kostar skjortan, och är lätt att få tag på.)

OT: Nära jag själv blev med hifi-katt imorse. En riktigt fin och trevlig katt smet in genom entrén :-)

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2014-02-10 14:41

Du tror inte du ska försöka dela lite högre?

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-02-10 16:38

landa skrev:Du tror inte du ska försöka dela lite högre?

Du kanske syftar på 80 Hz som jag skrev. För kapacitet är det såklart bättre med högre, men jag vill kunna ställa den i ett hörn, därför tänkte jag att 80 kanske blir bra för att minimera risken för att man känner att ljudet kommer off center. Men det kanske funkar med 100 också, jag kommer nog att testa olika. Tar inget för givet.

Sorry för OT Anton, jag ska nog starta en egen tråd för min lågbas.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-02-10 20:31

Inget problem att dela högre så länge basarna står framför dig..
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
onni

Inläggav onni » 2014-02-11 23:08

Xiro skrev:Anton, några framsteg?

Själv har jag börjat fundera på att dela mina CHR 70 vid 80 Hz mot en riktigt djupgrävande 15" i sluten hörnplacerad låda med hög WAF - introducerade min fru i de tankebanorna igår, blev inte tvärstopp - positivt! :-)
(15" verkar ungefär vara största storlek inom kategorin hifi med låg egenfrekvens, som inte kostar skjortan, och är lätt att få tag på.)

OT: Nära jag själv blev med hifi-katt imorse. En riktigt fin och trevlig katt smet in genom entrén :-)

Jag kikade lite på din tråd, intressant med hörnsubbar.

landa och Elfsberg:
Jag har haft en idé om att slippa stoppa något öht i signalvägen för CHR-70 elementet (av någon slags puritetstanke och för att det skulle vara enkelt). Vad skulle fördelen vara att dela högre (hur högt då isf? 200-300 Hz?)?

/Anton

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-02-11 23:17

100-120 Hz kanske. För att avlasta mellanregistret..
Kör elementet i Basta! så ser du fort när det kroknar mekaniskt.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-02-12 00:10

onni skrev:Jag har haft en idé om att slippa stoppa något öht i signalvägen för CHR-70 elementet (av någon slags puritetstanke och för att det skulle vara enkelt). Vad skulle fördelen vara att dela högre (hur högt då isf? 200-300 Hz?)?
/Anton

Great minds think alike :) Jag har samma tanke om puritet och enkelhet och våndas över hur jag ska högpassa CHR 70 på bästa sätt. Just nu har jag fastnat vid tanken att ordna det i datorn på något sätt, alltså helt digitalt eftersom jag har musiken på hårddisk. Finns något tillägg till Foobar2000 som hanterar delning, tror det heter DSP Xover eller något liknande. Enligt en kollega ska JRiver också kunna hantera delning. Jag skulle egentligen vilja ha något som tar hand om allt ljud i datorn oberoende av uppspelningsprogram. Kan inte vänja mig vid tanken på en extern box, typ miniDSP, som gör ett jobb som datorn egentligen borde kunna utföra. Dock hade jag övervägt en miniDSP om den hade funnits till rimligt pris med erkänt bra inbyggd DAC - men jag får inte det intrycket när jag läser om den på webben. Dock jag kan ha fått saker om bakfoten, måste läsa på mer.

Lite läsning som jag själv ska fördjupa mig i: http://www.htguide.com/forum/showthread.php?39897-New-foobar2000-crossover

Hoppas kunna hitta en mjukvara som gör att jag kan mata hörnsubben med analog ut från datorn, och CHR 70 via en DAC ansluten till USB.

Angående delning så kan man troligen spela starkare om man delar högre. Men jag själv har inga behov av att kunna spela särskilt starkt, och jag föreställer mig att lägre delning är mer förlåtande för subbens position, så jag nog kommer att prova någonstans ungefär 80-120 Hz och se vilket som låter bäst. Min hörnsub kommer att hamna typ en meter sidan om höger CHR 70. Över cirka 80 Hz sägs ju riktningskänsligheten bli påtaglig, så jag vill inte riskera att ljudbilden blir skev, och att basen upplevs som mono. Men jag kommer inte ha en aning om hur allt detta upplevs i praktiken förrän jag väl provat själv i mitt rum.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2014-02-12 09:49

Jriver är en fantastisk mjukvara. Dock inte helt lätt att ställa in.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-02-21 22:02

:) Badabump! Några framsteg Anton?

Användarvisningsbild
onni

Inläggav onni » 2014-02-21 22:48

Xiro skrev::) Badabump! Några framsteg Anton?

Pga att 41hz forum (där instruktionen finns) legat nere så missade jag en detalj... Chipet brändes tydligen, det var därför det var så varmt. :-/

Jag har lött bort det och väntar på att få hem ett nytt.

/Anton

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-02-21 23:09

Vad var felet?

Användarvisningsbild
onni

Inläggav onni » 2014-02-21 23:12

Xiro skrev:Vad var felet?

Fel på kretskortet som medför att man måste sätta det i A/B-läge för att få D-läge (omvänt alltså). I A/B-läge klarar det inte 24V...

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-03-27 21:35

Hallå Anton, några framsteg?

Användarvisningsbild
onni

Re: Försök till seriöst bygge. CHR-70 + W6-1139SIF

Inläggav onni » 2014-04-28 00:10

Nu har vi gjort lite framsteg. Lådorna är i stort sett klara och ser nu ut såhär:
Bild
Kabelgenomföringen är silikontätad.
Bild
Lådan är alltså sågad, fräst, limmad och silikonad. Baksidan sitter med tätningslist och skruv.
Bild
Som ni ser har jag lånat landas UMIK-1 och mätt lite :) Dock är det bara en första mätning utan några som helst filter eller dämpning i lådan. Tanken är alltså att kunna bestämma dessa utifrån mätningar. Jag gjorde mätning av närfält (ca 2 cm) och på 1 m avstånd on axis samt på 30 grader off-axis på CHR-70. Alla kurvor har smoothing på 1/24 oktav. Jag har aldrig mätt något förut, så jag tar tacksamt emot förslag på förbättringar.
Mätningarna gjordes genom att skjuta fram lådan till kanten av det lilla bordet ovan och sedan ställa en trip-trap stol på gräsmattan och UMIKen på den.
Bild
Närfältsmätning. Blå kurva är för Tangband W6-1139SIF och gul för MarkAudio CHR-70. Mätningen för W6an hintar att lådan är lite för liten, vilket den verkligen inte borde vara. Tvärtemot är den gjord klart för stor för att LT-korrigeras... Miss i mätförfarande?

Bild
Mätning på 1 m. Lila kurva är för Tangband W6-1139SIF och grön för MarkAudio CHR-70. Tydliga effekter av mark-reflexen som borde ligga runt 200 Hz. Jag är lite osäker på vad som händer vid 1.25 och 1.7 kHz.

Bild
Jämförelse av on-axis (grön) och 30 grader off-axis (lila).

Jämförelsevis så har vi mätdata från tillverkaren för CHR-70 här:
Bild
Området över 8 kHz är bekant. Den stora dippen som ska finnas vid 400 Hz syns inte alls...

I övrigt så låg bakgrundsbruset på runt 30-40 dB. Ljudkortet (DACen) är köpt på ebay (http://www.ebay.com/itm/ELE-EL-D01-MINI-HIFI-USB-DAC-SOUND-Audio-CARD-PCM2704-BOARD-ELNA-Capacitor-bla-/290908894610?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43bb857592) och förstärkaren är en Sonic Impact T-amp (Tripath TA2024).

Dags för lite sömn...

Användarvisningsbild
onni

Inläggav onni » 2014-04-28 07:18

Jag tror jag har kommit på vad problemet är, tätningen mellan de två väggarna är nog inte helt lyckad. Speciellt så är beteendet från båda 1 m mätningarna väldigt lika i området mellan 200 och 1 kHz. Jag ska göra nya mätningar imorgon efter lite ombyggnad.

/Anton

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-04-28 12:36

Gött jobbat! Fint format på högtalaren.

Av fotot att döma ser tätningen mellan halvorna ut att kunna funka. Jag antar att du dragit trälim på båda sidor.

Har du provat att fasvända ena elementet och se hur det påverkar responsen? Jag har ingen aning ifall det skulle ge något positivt, men det är ju gratis och snabbt gjort.

Kan dipparna vid 1,2 och 1,7 kHz bero på avstånden till kanterna, och ytorna invändigt? Och/eller att du inte har dämp i lådorna?

Tror inte du ska dra för stora slutsatser utan dämp i lådorna.

Användarvisningsbild
onni

Inläggav onni » 2014-04-29 23:05

Felet i mätningarna var för litet avstånd till backen (ca 60 cm), den första reflexen blev väldigt dominerande. Nu har vi byggt färdigt första lådan och gjort lite nya mätningar där höjden var ca 136 cm till marken.

Fullrange elementet fick en tuss vitt fluff och woofern en utskuren skiva av profilerat dämpmaterial:
Bild

Såhär ser mätningarna ut för de två elementen (ett element spelas i taget för alla mätningar) i närfältet:
Bild
Tillsammans (1/24 oktav smoothing).

Bild
Endast CHR-70, fast med fasinformation.

Bild
Endast W6-1139SIF, fast med fasinformation.

Mätning på 1 m avstånd:
Bild
Tillsammans. De stora likheterna i betende är pga reflektioner.

REW ger ju även distortionsvärden, de ser ut såhär:
Bild
CHR-70.

Bild
W6-1139SIF. (Ignorera smoothing-angivelsen.)

Slutsats
1. Mätningarna ser mycket bättre ut nu, även om reflektionerna fortfarande är klart närvarande.
2. Designen av lådvolymen till CHR-70 ser lyckad ut. Tanken var att den skulle få en topp i närfältet strax under 200 Hz för att motverka baffelsteget.
3. W6an verkar spela fint uppemot 1 kHz. Det ger möjlighet att välja hur jag vill göra med delning.
4. En notch vid ca 12 kHz kan behövas för att högtalaren inte ska låta för ljust/vasst.
5. Diparna vid 1.7 och 6.7 kHz som syns i närfältsmätningen av CHR-70 syns inte alls vid 1 m. Jag tror inte jag försöker göra något åt dem.

/Anton

Användarvisningsbild
onni

Inläggav onni » 2014-04-29 23:14

En till skillnaden mellan mätningarna är att den nya DACen har kommit. En Matrix Mini-i 2014:
Bild
Jag har inte provlyssnat den seriöst än, men känslan är väldigt bra. Trevlig (tung) metallfjärr för volym och ingångsval. 24 bit/384 kHz DAC för USB och 24 bit/192 kHz för optisk/RCA. Balancerade utgångar (kommer jag iofs inte att använda nu).

http://www.matrix-digi.com/en/products/58/index.html

/Anton

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-04-29 23:16

Sjuuuuukt snygg design!

Användarvisningsbild
onni

Inläggav onni » 2014-04-29 23:22

Elfsberg skrev:Sjuuuuukt snygg design!

Jag antar att du syftar på DACen. Jag håller med. Intrycket är ännu bättre efter att ha klämt på den :-)

Användarvisningsbild
onni

Inläggav onni » 2014-05-13 22:45

Nu är andra lådan också färdig. Jag gjorde mätningar på den också för att säkerställa att de beter sig någorlunda lika, fick även låna ett stativ (vilket borde förbättra mätningarna något). Såhär såg det ut under mätning:
Bild

Alla mätningar har 1/24 oktav smoothing.

Jag gjorde nu mätningar vid 0, 15 och 30 graders vinkel off-axis (CHR-70):
Bild

Närfältsmätningar av nya lådan jämfört med den gamla mätningen av den gamla lådan:
Bild
Nivåerna var som synes inte riktigt samma. Viss skillnad över 10 kHz, osäker varför.

Samma jämförelse fast vid 1 m, on-axis:
Bild
Uppställt lite olika (utan stativ i den nedre/äldre mätningen).

Närfält av W6an:
Bild
Nya lådan mätt upp till 2 kHz.

Den nya lådan med båda elementen:
Bild

Jag tycker resultaten ser ok ut, skillnaderna över 10 kHz kan bero på att mätningen inte gjordes identisk.

/Anton

Nästa

Återgå till DIY-forum