Kurt49 skrev:Vad kul att så många Hifi-dinosaurier tog bladet från munnen;)
Superkul!
<snip>
Som avslutning vill jag berätta en liten anekdot till alla tvivlare. Jag har en gammal gitarristkompis som absolut inte är någon audiofil, dock tillhör han Sverigeeliten när det gäller att spela gitarr.
Han berättade för mig att han hade upptäckt stora skillnader mellan gitarrkablar. Han hade lånat en mängd olika fabrikat och satt sig ner en hel dag och jämfört dem. Han hade kommit fram till vilken kabel som lät bäst och använder nu den hela tiden.
Så förändringar börjar tidigt i ljudkedjan oavsett vad somliga vill tro.
Jag har just plöjt igenom tråden, förvisso handlar den om nätkablar men jag fann ett synnerligen märkligt påstående enligt citatet ovan.
Jag finner det synnerligen anmärkningsvärt att du som professionell i musikvärlden inte kände till detta?
Att "ratta" på en elgitarrs volympotentiometrar ger en enorm skillnad på utimpedans och därmed stor skillnad på "soundet". Att även kablarna gör stor skillnad är därmed självklart.
Det finns en anledning till att de flesta gitarrister inte spelar trådlöst då förändringar på potentiometrarna/volymrattarna inte påverkar "soundet".
Även att välja stall/halsmikrofon och kombinationer av dessa gör en enorm skillnad i utimpedansen och därmed "soundet" ut från förstärkaren. "Soundet" har alltså inte bara att göra med vald mikrofon
Ett bra exempel av Kurt49 är att "förändringar börjar tidigt i kedjan", men Kurt49, det gäller att veta vad i den tidiga kedjan som gör skillnad....
Tips till dig Kurt49, låna kompisens gitarr, välj hals eller stallmic, dra ner dess volym och kompensera det med förstärkarvolym (med bibehållen gain) och spela ett par ackord. Gör därefter tvärtom så förstår du vad jag menar
/Anders, som spelar
Gibson Les Paul Standard och Epiphon Wildkat (och som har koll på varför gitarrsladdar påverkar. Jag är dessutom en musikalisk ingenjör)