Analoga multiplexrar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
henrik

Analoga multiplexrar

Inläggav henrik » 2005-11-02 13:44

Jo är det någon som har försökt sig på att använda analoga multiplexrar som signalväljare i ett försteg? Det verkar ju väldigt bra att ersätta en mängd relän med en ic, sparar både plats på kortet och pengar. Frågan är dock hur det blir med ljudkvaliteten.

Förslag på bra komponenter? Det är inget problem om de kräver en microprocessor, det ska ändå in en sådan i konstruktionen.

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-11-02 17:05

Jag har undrat samma sak men inte fått något bra svar, så jag tänkte bygga med reläer för att vara på säkra sidan med när allt är klart bygga exakt samma med analogmultiplexer och se om resultatet blir sämre.
Jag misstänker dock att det blir sämre med analogmultiplexer eftersom alla seriösa comersiella ingångsväljare har reläer.
Reläer är dyrare, tar mer plats, mer saker att montera samt drar mycket mer ström. Om det inte vore för bättre ljudkvalitet så borde alltså analogmultiplexar slagit ut reläerna ur nästan alla ingångsväljare.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2005-11-02 17:11

Analoga multiplexrar funkar, se dock upp med max inspänning. Minst dist för man i inverterande koppling ety att common mode spänningen är låg, ligger runt jord dessutom.

Vill man ha lite finare sorter så kan man gå till Analog Devices. Dessa har mjuk och klickfri switchning.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-11-02 20:41

peranders skrev:Analoga multiplexrar funkar, se dock upp med max inspänning. Minst dist för man i inverterande koppling ety att common mode spänningen är låg, ligger runt jord dessutom.

Vill man ha lite finare sorter så kan man gå till Analog Devices. Dessa har mjuk och klickfri switchning.

Man kan bygga sig en egen multiplexer m h a några CMOS-switchar och lite opampar.

Rätt kopplat kan det bli lågdistorderande och tämligen brusfritt dessutom.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-11-02 22:20

Den "legendariska" Audio Pro TA150 hade analoga cmos switchar (4066 och 4016) bland annat i ingångsväljaren (- minns inte om de var buffrade av en OP-amp) även volymen och ton kontroll var uppbyggd med dessa kretsar. I allt om elektronik fanns en gång i tiden ett försteg med volym och ingångsväljare där de använde 405X (X = 1 eller 2) och inverterad opamp koppling.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-04 11:19

Quad 44 använde en hel drös med CMOS eller nåt. Många hävdade att den hade blivit mera välljudande men en annan lösning. Är utanför mitt kunsakpsområde. Hade däremot en Quad 44 under 7-8 år.

Återgå till DIY-forum