Moderator: Redaktörer
LeifB skrev:Komorok skrev:LeifB skrev:Komorok skrev:Harryup skrev:Jag skulle undvika att testa blint på en "motståndare" om han vet vad han testar för det kommer ju undermedvetet vara så att man inte vill höra någon skillnad. Då är det bättre att den som "vill" att det skall vara en skillnad testar.
Och därför är jag också emot att man skall veta vad mantestar eftersom en hel del kanske blir ointresserad av att ens deltaga om det som skall testas inte intresserar en.
mvh/Harryup
Så får man ju tycka förstås. Men har man inga problem med prestige så går det utmärkt att blindtesta saker man inte vill höra skillnad på. Jag har själv blindtestat saker som jag inte vill höra skillnad, men i slutändan var jag den enda av en ca åtta personer stor testpanel som hade presterat en 99% säker lyssningsserie.
Hur kunde det komma sig? Hade dem andra inte lika bra tränade öron?
Det kvittar ju faktiskt helt. Och av de poänger som fanns i redogörelsen var det den endadu undrade över?
Ja, det verkade viktigast och det mest intressanta. Jag anar att det är som så att tränar man mycket så hör man lättare skillnad.
LeifB skrev:Du och jag är ju rätt lika. Vi vågar lita på hörseln för vi har tränade öron.
LeifB skrev:Komorok skrev:Harryup skrev:Jag söker ingen poäng.
Jag konstaterade bara att det var ju bra att du testade trots att du inte egentligen hoppades på att det skulle vara nån skillnad eftersom det var just endast du som hörde skillnad.
/Harryup
Bra, för det såg väldigt mycket ut som du tog stöd i mitt inlägg.
Och det är klart jag testar. Jag vill ju veta. Inte tro. Och jag har ingen prestige. Och jag litar på mina öron och testar blint.
Du och jag är ju rätt lika. Vi vågar lita på hörseln för vi har tränade öron.
Nattlorden skrev:LeifB skrev:Du och jag är ju rätt lika. Vi vågar lita på hörseln för vi har tränade öron.
Alla kan göra det, för det är ingen prestigeförlust att inte få ett signifikant resultat, vilket ganska många verkar tro. Den enda gången något har betydelse är om ett signifikant resultat uppnås. Att över huvud taget tänka i termer om 'våga' implicerar att man lägger något värde på sitt deltagande och det skall man ju inte göra. Det är testobjekten som testas, inte testaren.
Komorok skrev:LeifB skrev:Komorok skrev:Harryup skrev:Jag söker ingen poäng.
Jag konstaterade bara att det var ju bra att du testade trots att du inte egentligen hoppades på att det skulle vara nån skillnad eftersom det var just endast du som hörde skillnad.
/Harryup
Bra, för det såg väldigt mycket ut som du tog stöd i mitt inlägg.
Och det är klart jag testar. Jag vill ju veta. Inte tro. Och jag har ingen prestige. Och jag litar på mina öron och testar blint.
Du och jag är ju rätt lika. Vi vågar lita på hörseln för vi har tränade öron.
Nej, vi verkar inte vara det minsta lika.
LeifB skrev:Nattlorden skrev:LeifB skrev:Du och jag är ju rätt lika. Vi vågar lita på hörseln för vi har tränade öron.
Alla kan göra det, för det är ingen prestigeförlust att inte få ett signifikant resultat, vilket ganska många verkar tro. Den enda gången något har betydelse är om ett signifikant resultat uppnås. Att över huvud taget tänka i termer om 'våga' implicerar att man lägger något värde på sitt deltagande och det skall man ju inte göra. Det är testobjekten som testas, inte testaren.
Klart att du har rätt, men lyckan att höra en förbättring går inte av för hackor.
LeifB skrev:Klart att du har rätt, men lyckan att höra en förbättring går inte av för hackor.
Komorok skrev:LeifB skrev:Nattlorden skrev:LeifB skrev:Du och jag är ju rätt lika. Vi vågar lita på hörseln för vi har tränade öron.
Klart att du har rätt, men lyckan att höra en förbättring går inte av för hackor.
I de blinda lyssningar jag deltar i innebär en skillnad ALLTID en försämring av ljudet. Skillnad = färgning = sämre ljud.
Jag blir aldrig glad när jag hör skillnad.
Nej, vi är inte lika alls. Jag håller inte alls med dig.
Nattlorden skrev:LeifB skrev:Klart att du har rätt, men lyckan att höra en förbättring går inte av för hackor.
Det gör du oftast inte. Du verifierar en skillnad. Utan värdering.
LeifB skrev:Nej där har du fel. Jag kan avgöra om det är både sämre eller bättre.
Nattlorden skrev:LeifB skrev:Nej där har du fel. Jag kan avgöra om det är både sämre eller bättre.
Snacka om ego!![]()
Nej, du kan bara avgöra vad du tycker bäst om.
LeifB skrev:Komorok skrev:LeifB skrev:Nattlorden skrev:LeifB skrev:Du och jag är ju rätt lika. Vi vågar lita på hörseln för vi har tränade öron.
I de blinda lyssningar jag deltar i innebär en skillnad ALLTID en försämring av ljudet. Skillnad = färgning = sämre ljud.
Jag blir aldrig glad när jag hör skillnad.
Nej, vi är inte lika alls. Jag håller inte alls med dig.
Det är så för mig med. Vad man sätter som referens är en annan sak med du har begåvningen att höra skillnad. Du märkte ju själv att de andra hade svårt för det.
LeifB skrev:Lugnt, har fått det förklarat tidigare. Det svåra borde vara att avgöra vad som är referens. Jag har aldrig hört ett referensljud i mitt liv. Undrar hur det kan bestämmas med så många komponenter inblandade och där högtalarna är så pass olika.
Det finns ingen högtalare som har en helt linjär frekvensåtergivning.
Komorok skrev:LeifB skrev:Lugnt, har fått det förklarat tidigare. Det svåra borde vara att avgöra vad som är referens. Jag har aldrig hört ett referensljud i mitt liv. Undrar hur det kan bestämmas med så många komponenter inblandade och där högtalarna är så pass olika.
Det du skriver visar att du inte har förstått hur F/E-lyssning går till. Läs om.
LeifB skrev:Komorok skrev:LeifB skrev:Lugnt, har fått det förklarat tidigare. Det svåra borde vara att avgöra vad som är referens. Jag har aldrig hört ett referensljud i mitt liv. Undrar hur den kan bestämmas med så många komponenter inblandade och där högtalarna är så pass olika.
Det du skriver visar att du inte har förstått hur F/E-lyssning går till. Läs om.
Har förstått.. Jag bara skenade iväg i tankarna. Vad som är rätt är inte ofta det ljud du föredrar i verkligheten. Tyckte du personligen bäst om det rätta ljudet?
LeifB skrev:Lugnt, har fått det förklarat tidigare. Det svåra borde vara att avgöra vad som är referens. Jag har aldrig hört ett referensljud i mitt liv. Undrar hur det kan bestämmas med så många komponenter inblandade och där högtalarna är så pass olika.
Många säger när dom bytt högtalare att nu hör dom nya detaljer. Förklaringen är väl oftast frekvenskurvan och impedansens påverkan.
Komorok skrev:LeifB skrev:Komorok skrev:LeifB skrev:Lugnt, har fått det förklarat tidigare. Det svåra borde vara att avgöra vad som är referens. Jag har aldrig hört ett referensljud i mitt liv. Undrar hur den kan bestämmas med så många komponenter inblandade och där högtalarna är så pass olika.
Har förstått.. Jag bara skenade iväg i tankarna. Vad som är rätt är inte ofta det ljud du föredrar i verkligheten. Tyckte du personligen bäst om det rätta ljudet?
Det är bara ett filosofiskt ställningstagande det handlar om här. Jag vill inte ha färgande apparater. Färgningar kan låta vackert, men jag vill höra vad som är inspelat. Inte en tweakad version. Alla färgningar är därför enligt mig av ondo.
bensnake skrev:Nu kör vi nästan samma spår i parallella trådar men jag måste säga att din inställning till musiklyssning är mig fullständigt främmande. Principiell snarare än upplevelseorienterad. Jag vill dock betona att du naturligtvis har rätt till din uppfattning/inställning. Men satan vad jag tycker att den är "inte begriplig". Och du som lyssnar på elektronika har ju inte ens någon inre referens du kan relatera till. Det blir ju omöjligt att avgöra eventuell färgning. Allt du kan förlita dig på är ju mätvärden i kombination med F/E-lyssningar. Helt obegripligt. För mig, alltså. Men kudos till dig som står upp för det.
Laila skrev:Först LeifB sen Kurt49 . . . dä här börjar tamefanigen bli rektigert
underhållander . . . typer. Kör hårt boys !
Laila skrev:Först LeifB sen Kurt49 . . . dä här börjar tamefanigen bli rektigertunderhållander . . . typer.
Nattlorden skrev:LeifB skrev:Klart att du har rätt, men lyckan att höra en förbättring går inte av för hackor.
Det gör du oftast inte. Du verifierar en skillnad. Utan värdering.
DQ-20 skrev:Laila skrev:Först LeifB sen Kurt49 . . . dä här börjar tamefanigen bli rektigertunderhållander . . . typer.
Jag börjar tro att det är just det som är meningen. Dags att ta sin Mats(å) ur skolan.
Auf Wienerschitzel,
DQ-20
Laila skrev:Är det obegripligt för dig bensnake att Komorok vill lyssna till elektronisk
musik som låter så nära det tänkta ursprunget som möjligt . . . typ ?
LeifB skrev:Om det uppfattas som trollande så får jag ursäkta. Rent vetenskapligt ska det inte vara någon skillnad på ljudet med en annorlunda nätkabel.
Svante skrev:...
Menmen, det gör inte så mycket, Laila verkar ju road i alla fall.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster