Linn Klimax Exakt System - har ni pratat om Linn Exakt än?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Linn Klimax Exakt System - har ni pratat om Linn Exakt än?

Inläggav mx » 2014-02-16 10:58

Ser att Linn har gjort om hela sin förstasida på http://www.linn.co.uk/ där de
informerar om Klimax Linn Exakt System. Dess slogan är "the source is in
the speaker".

Jag har läst igenom sidan, men förstår inte riktigt vad som skiljer detta från ett
vanligt aktivt system från Linn. Vad är det som är nytt och varför är det så
mycket bättre än deras gamla system från förra året?

Försöker inte skapa något flamewar eller liknande. Jag undrar bara om någon
kan förklara vad "Exakt System" är, på ett pedagogiskt sätt.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-02-16 11:09

Var det inte the source som var the source för Linn, inte kan de väl byta source bara så där? :evil:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-02-16 11:11

shifts skrev:Var det inte the source som var the source för Linn, inte kan de väl byta source bara så där? :evil:

Det är det jag inte riktigt förstår, bland annat.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-16 11:53

Linn Exakt är ett system där de kör digitalt hela vägen fram till slutstegen. Dvs allt innan sker i den digitala domänen, inklusive delning mellan de olika elementen. Detta gör att man kan skräddarsy delningen efter de enskilda elementen (alla element mäts upp individuellt och resultaten lagras i en databas) och att man kan korrigera efter rummet. Inte som brukligt (?) med att mäta en eller flera punkter utan genom att mata in rumsdimensionerna. Om det är några fler data som läggs in vet jag inte.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-02-16 12:30

Och hux-flux blev dom gamla grejerna gamla och kassa, bra för dom som vill ha ett beggat Klimax-system :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-02-16 14:30

Bill50x skrev:Linn Exakt är ett system där de kör digitalt hela vägen fram till slutstegen. Dvs allt innan sker i den digitala domänen, inklusive delning mellan de olika elementen. Detta gör att man kan skräddarsy delningen efter de enskilda elementen (alla element mäts upp individuellt och resultaten lagras i en databas) och att man kan korrigera efter rummet. Inte som brukligt (?) med att mäta en eller flera punkter utan genom att mata in rumsdimensionerna. Om det är några fler data som läggs in vet jag inte.

/ B

Varför är det bättre än att dela analogt per element som de gjort tidigare?
Skillnaden är väl bara att det är digitalt?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-02-16 14:31

bassman skrev:Och hux-flux blev dom gamla grejerna gamla och kassa, bra för dom som vill ha ett beggat Klimax-system :)

Ska man köpa Linn så ska man ju köpa begagnat. Ser att Akurate 242 som
kostade 90 000 kr ny, nu säljs för 20 000 kr och nedåt. Ligger ute ett par i
Västerbotten för 25 000 kr just nu.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2014-02-16 15:21

En sammanfattning av vad det handlar om finns här: http://www.linn.co.uk/#details. (Förvisso på en övergripande marknadsföringsnivå men ändock.)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-02-16 15:23

Mats skrev:En sammanfattning av vad det handlar om finns här: http://www.linn.co.uk/#details. (Förvisso på en övergripande marknadsföringsnivå men ändock.)

Jag förstår inte den förklaringen.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2014-02-16 15:37

mx skrev:
Mats skrev:En sammanfattning av vad det handlar om finns här: http://www.linn.co.uk/#details. (Förvisso på en övergripande marknadsföringsnivå men ändock.)

Då får du hitta en bättre! :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-02-16 15:38

Mats skrev:
mx skrev:

Då får du hitta en bättre! :)

Försöker.

Antar att jag inte är nog teknisk.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2014-02-16 15:47

För den som har tålamod kanske den "officiella" Exakt-tråden på Linns eget forum kan ge mer info http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=24337. Annars vore någon form av white paper trevligt, kommer väl förmodligen men kanske har firman inte hunnit med detta än.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-02-16 15:49

Mats skrev:För den som har tålamod kanske den "officiella" Exakt-tråden på Linns eget forum kan ge mer info http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=24337. Annars vore någon form av white paper trevligt, kommer väl förmodligen men kanske har firman inte hunnit med detta än.

Ska kolla igenom den.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-02-16 16:18

mx skrev:

Du är inte ensam, ingen förstår. Linn resonerar ologiskt och orimligt. Gamla kunder efterlyser whitepapers som ska förklara vad Linn egentligen menar - men inget kommer. Dåligt!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-16 18:11

mx skrev:
Bill50x skrev:Linn Exakt är ett system där de kör digitalt hela vägen fram till slutstegen. Dvs allt innan sker i den digitala domänen, inklusive delning mellan de olika elementen. Detta gör att man kan skräddarsy delningen efter de enskilda elementen (alla element mäts upp individuellt och resultaten lagras i en databas) och att man kan korrigera efter rummet. Inte som brukligt (?) med att mäta en eller flera punkter utan genom att mata in rumsdimensionerna. Om det är några fler data som läggs in vet jag inte.

Varför är det bättre än att dela analogt per element som de gjort tidigare?
Skillnaden är väl bara att det är digitalt?

Skillnaden är att du kan anpassa delningen bättre till elementen, tex med hänsyn till frekvensgång, fasvariationer etc. Dels för att du kan jobba mer exakt i den digitala domänen dels för att du kan anpassa det hela efter det aktuella elementet. Alla element är lite olika trots matchning och att de tillverkas med snäva toleranser. Dessa variationer kan man kompensera för. Och som sagt, man kan kompensera (eller snarare, anpassa) för rumsdimensionerna.

Detta är vad Linn säger, om detta skulle kunna lösas lika bra eller bättre på annat sätt, det låter jag vara osagt.

/ B

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-02-16 22:14

Det jag finner så konstigt är att deras gamla produkter helt plötsligt blivit
dåliga. Akurate 242 exempelvis är ju jättedålig enligt handlarna jämfört med
Akubarik. Innan Akubarik kom, så var ju Akurate jättebra.

Nu är Exakt så bra, att man måste uppgradera sina Klimax för 250 000 kr
eller vad det skulle kosta?

Och jag förstår inte ens riktigt hur de menar...
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-17 00:14

mx skrev:Det jag finner så konstigt är att deras gamla produkter helt plötsligt blivit
dåliga. Akurate 242 exempelvis är ju jättedålig enligt handlarna jämfört med
Akubarik. Innan Akubarik kom, så var ju Akurate jättebra.

Det beror mer på vem du pratar med. Själv tycker jag inte om Akurate även om den på visst material (glest och lugnt) kan låta mycket bra. Akubarik är däremot en riktigt bra högtalare och den första Linn-högtalaren som jag skulle kunna tänka mig att köpa, även om den i mitt tycke är väl dyr (ca 90 tusen passiv, 160 aktiv).

/ B

Användarvisningsbild
yangluchan

Inläggav yangluchan » 2014-02-17 01:44

Hi.
Jag och en kompis var på en demo av Linn Exact och jag måste säga att vi inte blev särskilt imponerade. Ok, visst var det välljud och så men inte för en halv mille. Vi tyckte att det saknades något i ljudet. Det fanns alla register som ska finnas men ljudbilden ansåg vi låg lite för "nära" högtalarna. Ändå så spelades det på både dator och LP12. Lossless, CD och MP3. Och vinyl så klart.
Det var inga blindtester, utan den som demade talade hela tiden om hur vi kunde förvänta oss att det skulle låta. Ljudet "släppte" aldrig riktigt från lådorna. Det hördes var ljudet kom ifrån. Emellan högtalarna. Sedan så ansåg vi att röster uppfattades som en aning nasala och att det var liiiiite burkigt. Telefonaktigt. Inte mycket, man fick lyssna väldigt noga för att uppfatta det. Detta gällde för övrigt akustiska instrument också. Elförstärkt är svårt att yttra sig om då man inte vet vilka förstärkare som används.
Alla invändningar är som sagt subtila och svåruppfattade, men de finns där och det ska det inte finnas på ett system som håller den prisklassen.
Have a nice...

Janne

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-17 08:33

Bill50x skrev:Linn Exakt är ett system där de kör digitalt hela vägen fram till slutstegen.

Har man en LP12:a ska dess ljud digitaliseras för att bli användbart. Finns det med andra ord möjlighet till att köra analoga källor? Linn har gjort en märklig resa från "megaantidigitalt" till tvärtom...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-17 08:55

RogerGustavsson skrev:
Bill50x skrev:Linn Exakt är ett system där de kör digitalt hela vägen fram till slutstegen.
Har man en LP12:a ska dess ljud digitaliseras för att bli användbart. Finns det med andra ord möjlighet till att köra analoga källor? Linn har gjort en märklig resa från "megaantidigitalt" till tvärtom...

Jo, ljudet från en analog källa digitaiseras innan det skickas vidare till högtalarna. Linn jobbar för övrigt på en digital riaa som ska sitta inbyggd i LP12:an. Så det börjar bli lite väl många omvandlingar när det spelas nygjorda vinylskivor. Först så spelas allt in på digital utrustning, sedan så omvandlas det till analog för att kunna graveras och sedan omvandlas det till digitalt igen innan det går till högtalaren och så blir det analogt igen så man hör nåt...

Men vi börjar närma oss min vision om aktiva högtalare med all nätverkselektronik och man skulle väl lika gärna kunna skicka musiken via elnätet, dvs in genom högtalarnas strömförsörjning? Och styra det hela med en padda. Musiken antingen från NAS eller strömmande tjänster. Det vore väl härligt minimalistiskt?

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-17 11:11

Bill50x skrev:Men vi börjar närma oss min vision om aktiva högtalare med all nätverkselektronik och man skulle väl lika gärna kunna skicka musiken via elnätet, dvs in genom högtalarnas strömförsörjning? Och styra det hela med en padda. Musiken antingen från NAS eller strömmande tjänster. Det vore väl härligt minimalistiskt?

/ B

Fast jag vet inte om det känns så lockande.... Det där att ha en massa musikspår tillgängligt genom att fara med fingret på en läsplatta. På något vis låser det sig för mig redan när jag startar upp Spotify. Är det inte fler som känner så? Jag har det rätt så minimalistiskt idag men jag föredrar att hantera fonogrammen. Känns som att man hinner ta till sig musiken mera på det viset än när det bara kommer farandes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-17 11:13

RogerGustavsson skrev:Fast jag vet inte om det känns så lockande.... Det där att ha en massa musikspår tillgängligt genom att fara med fingret på en läsplatta. På något vis låser det sig för mig redan när jag startar upp Spotify. Är det inte fler som känner så? Jag har det rätt så minimalistiskt idag men jag föredrar att hantera fonogrammen. Känns som att man hinner ta till sig musiken mera på det viset än när det bara kommer farandes.

Jag har det redan så idag och jag skulle inte vilja gå tillbaka till fysiska fonogram igen.
Musiken för mig är det viktiga. Diverse ritualer och logistik runt är inget som tilltalar mig personligen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-17 11:30

Ritualer är det inte tal om. Jag tror det delvis är en generationsfråga. Är man uppvuxen med något och det dyker upp något nytt, är det inget man bara kastar sig över. För min åldersgrupp kan det vara påträngande att serveras musik på "löpande band" som många yngre tycks ha, det "skvalas" musik mest hela tiden. Ni yngre använder säkert uttrycket "shuffle".

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-17 11:34

RogerGustavsson skrev:Ritualer är det inte tal om. Jag tror det delvis är en generationsfråga. Är man uppvuxen med något och det dyker upp något nytt, är det inget man bara kastar sig över. För min åldersgrupp kan det vara påträngande att serveras musik på "löpande band" som många yngre tycks ha, det "skvalas" musik mest hela tiden. Ni yngre använder säkert uttrycket "shuffle".

Jag menade inte ritual som något religiöst, men det där att ta fram en skiva, känna skivan i handen, bläddra genom omslaget osv. Det är något av en ritual för många. Jag har flertalet gånger sett folk förklara varför detta är så viktigt för dem med just det ordet så det var inget jag själv hittade på för att vara nedlåtande.

Personligen så bryr jag mig inte om sådant. Jag vill ha musiken när jag vill, var jag vill och utan fördröjning.

Haha så ung är jag inte och jag föredrar att inte prata svengelska.
En blandad spellista lyssnar jag dock ofta på så det har du rätt i, men nästan uteslutande med endast en artist åt gången.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-17 11:46

Men möjligen finns där en skillnad i förhållningssätt. Jag skulle aldrig någonsin sitta och lyssna på musik i bussen till jobbet, på cykel eller när jag är ute och promenerar.

Förra veckan hade jag besök av ett gäng yngre herrar, de hade kunnat vara mina söner. Även de föredrog att släpa fram skivor.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-17 11:50

RogerGustavsson skrev:Men möjligen finns där en skillnad i förhållningssätt. Jag skulle aldrig någonsin sitta och lyssna på musik i bussen till jobbet, på cykel eller när jag är ute och promenerar.

Förra veckan hade jag besök av ett gäng yngre herrar, de hade kunnat vara mina söner. Även de föredrog att släpa fram skivor.

Ja det finns det säkerligen.
Jag lyssnar nästan alltid på musik i bussen på längre resor och gärna när jag tränar, ute springer, cyklar och liknande. Jag lyssnar gärna på musik väldigt ofta helt enkelt.

Ja även om det kanske kan vara något av en åldersklyfta så tror jag absolut att det finns folk i alla åldrar som föredrar alla möjliga olika sätt att lyssna på musik.
Att jag är en total datornörd som gärna skulle vilja styra hela mitt hem från min mobiltelefon får du dessutom väga in ;)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-02-28 18:54

Jag förstår inte riktigt grejen med Exakt. Tycker inte att det låter bättre än
andra system i samma prisklass.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-02-28 18:56

Jaha.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-02-28 18:57

Objektivisten skrev:Jaha.

Du kanske har kopplat förbi mässingen på något sätt?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-28 18:59

I bara mässingen . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi