Magnepan !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilken typ av högtalare föredrar du/ni ?

Omröstningen slutade 2014-12-13 15:48

Elektromagnetisk Basreflex
4
24%
Elektromagnetisk Sluten låda
6
35%
Elektromagnetisk Hornhögtalare
1
6%
Elektrostater
6
35%

Antal röster : 17

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-16 21:34

Panelguy skrev:Är det 3.6 så rekommenderas den placeringen med diskanterna inåt medan de placerade utåt ska vara mindre invinklade och korsa strax bakom lyssningsplatsen. Med 3.7 rekommenderar man att de riktas rakt mot lyssnaren.
Vad är det för rörsteg du använder?

Inget direkt märkvärdigt, Copland med Svetlana 6550c winged triodläge.
Men det fungerar fint. Maggisar trivs med rör helt klart. Är inte kritiskt med effekten trots den lite lägre känsligheten.
Tack för infon. :wink:

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-16 21:53

Måste fråga om magnepans 3.x fungerar som linjekällor och bara tappar 3db per fördubblat avstånd?
Om inte, hur kommer det sig? Dom ser ut som linjekällor.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-02-16 22:02

zartok skrev:Måste fråga om magnepans 3.x fungerar som linjekällor och bara tappar 3db per fördubblat avstånd?

Det tekniska får Roger kommentera men jag tycker inte 3.6/3.7 tappar nämnvärt när jag sitter 4 meter bort mot om jag flyttar fram till 2 vilket dessutom är alldeles för nära för min smak.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-16 22:23

Provar nu med diskanterna utåt. Invinklingen blev betydligt mindre för att det skulle bli bra. Får utvärdera men tror det blir att skifta igen.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-16 22:32

Panelguy skrev:
zartok skrev:Måste fråga om magnepans 3.x fungerar som linjekällor och bara tappar 3db per fördubblat avstånd?

Det tekniska får Roger kommentera men jag tycker inte 3.6/3.7 tappar nämnvärt när jag sitter 4 meter bort mot om jag flyttar fram till 2 vilket dessutom är alldeles för nära för min smak.

Vad har du för någon förstärkare till dina paneler?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-16 22:51

De är linjekällor. Effektiviteten är dock lite låg, 4-5 dB mindre nivå än Ino piP i samma rum/position, dvs. 82-83 dB för 2.83 V inmatat. Eftersom impedansen ligger runt 4 ohm, blir det 2 W för 82-83 dB. Mer än 150 W i lågbasen leder till rätt tydlig komprimering.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-02-16 22:54

LeifB skrev:
Panelguy skrev:

Vad har du för någon förstärkare till dina paneler?

Kör med en något moddad Grendel men skulle gärna testa Pass Labs nya XA .8 block. Blev dock nödvändigt att byta bil så nu får jag nog ligga lågt med förstärkaruppgradering den närmaste tiden.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-16 23:20

RogerGustavsson skrev:

De är linjekällor. Effektiviteten är dock lite låg, 4-5 dB mindre nivå än Ino piP i samma rum/position, dvs. 82-83 dB för 2.83 V inmatat. Eftersom impedansen ligger runt 4 ohm, blir det 2 W för 82-83 dB. Mer än 150 W i lågbasen leder till rätt tydlig komprimering.

jag tackar och tar emot förklaringen :)

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2014-02-17 11:09

GHej!
Har ägt Magnepan (SMGa, IIc) men får inte plats med dem i nuvarande lägenhet.

Upplevde inte att det saknades bas. Visserligen finns inte infrat där men den bas som spelas höll väldigt hög kvalitet. Ståbas var t.ex en rysare där jag upplevde att panelstorleken bidrog till illusionen. Ljudbilden var stor och det kändes som att lyssna på "stora" lifesize instrument.

Jag hoppas komma tillbaka till Magnepan någon gång i framtiden ;-)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-02-17 13:32

Det är idag väldigt ovanligt med högtalare som drivs av elektromagneter, så jag undrar varför det då finns tre olika förslag för detta?

Det vanligaste brukar ju vara högtalare av typen elektrodynamisk. :wink: Det var väl sådana du egentligen menade, antar jag.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-17 13:42

Johan_Lindroos skrev:Det är idag väldigt ovanligt med högtalare som drivs av elektromagneter, så jag undrar varför det då finns tre olika förslag för detta?

Det vanligaste brukar ju vara högtalare av typen elektrodynamisk. :wink: Det var väl sådana du egentligen menade, antar jag.

Naturligtvis var det så jag menade. :oops:

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-02-17 13:46

Finns det några Magneplanare som kan spela lika distfritt på starka nivåer som MBL?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-02-17 13:52

Johan_Lindroos skrev:Det är idag väldigt ovanligt med högtalare som drivs av elektromagneter, så jag undrar varför det då finns tre olika förslag för detta?

Jag torde vara en av de få här som faktiskt kan spela med elektromagnetiska drivers till horn.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-17 13:59

Alexi skrev:Finns det några Magneplanare som kan spela lika distfritt på starka nivåer som MBL?

Det beror på hur MBL spelar. Har du någon information om MBL som säger något? Fast MBL har väl konventionella baselement?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-02-17 14:11

RogerGustavsson skrev:
Alexi skrev:Finns det några Magneplanare som kan spela lika distfritt på starka nivåer som MBL?

Det beror på hur MBL spelar. Har du någon information om MBL som säger något?
Nä, bara mina öron :) Magneplanare har jag hört låta ansträngt redan på låga nivåer, men MBL verkar man kunna pressa hur hårt som helst.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-17 14:15

shaft skrev:Upplevde inte att det saknades bas. Visserligen finns inte infrat där men den bas som spelas höll väldigt hög kvalitet. Ståbas var t.ex en rysare där jag upplevde att panelstorleken bidrog till illusionen. Ljudbilden var stor och det kändes som att lyssna på "stora" lifesize instrument.

Det beror antagligen på vilka referenser man har. IIc spelar ju inte "ner i källarn" direkt... Ljudbilden kan vara för stor och ge en onaturligt stor käft åt sångsolister i mitten av ljudbilden. Det får man försöka reducera med lämplig placering.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-17 14:16

Alexi skrev:
RogerGustavsson skrev:

Det beror på hur MBL spelar. Har du någon information om MBL som säger något?
Nä, bara mina öron :) Magneplanare har jag hört låta ansträngt redan på låga nivåer, men MBL verkar man kunna pressa hur hårt som helst.

Då får du nog slänga in några subbasar som MBL tycks göra! Deras Radialstrahler spelar väl ingen bas alls om jag förstått det hela rätt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-02-17 14:55

RogerGustavsson skrev:

Jo, det stämmer att de är rätt så tungdrivna men inte så farligt ändå (och
möjligen har piP någon dB högre känslighet än vad jag anger dessutom).

Och sen har ju ljudkällor med så stora stålande ytor dessutom god kast-
längd, så ju större avstånd man avlyssnar dem, desto bättre står de sig i
känslighet mot andra högtalare, utom möjligen i basen där de tappar med
avståndet.

- - -

Jag gillar många planarhögtalare, men märkligt nog tycker jag att den
vanligaste bristen hos sådana är just att de ofta låter lite burkigt!

De kanske låter konstigt och förvisso har de ingen låda, men burkig-
heten har sina skäl, nämligen de panelresonanser som många har, och
som kan vara digniteter större än låd- och väggresonanser från vanliga
högtalare.

Men trots dessa problem och trots de låga känsligheten och bristande
basförmågan (för att inte tala om att de oftast är väldigt skrymmande)
så gillar jag vissa planarhögtalare mer än en del vanliga lådhögtalare.

- - -

Allt som allt tycker jag dock att själva konstruktionsprincipen är rätt så
ointressant. Vad de handlar om är vilka egenskaper som man uppnår.
Och olika planarhögtalare låter inte direkt som varandra, och det gör
inte olika högtalare med kabinett heller.

Så jag väljer hellre efter vilka faktiska egenskaper en högtalare har än
efter dess konstruktionsprincip.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-02-17 15:22

shaft skrev:GHej!
Har ägt Magnepan (SMGa, IIc) men får inte plats med dem i nuvarande lägenhet.

Upplevde inte att det saknades bas. Visserligen finns inte infrat där men den bas som spelas höll väldigt hög kvalitet. Ståbas var t.ex en rysare där jag upplevde att panelstorleken bidrog till illusionen. Ljudbilden var stor och det kändes som att lyssna på "stora" lifesize instrument.

Jag hoppas komma tillbaka till Magnepan någon gång i framtiden ;-)

Håller verkligen med om att ståbas återges på ett sällsynt bra sätt genom Magneplanarer. Det man kan sakna är djupbasen och den riktiga punchen hos trummor. Visst saknas det bas om man jämför med vissa andra högtalare men Maggisar kräver heller inte garderobsstora basabsorbenter för att inte sätta igång rummet :wink:

Det skulle möjligtvis vara 20.7 eller Tympani (den senare utgången sedan länge) men om man mestadels spelar elektronisk musik eller rock på riktigt kraftiga nivåer finns det mer lämpliga högtalare som exempelvis den nämnda MBL 101. Jämförelsen är väl kanske lite orättvis då Magnepans toppmodell kostar ca 160.000 och 101:orna närmare halvmiljonen. Den senare lät minst sagt imponerande på mässan.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-02-17 15:45

Jag anser att en högtalare ska kunna spela all sorts musik, även om den bara kostar 160'000kr ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-17 16:03

Är MBL elektrostater? Har aldrig kikat närmre på dem, utan bara på utseende klassat in dem under böjvågsomvandlare...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-17 16:06

IngOehman skrev:
RogerGustavsson skrev:

Jo, det stämmer att de är rätt så tungdrivna men inte så farligt ändå (och
möjligen har piP någon dB högre känslighet än vad jag anger dessutom).

Och sen har ju ljudkällor med så stora stålande ytor dessutom god kast-
längd, så ju större avstånd man avlyssnar dem, desto bättre står de sig i
känslighet mot andra högtalare, utom möjligen i basen där de tappar med
avståndet.

Kan förtydliga lite. Jag har mätt med rosa brus 250-500 Hz på lyssningsplats knappt för meter från resp. högtalare i ett "vanligt" rum. Skillanden blev då 5 dB till Magnepan's nackdel. Själva lasten är i sig rätt snäll även om banddiskanten håller 3 ohm.

Eventuell burkighet kan bero på att den rörliga massan är hög iförhållande till den statiska för flertalet Magnepan. Själva baffeln är heller inget under av vare sig stabilitet eller resonansundertryckning.

Nattlorden skrev:Är MBL elektrostater? Har aldrig kikat närmre på dem, utan bara på utseende klassat in dem under böjvågsomvandlare...

Nej, de är verkligen inga elektrostater.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2014-02-17 16:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-02-17 16:09

Roger har du inte ett par Tympani 3A liggandes att kränga till Alexi?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-17 16:11

Jo, jag har ett par demonterade IIIA nedpackade i trädlåda ståendes. Har även ett par IVa... Just nu ingen av dem i spelbart skick.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-17 16:11

RogerGustavsson skrev:
Nattlorden skrev:Är MBL elektrostater? Har aldrig kikat närmre på dem, utan bara på utseende klassat in dem under böjvågsomvandlare...

Nej, de är verkligen inga elektrostater.

Okej... då hängde jag bara inte med på varför de jämförs med Magnapan då.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-02-17 16:13

RogerGustavsson skrev:Jo, jag har ett par demonterade IIIA nedpackade i trädlåda ståendes. Har även ett par IVa... Just nu ingen av dem i spelbart skick.

Bara att köpa lite Gladpack då så är du ju på banan igen. :)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-02-17 16:28

Alexi skrev:Jag anser att en högtalare ska kunna spela all sorts musik, även om den bara kostar 160'000kr ;)

De kan spela det mesta, trots den ringa summan, men gör sig bäst på "små instrument" som Kalle Sändare sa :D . Större instrument kräver dyrare 101:or :wink:

Föregående

Återgå till Generellt om hifi