är det stor skillnad på diskanters kvalitet? hur viktigt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hm2

är det stor skillnad på diskanters kvalitet? hur viktigt?

Inläggav hm2 » 2014-02-17 19:02

om jag sätter örat framför en av mina diskanter så kan jag direkt konstatera att det är fan inte mycket av musikinformationen som tar den vägen ut ur högtalarn, subjektivt då.

så nu undrar jag hur viktigt ni tycker det är med riktigt bra diskanter?

och vad är riktigt bra diskanter?

jag håller på att försöka bestämma mig för vad jag ska ha i mina nästa burkar, det blir mina primära burkar för minst 10 år fram. jag vill ju jättegärna ha dyra scanspeakdiskanter eller eton amt's, men jag bara undrar om det är utkastade pengar.
själv är jag inte tillräckligt kompetent för att avgöra det riktigt än så därför frågar jag er.

däremot registret 100 till 2-3000hz det känns vääldigt viktigt att det blir av yttersta kvalitet, eller ja så bra man har råd med då.

jag menar hur står sig t ex seas diskanter mot scanspeaks, och nu tänker jag inte på seas dyra serie. seas fabrik ligger ju i moss och det är inte så långt härifrån. jag känner folk som bor där så man kanske skulle kunna skicka dit nån man känner och hämta direkt, och på så sätt spara frakt/tull/moms. om det går dvs.
"moralisk konsult". Tar nu även uppdrag inom etik-området.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-02-17 19:12

Jag kommer direkt att tänka på hur viktigt diskantens överstyrningsbeteende är för en trevlig musikupplevelse.
Börjar det dista/låta fult i även den övre diskanten på högre volym går stora delar av musikupplevelsen förlorad i mitt tycke.

Jag står ut med betydligt mycket mer distorsion i basområdet än över 2kHz.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-02-17 19:30

Det är ju olika för olika modeller hur dom hävdar sig men dom har väl några pärlor, den här t.ex verkar kunna mäta sig med det allra bästa på marknaden, så här skriver Troels Gravesen:

I've used the 22TAF/G tweeter in other - not published - constructions, and once more I like what I hear from this small 3/4" dome with the wide surround. I haven't made the W15CY001 version yet and it's to be heard if this tiny fellow can match the HIQUPHON OWI tweeter used in the W15-OWI construction. They're both 3/4" domes but one is a classic, coated fabric dome and the other a hard dome made from aluminium. Due to the small diameter of the alu dome the inherent cone break-up seems to be as high as 30 kHz or more. And the wide surround makes us want to treat it as a 1" dome although we have to realise that the smaller voice coil won't take as much heat as a 1" voice coil, but from a 3rd order filter, this is not a problem as we won't play any of these three speakers excessively loud.

Det är ju en 19 mm så den passar väl bara för små basar eller för trevägare.

Kolla runt på Troels hemsida han har ju använt en massa olika SEAS-diskanter i olika projekt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-02-17 20:07

När jag kollar på mätningar från Zaph Audio tycker jag att SEAS DXT-diskant ser mycket imponerande ut m a p distorsion, pris och spridningsegenskaper.
Eller missar jag något?

F ö använder jag Hiquphon OW1 till en 6,5" i mina 2-vägare och mina öron säger stopp innan stereoanläggningen.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: är det stor skillnad på diskanters kvalitet? hur viktigt

Inläggav darkg » 2014-02-18 00:42

hm2 skrev:om jag sätter örat framför en av mina diskanter så kan jag direkt konstatera att det är fan inte mycket av musikinformationen som tar den vägen ut ur högtalarn, subjektivt då.

så nu undrar jag hur viktigt ni tycker det är med riktigt bra diskanter?

Jag kan inte mycket om det mesta, men jag har 1) gjort samma observation, 2) läst någon intressant förklaring som kanske är relevant: Det diskanten presterar är väsentligt även för upplevelsen av kvaliteten långt ned i frekvens. En bristande diskant kan, tycks det, försämra även det som låter som bas.

(Det är lite trixigt att formulera, de lägre frekvenserna påverkas givetvis inte, men intrycket-av-bas.)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-02-18 17:59

Heh. Nu ser jag ju att jag helt missat poängen på min post ovan. :D

Jag tycker DXT-diskanten ser sjukt bra ut, minst lika bra som de dyrare modellerna som är flera gånger så dyra.
Vad är det jag missar?

Som sagt så kör jag en 19 mm dome till 6,5". Är det inte att rekommendera? Varför? Jag tycker det låter förträffligt bra med enorm sweet spot.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-02-19 01:49

ska kolla upp förslagen!
"moralisk konsult". Tar nu även uppdrag inom etik-området.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-19 09:21

Jag tycker det är mycket viktigt bra bra diskanter. Kanske inte lika viktigt som ett bra mellanregister, men det gör dem inte oviktiga sas.
Speciellt är ju en diskant som distar eller är vass något av det värsta som finns när gäller ljudåtergivning.
För mina nuvarande högtalare så har diskanten mycket överkapacitet jämfört med bas/mellanregistret och det uppskattar jag. Ingen mer ishacka i örat för mig :D

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-02-19 10:02

paa skrev:Det är ju olika för olika modeller hur dom hävdar sig men dom har väl några pärlor, den här t.ex verkar kunna mäta sig med det allra bästa på marknaden, så här skriver Troels Gravesen:

I've used the 22TAF/G tweeter in other - not published - constructions, and once more I like what I hear from this small 3/4" dome with the wide surround. I haven't made the W15CY001 version yet and it's to be heard if this tiny fellow can match the HIQUPHON OWI tweeter used in the W15-OWI construction. They're both 3/4" domes but one is a classic, coated fabric dome and the other a hard dome made from aluminium. Due to the small diameter of the alu dome the inherent cone break-up seems to be as high as 30 kHz or more. And the wide surround makes us want to treat it as a 1" dome although we have to realise that the smaller voice coil won't take as much heat as a 1" voice coil, but from a 3rd order filter, this is not a problem as we won't play any of these three speakers excessively loud.

Det är ju en 19 mm så den passar väl bara för små basar eller för trevägare.

Kolla runt på Troels hemsida han har ju använt en massa olika SEAS-diskanter i olika projekt.

Håller med om att detta är en bra diskant. Skrutten använder den i sin 9LAEH som jag själv har erfarenhet av. Jag använder den i min egen lilla 3-vägare tillsammans med Scan Speak 10F som mellanregister och Seas L16RNX som bas. Detta blev en mycket välljudande kombination.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full

Har sett många positiva omdömen på olika forum om denna diskant.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-02-19 11:23

Jag skulle som svar till TS vilja skriva:

"Lika viktigt som helgeten" :)
eftersom varje del är en del av helheten och helheten blir inte bättre än vad varje enskild del på dess plats tillåter den att bli :P

så, ja, i vissa applikationer kanske man kunde anse diskenten vara "mindre viktig" men det är väll egentligen bara ett sätt att säga att diskanten inte behöver samma egenskaper.
För om den har en del i konstruktionen så är det automatiskt lika viktig som dess funtion i den samma :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

jansch

Inläggav jansch » 2014-02-19 13:58

hm2 - Det är ganska naturligt att du tycker att ljud från diskanter inte innehåller så mycket information och att mellanregisterområdet känns väldigt viktigt.

I området 240Hz - till knappt 4kHz har du nästan all information som skapar hörbarhet. D v s att man uppfattar tal eller sång korrekt och att man kan urskilja vilket musikinstrument som spelas.
Örats känslighet är ju oxå väldigt betonad i detta område.

Avsaknad av basljud har örat (hjärnan) en fantastisk förmåga att återskapa utav övertonerna. Du "hör" oftast om basisten spelar på t.ex. lös E sträng (41,2Hz) eller en eller två oktaver upp.

Från ca 4kHz och uppåt har du ju bara övertoner men är extremt viktigt för att det ska "låta rätt" men det tillför ju ingen väsentlig information annat än "välljud".
I normala fall hör du också bara 2 oktaver över 4kHz...jag hör ca 1,5oktav över

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-02-21 14:52

Diskanten innehåller mycket info, eller tar bort info när den saknas eller är fel på något sätt. Att närma sig diskanten med örat säger kanske inte så mycket förutom att ljudet förstörs (slits isär) när elementen inte samverkar (man är för nära diskanten).

När ljudkaraktären hos diskanten skiljer sig så att den hörbart inte hör ihop med resten av ljudet eller att det saknas frekvenser i den så uppstår maskeringseffekter av den ursprungliga informationen i ljudet.

Bästa sättet att undvika detta är att matcha spridningen och fasen mellan diskant och mellanregister så att de sömlöst samarbetar för att skapa samma ljud. Och givetvis att undvika en distorsionskaraktär som lägger till övertoner på olika sätt mellan mellanregister/diskant. Knäckar i spridningsmönster ska man också försöka undvika, sådana som flyttar sitt "knä" i frekvens beroende på lyssningvinkel kan ge skumma effekter.

Håller med om att Vifa DXT-diskanten är bra och intressant matchad tillsammans med ett bra mellanregister på 4-5,5".

Har även provat Hiquphon OW1 som lät behagligt och hifilikt men i mitt tycke har den en speciell karaktär. Föredrar diskanter i waveguides som linjäriserar spridningsmönstret ända upp i toppen.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-02-21 16:37

För min del så tycker jag att lite dålig bas kan vara ok, lite dåligt mellanregister är inte kul men lite dålig diskant kan vara mycket störande, lite generalliserade förstås.
Hårt och vasst är hyfsat vanliga fel.
Bäst är diskanten då den inte hörs utan bara finns. Inte sällan kan man höra omdömet "fin diskant" och då är det ofta lite för mycket av dålig diskant.
Lite som att många plattisar är lite för blåa för att man skall tro att det är högupplöst.

/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Re: är det stor skillnad på diskanters kvalitet? hur viktigt

Inläggav Laila » 2014-02-22 01:24

darkg skrev:Jag kan inte mycket om det mesta, men jag har 1) gjort samma observation, 2) läst någon intressant förklaring som kanske är relevant: Det diskanten presterar är väsentligt även för upplevelsen av kvaliteten långt ned i frekvens. En bristande diskant kan, tycks det, försämra även det som låter som bas.

(Det är lite trixigt att formulera, de lägre frekvenserna påverkas givetvis inte, men intrycket-av-bas.)

Ligger något i detta med bas-diskant-upplevensen, tror jag . . . typ.

Ett av mina RIAA-steg hade ca 10pF i ingångskapacitans, å musiken lät väldigt bastiltad
då denna relativt låga kapacitans sänkte frekvensgången i framförallt högre mellanregister
å lägre diskant med min skivspelarpupp(frekvensen i basen påverkades rimligtvis inte)
In med lite mer pF i RIAA-steget å den upplevda balansen bas-mellanregister-diskant återkom till tidigare, med andra RIAA, normala nivåer. Så de så.* :)

*Jo, javet, attans trivialt, men dä blir så ibland, när man känner att man vill/måste, bekänna . . . :oops: :oops: :oops:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-02-23 09:23

Brukar nästan ha dubbelt så dyra diskanter som övriga element.
Diskanten tycker jag är bland de viktigaste. Örat är känsligast i det området oxå

Har själv scanspeak d2900 9500 och 9300 i olika konstruktioner och dom låter underbart. Luftigt kristall klart oavsett volym.

jansch

Inläggav jansch » 2014-02-24 22:19

Johannes - vad menar du med att "örat" är känsligast inom diskantområdet?

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2014-02-24 23:02

Diskanterna i mina DIY högtalare kostar lite mer än 1/3 av basarna :)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2014-03-07 22:43

En till bra diskant som inte är jättedyr är scanspeak D2608/913000...
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2014-03-08 10:30

Martin skrev:Håller med om att Vifa DXT-diskanten är bra och intressant matchad tillsammans med ett bra mellanregister på 4-5,5".

Seas skall det vara misstänker jag? :)

/Peter

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-03-09 19:36

Jo. :)
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2014-03-09 22:38

Jag har den här diskanten i mina hemmabyggen, kostar typ 375 kr har jag för mig.
Var många som sa att den skulle vara väldigt prisvärd så därför valde jag den, och den gör ett bra jobb, mycket lättlyssnad, låter aldrig vasst och jobbigt :)
Går även ganska lågt i frekvens så den passar bra ihop med en 8" i 2-vägs system.

http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=87&Itemid=111

Återgå till Teknikforum