Äldre förstärkare tappar kraft och volym

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
donjansson

Äldre förstärkare tappar kraft och volym

Inläggav donjansson » 2014-02-18 22:56

Har sedan några dagar tillbaka lidit av en bedrövlig influensa. Bristen på ork kombinerat med mycket överflödig tid har lett till att min gamla Marantz
PM-84 mkII verkligen gått varm. Har switchat mellan film, musik, OS i stort sett all vaken tid. Och det spelar ingen roll vilken av källorna jag använder på förstärkaren, fenomenet är konstant.

Antar att detta är anledningen till att den tappar kraft och volym. Jag måste således öka volymen för att få samma lyssningsvolym. Har funderat på överhettning, har läst om gamla transistorer osv.

Vad finns det för DIY-tips för en glad amatör?
Att förstärkaren blir överhettad, innebär det någon bestående skada?

Tack,
Oscar
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
phillsky

Re: Äldre förstärkare tappar kraft och volym

Inläggav phillsky » 2014-02-18 23:39

donjansson skrev:Har sedan några dagar tillbaka lidit av en bedrövlig influensa. Bristen på ork kombinerat med mycket överflödig tid har lett till att min gamla Marantz
PM-84 mkII verkligen gått varm. Har switchat mellan film, musik, OS i stort sett all vaken tid. Och det spelar ingen roll vilken av källorna jag använder på förstärkaren, fenomenet är konstant.

Antar att detta är anledningen till att den tappar kraft och volym. Jag måste således öka volymen för att få samma lyssningsvolym. Har funderat på överhettning, har läst om gamla transistorer osv.

Vad finns det för DIY-tips för en glad amatör?
Att förstärkaren blir överhettad, innebär det någon bestående skada?

Tack,
Oscar

Fick samma fenomen på min Onkyo 508:a. Blev aldrig klok på vad det kunde vara. Testade flytta stärkaren utanför TV bänken, men det hjälpte inte. Det blev till att byta ut den.
Pardo's First Postulate: Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.

Arnold's Addendum: Everything else causes cancer in rats.

Användarvisningsbild
lennartj

Byt!

Inläggav lennartj » 2014-02-19 03:20

Jag misstänker åldrade lytar i nätdelen.
Ju varmare de blir desto snabbare åldras de.

Hur gammal är din Marantz PM84 Mk.II ?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-02-19 13:38

Jag håller med lennartj, detta kanske ihop med tomgångsspänning som drivit iväg är nog den troligaste orsaken till problemen du upplever.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
donjansson

Re: Byt!

Inläggav donjansson » 2014-02-19 13:48

lennartj skrev:Jag misstänker åldrade lytar i nätdelen.
Ju varmare de blir desto snabbare åldras de.

Hur gammal är din Marantz PM84 Mk.II ?

Har bestämt för mig att mkII tillverkades 83-85, eller nåt i den stilen. Så räknade med 30 år i alla fall!

Synd. Din förklaring lät avancerad, hade hoppats på att det bara var att blåsa bort lite damm :) Sånt där är definitivt inte nåt jag har kunskap att kolla själv. En händig DIY:are, fixar han/hon detta? Är det i så fall några komponenter som behöver bytas?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-02-19 14:19

Är det så att den låter högt när den är kall men minskar i output när den blir varm, eller är den trött hela tiden?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-02-19 15:20

paa skrev:Är det så att den låter högt när den är kall men minskar i output när den blir varm, eller är den trött hela tiden?

Nej, den verkar ha tappat kraft oavsett temperatur. Har varit avstängd hela natten. Testade en slinga nu, där jag vet ungefär vilken volym den brukar spelas på. Och ljudet låter mer ansträngt, det känns helt enkelt som den inte orkar.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-19 15:22

donjansson skrev:
paa skrev:Är det så att den låter högt när den är kall men minskar i output när den blir varm, eller är den trött hela tiden?

Nej, den verkar ha tappat kraft oavsett temperatur. Har varit avstängd hela natten. Testade en slinga nu, där jag vet ungefär vilken volym den brukar spelas på. Och ljudet låter mer ansträngt, det känns helt enkelt som den inte orkar.

Innan du kastar ut apparaterna kan det vara idé att gymnastisera kontakterna en sväng. Dra ut och stoppa i alla kontakter överallt, helt enkelt.

Är bägge kanalerna lika dåliga?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Kenta

Inläggav Kenta » 2014-02-19 20:34

Jag hade en så´n där förstärkare en gång men ljudet ville liksom aldrig komma UR högtalarna (AR98LS) med den, jämfört med en Harman Kardon förstärkare i samma storleksordning, PM665vxi.
Den var dock hygglig med ett par L100T.

Dags att justera tomgångsspänning/ström?
Vaxproppar?

Jag tog bort så´na för 15 år sedan och sen lät det som om jag glömt stänga dörrarna på min gamla 240 när jag åkte hem från mottagningen!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-19 21:15

Alltså, det där verkar vara en vanlig trisseförstärkare och förstärkningen i sådana bestäms i återkopplingsslingan. Den ändras liksom inte.

Om spänningen i nätdelen sjunker minskar inte utnivån. Däremot minskar tillgänglig maxeffekt.

Om matningsspänningen ändras kan iofs råförstärkningen ändras, men det påverkar typiskt inte förstärkningen med återkopplingen inräknad, om den inte har osedvanligt en låg råförstärkning.

Det får mig att undra om det inte låter väldigt illa om den, för om förstärkningen ändras måste det nästan vara pga något olinjärt som har fått betydelse. Och olinjäritet brukar ge dist.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-19 21:42

Håller med Svante. Om det skulle vara torkade nätlytar så borde det snarare dista än att
det låter tystare vid samma volympådrag. Man skulle kanske kunna tänka sig någon
kopplings alt. avkopplingskondensator som degenererat å som i sin tur ev. sänker viloströmmen såpass . . . men även då borde det bli hörbar dist . . . typ.

Därför satsar jag på att det är förkylningen alt., som någon föreslog, ett par rekordeliga
vaxproppar som orsakar den upplevda volymsänkningen. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-02-19 21:44

Svante skrev:Det får mig att undra om det inte låter väldigt illa om den, för om förstärkningen ändras måste det nästan vara pga något olinjärt som har fått betydelse. Och olinjäritet brukar ge dist.

Ja, Svante, det är väldigt väldigt mycket dist.

Ledsen att jag inte svarat tidigare, haft annat för mig...

Användarvisningsbild
phillsky

Inläggav phillsky » 2014-02-19 22:54

Kenta skrev:Vaxproppar?

Jag tog bort så´na för 15 år sedan och sen lät det som om jag glömt stänga dörrarna på min gamla 240 när jag åkte hem från mottagningen!

Tack för den Kenta, garvade så jag ramlade ur soffan :D
Pardo's First Postulate: Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.

Arnold's Addendum: Everything else causes cancer in rats.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-02-19 23:58

donjansson skrev:
Svante skrev:Det får mig att undra om det inte låter väldigt illa om den, för om förstärkningen ändras måste det nästan vara pga något olinjärt som har fått betydelse. Och olinjäritet brukar ge dist.

Väldigt mycket dist och låg volym brukar indikera någon transistor som gått.
Säger mitt halvamatörmässiga kunnande.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-20 00:29

donjansson skrev:

Då är det bara att kavla upp ärmarna, leta fram kopplingschemat, multimetern och oscilloskopet och sätta igång med att felsöka. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2014-02-20 23:49

Svante skrev:Alltså, det där verkar vara en vanlig trisseförstärkare och förstärkningen i sådana bestäms i återkopplingsslingan. Den ändras liksom inte.

Om spänningen i nätdelen sjunker minskar inte utnivån. Däremot minskar tillgänglig maxeffekt.

Om matningsspänningen ändras kan iofs råförstärkningen ändras, men det påverkar typiskt inte förstärkningen med återkopplingen inräknad, om den inte har osedvanligt en låg råförstärkning.

Det får mig att undra om det inte låter väldigt illa om den, för om förstärkningen ändras måste det nästan vara pga något olinjärt som har fått betydelse. Och olinjäritet brukar ge dist.

Brukar sitta en elyt i återkopplingsslingan ner mot jord. Om den torkar och minskar i värde så ökar ju undre gränsfrekvens , kanske något annat olinjärt förstärkningspåverkande fenomen dyker upp ( inte vet jag... )

Återgå till Teknikforum