Jo ja har sett några byggen med SB.. verkar va riktigt trevliga högtalare.
Men är det ingen som har lyssnat på hifikits 15tummare än!?
.
Moderator: Redaktörer
Xiro skrev:
snip ...
Enligt WinISD är 175 liter optimalt (för att nå qtc 0.707) för Hifikits SOMTAK HF15B, om man väljer sluten låda. (HF15B har VAS 345 liter, qts 0.41, Fs 21 Hz.) Då blir det -3dB vid 36Hz och ungefär -10dB vid 20Hz.
- Om jag är begränsad till cirka 90-100 liter faktiskt volym, kan jag med isotermiserade "fluff" i lådan nå 175 liter "dynamiskt"?
- Vad skulle det i så fall vara för sorts "fluff"?
- Finns det någon annan lösning än isotermiserande "fluff" för att öka "dynamiska" volymen?
... snip
Elfsberg skrev:Fast jag hade helst sett en basreflexlösning, inget att förlora på att försöka.
Edit:
Såg nu budget.
Och antalet basar.
Mich skrev:SLS12 kanske bör föreslås, om man är priskänslig. Annars så går SB'n som nämns tidigare djupare.
//Michael
schmutziger skrev:Varför inte kalla hela grejen för WAF?
Woofer And Fullrange?
Köp hellre två L22 än en roy. Blir mer umpf, högre känslighet(parallellkopplat), ingen peq och de spelar ner till under 20.
Adhoc skrev:Någonstans kring 20 a' 25% virtuell volymökning är mer realistiskt än ca 75% som du önskar. Står en del resultat här med olika mängd fyllning av polyesterhålfiber (typ billiga kuddar / täckjacksfoder): http://www.glasswolf.net/papers/polyfill.html Unibox använder 21% virtuell volymökning med "heavy fill" i lådan.
Intressant länk om Qtc, tyckte jag i alla fall: http://www.reocities.com/kreskovs/Box-Q.html (Missa inte förbehållet i den; att lämpligast Qtc för högtalaren är beroende på var den används och placeras.)
Adhoc skrev:Intressant länk om Qtc, tyckte jag i alla fall: http://www.reocities.com/kreskovs/Box-Q.html (Missa inte förbehållet i den; att lämpligast Qtc för högtalaren är beroende på var den används och placeras.)
schmutziger skrev:1w & 125w som max
l22 kostar 850:-
roy 2000:-
och för att utnyttja roy så behöver du mer effekt, men den effekten hjälper inte för att kunna spela starkare än två l22.
och om man istället lägger de pengarna som man lägger extra för roy och kralligare slutsteg på fler l22, ja då blir det ännu större fördel l22
detta är med roomgain som inte mich hade i sin om ni undrar varför olika max spl
Fjonkalicious skrev:Xiro. Det står ju att du är från Malmö? Det finns ju flera i din närhet med allehanda bassystem, bl.a L22. Nu skall jag inte bjuda in dig till någon annan men vi är inte farliga någon av oss(jag bor iofs i hbg och kör jbl fullregister, men ändå). En fikademo är väl alltid trevligt så kan man höra vad man faktiskt kan hitta på.
Lås dig inte till hifikit, det finns många andra lev. i europa med lägre pris och bra service samt större utbud.
Kalejdokom skrev:Men säljaren levererar bara till GB. Annars klart intressant, men jag har aldrig handlat från eBay. Kan man lita på säljaren? Hur gör man i praktiken med betalning?
Bill50x skrev:Bara en undring... Kan man inte göra lådorna med öppen baffel bakåt, använda gummitätning och helt enkelt skruva fast dem i väggen? Det blir ju enklare/billigare lådor...
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Bara en undring... Kan man inte göra lådorna med öppen baffel bakåt, använda gummitätning och helt enkelt skruva fast dem i väggen? Det blir ju enklare/billigare lådor...
Då skulle du kunna spara in tre sidor vid hörnmontering!Lägg på några vinkeljärn och du skulle nästan kunna sälja i platt paket.
Kraniet skrev:pioneer-basen har alldeles för högt q-värde. den ser ganska intressant ut för en dipolbas dock.
hur mycket har du tänkt lägga ut på element?
Kraniet skrev:här är ett trevlig element
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7098
ger närmast perfekt kurva som passar till rummets förstärkning.
dennis skrev:Tycker SLS 10 är bra, 2 st hamnar visserligen på 1500 på BDB men räcker gott för "normalt" lyssnande, så länge man inte vill åt sub oktaver, eller spela för kvarteret, då behövs det plötsligt en pluton med SLS.
Xiro skrev:dennis skrev:Tycker SLS 10 är bra, 2 st hamnar visserligen på 1500 på BDB men räcker gott för "normalt" lyssnande, så länge man inte vill åt sub oktaver, eller spela för kvarteret, då behövs det plötsligt en pluton med SLS.
Jag vill ju just gräva fram de allra djupaste hörbara tonerna. SLS 12" hamnade på -3dB vid höga 41Hz och -14dB vid 20Hz i 110 liter sluten låda. Qtc 0,8.
Vad är BDB? Kanske någon bra webshop jag inte känner till!
Edit: Hehe, jag gick nyss in på Bygg din bas och fattade galoppen - BDB!
CSMM skrev:Har du provat att simulera med två xls10 som jag föreslog tidigare i tråden?
Komorok skrev:De djupaste hörbara tonerna blir ju djupare och djupare dess starkare du kan spela dem. Det finns ingen skarp gräns. Bara så du vet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster