Byta kondensatorer Pioneer-sub?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusSthlm

Byta kondensatorer Pioneer-sub?

Inläggav MagnusSthlm » 2014-02-17 20:07

Hej! Jag hoppas detta är rätt forumdel för denna fråga.

Jag har en gammal Pioneer-sub som börjat brumma så fort den är påslagen. Tycker det har blivit värre senaste veckorna och anar att det är någon kondensator som behöver bytas då det inte är relaterat till insignalen. Sitter ju tre stora (två svarta en grön) och ett gäng små på kortet. Ingen ser uppsvälld ut men kan väl vara trasiga ändå?

Nu är min fråga om det är de stora man ska byta eller alla inklusive de små?

Här är en bild för att förtydliga lite...

Bild

De svarta kondingarna är på 10000uF 50V, den gröna är på 2200uF 50V. Någon som vet ett bra ställe att handla på då jag antar att det finns bra och dåliga kondingar på marknaden.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-02-17 20:11

ELFA. Men det känns ju som en longshot, spontant. Kanske att du ska rucka i alla kablar och se vad som händer när du sätter tillbaka förstärkaren innan du beställer något.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
MagnusSthlm

Inläggav MagnusSthlm » 2014-02-17 20:16

Ja, har testat att koppla i och ur alla kablar på kortet och i subben och sen monterat ihop utan någon skillnad. Tycker ett glapp borde bete sig på ett annat sätt. Det är ett konstant brum som inte påverkas av volymändring eller andra faktorer. Den spelar som vanligt men med brummet i bakgrunden vilket är väldigt irriterande på låga volymer.

ELFA har jag kollat men de verkar inte ha några med rätt värden.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-02-17 22:03

Dum fråga kanske, men har du googlat på modellen och problemet? Anledningen till att jag frågar är att jag själv hade en kef-sub som strula. Hittade en tråd som beskrev hela problemet, plus vad man skulle byta ut osv. I mitt fall var den en liten kondning som satt i nån del för spänningen in på kortet. Köpte en på eBay för några kronor och bytte, funka klockrent.

Nu kan inte jag fesöka elektronik, men om du kan leta upp kondningen som sitter i kedjan för spänningsmatningen så kanske du kommer närmre.

Användarvisningsbild
MagnusSthlm

Inläggav MagnusSthlm » 2014-02-17 23:12

Bjorn_ skrev:Dum fråga kanske, men har du googlat på modellen och problemet? Anledningen till att jag frågar är att jag själv hade en kef-sub som strula. Hittade en tråd som beskrev hela problemet, plus vad man skulle byta ut osv. I mitt fall var den en liten kondning som satt i nån del för spänningen in på kortet. Köpte en på eBay för några kronor och bytte, funka klockrent.

Nu kan inte jag fesöka elektronik, men om du kan leta upp kondningen som sitter i kedjan för spänningsmatningen så kanske du kommer närmre.

Tack! Letade lite mer och hittade en som haft samma problem och löst det genom att flytta trafon längre från högtalarelementet. Jag testade samma sak lite snabbt och det verkar lösa problemet. Nu måste jag bara hitta något lämpligt ställe att montera det på. Blir antagligen i en box utanför suben, måste bara lösa det med kabeldragningen.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-02-17 23:44

Ja det är ju ett sätt att lösa det på

Men om den nu "börjat brumma" så får man ju anta att den inte brummat förut?

Jag i och för sig ingen annan lösning på det ändå :)

Användarvisningsbild
MagnusSthlm

Inläggav MagnusSthlm » 2014-02-18 08:23

Bjorn_ skrev:Ja det är ju ett sätt att lösa det på

Men om den nu "börjat brumma" så får man ju anta att den inte brummat förut?

Jag i och för sig ingen annan lösning på det ändå :)

Ja. Kan ju ha brummat innan också utan att jag tänkt på det men det verkar konstig. Verkar iaf vara flera som haft samma problem med just Pioneer S-W80S.

Kanske går att skärma av trafon med någon plåtlåda men är orolig att det ska börja skramla då.

Användarvisningsbild
MagnusSthlm

Inläggav MagnusSthlm » 2014-02-19 21:01

Har testat lite mer nu och det verkar vara en konstruktionsmiss helt enkelt. Blir till att bygga ny låda till den istället, har ändå alltid tyckt den låtit lite mullrigt så det blir en sluten låda av motsvarande storlek (23 liter) i 22mm spån istället för den basreflex i 15mm spån det är nu. Lägger då till ett extra "fack" i bakänden där slutsteg och trafo får sitta, skärmar nog av den med en plåt också. Lägger upp lite bilder när jag är igång om någon är intresserad.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-02-19 21:08

Coolt, klart du skall lägga in bilder :-)

Användarvisningsbild
MagnusSthlm

Inläggav MagnusSthlm » 2014-02-20 08:48

Bjorn_ skrev:Coolt, klart du skall lägga in bilder :-)

Får väl bli en liten byggartråd då. Kommer förhoppningsvis få tid över på fredag för lite basbygge. :)

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-02-20 09:33

MagnusSthlm skrev:Har testat lite mer nu och det verkar vara en konstruktionsmiss helt enkelt. Blir till att bygga ny låda till den istället, har ändå alltid tyckt den låtit lite mullrigt så det blir en sluten låda av motsvarande storlek (23 liter) i 22mm spån istället för den basreflex i 15mm spån det är nu. Lägger då till ett extra "fack" i bakänden där slutsteg och trafo får sitta, skärmar nog av den med en plåt också. Lägger upp lite bilder när jag är igång om någon är intresserad.

Tips:
Testa snabbt genom att plugga porten i lådan nu, och se hur den låter.
Det finns stor risk att du får ett slutresultat du inte blir nöjd med annars.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
hm2

Re: Byta kondensatorer Pioneer-sub?

Inläggav hm2 » 2014-02-20 09:45

MagnusSthlm skrev:Hej! Jag hoppas detta är rätt forumdel för denna fråga.

Jag har en gammal Pioneer-sub som börjat brumma så fort den är påslagen. Tycker det har blivit värre senaste veckorna och anar att det är någon kondensator som behöver bytas då det inte är relaterat till insignalen. Sitter ju tre stora (två svarta en grön) och ett gäng små på kortet. Ingen ser uppsvälld ut men kan väl vara trasiga ändå?

Nu är min fråga om det är de stora man ska byta eller alla inklusive de små?

Här är en bild för att förtydliga lite...

Bild

De svarta kondingarna är på 10000uF 50V, den gröna är på 2200uF 50V. Någon som vet ett bra ställe att handla på då jag antar att det finns bra och dåliga kondingar på marknaden.

nu har ju du hittat problemet men jag ville bara inflika att kondingar kan bli dåliga på flera sätt. en esrmätare kan vara bra att ha om man misstänker felaktiga kondingar, det här verkar vara speciellt viktigt i switchade nätdelar och liknande saker. det är tydligen massa skit som helt enkelt slutar fungera när esr:en blir för hög.
"moralisk konsult". Tar nu även uppdrag inom etik-området.

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-02-20 10:15

http://en.wikipedia.org/wiki/ESR_meter

Aluminium electrolytic capacitors have a relatively high ESR that increases with age, heat, and ripple current; this can cause the equipment using them to malfunction. In older equipment, this tended to cause hum and degraded operation; modern equipment, in particular switch-mode power supplies, is very sensitive to ESR, and a capacitor with high ESR can cause equipment to malfunction or cause permanent damage requiring repair, typically by causing power supply voltages to become excessively high.[1] This type of capacitor is very often used because it is inexpensive and has a very high capacitance per unit volume or weight; typically, these capacitors have capacitance from about one microfarad to tens of thousands of microfarads.

Capacitors with faults leading to high ESR often bulge and leak, making them easy to identify visually; however, capacitors that appear visually perfect may still have high ESR, detectable only by measurement.
"moralisk konsult". Tar nu även uppdrag inom etik-området.

Återgå till DIY-forum