Gratis strömkablar :)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-20 01:48

Patrick82 skrev:Jag ska börja med Furutech's flerkardeliga strömkablar:

Furutech Alpha 3
Pris: 1 095,00 kr / Meter

Min 2 meter Paradise Power sålde jag för 995 kr. Jag kan inte sälja så billigt längre.

Furutech's kablar är inte bra, de har mjuk PVC som inte transporterar vibrationerna till kristallerna.

Jag har 6 stora rullar med Biltemas kabel, vet inte vad jag ska göra med dem.

Om jag använder Biltemas kabel med 2 istället för 1 ledare, kan man säga att den är flerkardelig? Jag använder 2 ledare redan med Megalodon och Egypt, 2+2 +1 till jord. Jag har tagit bort alla andra kablar med 1 ledare.

Jag kan bygga större om det behövs, dessa Biltema kablar är min favorit tillsammans med kristallerna. Jag kan bygga en 60 kg kabel med 10+10 +5 till jord. Totalt 25 ledare i kabeln, 2.5mm tjocka vardera. Hur många ledare behövs det för att bli flerkardelig?
Bygger tweaks och kablar åt Coconut-Audio

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-20 01:49

Max_Headroom skrev:
Patrick82 skrev: Vanliga gummifötter som apparaterna har gör ljudet sämre. Man kan testa detta genom att sätta böcker under så att gummifötterna är i luften, då får man mer naturligt ljud.

Kan man använda vilka böcker som helst?

Ja, jag har inte hört skillnader mellan böcker.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-20 07:41

Max_Headroom skrev:
Patrick82 skrev: Vanliga gummifötter som apparaterna har gör ljudet sämre. Man kan testa detta genom att sätta böcker under så att gummifötterna är i luften, då får man mer naturligt ljud.

Kanske bäst att inte chansa, ta någon gudomlig bok, alt någon bok om high end-hifi :D

patrick: jag tror det finns en typ av magnetisk platta som glr att saken ligger i luften, i ett magnetfält. hört talas om en sån produkt? Den ska användas till lättare signalkällor, typ små lp-spelare

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-20 10:01

zartok skrev:
Max_Headroom skrev:

Kanske bäst att inte chansa, ta någon gudomlig bok, alt någon bok om high end-hifi :D

patrick: jag tror det finns en typ av magnetisk platta som glr att saken ligger i luften, i ett magnetfält. hört talas om en sån produkt? Den ska användas till lättare signalkällor, typ små lp-spelare

Clear Audio Magix Magnetic Levitation Feet. Jag har haft 18 stycken såna. De är inte bra. De gör ljudet platt och grått utan dynamik

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-02-20 10:31

Patrick82 skrev:Om jag använder Biltemas kabel med 2 istället för 1 ledare, kan man säga att den är flerkardelig?

Nej. Men vad jag förstår är inte problemet egentligen antal ledare för en nätsladd. Utan hur böjlig/flexibel den i kombination med att den ska klara tillräcklig ström/spänning utan att brinna upp. Om den har en (eller få) ledare, blir den antingen för stel/oflexibel för att vara godkänd som nätsladd, eller också blir ledaren allt för tunn för att vara brandsäker.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-20 11:12

MichaelG skrev:
Patrick82 skrev:Om jag använder Biltemas kabel med 2 istället för 1 ledare, kan man säga att den är flerkardelig?

Nej. Men vad jag förstår är inte problemet egentligen antal ledare för en nätsladd. Utan hur böjlig/flexibel den i kombination med att den ska klara tillräcklig ström/spänning utan att brinna upp. Om den har en (eller få) ledare, blir den antingen för stel/oflexibel för att vara godkänd som nätsladd, eller också blir ledaren allt för tunn för att vara brandsäker.

Okej då förstår jag.

Jag ska börja använda denna med 7 trådar: http://www.clasohlson.com/se/Kabel-FK-MK-2,5/49-118-10

Det var den första jag använde till mina kabelexperiment så jag vet hur den låter.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-02-20 11:31

Gör ett blindtest!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-02-20 11:44

Patrick82 skrev:Jag ska börja använda denna med 7 trådar: http://www.clasohlson.com/se/Kabel-FK-MK-2,5/49-118-10

Den är inte heller OK. Det är installationskabel för fasta installationer och den är inte avsedd för, eller lämplig som nätsladd. Om du litet tumregelmässigt vill kolla om en kabel kan vara OK rent flexibilitetsmässigt, så utgå från hur en vanlig nätsladd känns. Mjuk och böjlig och fin. Typ så ska en sladd kännas för att kunna vara OK ur flexibilitetshänseende. Ska den dessutom säkert inte brinna upp, ska den vara avsedd för den ström/spänning som den ska användas till.

Och som Morello så riktigt påpekar i någon inlägg; om man inte vet exakt vad man pysslar med, så ska man nog undvika att experimentera med starkström.

Du kanske ska gå över till högtalar- och signalkablar i stället. För säkerhets skull. :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-20 12:01

När man experimenterar med högtalar- och signalkablar (märkligt ordbruk, högtalarkablar leder väl också signaler?) så kan man jobba ganska fritt. I värsta fall så förstör man bara de apparater som är inblandade.

När det gäller el-kablar är det en annan sak. Där kommer även säkerhetsaspekter in. Bor man i ett eget hus utan omgivande bebyggelse kan man väl tumma på sådant (och ta smällen om huset brinner ner...), annars är det nog lämpligt att man inte bara fritt änvänder det grundmaterial man kan tänka sig "låter bra". Prata med SIS, det finns standarder att följa/ta hänsyn till, mycket kan du säkert hitta på nätet också.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-20 12:19

MichaelG skrev:
Patrick82 skrev:Jag ska börja använda denna med 7 trådar: http://www.clasohlson.com/se/Kabel-FK-MK-2,5/49-118-10

Den är inte heller OK. Det är installationskabel för fasta installationer och den är inte avsedd för, eller lämplig som nätsladd. Om du litet tumregelmässigt vill kolla om en kabel kan vara OK rent flexibilitetsmässigt, så utgå från hur en vanlig nätsladd känns. Mjuk och böjlig och fin. Typ så ska en sladd kännas för att kunna vara OK ur flexibilitetshänseende. Ska den dessutom säkert inte brinna upp, ska den vara avsedd för den ström/spänning som den ska användas till.

Och som Morello så riktigt påpekar i någon inlägg; om man inte vet exakt vad man pysslar med, så ska man nog undvika att experimentera med starkström.

Du kanske ska gå över till högtalar- och signalkablar i stället. För säkerhets skull. :wink:

Den här då med 75 trådar? http://www.clasohlson.com/se/RK-Enkelle ... r490010030

Den har jag också använt, mycket flexibel.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-02-20 12:20

Problemet med dessa styva monster till kablar (baserade på entrådig, grov kabel som tex EKK, kulo etc) är att man riskerar att bryta sönder vägg-uttag samt nätbrunn i apparaten. I fallet med nätkabel är det farligt och i fallet högtalarkabel är det bara höggradigt olämpligt.

En-trådig kabel skall endast nyttjas för fast installation!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-02-20 12:22

Patrick82 skrev:
MichaelG skrev:

Den här då med 75 trådar? http://www.clasohlson.com/se/RK-Enkelle ... r490010030

Söte jesus - 6mm2 entrådig ledare är inte styv?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-20 12:28

Morello skrev:
Patrick82 skrev:
MichaelG skrev:

Söte jesus - 6mm2 entrådig ledare är inte styv?
Det är inte entrådig ledare, 75 trådar skrev jag.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-02-20 12:32

6mm2 är dock för grovt för en nätsladd avsäkrad i skåpet till 10 A. Räkna lite på det så förstår du.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-20 12:36

Morello skrev:6mm2 är dock för grovt för en nätsladd avsäkrad i skåpet till 10 A. Räkna lite på det så förstår du.

Du sa förut att jag använder för tunn ledare.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-20 12:44

Den ska jag använda: http://www.clasohlson.com/se/Anslutning ... r490192010

24 trådar
0,75 mm²

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-02-20 12:47

För tunn!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-02-20 12:47

Köp färdiga kablage istället och dekorera dom med kristaller och strumpor - det kommer låte exakt likadant.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-20 12:52

Den ska jag använda till min Trash Power:

http://www.clasohlson.com/se/Anslutning ... r321113000

Det kommer låta som att sandpappra öronen varje dag, men billigt blir det.
Jag ska sälja enkardeligt utanför Europa och flerkardeliga skräpsladdar innanför.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-02-20 12:54

Patrick82 skrev:
Morello skrev:6mm2 är dock för grovt för en nätsladd avsäkrad i skåpet till 10 A. Räkna lite på det så förstår du.

Vad Morello än säger i frågan kan du nog tumregelmässigt tolka det som att han menar att om du inte är helt säker på vad du håller på med, så experimentera inte med starkström! :wink:

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-20 12:58

MichaelG skrev:
Patrick82 skrev:

Vad Morello än säger i frågan kan du nog tumregelmässigt tolka det som att han menar att om du inte är helt säker på vad du håller på med, så experimentera inte med starkström! :wink:

Virtual Dynamics sålde en strömkabel till mig med enkardelig 21 mm² ledare. Om man vill ha bäst ljud ska man ha enkardeligt. Men Morello vill inte ha bra ljud.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2014-02-20 13:01

Att medvetet sälja skräpsladdar låter som lurendrejeri. 8)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-20 13:03

mrGaskill skrev:Att medvetet sälja skräpsladdar låter som lurendrejeri. 8)

Inte om den heter "Skräpsladd".

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2014-02-20 13:05

Nehej. Men hela syftet med din verksamhet är väl att förhöja musikupplevelsen, inte att skräpa ner den? Du får fixa ny PR-gubbe kanske :)

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-20 13:06

mrGaskill skrev:Nehej. Men hela syftet med din verksamhet är väl att förhöja musikupplevelsen, inte att skräpa ner den? Du får fixa ny PR-gubbe kanske :)

Men standardkablar skräpar ner musiken ännu mer. Med kristaller runt blir det mindre skräp.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-02-20 13:11

Patrick82 skrev:
mrGaskill skrev:Nehej. Men hela syftet med din verksamhet är väl att förhöja musikupplevelsen, inte att skräpa ner den? Du får fixa ny PR-gubbe kanske :)

Men standardkablar skräpar ner musiken ännu mer. Med kristaller runt blir det mindre skräp.

Vänligen visa det med adekvata mätmetoder. Tänk på att du talar i egenskap av näringssidkare.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-20 13:14

Morello skrev:
Patrick82 skrev:

Vänligen visa det med adekvata mätmetoder. Tänk på att du talar i egenskap av näringssidkare.

En enkel mätmetod är med öronen, att jämföra enkardeligt med flerkardeligt är en av de första sakerna man lär sig som audiofil. Prova du också.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2014-02-20 13:16

Just ordet skräp kanske är dumt att sätta på sina produkter menade jag bara, om så den heter "förfinat skräp". Man blir lite skeptisk som potentiell kund. :) Men om syftet inte är att gå med rejäl vinst så funkar det nog ändå.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-20 13:24

mrGaskill skrev:Just ordet skräp kanske är dumt att sätta på sina produkter menade jag bara, om så den heter "förfinat skräp". Man blir lite skeptisk som potentiell kund. :) Men om syftet inte är att gå med rejäl vinst så funkar det nog ändå.

Syftet har aldrig varit att gå med vinst, jag går på minus varje år. Syftet är att få så bra ljud som möjligt.

Om man skriver att något är bättre än vad det är, då är det falsk marknadsföring. Jag blev lurad av Nordost som sa att de var neutrala kablar, men det var det motsatta. Silverpläterad koppar är det mest färgade som finns, speciellt med signalkablar där frekvenserna anländer i olika tidpunkter, då får man fejkad svärta och separation, men det är ingen riktig svärta för att mikrodetaljerna försvinner så det låter bara tomt och kallt. Mellanregistret låter väldigt konstigt också.
Med tunnare silverplätering får man fler mikrodetaljer, men det låter grått.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-20 13:37

Koppar har mest mikrodetaljer, men det låter grått och platt.

Enkardeligt har mjukare och rundare bas, med tjock 2.5mm ledare låter det som att en granne dunkar i väggen, ljudbilden kan bli stor. Med 1.5mm ledare är basen mindre, men man får mer svärta och detaljer.

Flerkardeligt har sandigare bas med bättre detaljer. Ju tunnare trådar, desto bättre höga frekvenser. Ju fler trådar, desto större bas. Det är balanserat, men det låter inte mjukt, detta gör att ljudet saknar 3 dimensionalitet. För att få störst ljudbild ska det låta så mjukt som möjligt, med flerkardeligt är detta omöjligt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi