Försökte förstå inläggen med citaten men insåg att något var fel.
Jag skall försöka fixa rätt citering, så man kan förstå  

Callisto skrev:peterbrorsson skrev:Callisto skrev:Lyssnade förr mycket på Mirage större skapelser och de lät bra men de presenterade allt ljud på samma sätt.
Njae, Mirage tillverkade val inte dipoler som jag kommer ihag. Bipol daremot ar nog den ratta termologin. (Hoppas gnallspikarna kan lasa utan prickar;o)
Sedan sa tvivlar jag pa att de flesta kan hora skillnad pa RATT placerad hogtalare, oavsett princip....
For att inte tala om 0.03 eller 0.003 dist fran forstarkare nar musik avnjuts....;o)
Som jag ser det ar subjektivitister och objektivitister lika goda kalsupare;o
Men for all del, fortsatt med utbytet, det ar ganska roande......
Peter

Har hittat hem  

Så tror jag att det är korrekt citerat.
Vad gäller sameness så finns det många olika elektroakustiska högtalaregenskaper som ger sameness. 
Varje högtalare har sin speciella riktningskarakteristik med olika tonkurvor i olika riktningar som i kombination med rummets begränsningsytor ger en första reflex med dess inverkan på tonkurvan på direktljudet.
Sameness gäller både tonkurvan på direktljudet och tonkurvan på den totalt utstrålade energin.
Rummets resonansmönster är också en del att ta stor hänsyn till. Även rummets efterklang påverkar, men har man viss kontroll på efterklangen så är det debatterbart huruvida högtalaregenskaperna samspelar med efterklangen, men det sätter också sin prägel i kombination med högtalarnas spridningsegenskaper.
Även högtalarens karakteristik vad gäller de transienta egenskaperna ger sameness t.ex. för höga Q-värden vid basavstämning, eller för låga.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.