Varför inte trevägs?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Varför inte trevägs?

Inläggav zartok » 2014-02-21 08:40

Nu är det här ett litet antal0gande, så är antagandet fel så får jag bara skriva att frågan kan disregardas.

Jag har för mig att det nästan uteslutande finns 2-vägshögtalare när det kommer till inoprodukter, bortsett från a1 och säkert någon center som är envägs. Är det någon speciell anledning till varför det inte finns trevägare i inos sortiment? Finns det kanske inga större fördelar med att ha trevägs om två element klarar av att spela det som behövs? Jag har skummat lite i manifestet som finns, men kan inte minnas att det står något där om tvåvägs vs trevägs.

Någon som vet? :)

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2014-02-21 08:49

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&start=30

Det kanske är dags när man minst anar det? 8)

Edit: Stavfel
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2014-02-21 08:56

Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-21 09:51

Jag har inte tid att spåna för djupt just nu, men en anledning kan vara att Ino has basar i sitt sortiment som är gjorda för musiklyssning vilket de flesta högtalartillverkare inte har.

När du har en 2-vägshögtalare + basmoduler så blir det hela en 3-vägskonstruktion totalt sett.
Att man väljer att flytta ut det lägsta registret i egna lådor är helt enkelt för att man skall kunna bestämma vilken kapacitet man behöver samt att fördela dessa bäst i rummet. Kom ihåg att den placering som är bästa för de högre registren och den som är bäst för basarna sällan är den samma.

Då kanske du säger att man kan ha en 3-vägar + basar. Ja det går ju, men det är säkerligen en onödigt komplicerad konstruktion.
Om jag får gissa så har Ingvar förmodligen testat detta och kommit fram till att 2/2.5-vägs + basar är den optimala lösningen.
Pratar vi endast fullregisterhögtalare så är ju redan pi60s väldigt kompetenta, men visst räcker de inte till allas behov och en större modell likt Darth Vader hade säkert vart något för en del personer. Åter igen så är nog ett delat system en bättre lösning då.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-02-21 10:22

Jag tror att det var så att pi60 skulle vara fasriktig eller faslinjär eller vad det nu kan kallas, för att fungera i vissa delar av audiologiforskningen eller undersökningarna eller testerna eller vad det kan kallas, och då tror jag att det var lättare att få till det med en tvåvägslösning.
Trevägshögtalare kan säkert ha stora fördelar, speciellt för alla tillverkare som inte har så kompetenta tvåvägssystem, men de har ju sina egna svårigheter som ska bemästras.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-02-21 10:45

AndreasArvidsson skrev:Jag har inte tid att spåna för djupt just nu, men en anledning kan vara att Ino has basar i sitt sortiment som är gjorda för musiklyssning vilket de flesta högtalartillverkare inte har.

När du har en 2-vägshögtalare + basmoduler så blir det hela en 3-vägskonstruktion totalt sett.
Att man väljer att flytta ut det lägsta registret i egna lådor är helt enkelt för att man skall kunna bestämma vilken kapacitet man behöver samt att fördela dessa bäst i rummet. Kom ihåg att den placering som är bästa för de högre registren och den som är bäst för basarna sällan är den samma.

Då kanske du säger att man kan ha en 3-vägar + basar. Ja det går ju, men det är säkerligen en onödigt komplicerad konstruktion.
Om jag får gissa så har Ingvar förmodligen testat detta och kommit fram till att 2/2.5-vägs + basar är den optimala lösningen.
Pratar vi endast fullregisterhögtalare så är ju redan pi60s väldigt kompetenta, men visst räcker de inte till allas behov och en större modell likt Darth Vader hade säkert vart något för en del personer. Åter igen så är nog ett delat system en bättre lösning då.

Kul är det att hemam hos mig så låter det som bäst i basen EXAKT där pi60s står idag... :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-22 00:24

Holograpic audios högtalare där såg lite spännande ut faktiskt. Påminde mig lite om en svart julgran. Mycket snyggare i mina ögon är vad pi60 är, med dess... funktionella form som jag gissar att det prioriterats endel på :)

Tack för svaren :)

Återgå till Wänner af Ino