av mapem » 2005-11-08 08:49
När jag gick i realskolan (=högstadiet) eller möjligen gymnasiet nån gång på 60-talet så hade vi en engelsklärare som en dag spelade en skiva med en kille med gitarr, munspel och lite gnällig röst som sjöng en egen låt som hette "Blowing in the wind".
- Vet ni vem som sjunger? frågade läraren. Ingen visste.
- Snart kommer alla att veta vem det är, sa han. - Han heter Bob Dylan.
Vi tittade misstroget på varann, minns jag. Men läraren fick ju rätt. Han fick oss att läsa beat-författare som Kerouac och Ginsberg också, en märklig lärare.
Sen har jag följd Dylan genom åren och hört honom live flera gånger på 60-talet, under Highway 61 och Blonde on Blonde-tiden, då han var som allra bäst och verkligen visade sitt geni.
Men han har gjort mycket som är riktigt uselt. I dag skulle jag inte drömma om att gå på en Dylan-konsert.
En mycket komplicerat gestalt där geniet glimmade till ett tag några år på 60-70-talet, men därefter alltmer sällan. Märkligt att se och höra honom göra sina förvånansvärt eftertänksamma och balanserade kommentarer till sin egen karriär i Scorseses film.
Hans musikaliska inflytande är fullständigt enormt. Trots sin egensinnighet har han satt outplånliga spår i musiken.