Gratis strömkablar :)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2014-02-20 13:39

Jaha då förstår jag lite mer. Marig fråga det där med objektivt/subjektivt och marknadsföring.

Men det är ju bara att konstatera att du totalt sett verkar driva på i din riktning och har god koll på styrningen av din verksamhet. Det är väl bara kruxet med elsäkerheten då.

Det ordnar sig nog, det med. :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-02-20 13:40

Morello skrev:
Patrick82 skrev:
mrGaskill skrev:Nehej. Men hela syftet med din verksamhet är väl att förhöja musikupplevelsen, inte att skräpa ner den? Du får fixa ny PR-gubbe kanske :)

Men standardkablar skräpar ner musiken ännu mer. Med kristaller runt blir det mindre skräp.

Vänligen visa det med adekvata mätmetoder. Tänk på att du talar i egenskap av näringssidkare.

Sluta lipa nu Morello, du börjar bli rejält pinsam.
Stalkerklockorna ringer...
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-02-20 13:46

Morello skrev:6mm2 är dock för grovt för en nätsladd avsäkrad i skåpet till 10 A. Räkna lite på det så förstår du.

Hur tänkte du nu?

Delge oss gärna dina tankegångar då du verkar ha bra kunskap inom detta, så vi alla kan lära oss något.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-20 13:48

Patrick82 skrev:Koppar har mest mikrodetaljer, men det låter grått och platt.

Enkardeligt har mjukare och rundare bas, med tjock 2.5mm ledare låter det som att en granne dunkar i väggen, ljudbilden kan bli stor. Med 1.5mm ledare är basen mindre, men man får mer svärta och detaljer.

Flerkardeligt har sandigare bas med bättre detaljer. Ju tunnare trådar, desto bättre höga frekvenser. Ju fler trådar, desto större bas. Det är balanserat, men det låter inte mjukt, detta gör att ljudet saknar 3 dimensionalitet. För att få störst ljudbild ska det låta så mjukt som möjligt, med flerkardeligt är detta omöjligt.

Renheten av kopparn spelar stor roll också. Om det är för rent, blir ljudet mjukare, men också plattare igen för att det blir en speciell ljudsignatur som dominerar i ljudbilden. Det behövs lite smuts i kopparn för att få mer 3 dimensionalitet. Man behöver den rätta balansen för att få störst ljudbild.

De är samma med kontakter också. Furutech's nya FI-48 kontakt har en mjukare yta som ger alldeles för mjukt ljud jämfört med FI-50, då plattas ljudet till igen. Min favorit är FI-11 (R) för att den har ränder på den. På nedersta bilden ser man. Ljudbilden är enorm. Jag använder den på Blue Night och dyrare kablar.

Bild
Bild
Bygger tweaks och kablar åt Coconut-Audio

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-20 13:55

NiklasF skrev:
Morello skrev:
Patrick82 skrev:
mrGaskill skrev:Nehej. Men hela syftet med din verksamhet är väl att förhöja musikupplevelsen, inte att skräpa ner den? Du får fixa ny PR-gubbe kanske :)

Men standardkablar skräpar ner musiken ännu mer. Med kristaller runt blir det mindre skräp.

Vänligen visa det med adekvata mätmetoder. Tänk på att du talar i egenskap av näringssidkare.

var inte orolig. patrick har ju börjat träna självförsvar, så han klarar nog av ett påhopp från buskaget *asg*

skämt åsido, det var nog fan bland dom bästa kommentarerna jag NÅGONSIN läst på hela internet :D

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-20 19:34

Jag kom hem precis, jag var ute och klämde på Clas Ohlsons kabel. Bara 0.75mm² tunn för en vanlig apparatsladd, det som Morello sa var för tunn. Då betyder det att alla använder fel kablar i deras anläggning.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-02-20 20:28

Patrick82 skrev:Jag kom hem precis, jag var ute och klämde på Clas Ohlsons kabel. Bara 0.75mm² tunn för en vanlig apparatsladd, det som Morello sa var för tunn. Då betyder det att alla använder fel kablar i deras anläggning.
0,75mm² får bara monteras med Europastickpropp och monteras på apparater som drar max 2,5A.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-02-20 21:56

Det är svårt att skriva nåt här utan att låta som nån jävla besserwisser men skit samma, jag kanske är det.
Varför tar du inte och läser lite ellära? Där får man lära sig varför och var man har olika area på kablar, vad man skall ha till vad osv. Sen en liten uppdatering på starkströmsföreskrifterna. Då vet du ju vad man FÅR göra, sen kan du ju försöka applicera kunskaperna du fått på dina tidigare experiment.
Du har ju redan fått dessa råd men du verkar inte lyssna på det örat.

Med reservation för att du skojjar med oss allihop (vilket hade varit jävligt roligt).

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-02-20 22:08

Är dina kablar ce märkta!

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-20 22:39

Alexi skrev:
Patrick82 skrev:Jag kom hem precis, jag var ute och klämde på Clas Ohlsons kabel. Bara 0.75mm² tunn för en vanlig apparatsladd, det som Morello sa var för tunn. Då betyder det att alla använder fel kablar i deras anläggning.
0,75mm² får bara monteras med Europastickpropp och monteras på apparater som drar max 2,5A.

Det är 575 watt. Jag har aldrig sett någon Hi-Fi apparat som kommer ens i närheten. Min gamla dammsugare är 1800 watt, och den har 0,75mm² och är 8 meter lång.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-20 22:59

Bjorn_ skrev:Det är svårt att skriva nåt här utan att låta som nån jävla besserwisser men skit samma, jag kanske är det.
Varför tar du inte och läser lite ellära? Där får man lära sig varför och var man har olika area på kablar, vad man skall ha till vad osv.

Man får inte lära sig hur man får bättre ljud om man läser ellära, det har jag provat redan och man lär sig ingenting.

Jag har gjort många tester med mina enkardeliga kablar, det är omöjligt att en ledare ska gå sönder om den är inuti en slang med kristaller. Man kan inte böja den tillräckligt för att slangen är i vägen. Ledarna kan inte komma loss från kontakterna heller, för att träfibret är så starkt. Mina kablar är 100 gånger säkrare än standardkablar.
Jag har haft ett dussin standardkablar som gått sönder, men inga av mina egna. Jag vill inte använda standardkablar för att jag vill leva i ett säkert hem, men reglerna säger att jag måste.

Bjorn_ skrev:Sen en liten uppdatering på starkströmsföreskrifterna. Då vet du ju vad man FÅR göra, sen kan du ju försöka applicera kunskaperna du fått på dina tidigare experiment.
Du har ju redan fått dessa råd men du verkar inte lyssna på det örat.

Med reservation för att du skojjar med oss allihop (vilket hade varit jävligt roligt).

Man kan inte bygga något på några timmar. Om en vecka är mina nya flerkardeliga kablar färdiga.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-02-20 23:16

Jag känner mig heeeeelt trygg med min White Night inte lär den orsaka någon brand inte. Alldeles strax ska den anslutas igen. För vilken gång i ordningen har jag tappat räkningen på, men varje gång har jag, mycket motvilligt, tvingats erkänna en klart hörbar förbättring av ljudet. Och det i en anläggning som nästan inte går att förbättra... Nu ska jag lira min nya Barberplatta en kvart till o sen skifta...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-20 23:28

hur har dina standardkablar gått sönder? är det inte enkelt att få ce-märkning på dina kablar med tanke på hur säkra dom ser ut att vara och jag tror är?

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-20 23:36

zartok skrev:hur har dina standardkablar gått sönder? är det inte enkelt att få ce-märkning på dina kablar med tanke på hur säkra dom ser ut att vara och jag tror är?

Jag har hört av en tillverkare att CE märkning kostar flera hundratusen kronor. Dessa pengar kan gå till att skänka bort kablar i stället.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-20 23:40

Kunderna är arga för att jag slutade med enkardeliga kablar. De vill inte ha flerkardeliga, men regler är regler.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-21 01:54

NiklasF skrev:
Morello skrev:
Patrick82 skrev:

När jag var ute idag såg jag en buske som rörde sig, vet inte om det var vinden eller Morello som var ute och spökade. Jag kanske borde fly landet och bo i kundens hus ändå.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-21 02:05

Patrick82 skrev:
zartok skrev:hur har dina standardkablar gått sönder? är det inte enkelt att få ce-märkning på dina kablar med tanke på hur säkra dom ser ut att vara och jag tror är?

Jag har hört av en tillverkare att CE märkning kostar flera hundratusen kronor. Dessa pengar kan gå till att skänka bort kablar i stället.

Äckligt dyrt :(

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-21 02:48

Jag har börjat hårdbanta så jag kan springa iväg snabbare ifall Morello börjar jaga mig med lödkolven.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-02-21 06:26

Patrick82 skrev:

Man måste ju skilja på kablar och sladdar med kontakter. När det gäller sladdar, är det egencertifiering som gäller, eller krävs det att oberoende testinstitut testar dom också?
Egencertifiering, om det räcker, kan man ju ta på interndebiteringen, men man måste ju förstås vara tillräckligt kompetent för att kunna göra det själv.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2014-02-21 09:36

zartok skrev:
Patrick82 skrev:

Äckligt dyrt :(

CE-märkning är gratis (förutsatt att ens produkter inte har besiktningsansvar, såsom hissar, kranar lyftande över 2m. etc). Vill man få hjälp att sammanställa dokumenten så kostar det pengar.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-02-21 10:15

Patrick82 skrev:Jag har börjat hårdbanta så jag kan springa iväg snabbare ifall Morello börjar jaga mig med lödkolven.

Som jag sagt tidigare, jag avskyr våld och hot och det skulle aldrig falla mig in att jaga dig med glödkorven.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-21 10:43

Morello skrev:
Patrick82 skrev:Jag har börjat hårdbanta så jag kan springa iväg snabbare ifall Morello börjar jaga mig med lödkolven.

Som jag sagt tidigare, jag avskyr våld och hot och det skulle aldrig falla mig in att jaga dig med glödkorven.

Här ser man tydligt att du vill dra i mig till marknadsdomstolen. Det låter våldsamt.

Skrivet: ons aug 28, 2013 3:41 pm
Snart dax att dra dig till marknadsdomstolen om du inte lägger ned denna rappakalja!

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&start=60

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-02-21 10:47

Nejdå, jag har inte tid med sådant och dessutom är det inte våldsamt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-21 11:06

Bild

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-21 11:20

Patrick82 skrev:Bild

:D :wink:

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2014-02-21 14:08

Tråden låst eftersom Patrick82 tilldelats två månaders semester bl.a. för att det har skickats allvarliga hotbrev till användare i denna tråd som diskuterat CE-märkningar, kabeltyp och andra EU-direktiv etc.
- Militant slacker

Föregående

Återgå till Generellt om hifi