Hur undviker man rundgång?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Hur undviker man rundgång?

Inläggav Alexi » 2003-06-12 11:55

Jag var på en skolavslutning idag där dom hadde fruktansvärd rundgång i PA-sytemet....
Tydligen är det lika illa varje år.
Är sånt så svårt att få rätt på?
Räcker det med en "feedback destoyer" eller krävs det stort kunnande :?:

Användarvisningsbild
neriks

Re: Hur undviker man rundgång?

Inläggav neriks » 2003-06-12 14:49

Alexi skrev:Är sånt så svårt att få rätt på?

Alexi,

Nej det är oftast inte speciellt svårt att rätta till problemet ...

I små PA-system kan det räcka med att placera högtalarna så att de inte avger ljud direkt till mikrofonerna. Om man använder mikrofoner som har en hög upptagningskänslighet (polmönster) inom ett brett område så kan man överväga att byta till mikrofoner som har smalare upptagningskaraktäristik och på så sätt minska risken för rundgång.

I stora PA-system är det vanligt att man använda en vanlig EQ för att dämpa vissa frekvenser och på så sätt förhindra rundgång. Ett alternativ till en EQ kan förstås vara en "Feedback Destroyer" ... :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2003-06-12 16:02

Ja jag tänkte också först att det bara borde vara att flytta fram högtalarna en bit... men dom stog faktiskt 2meter framför scenen.
Eq hadde vaktmästaren använt. för det vara bara riktigt vass diskant och rungång man hörde :cry:

Användarvisningsbild
neriks

Inläggav neriks » 2003-06-12 16:55

Alexi,

Aj då ... :cry:

Det är alltid svårt att hitta generella lösningar på pratiska problem utan att vara "on site" och själv kunna "ratta" PA-riggen ... Jag skulle dock tro att det är mikrofonerna som är problemet i det fall du refererar till. Använder man kondensatormikrofoner? Använder man scen-monitorer?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2003-06-12 19:17

Det är säkert microfonerna!

Användarvisningsbild
yoko

Inläggav yoko » 2003-06-16 22:58

Gör en lowcut för att undvika rundgång i basen. Det låter ej troligt att mickar skulle runda sig själva...

Man kan ju panorera ut höger mick till vänster högtalare och viceversa, eftersom man alltsomoftast använder sig av monomickning, man har inget att förlora på det. På så vis får man upp avståndet från respektive talare eller sångare eller instrument.

Detta bör hjälpa.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2003-06-17 00:30

Tjena stråkguratjejen :wink:

Se även upp med lågfrekvent surr, sk subsonic som kan sätta igång
andra händelser som lätt leder till rundgång ..

8O

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2003-12-07 15:56

Fedback destoyer är naturligtvis ett sätt att kontrollera rundgång med. Ett annat sätt är att fasvända medlyssningshögtalarna (scen högtalarna).

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-10 22:34

yoko skrev:Gör en lowcut för att undvika rundgång i basen. Det låter ej troligt att mickar skulle runda sig själva...

Man kan ju panorera ut höger mick till vänster högtalare och viceversa, eftersom man alltsomoftast använder sig av monomickning, man har inget att förlora på det. På så vis får man upp avståndet från respektive talare eller sångare eller instrument.

Detta bör hjälpa.

Sanning med modifikation det där. Du förlorar 3dB i ljudtryck, plus att du får ljudet från fel riktning, vilket är rätt förvirrande.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-10 22:35

Nagrania skrev:Fedback destoyer är naturligtvis ett sätt att kontrollera rundgång med. Ett annat sätt är att fasvända medlyssningshögtalarna (scen högtalarna).

Jag har inte provlyssnat Feedback Destroyer, men Behringers övriga produkter låter inte speciellt bra. Undantag finns dock.

Sedan förstår jag inte riktigt varför en fasvändning av monitorerna skulle hjälpa.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2003-12-11 15:06

Rundgång beror ju på att det är två likadana ljud som ligger i fas. Om man nu skickar ut det ena ljudet i motfas genom högtalarna så har man ju inte längre två likadana ljud..eller hur. Det här är ett knep som man brukar ta till i studion när man inte har hörlurar åt alla.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-11 15:43

Då kommer andra frekvenser ligga i fas istället, så det är ingen riktig lösning på problemet. Eller tänker jag fel?

Jag tror iaf hårdare på att se till att ha väldigt korta avstånd till mikrofoner, och att försöka hålla ner alla scennivåer.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2003-12-15 16:42

Varför frågade du då eftersom du tror dig veta svaret på frågan. Jag själv vet ingenting jag bara hittar på. :roll:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-19 18:40

Nagrania skrev:Varför frågade du då eftersom du tror dig veta svaret på frågan. Jag själv vet ingenting jag bara hittar på. :roll:

Jag är inte helt säker på svaret på frågan. Sedan tyckte jag att en fasvändning av monitorerna inte verkade vettig. Framför allt av den anledning att det är svårt att fasvända ett par monitorer. Ska man öppna Speakonkontakten och byta plats på ledarna? Det låter inte som någon praktisk lösning.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2003-12-19 21:54

Man brukar ha en fasvändare på mixern och har man inte det så kan man ha vändor som är fasvända. Om man håller på med PA då är det något som bör ingå i utrustningen på samma vis som att man har kablar av olika slag.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-21 16:29

Nagrania skrev:Man brukar ha en fasvändare på mixern och har man inte det så kan man ha vändor som är fasvända. Om man håller på med PA då är det något som bör ingå i utrustningen på samma vis som att man har kablar av olika slag.

Ja, fasvändning brukar finnas i mixerbord som används i medelstora och stora sammanhang. Men, enbart på ingångskanalerna! Inte på monitorskick. Det har åtminstone inte något av borden jag har jobbat med haft.

Nej, medicinen mot rundgång är bra mikrofonteknik, bra ställda mikrofoneq:s (vilket kan vara svårt med monitor från FOH) och bra inställda monitoreq:s.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2003-12-26 22:03

Fasvändare i ingångskanalerna...ja just det, det är därför som det är bra att ha lösa fasvändare. För mig är det självklart att man måste ha en bra mikrofonteknik så det ska nog ingen säga till mig. Men problemet är att beskriva hur man gör det i skrift för en som inte har någon erfarenhet. Det blir liksom lättare när man är på plats och kan hangripligen visa hur man gör.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-27 00:01

Jag har gjort en hel del gig, och jag har aldrig stått på en endaste lös fasvändare. Alltifrån riktigt små gig på fjuttiga Behringerbord, till stora gig på 48kanaliga Midaskonsoller - har fortfarande aldrig kommit i kontakt med tekniken att fasvända monitorerna för att undvika rundgång.

Förklara för mig hur den här tekniken isf skulle fungera. Jag förstår nämligen inte vad en fasvändare skulle kunna avhjälpa för problem, som inte en bra ställd monitoreq skulle ordna.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-28 03:35

Nagrania: Efter lite noggrant tankearbetande och lite tid så har jag beslutat mig för att gå med på att du har helt rätt :roll:

Givetvis kan man i de fall vissa frekvenser från monitor svänger i fas med mikrofonmembranet få bort de här problemen genom att fasvända monitorn, men det är inte helt riskfritt, eftersom då andra frekvenser kan ge samma problem, då de helt plötsligt kanske ligger i fas.

Ursäkta för min fadäs, och jag hoppas att du inte hatar mig innerligt för att jag var trög i bollen :wink:
Common sense is not that common.

Ingo

Inläggav Ingo » 2004-02-20 19:52

Är ni verkligen säkra på att det är fas och inte polaritet ni menar?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-20 19:53

Vi menar givetvis polaritet och inte fas.
Common sense is not that common.

Ingo

Inläggav Ingo » 2004-02-20 20:01

Nagrania skrev:Rundgång beror ju på att det är två likadana ljud som ligger i fas. Om man nu skickar ut det ena ljudet i motfas genom högtalarna så har man ju inte längre två likadana ljud..eller hur. Det här är ett knep som man brukar ta till i studion när man inte har hörlurar åt alla.

Det där vet jag inte riktigt om jag går med på. Rundgång beror på att man har en förstärkning som är större än unity och därmed att micken hör för mycket av det förstärkta ljudet. Att det väljer att gå runt på en särskild frekvens beror på ojämnheter i frekvensgången inget annat. Givetvis påverkas detta av faskoherens i till exempel delningsfilter och annat men att påstå att rundgång beror på att två likadana ljud ligger i fas är ett rätt konstigt påstående tycker jag.

Vill du förklara hur du menar?

Återgå till Teknikforum