Jag har börjat spana efter alternativa lösningar, men jag kanske inte ska förhasta mig?
Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
paa skrev:Jag tror det kan bli problem att hålla toleranserna i bockningen om det ska passa perfekt mot gavlarna i serietillverkning. I stycketillverkning kan det ju passas hantverksmässigt.
Adhoc skrev:Låter som något är under planering ...
avr7000 skrev:Ett par av dessa är "borta" och jag har element och bafflar till några till sen är det stopp på detta test.
Jo, bockvinklarna är ju en sak, men sen är det avstånden mellan bockarna och eftersom bockarna inte är parallella heller så ser jag bara problem. Jag förstår att du får till det med dina grejor, men jag skulle aldrig lägga ut det till en plåtverkstad och hoppas att det ska bli rätt på +-0,2 mm eller något sådant.avr7000 skrev:paa skrev:Jag tror det kan bli problem att hålla toleranserna i bockningen om det ska passa perfekt mot gavlarna i serietillverkning. I stycketillverkning kan det ju passas hantverksmässigt.
Du har delvis rätt... det är lite meck men inget som inte är lösbart.
Vinklar på plåt är inga problem, speciellt inte i en CNC styrd bock, jag kör dem i en manuell kantvik med en mall i form av justerbar smygvinkel som jag ställer in efter en digital vinkelmätare.
paa skrev:Jo, bockvinklarna är ju en sak, men sen är det avstånden mellan bockarna och eftersom bockarna inte är parallella heller så ser jag bara problem. Jag förstår att du får till det med dina grejor, men jag skulle aldrig lägga ut det till en plåtverkstad och hoppas att det ska bli rätt på +-0,2 mm eller något sådant.avr7000 skrev:paa skrev:Jag tror det kan bli problem att hålla toleranserna i bockningen om det ska passa perfekt mot gavlarna i serietillverkning. I stycketillverkning kan det ju passas hantverksmässigt.
Du har delvis rätt... det är lite meck men inget som inte är lösbart.
Vinklar på plåt är inga problem, speciellt inte i en CNC styrd bock, jag kör dem i en manuell kantvik med en mall i form av justerbar smygvinkel som jag ställer in efter en digital vinkelmätare.
Smart tips, det ska jag "låna".avr7000 skrev:Jag "fuskar" dock nästan jämt och lägger ett litet (r 1.5 mm typ) halvcirkelformat "urtag" precis där man skall bocka, dels för att sikta med och så blir man av med "bucklan" som blir i plåten ute vid kanten.
Stefan
avr7000 skrev:Det är M4 maskinskruv .
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst