Moderator: Redaktörer
AndersD skrev:"Introduction-designing-crossovers-without-measurement"
Tycker att det här är genomgående på många forum och byggsajter!
Varför just mäta?
Varför ser man aldrig något i stil med: "Bygg ditt filter utan att löda", eller "Bygg din låda utan att limma"
"Lär dig äta utan att tugga"
Vad är det som gör detta motstånd mot just mätning?
AndersD skrev:"Introduction-designing-crossovers-without-measurement"
Varför just mäta?
Varför ser man aldrig något i stil med: "Bygg ditt filter utan att löda", eller "Bygg din låda utan att limma"
hm2 skrev:AndersD skrev:"Introduction-designing-crossovers-without-measurement"
Varför just mäta?
jag har inga förhoppningar om att bygga en högtalare utan att mäta. ska köpa en earthworks idag tänkte jag.
den där länken var iaf nån slags intro till filter. mer än vad jag visste iaf.
AndersD skrev:hm2 skrev:AndersD skrev:"Introduction-designing-crossovers-without-measurement"
Varför just mäta?
jag har inga förhoppningar om att bygga en högtalare utan att mäta. ska köpa en earthworks idag tänkte jag.
den där länken var iaf nån slags intro till filter. mer än vad jag visste iaf.
Mitt inlägg var av generell karaktär och inte riktat till dig personligen, ber om ursäkt om det uppfattades så.
Det var mest titeln som jag gick igång på!
Elfsberg skrev:Är inte Earthworks lite att ta i?
Kanske en UMIK duger?
Martin skrev:
Om man inte vill dyka in på matematiken direkt kan man använda svantes program basta och leka lite med olika filterkomponenter och simulera fram kurvor mha elementparametrar, baffelform mm. För att få en känsla av hur det hänger ihop.
Martin skrev:Jag vill inte gärna rekommendera drkrupp och liknande för de skriver många slutsatser man inte riktigt kan dra och gör avgörande förenklingar utan att tala om det. Annars kan sådana sidor hjälpa till att få en överblick över olika topologier man kan sikta på.
Många gillar dickasons loudspeaker design cook book. Jag har själv inte läst den men det sägs att den är bra.
hm2 skrev:Elfsberg skrev:Är inte Earthworks lite att ta i?
Kanske en UMIK duger?
njae det tycker jag inte. en earthworks är ju uppmätt och eq:ad från start så det går ju att lita på den. en m23 går väl på ca 3600-3700 nok för mig med tull, moms och allt annat crap från usa. det är inte så farligt tycker jag. det verkar vara bra kvalitet.
den har dessutom ett andrahandsvärde.
alternativen är ju behringern och dess kusiner men där kan man ju få vad som helst liksom.
paa skrev:Dickason's senaste utgåva (nr 7) av Loudspeaker Design Cookbook är kompletterad med några viktiga saker som saknats i filterkapitlet tidigare, och det som står om filtren och hur de samverkar är väldigt tydligt och åskådligt.
En bra intro innan man börjar simulera i något dataprogram.
hm2 skrev:så loudspeaker design cookbook är bra? ok då ska jag skaffa den.
jag har micstärkare, en nyare rane, opampbaserad, ska vara bra för att vara budgetgrejer (finns fulla specs på deras site). jag hör inget brus på max gain (66db) med min electrovoice re-27 inkopplad (den på avataren), så den verkar fungera som den ska. visst, det är ingen earthworksstärkare men det duger nog till det jag ska göra.
sen har jag micingång med fantommatning på ena ljudkortet. inte lika mycket ren gain där men kanske 40-45dB, ljudkortet är native instruments audio kontrol 1. så just micstärkare blir ingen extra kostnad för mig.
Svante skrev:Så, nu är jag väl ovän med alla.
Morello skrev:hm2 skrev:så loudspeaker design cookbook är bra? ok då ska jag skaffa den.
jag har micstärkare, en nyare rane, opampbaserad, ska vara bra för att vara budgetgrejer (finns fulla specs på deras site). jag hör inget brus på max gain (66db) med min electrovoice re-27 inkopplad (den på avataren), så den verkar fungera som den ska. visst, det är ingen earthworksstärkare men det duger nog till det jag ska göra.
sen har jag micingång med fantommatning på ena ljudkortet. inte lika mycket ren gain där men kanske 40-45dB, ljudkortet är native instruments audio kontrol 1. så just micstärkare blir ingen extra kostnad för mig.
Nej, det är en klassisk kokbok full med tumregler tillägnad den som inte orkar studera på riktigt.
Ingvar är spot on - se ovan.
IngOehman skrev: Tumregler är kunskapens och förståndets motsats, de är inte en sorts kunskap, de är istället för kunskap, och de hamnar alltsom oftast illa i vägen för både kunskaper och insikt.
hm2 skrev:Elfsberg skrev:Är inte Earthworks lite att ta i?
Kanske en UMIK duger?
njae det tycker jag inte. en earthworks är ju uppmätt och eq:ad från start så det går ju att lita på den. en m23 går väl på ca 3600-3700 nok för mig med tull, moms och allt annat crap från usa. det är inte så farligt tycker jag. det verkar vara bra kvalitet.
den har dessutom ett andrahandsvärde.
alternativen är ju behringern och dess kusiner men där kan man ju få vad som helst liksom.