Expert 4-90 mirsch delningsfrekvens??

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TyWebb

Expert 4-90 mirsch delningsfrekvens??

Inläggav TyWebb » 2013-07-28 12:51

Hej!

Köpte nyligen ett par expert 4-90 högtalare på second hand. Philips basar som behövde kantas om och filterkondingarna som höll högre värde än de borde ha. Men nu är det åtgärdat. Jag upplever ändå dessa högtalare som lite väl påstridiga i de högre registren. Kanske är det för att jag är van vid de varmare pioneer cs e320 högtalarna jag använder annars. Först känns mirsch högtalarna mycket mer detaljerade med mer diskant, men de är inte alls lika behagliga att lyssna på i längden.

Lånade en ritning på ett annat mirsch filter jag hittade på nätet och klistrade om lite. Jag vet tyvärr inte spolvärdena.
Bild

Som jag förstår det har mellanregistret ingen frekvensbegränsning uppåt. Dvs det kommer att konkurrera med diskanterna om dessa frekvenser.

Jag är ganska mycket nybörjare i ämnet så om någon har ett tips på hur filtren kan modifieras tas förslag tacksamt emot.
Senast redigerad av TyWebb 2013-07-28 19:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
TyWebb

Inläggav TyWebb » 2013-07-28 13:05

Bild
Filter

Bild
Högtalare

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-07-28 14:47

Det finns väl ofta nån slags tanke bakom hur ett filter är konstruerat, så risken är väl att det blir sämre om man moddar.

Hur som helst, det här är en ren gissning. Teoretiskt så kanske (eller kanske inte?) det funkar att klämma in diskantfiltret i mellanregistrets koppling.

OBS! Om man inte räknar på det så anar jag att det finns en hygglig risk att spolen som sitter parallellt över diskantelementen kanske inte är tillräcklig. Man behöver räkna först, främst för att inte diskanden ska bli delat för lågt så att man skadar den! Likaså bör man fundera på fasningen.

Bild

Ser att jag glömde lite "streck" på två ställen, men det framgår väl rätt väl att det inte ska vara ett par korta avbrott :wink:

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2013-07-28 14:51

problemet är nog mest diskanten i sig själv.... den är jädrigt vass o mirsch själv tyckte det var okej så länge den användes uppåtriktad..... om du nu har två diskanter se till o dämpa den frammåtriktade... :wink:
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

Användarvisningsbild
TyWebb

Inläggav TyWebb » 2013-07-28 16:29

MiaM och zven: Tackar för synpunkterna!

Aha det blir ungefär som OM 3-28 filtret då, bra ide. Frågan är som du säger om de går att använda de existerande filterdelarna.

Först skall jag nog prova någon form av dämpning som zven är inne på. Vardera diskant mäter 6,7ohm, totalt 13,3ohm i serie. Enligt spec så skall delningsfrekvenserna vara på 700hz och 4000hz. Jag har försökt titta i tabeller och mha olika filterräknare. Själv får jag till det som att delningen händer redan vid 2500hz??

http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... ain_en.htm

Funderar därför på att koppla bort en diskant helt och hållet. Det borde flytta delningsfrekvensen uppåt samtidigt som det blir svagare diskant. Alternativt kör jag på en mindre konding med dämpningsmotstånd.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-07-29 09:43

Kopplar du bort en diskant så får du visserligen ungefär dubblerad delningsfrekvens men styrkan över delningsfrekvensen blir också högre eftersom du får halva impedansen (som vid given signal från förstärkaren ger dubbla effekten).

Nån lösning med effektmotstånd som blir en spänningsdelare till ena diskanten är kanske bättre.

L-Pad?

Det bästa vore kanske om du kunde laborera med någon slags equalizer eller liknande för att se vilka ingrepp i frekvenskurvan som verkligen ger önskat ljud.

Användarvisningsbild
TyWebb

Inläggav TyWebb » 2013-07-30 14:53

Bra synpunkter. Jag provade att mäta upp spolarna mha en signalgenerator och multimeter. Vet inte hur exakta mina mätningar är men jag räknade ut värden på ca 2.3mh och 0.76mh enligt en metod på nätet.
I ett försöka att ändra filterdelningen så satte jag en 2.2uf istället för min 3.3uf som för övrigt mätte 3.7uf. Lyssnar jag endast på diskanterna nu så tycker jag att de inte stör eller känns obehagliga. Det är nog snarare mellanregistret som är påstridigt.
Det jag inte riktigt förstår är hur delningen fungerar när mellanregistret är kopplad ur fas och endast diskanten har en 12db högpass delning medan mellanregistret inte alls är delat uppåt. Den spelar med hela vägen uppåt.

Skall testa att spela lite musik med winamp och leka med eq inställningarna.

Användarvisningsbild
TyWebb

Inläggav TyWebb » 2013-07-30 20:44

Hmm, som sagt så använde jag 3.3uf elektrolyter innan som visade sig mäta 3.7uf. Kanske var detta problemet. Jag ändrade delningsfrekvensen genom att sätta dit en 2.2uf och det blev inte bättre så adderade upp till ca3.2uf och nu låter det lite bättre faktiskt. Skulle mellanregistret fortfarande vara för påträngande kan jag antagligen sätta in lite extra tyg framför den högtalaren.
Verkar vara känsligt med toleransen på komponenterna. Kanske pga att det spelar ur fas med varandra...som sagt ganska ny på att mecka med högtalare.
:oops:

Användarvisningsbild
TyWebb

Inläggav TyWebb » 2013-08-01 12:44

Gjorde nyss en jämförelse med ett par OA14 där endast skumkanterna bytts. 4-90 spelar snäppet starkare men har en tjockare karaktär jämfört med OA14 som upplevs luftigare. Har inte gjort något med diskanterna i OA14 och de är lite skränigare än 4-90. Men som jag förstår det kan man göra en limbehandling av dem. Något som skall testas så fort jag får grepp om hur det går till. Kommer möjligtvis prova på fler modifieringar av 4-90, som en L-pad på mellanregistret.

Hmm nu läste jag detta av zapanasta:
Ett litet moddartips för 3-28,dämpa mellanregistren 3db Smile
Gjort så med mina ock högtalarna blev i mina öron mkt behagligare att lyssna på,låter bättre om man slipper ett överbetonat mellanregister....
Ett motstånd på 1,2 ohm i serie ock ett på 10ohm parallellt,parallellmotståndet ska sitta närmast elementet av dom 2 Smile

Måste testas :)

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-09-05 01:41

TyWebb skrev:Det jag inte riktigt förstår är hur delningen fungerar när mellanregistret är kopplad ur fas och endast diskanten har en 12db högpass delning medan mellanregistret inte alls är delat uppåt. Den spelar med hela vägen uppåt.

Med en delning på 12dB per oktav så får man 90 graders fasförskjutning, och eftersom högpass och lågpass förskjuter åt varsitt håll så blir det totalt 180 graders skillnad = fasvändning just kring den punkt där filtren överlappar varandra. Därav är mellanregistret fasvänt.

Egentligen gör det att man i princip får fel ljud om man samtidigt spelar med flera olika typer av högtalare med olika varianter av delninfsfilter/delningsfrekvenser, men i praktiken är det mest känsligt att basen är rättfasad så därför utgår man nog alltid med basen rättfasad när den spelar en bra bit under delningsfrekvensen.

Det här är också anledningen till varför man oftast har 24dB per oktav i aktiva delningsfilter i stora PA-anläggningar - då behöver man inte ha någon fasvändning på något element och då blir det lite bättre samarbete om flera olika högtalarsystem spelar samma ljud.

Det där att mellanregistret inte har någon övre delningsfrekvens är väl delvis en budgetgrej men det bygger väl delvis också på att mellanregistret har en lagom snygg avrullning upptill i sitt frekvensområde. Det gör att ifall elementet skulle paja så är det rätt noga att ett ersättande element har liknande avrullning, annars blir man nog tvungen att mixtra med delningsfiltret.

Kul att höra att det verkar hjälpa att byta kondingar - det är ju den komponent i filtret som kan tänkas bli trött med åldern. Spolar och för den delen även eventuella motstånd har väl i princip evig hållbarhet så länge man inte bränner sönder dem eller de typ utsätts för galet "hårt klimat" eller nåt sånt. (Fast trälådorna lär nog ruttna sönder långt innan spolar/motstånd tar stryk av fukt eller liknande, antar jag).

Användarvisningsbild
flAnders

Inläggav flAnders » 2014-02-24 22:53

Du är inte sugen på att göra dej av med dem? :D

Återgå till Vintage-hifi