Utan några större akustikåtgärder annat än lite allmän dämpning och diffusering (bokhylla och en del grejer) samt en äkta matta på väggen bakom högtalarna (täcker hela väggen) så har jag mätt - i rummet responsen - och det såg bättre ut än jag förväntat mig (mätte, manuellt med tongenerator så risken att missa eventuella peakar är minimal). På det hela taget så höll sig kurvan inom ca. +/-3 dB, samt med en tydlig topp på ca. +8 dB vid 145 Hz och en lika stor dipp (ca. -8 dB) bredvid, f.ö. lugnt och fint till ca. 55 Hz (där de tycks rulla av). I dessa värden inkluderas frekvensavvikelser från mic:en (Shure KSM141). Jag tänkte prova med en resonant dämpare för peaken, men dippen får nog vara som den är. EQ brukar sällan tillföra något utan att också ruinera något annat (typ resten).
Hur brukar uppmätt (icke medelvärdesutjämnade), i-rummet-responsen se ut i en vanlig (bra) studio? Jag har sökt på nätet och de enda kurvor jag hittat som ser riktigt snygga ut verkar vara mätta med någon form av aktiv rumskorrigering applicerad. Det är ju liksom lite fusk