Typiska rumskurvor?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hcl

Typiska rumskurvor?

Inläggav hcl » 2014-02-26 22:05

Jag inreder en liten skrubb ägnad för musikredigering. Rummet är litet, ca. 2x2 m, men efter nogsam väggmontering av mindre monitorer (Linn Kan V, d.v.s. budget 90-tal) så låter det ändå ganska hyggligt. Högtalarna hänger på vägg, med ett väggmonterat skrivbord framför (under). Man sitter på ca. 80 cm avstånd från resp. högtalare, i en liksidig triangel. Det är m.a.o. ganska trångt.

Utan några större akustikåtgärder annat än lite allmän dämpning och diffusering (bokhylla och en del grejer) samt en äkta matta på väggen bakom högtalarna (täcker hela väggen) så har jag mätt - i rummet responsen - och det såg bättre ut än jag förväntat mig (mätte, manuellt med tongenerator så risken att missa eventuella peakar är minimal). På det hela taget så höll sig kurvan inom ca. +/-3 dB, samt med en tydlig topp på ca. +8 dB vid 145 Hz och en lika stor dipp (ca. -8 dB) bredvid, f.ö. lugnt och fint till ca. 55 Hz (där de tycks rulla av). I dessa värden inkluderas frekvensavvikelser från mic:en (Shure KSM141). Jag tänkte prova med en resonant dämpare för peaken, men dippen får nog vara som den är. EQ brukar sällan tillföra något utan att också ruinera något annat (typ resten).

Hur brukar uppmätt (icke medelvärdesutjämnade), i-rummet-responsen se ut i en vanlig (bra) studio? Jag har sökt på nätet och de enda kurvor jag hittat som ser riktigt snygga ut verkar vara mätta med någon form av aktiv rumskorrigering applicerad. Det är ju liksom lite fusk :-)

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-02-28 00:20

Jag får intrycket att du har en väldigt bra respons i rummet, och i synnerhet med tanke på förutsättningarna, 2x2 meters skrubb. 145 Hz kanske är andra moden utifrån de dimensionerna, men då hade jag gissat att du också skulle ha en peak vid halva den frekvensen. Kanske något tagit ner ev topp vid 70 Hz - högtalarna kanske rullar av redan tidigare och det tillsammans med peaken summerar bra? Eller de där 70 Hz läcker ut och hamnar utanför skrubben?

Har skrubben någon dörr? Har du i s f mätt både med stängd och öppen dörr?

Har ingen aning hur studios brukar mäta. De kanske brukar uttrycka det utifrån standardiserade klassningar istället för att redovisa mätkurvor? En studio har säker sina sweetspots respektive sourspots, som alla andra rum.

Edit: Kul om du provar att sätta högtalarna med cirka 0,6 meter till väggen bakom. I teorin kan det släcka en del vid 145 Hz eftersom det är 1/4 våglängd. Kanske även cirka 0,6 m till sidoväggarna och se om det ger ännu mer effekt. Avståndet är ungefär till centrum av baskonen.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-02-28 21:54

Jag var kanske inte tydlig nog, men högtalarna sitter på väggfästen, så avståndet mellan högtalare och vägg är bara några cm. Eftersom rummet är så litet så är det enda möjligheten för att ha något arbetsutrymme, hyllor för prylar etc.

Under mätningarna var inga dörrar öppna till rummet och rummet har inga fönster.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-03-04 21:31

Är det ingen som har erfarenhet på området?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-03-04 21:35

Det finns inga kurvor utan någon form av smoothing som ser bra ut, och det är helt naturligt.

Men vad menar DU är bra eftersom du uppenbarligen funnit några du tycker är det?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-03-04 22:02

Nattlorden skrev:Det finns inga kurvor utan någon form av smoothing som ser bra ut, och det är helt naturligt.

:?:

Jag mätte med steglös tongenerator så nog var det så nära smoothing-fritt det nu kan bli (med den generator jag hade, d.v.s. med den frekvensstabilitet nu den kunde ställa upp med). Jag kunde titta på effektmetern och tuna-in frkvensen till resp. peak och notch.

Nattlorden skrev:Men vad menar DU är bra eftersom du uppenbarligen funnit några du tycker är det?

Jag menade inte bra, bara att det såg bättre ut än jag förväntade mig.

Återgå till Teknikforum