Är det något att ha och vad är det värt i bra skick?

Moderator: Redaktörer

ottovonkopp skrev:Lånade hem den och testade men tyckte inte att den tillförde något till min Yamaha RX-A810.
Dessutom var den lite för djup men det såg snyggt o coolt ut tv-bänken.
AlNiCo skrev:ottovonkopp skrev:Lånade hem den och testade men tyckte inte att den tillförde något till min Yamaha RX-A810.
Dessutom var den lite för djup men det såg snyggt o coolt ut tv-bänken.
Det är i princip omöjligt att skilja på fungerande och korrekt tillverkade slutsteg, som du kanske märkte här. De ska inte ha någon "karaktär" eller eget "ljud", de ska bara förstärka. Yamaha i synnerhet är väldigt duktiga på att få det rätt på det här viset.
AlNiCo skrev:Det är i princip omöjligt att skilja på fungerande och korrekt tillverkade slutsteg, som du kanske märkte här. De ska inte ha någon "karaktär" eller eget "ljud", de ska bara förstärka. Yamaha i synnerhet är väldigt duktiga på att få det rätt på det här viset.
AlNiCo skrev:Det är i princip omöjligt att skilja på fungerande och korrekt tillverkade slutsteg, som du kanske märkte här. De ska inte ha någon "karaktär" eller eget "ljud", de ska bara förstärka. Yamaha i synnerhet är väldigt duktiga på att få det rätt på det här viset.
Cicaro skrev:AlNiCo skrev:Det är i princip omöjligt att skilja på fungerande och korrekt tillverkade slutsteg, som du kanske märkte här. De ska inte ha någon "karaktär" eller eget "ljud", de ska bara förstärka. Yamaha i synnerhet är väldigt duktiga på att få det rätt på det här viset.
Det där finns det två olika läger. Med all respekt så måste jag säga emot dig eftersom jag tillhör det andra lägret som upplever att det verkligen är skillnad på slutsteg och slutsteg när man går till vintage. Modern apparatur är det betydligt mindre skillnad mellan om vi ser på förstärkare i samma prisläge. Men med vintage så är det lika stor skillnad som det är på olika högtalare, pickuper etc. All utrustning färgar ofrånkomligen ljudet på något sätt, vissa mer vissa mindre och det gäller att kombinationen högtalare - slutsteg/försteg - signalkälla fungerar bra ihop med varandra och inte färgar ljudet på ett sätt som lyssnaren ogillar. Ett slutsteg kan både förstöra ljudet så den bästa inspelning låter platt och ointressant men kan lika gärna färga ljudet så att en sämre inspelning låter mer fyllig och bra.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster