onkyo integra m-5030

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ottovonkopp

onkyo integra m-5030

Inläggav ottovonkopp » 2014-02-28 09:54

Hej!

Är det något att ha och vad är det värt i bra skick?

Bild

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2014-02-28 18:42

Det är absolut inget skit.

Har för mig att dem låter ganska bra, men är i min mening lite väl återhållsamma i basregistret.

Äger du steget?
//Rampitsch

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-02-28 20:17

Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2014-03-06 13:18

Lånade hem den och testade men tyckte inte att den tillförde något till min Yamaha RX-A810.

Dessutom var den lite för djup men det såg snyggt o coolt ut tv-bänken.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2014-03-06 17:57

ottovonkopp skrev:Lånade hem den och testade men tyckte inte att den tillförde något till min Yamaha RX-A810.

Det är i princip omöjligt att skilja på fungerande och korrekt tillverkade slutsteg, som du kanske märkte här. De ska inte ha någon "karaktär" eller eget "ljud", de ska bara förstärka. Yamaha i synnerhet är väldigt duktiga på att få det rätt på det här viset.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2014-03-06 23:04

AlNiCo skrev:
ottovonkopp skrev:Lånade hem den och testade men tyckte inte att den tillförde något till min Yamaha RX-A810.

Det är i princip omöjligt att skilja på fungerande och korrekt tillverkade slutsteg, som du kanske märkte här. De ska inte ha någon "karaktär" eller eget "ljud", de ska bara förstärka. Yamaha i synnerhet är väldigt duktiga på att få det rätt på det här viset.

Tvärtom skulle jag vilja säga! Ett bra steg gör stor skillnad.

Jag har de senaste gångerna jag provat att koppla in mina jbl l110 rynkat på näsan och tyckt att njae, detta är ingen höjdare att lyssna på. Jag har snabbt blivit lyssningstrött och inte alls gillat ljudet som varit stökigt och skramligt.

Sist jag provade dra fram dem så kopplade jag dem på min Denon avr x4000. En tämligt fin förstärkare och ganska dyr. Återigen stod jag bara ut ca 20 min innan jag stängde av och tänkte att detta är inget roligt alls.

På ren chans tänkte jag att jag måste prova att köra ett av mina nakamichi-slutsteg på jbln. Satan säger jag bara. Det är som en ny högtalare! De låter så sjukt bra helt plötsligt. Rent snyggt och med en botten som är löjligt bra.

De spelar helt klart djupare med dessa stegen. Det borde inte vara möjligt men så är det.

Till och med min polare som avfärdat jbln då han ej gillade ljudet satt häromdagen och bara njöt. Då hade jag ändå inte talat om att de var de som spelade utan han utgick från att de var mina infinity som står jämte. Han sa att det var bland det bästa han hört. När jag sen sa att det var jbln som spelade blev han sjukt förvånad då när han sist lyssnade på dem avfärdade dem och inte gillade dem alls.

Så jo det gör stor skillnad. Sen behöver det inte alltid göra det. Men i många fall!

Jag har många gånger fått uppleva stor skillnad mellan olika slutsteg och förstärkare :)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-03-06 23:22

På 80- och 90-talet var det klar skillnad mellan olika förstärkare. Nu på 2000-talet har skillnaderna definitivt blivit mindre och mindre. Komponenterna som sitter i apparaterna är idag så billiga med mycket bra prestanda så "alla" märken kan använda likvärdiga komponenter. Således blir de mer och mer lika i prestanda.

Den där gamla onkyon skulle jag inte rekommendera. Är faktiskt bara det största steget M-510 som låter bra. Har haft några Onkyo förstärkare på 80-talet och även lyssnat på flera utav deras slutsteg från den tiden.
Ljudbild som är lite tillbakadragen, lite murriga i basen och allmänt oengagerande, är vad jag minns av dem.

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2014-03-07 09:20

AlNiCo skrev:Det är i princip omöjligt att skilja på fungerande och korrekt tillverkade slutsteg, som du kanske märkte här. De ska inte ha någon "karaktär" eller eget "ljud", de ska bara förstärka. Yamaha i synnerhet är väldigt duktiga på att få det rätt på det här viset.

Så om det inte låter som ett Yamaha så är det antingen fel på det, eller inte korrekt tillverkat?

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-03-07 09:49

AlNiCo skrev:Det är i princip omöjligt att skilja på fungerande och korrekt tillverkade slutsteg, som du kanske märkte här. De ska inte ha någon "karaktär" eller eget "ljud", de ska bara förstärka. Yamaha i synnerhet är väldigt duktiga på att få det rätt på det här viset.

Det där finns det två olika läger. Med all respekt så måste jag säga emot dig eftersom jag tillhör det andra lägret som upplever att det verkligen är skillnad på slutsteg och slutsteg när man går till vintage. Modern apparatur är det betydligt mindre skillnad mellan om vi ser på förstärkare i samma prisläge. Men med vintage så är det lika stor skillnad som det är på olika högtalare, pickuper etc. All utrustning färgar ofrånkomligen ljudet på något sätt, vissa mer vissa mindre och det gäller att kombinationen högtalare - slutsteg/försteg - signalkälla fungerar bra ihop med varandra och inte färgar ljudet på ett sätt som lyssnaren ogillar. Ett slutsteg kan både förstöra ljudet så den bästa inspelning låter platt och ointressant men kan lika gärna färga ljudet så att en sämre inspelning låter mer fyllig och bra.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-03-07 14:46

Cicaro skrev:

Det där finns det två olika läger. Med all respekt så måste jag säga emot dig eftersom jag tillhör det andra lägret som upplever att det verkligen är skillnad på slutsteg och slutsteg när man går till vintage. Modern apparatur är det betydligt mindre skillnad mellan om vi ser på förstärkare i samma prisläge. Men med vintage så är det lika stor skillnad som det är på olika högtalare, pickuper etc. All utrustning färgar ofrånkomligen ljudet på något sätt, vissa mer vissa mindre och det gäller att kombinationen högtalare - slutsteg/försteg - signalkälla fungerar bra ihop med varandra och inte färgar ljudet på ett sätt som lyssnaren ogillar. Ett slutsteg kan både förstöra ljudet så den bästa inspelning låter platt och ointressant men kan lika gärna färga ljudet så att en sämre inspelning låter mer fyllig och bra.

+1

Återgå till Vintage-hifi