Aktiva basätare. igen...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-03-03 21:29

Allram har väl gjort en sån här grej.
Hör med han.
Finns dokumenterat på component.se har jag för mig. IB var också med i bilden.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2014-03-03 21:34

Elfsberg skrev:Allram har väl gjort en sån här grej.
Hör med han.
Finns dokumenterat på component.se har jag för mig. IB var också med i bilden.

Visst ja, det kanske inte var en DBA han gjorde! Jag påstod just det i inlägget innan men blev osäker nu. Tar tillbaka det så länge. :)
Smile, this is a hobby! :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-03-03 22:38

Harryup skrev:Du kommer få rumsproblemen ifrån både höger och vänster kanal fram i båda hörnen med en viss fasskillnad. Det vanliga kan vara att man lägger höger kompensering i höger bak, men så är det faktiskt vänster fram som spelar tonen som ger problemet och då vet inte höger bak om det.
Eller tänker du köra bakbasarna i mono?

mvh/Harryup

Eller får man summera en korrektion av vardera front.

Ser olika problem och möjligheter hos båda denna metoden och mikrofonmetoden. Misstänker man måste ha laborerat med båda på rätt hög nivå innan man kan dra ge ett bra bedömande om vilken metod som når längst.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2014-03-03 22:47

Harryup skrev:Du kommer få rumsproblemen ifrån både höger och vänster kanal fram i båda hörnen med en viss fasskillnad. Det vanliga kan vara att man lägger höger kompensering i höger bak, men så är det faktiskt vänster fram som spelar tonen som ger problemet och då vet inte höger bak om det.
Eller tänker du köra bakbasarna i mono?

mvh/Harryup

Om jag vill kan jag faktiskt köra höger och vänster kanal i bakre höger med kompenserad olika tidsfördröjning och höger och vänster kanal i bakre vänster med kompenserad olika tidsfördröjning...

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Aktiva basätare. igen...

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-03-04 16:17

avr7000 skrev:Hallå har kollat igenom lite gamla trådar och har lite funderingar och idéer.

Förutsättningar:

Rum 3.9 (högtalarvägg) * 8 * 2.55 m
Subbasar i form av torn från golv till tak i rummets främre hörn
DSP med så många diskreta kanaler som behövs.

Jag har lite resonanser vid typiskt dryga 40 hz runt 80 Hz.
Jag antar att rummets breddresonans och takhöjdsresonans är delvis omhändertagna p g a placeringen av bastorn.

När det gäller basen tänkte jag använda en DCX2496. ett st DCX bara för basen alltså.
Jag har därför tillgång till 6 diskreta utgångar för bas, 2 för H o V bas, 1 eller 2 utgångar som jag kan använda för Tactile Transducers om jag vill och 1 eller 2 utgångar för aktiva basätare.
All "musiksignal" för basen finns alltså på ett och samma ställe, i DCX, med dess möjligheter till att korrigera signalen.

Rummets fysiska mått är ju kända och ändrar sig inte.

Det borde då vara möjligt att placera basmoduler i rummets 4 bakre hörn och mata dessa med en signal som släcker ut problemresonanser.

Återkommer....

Stefan

Hej Stefan!

Jag tror du behöver kolla upp på vilken ledd i rummet som rumsresonanserna exciteras. Det är inte nödvändigtvis att det stämmer att de är enbart längs rummets längsdimension. Enligt mina erfarenheter är det förvånansvärt ofta som god placering av basmodulerna framme vid "högtalarväggen" som gör att problem kan undvikas. 80-hertzaren kan tänkbart vara den dubbla resonansfrekvensen av rummets bredd, och den exciteras maximalt med hörnplacerade bastorn. 40-hertzaren är svårare att gissa på. Men mitt råd är att du tar reda på vilken ledd som moderna svänger vid. Det är enbart rummets longitudinella rumsresonanser som kan bekämpas med den tekniska lösning du är inne på. Jag har ännu inte själv provat sådan liknande lösning, men den verkar lovande och jag är sugen på att labba lite. Allra bäst resultat tror jag du skulle få om du bygger en riktig passiv basabsorbent, du verkar kunna ha plats för det.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2014-03-04 16:25

Johan_Lindroos skrev:
avr7000 skrev:Hallå har kollat igenom lite gamla trådar och har lite funderingar och idéer.

Förutsättningar:

Jag antar att rummets breddresonans och takhöjdsresonans är delvis omhändertagna p g a placeringen av bastorn.

När det gäller basen tänkte jag använda en DCX2496. ett st DCX bara för basen alltså.
Jag har därför tillgång till 6 diskreta utgångar för bas, 2 för H o V bas, 1 eller 2 utgångar som jag kan använda för Tactile Transducers om jag vill och 1 eller 2 utgångar för aktiva basätare.
All "musiksignal" för basen finns alltså på ett och samma ställe, i DCX, med dess möjligheter till att korrigera signalen.

Det borde då vara möjligt att placera basmoduler i rummets 4 bakre hörn och mata dessa med en signal som släcker ut problemresonanser.

Återkommer....

Stefan

Hej Stefan!

Jag tror du behöver kolla upp på vilken ledd i rummet som rumsresonanserna exciteras. Det är inte nödvändigtvis att det stämmer att de är enbart längs rummets längsdimension. Enligt mina erfarenheter är det förvånansvärt ofta som god placering av basmodulerna framme vid "högtalarväggen" som gör att problem kan undvikas. 80-hertzaren kan tänkbart vara den dubbla resonansfrekvensen av rummets bredd, och den exciteras maximalt med hörnplacerade bastorn. 40-hertzaren är svårare att gissa på. Men mitt råd är att du tar reda på vilken ledd som moderna svänger vid. Det är enbart rummets longitudinella rumsresonanser som kan bekämpas med den tekniska lösning du är inne på. Jag har ännu inte själv provat sådan liknande lösning, men den verkar lovande och jag är sugen på att labba lite. Allra bäst resultat tror jag du skulle få om du bygger en riktig passiv basabsorbent, du verkar kunna ha plats för det.

Hej Johan

Hur kollar jag på enklaste sätt detta, i vilken ledd i rummet de exiteras alltså.

Mvh
Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-03-04 16:41

Finns appar / nätsidor som fixar ut detta åt dig under förutsättning att rummet är ett rätblock. Google is your friend.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-03-04 17:04

Nattlorden skrev:Finns appar / nätsidor som fixar ut detta åt dig under förutsättning att rummet är ett rätblock. Google is your friend.

En app kan inte veta, mätning behövs. :wink:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-03-04 17:09

avr7000 skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Förutsättningar:

Återkommer....

Stefan

Hej Stefan!

Hej Johan

Hur kollar jag på enklaste sätt detta, i vilken ledd i rummet de exiteras alltså.

Mvh
Stefan

Du kan tuta med en ton vid respektive problemfrekvensen. Gå sedan runt i rummet i bredd vänster/höger, bakåt/framåt, upp/ned och lyssna helt enkelt! Försök sedan att göra en skiss över var du har tryckmaxima och nodlinjer för varje resonansfrekvens. Du kan även prova att stänga av ena basmodultornet och göra om alltihop och göra sådana skisser. Vill man göra det riktigt seriöst kan man göra det medelst s.k. modalanaylys, men då behöver du gå på kurs. :wink:

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2014-03-08 16:31

Snickaren har nu sågat upp 16 svep till mina nya baslådor så inom några veckor får jag möjlighet att testa detta praktiskt.

Stefan

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-03-08 16:43

Johan_Lindroos skrev:
Nattlorden skrev:Finns appar / nätsidor som fixar ut detta åt dig under förutsättning att rummet är ett rätblock. Google is your friend.

En app kan inte veta, mätning behövs. :wink:

Jag tolkade frågan som att frekvensen var känd och det var i vilken/vilka rikningar resonansen uppstod som frågan gällde. Menar du att detta inte är rimligt att ta fram numreriskt?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2014-03-13 23:40

Mumma.... "OA51-snickaren" kom ikväll med 16 "svep" till mina lådor och jag beställde sedan 16 vattenskurna bafflar.
Inom två veckor bör det vara plenty bas i vardagsrummet :)

Stefan

Användarvisningsbild
Bernt

Inläggav Bernt » 2014-03-18 16:03

Jag ser att jag nämns på flera ställen i tråden. 8)

De basätare jag byggt har haft en mikrofon och fungerar precis som Nelson Pass´ Shadow eller vad den nu hette. Jag har även mailat en del med Nelson om det hela. Det funkar fantastiskt ibland och inte så bra ibland.

Jag har sålt ett par såna burkar till en kille i Vänersborg, du kanske vill provlyssna?

Om vi nu ska lägga in lämplig tvärtomsignal med elektronik så har Dirac introducerat ett sånt system på CES nu senast.
Diskuteras här:
http://www.computeraudiophile.com/f23-d ... 014-18972/

Jag har inte läst länken själv ännu, men det handlar ju om precis det som du planerar att göra?
Jobbar på Jorma Design
Medskyldig till No Frills Audio

"it's useful to remember that the ear is not a microphone and the brain is not a tape recorder" - Nelson Pass

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-18 23:33

Det ser väl ut som det kommer i nån burk från Datasat. Vet ingent om prisnivån på sådana.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Föregående

Återgå till Teknikforum