Slutstegsbygge från Elektronikvärlden.....eller...?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Sodergarden

Inläggav Sodergarden » 2014-02-23 17:03

Jag vill minnas att jag för en massa år sedan satt och dreglade sönder några nummer av Elektronikvärlden (eller var det någon annan tidning?) eftersom de hade en byggserie med ett ganska svullet slutsteg..

Det här bör ha varit för 20-25år sedan och jag hade ingen möjlighet att bygga något dylikt då.

Det jag minns är att det nog var en hiskeligt stor ringkärnetrafo i den men det är också allt jag minns.

Är det nån som vet vad jag menar? Det skulle vara kul att kunna läsa om projektet igen idag.

Användarvisningsbild
Neanderthal

Inläggav Neanderthal » 2014-02-23 18:50

Jag tänkte direkt på Crescendo som publicerats av Elektor/Allt om Elektronik. Dels den ursprungliga från 1984 och dels uppgraderingen som kallades Crescendo Millennium Edition från 2001. All dokumentation finns kvar, leta dig fram till Elektor så hittar du.

Sodergarden

Inläggav Sodergarden » 2014-02-23 20:17

Det skulle kunna ha varit den men jag tror inte det. Den känns inte helt rätt men minnet är ju lite blekt också...

Jag tror att man bara använde en (men klart större) trafo och att lådan blev högre..

Jag har även för mig att de byggde en tillhörande förförstärkare också.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2014-02-23 22:25

Jag har byggt samtliga modeller av Crescendo och alla steg fungerade perfekt och lät bra.
För några år sedan skulle jag bygga fyra nya surround slutstega av modell Millenium men fick inte dom att fungera eftersom jag fick problem med att slutstegen självsvängde.
Kan man använda gamla ritningar? Fick en känsla av att transistorer med samma märkning men av senare årsmodell inte är riktigt samma transistorer som tillverkades för femton år sedan. Misstänker att transistorer med bättre värden kan få en märkning som en sämre transistor för att tillverkaren inte skall behöva tillverka så många olika transistorer.

Användarvisningsbild
p1plarson

Inläggav p1plarson » 2014-02-23 23:37

Hej!

Elektronikvärlden hade en serie om ett "uppgraderat" slutsteg,
detta hände i mitten/slutet av 1980-talet, kommer inte riktigt
ihåg när. Men i början på 70-talet (74?) presenterades det en
70 watt stärkare. Jo, watten var det viktigaste på den tiden 8-)
Meningen var att göra ett TIM-fritt slutsteg. Den blev väldigt
populär, publicerades även i "Bygg själv", tyvärr självsvängde
många exemplar, till hembyggarens fasa. Därför kom först en
något förbättrad variant någon gång 78-79, vill jag minnas.
Sedan, när tidningen bytt namn till Elektronikvärlden var
det en tidigare läsare som brottats med de båda stegen, som
tog tag i konceptet och knåpade ihop en fullt utbyggd konstruktion
där alla komponenter uppgraderats till synnerligen god
industriell klass. Inget fjolleri med konstigheter, väl specifiearde
komponenter hela vägen ut till polskruvarna för högtalaranslutning.
Tror projektet spände över tre nummer, men det kan ha varit två.
Hur som helst ett projekt värt att dregla över.

Inte för att det varit något fel med elektors projekt, men det här
bygget låg i en helt annan division med dyra fina komponenter
hela vägen. Tror jag har tidningarna nere i källaren fortfarande...

Fridens liljer.
från audiofil till en massa ljudfil(er)

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2014-02-24 19:06

Hej jag har ett svagt minne av att Per Anders Sjöström hade en
artikelserie om ett slutsteg i en racklåda i Tidningen Audio Video
för länge sedan jag provade att googla på det

mvh Lasse-
Senast redigerad av Lasse- 2014-02-25 23:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Re: Slutstegsbygge från Elektronikvärlden.....eller...?

Inläggav PeterAkemark » 2014-02-25 08:22

p1plarson skrev:Men i början på 70-talet (74?) presenterades det en 70 watt stärkare. Jo, watten var det viktigaste på den tiden 8-)
många exemplar, till hembyggarens fasa.

Du tänker väl på Radio & Televisions slutsteg 2x75W som publicerades i R&T Nr 10, 1975. Slutsteget visades på HiFi- mässan samma år. I sann DIY anda så byggdes det många steg men många jordade ingångsjorden tillsammans med högtalarjorden varför stegen ofta började självsvänga. Tyvärr var byggbeskrivningen inte särskilt utförligt om detta. Valet av halvledare var heller inte så stort om de samtidigt skulle vara billiga vilket var viktigt vid den tiden.

p1plarson skrev:Därför kom först en något förbättrad variant någon gång 78-79, vill jag minnas. Sedan, när tidningen bytt namn till Elektronikvärlden var det en tidigare läsare som brottats med de båda stegen, som tog tag i konceptet och knåpade ihop en fullt utbyggd konstruktion där alla komponenter uppgraderats till synnerligen god
industriell klass.

I R&T Nr 10 1978 publicerades ett förbättrat slutsteg med lite unika lösningar. Det slutsteget kunde med lätthet ge 250 Watt/8ohm och hade bättre fasmarginal. Det slutsteg som Elektronikvärlden skall ha publicerat skulle vara intressant att se, har du någon kopia?

Kretskorten säljs fortfarande av BHIAB i Nyköping

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2014-03-02 17:48

Lasse- skrev:Hej jag har ett svagt minne av att Per Anders Sjöström hade en
artikelserie om ett slutsteg i en racklåda i Tidningen Audio Video
för länge sedan jag provade att googla på det

mvh Lasse-
Oj, nu grävs det i arkiven.... 1988....

För några veckor sedan fick jag något problem i ena kanalen på detta slutsteg. Hur rullat varje dag sedan 1988.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-03-04 05:59

Neanderthal skrev:Jag tänkte direkt på Crescendo som publicerats av Elektor/Allt om Elektronik. Dels den ursprungliga från 1984 och dels uppgraderingen som kallades Crescendo Millennium Edition från 2001. All dokumentation finns kvar, leta dig fram till Elektor så hittar du.

1983 var det allt! :wink:

Helmut skrev:Kan man använda gamla ritningar? Fick en känsla av att transistorer med samma märkning men av senare årsmodell inte är riktigt samma transistorer som tillverkades för femton år sedan. Misstänker att transistorer med bättre värden kan få en märkning som en sämre transistor för att tillverkaren inte skall behöva tillverka så många olika transistorer.

Problemet med vissa gamla ritningar är väl att det helt enkelt inte är lönsamt att bygga enligt dem, eftersom de använder komponenter som blivit skitdyra. Om jag fattat rätt så är det rejält dyrt att köpa de gamla 2SJ50/2SK135 som satt i Crescendo.

Utan att ha sådär värst mycket belägg för det så har jag fått intrycket att när det gäller vanliga bipolära transistorer så är det väl oftast lättare att hitta moderna transistorer, antingen exakt samma modell eller en ersättare med jämförbara data för jämförbara pengar.

PeterAkemark skrev:
p1plarson skrev:Men i början på 70-talet (74?) presenterades det en 70 watt stärkare. Jo, watten var det viktigaste på den tiden 8-)
många exemplar, till hembyggarens fasa.

Du tänker väl på Radio & Televisions slutsteg 2x75W som publicerades i R&T Nr 10, 1975. Slutsteget visades på HiFi- mässan samma år. I sann DIY anda så byggdes det många steg men många jordade ingångsjorden tillsammans med högtalarjorden varför stegen ofta började självsvänga. Tyvärr var byggbeskrivningen inte särskilt utförligt om detta. Valet av halvledare var heller inte så stort om de samtidigt skulle vara billiga vilket var viktigt vid den tiden.

Det där hade Allt om Elektronik / Elektor tänkt på, och hade vad jag minns extremt utförliga instruktioner för hur kabeldragningen skulle göras till Crescendostegen.

PeterAkemark skrev:Kretskorten säljs fortfarande av BHIAB i Nyköping

Frågan är väl om det över huvud taget finns något som inte "fortfarande säljs av BHIAB? :wink: :wink:

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2014-03-04 07:46

MiaM skrev:Det där hade Allt om Elektronik / Elektor tänkt på, och hade vad jag minns extremt utförliga instruktioner för hur kabeldragningen skulle göras till Crescendostegen.
.... ändå så självsvängde slutstegen.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Återgå till DIY-forum