Tengil skrev:Rydberg skrev:Du kan helt utesluta förväntningseffekten, jag har skifta så mycket fram och tillbaka mellan dessa apparater och ägt dem i över åtta år så känner dem vid det här laget. Det är bara så att man verkligen hajjar till när man kopplar om.
Om du i ditt obehandlade rum hajjar till när du byter mellan försteg, så låter det ju som om det är något som inte är som det skall, å andra sidan hör du ju stora skillnader på både kablar och slutsteg, du kanske är för känslig
Vh Christer
Jag har kompisar som inte känner skillnad på röda viner också, det betyder ju inte att det inte är skillnader. Samma sak med mjölken i kylskåpet, ibland tar den smak av annat och det är vissa är känslig för och andra inte. I min familj kände resten av familjemedlemmarna vanligtvis överhuvudtaget inget konstigt med den och jag tyckte den var odrickbar. Efteråt hittade vi alltid nån apelsin, nått äpple eller nått annat som blivit dåligt inne i kylskåpet och som var källan till kontamineringen. Ja vi är kanske olika känsliga i våra sinnen helt enkelt men jag tror definitivt inte jag har några guldöron.
Men nu till din kommentar. För det första var det två apparater som byttes denna gången, samtidigt dessutom, och sen är skillnaden långt större än nått kabelbyte. Särskilt i kabelfallet kan det nog vara lätt att villa bort sig och jag tror mig inte ha skrivit någonstans de senaste 7-8 åren att det skulle vara stora skillnader mellan kablar, hörbara ja, men stora? nej. Om du nu sitter med en hemmabioförstärkare som försteg och är nöjd med det så är jag den första att gratulera, det kan ju vara så att din apparat är betydligt bättre än den jag själv har. Samtidigt kan jag tycka att det är tråkigt om man har lagt ner så mycket pengar som du gjort på rum och högtalare och missar massa detaljer pga. av undermålig elektronik, det är ju inte dyrt att låna hem ett bättre försteg/DAC och testa. Testa gärna blint så att det inte blir nyhetens behag.
Placeboeffekter brukar ju som sagt klinga av med tiden, den där upplevda skillnaden som inte fanns gör att man efter några månader återigen är på jakt efter den nya ultimata apparaten. Jag har haft min elektronik väldigt länge nu och det har genom åren alltid vart samma skillnader mellan mina "försteg". Jag kan inte sitta nöjd med 3805 som försteg men det funkar med BP25. Sen är jag nyfiken på O&G's kommande försteg, kan det eventuellt ta transparensen ytterligare ett snäpp upp?
Class only looks like arrogance from below.