Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Komorok skrev:sprudel skrev:Komorok skrev:Perka skrev:Faktiskt måste väl vara ett av få hifi-forum i världen där många deltagare anser att elektroniken inte spelar någon roll för återgivningen![]()
....fast det är underhållande att läsa när det drabbas samman![]()
//Per
Märklig slutsats att dra tycker jag. Elektroniken är ju jätteviktig och jag har aldrig sett att någon har skrivit att den inte är viktig.
Jodå, det håller jag med om. Dock tror jag Per har ett intryck att det finns en generell inställning till att skillnader i elektronik är ganska små eftersom det ofta ropas på blindtest.
"Du ska inte tro att det du hör är sant"
Kan hålla med om att denna tendens till tjo efter blindtest blir lite tramsig.
Distans tack!
Jag tycker tvärtom. Att tjoet att man inte behöver testa blint för att undvika förväntanseffekter är lite tramsigt.
Jag vet det!
Spelat in förstegsutgången på Denon (jobbar som D/A i pure direct mode) och förstegsutgången på Bryston BP-25 kopplad till Benchmark DAC-1.AndreasArvidsson skrev:Jag har ingen bra möjlighet att lyssna nu på jobbet, men vad är det du spelat in och hur?
Rydberg skrev:Spelat in förstegsutgången på Denon (jobbar som D/A i pure direct mode) och förstegsutgången på Bryston BP-25 kopplad till Benchmark DAC-1.AndreasArvidsson skrev:Jag har ingen bra möjlighet att lyssna nu på jobbet, men vad är det du spelat in och hur?
Har tyvärr lyckats få in brum i en av uppställningarna som hörs tämligen tydligt. Ska försöka få bort det.
AndreasArvidsson skrev:Rydberg skrev:Spelat in förstegsutgången på Denon (jobbar som D/A i pure direct mode) och förstegsutgången på Bryston BP-25 kopplad till Benchmark DAC-1.AndreasArvidsson skrev:Jag har ingen bra möjlighet att lyssna nu på jobbet, men vad är det du spelat in och hur?
Har tyvärr lyckats få in brum i en av uppställningarna som hörs tämligen tydligt. Ska försöka få bort det.
Bra idé. Är skillnaden stor nog och inspelning välgjord nog så bör man kunna höra skillnad tycker jag.
Ja störningar är kanske inte det bästa om man vill få en så bra jämförelse som möjligt.
Om du har ett oscilloskop till hands så kan du ju alltid mäta på utgångarna annars för att se vad apparaterna gör med signalen
MichaelG skrev:Perka skrev:Faktiskt måste väl vara ett av få hifi-forum i världen där många deltagare anser att elektroniken inte spelar någon roll för återgivningen![]()
Jag antar att du inte menar vad du skriver. (Jag har litet problem med detta. Vid flera tillfällen har jag polemiserat mot det någon skrivit där andra har tyckt att jag borde förstå att det var inte så vederbörande menade.) Alternativa tolkningar av det du skriver:
- Många deltagare på Faktiskt anser att elektroniken inte spelar någon roll för återgivningen. Detta är ett falskt påstående så till vida att jag aldrig sett någon uttrycka detta.
IngOehman skrev:Ja - om signalen är en fyrkantvåg eller något annat som lämpar sig för
sådana analyser!
Vh, iö
AndreasArvidsson skrev:IngOehman skrev:Ja - om signalen är en fyrkantvåg eller något annat som lämpar sig för
sådana analyser!
Vh, iö
Jupp. Att mäta med oscilloskop på en musiksignal kan ju vara intressant det med, men kanske lite svårt att dra några slutsatser från
darkg skrev:MichaelG skrev:Perka skrev:Faktiskt måste väl vara ett av få hifi-forum i världen där många deltagare anser att elektroniken inte spelar någon roll för återgivningen![]()
Jag antar att du inte menar vad du skriver. (Jag har litet problem med detta. Vid flera tillfällen har jag polemiserat mot det någon skrivit där andra har tyckt att jag borde förstå att det var inte så vederbörande menade.) Alternativa tolkningar av det du skriver:
- Många deltagare på Faktiskt anser att elektroniken inte spelar någon roll för återgivningen. Detta är ett falskt påstående så till vida att jag aldrig sett någon uttrycka detta.
Jo, det är din upplevelse, men för att vara säker på vad du har sett bör du titta blint.
Komorok skrev:darkg skrev:MichaelG skrev:Perka skrev:Faktiskt måste väl vara ett av få hifi-forum i världen där många deltagare anser att elektroniken inte spelar någon roll för återgivningen![]()
Jo, det är din upplevelse, men för att vara säker på vad du har sett bör du titta blint.
Trist att få semester för detta. Saknar dig redan.
IngOehman skrev:Jag tycker (har bara lyssnat i min minsta och sämsta laptop) att nummer
ett låter bättre. Tvåan låter lite blodfattigare och liksom pressad, nästan
som om det finns en expander i signalvägen som tär på rumsljuden.
Men jag önskar att du hade spelat in en fyrkantvåg istället.
Det där du spelat in är ju inte till någon hjälp alls, eller i varje fall väldigt
lite, för att lista ut vad det är som tekniskt skiljer mellan alternativen, och
det behöver man nästan veta om man skall kunna göra något åt det.
Kan nämna att min uppspelning inte bara sker i min lilla laptop utan dess-
utom så hackar den lite, så jag tror inte att filerna låter fullt så illa som jag
hör dem här, om de uppspelas rätt.
IngOehman skrev:Jag har inte hunnit kolla på kantvågen än, men det känns som om själva
metoden att analysera problemet är lite darrig när skillnaden mellan de
två signalvägarna blir olika från inspelning till inspelning, för de två första
är som jag uppfattar det mindre olika än de senare.
Så att från det avgöra hur apparaterna skiljer sig åt är vanskligt. Hur vet
vi att det inte är inspelningarna som blir olika från gång till gång?
Men nu skall vi se om jag har något program som gör att jag kan se hur
kantvågssvaret ser ut, troligen har jag inte det...
Vh, iö
Rydberg skrev:IngOehman skrev:Det där var den högfrekventaste 100 Hz jag har hört någonsin!
Vh, iö
Det står ju att det är 1kHz fyrkant. Ville du ha 100Hz?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster