Bygga baslådor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Re: Bygga baslådor

Inläggav MichaelG » 2014-02-06 07:33

bakerman22 skrev:Jag vete fan om det är så mycket krångligare än att köpa två element, bygga två lådor och klämma i ett element i varje?
Dom flesta elementen är ju byggda på, så det finns ju rekommendationer till förbannelse om man googlar.

En sluten låda går ju knappt att misslyckas med..

Ja, det var ungefär så jag tänkte. Men i stället för att googla, frågade jag på Faktiskt. :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-02-06 07:36

Helmut skrev:Jag har testat flera typer av baslådor. Min erfarenhet är att låga frekvenser inte hörs i normala rum. Om det var kraftigt tryck hoppade alla grejer i rummet runt i rummet. Föremål trillade ner från bokhyllan. Dessutom märkte jag att både mellanregistret och diskanten ljudet försvann. Körde jag filmer som jag spelat in i förarhytten på ett ånglok kunde jag bli illamående.
Trivs själv bättre med snabba och välljudande basar som går skapligt långt ner.

Mina nuvarande frontar går ner till typ 23 Hz. Några Hz till kan väl inte skada tänker jag. Och så avlastar jag frontarna och deras förstärkare genom att låta subbarna ta hand om LFE-kanalen. Tänkte jag. :)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-02-06 08:32

MichaelG skrev:
Helmut skrev:Jag har testat flera typer av baslådor. Min erfarenhet är att låga frekvenser inte hörs i normala rum. Om det var kraftigt tryck hoppade alla grejer i rummet runt i rummet. Föremål trillade ner från bokhyllan. Dessutom märkte jag att både mellanregistret och diskanten ljudet försvann. Körde jag filmer som jag spelat in i förarhytten på ett ånglok kunde jag bli illamående.
Trivs själv bättre med snabba och välljudande basar som går skapligt långt ner.

Mina nuvarande frontar går ner till typ 23 Hz. Några Hz till kan väl inte skada tänker jag. Och så avlastar jag frontarna och deras förstärkare genom att låta subbarna ta hand om LFE-kanalen. Tänkte jag. :)

Att dom går ned till 23Hz är inte samma sak som att de spelar rent vid 23Hz. Antar att 23Hz är din -3dB punkt för högtalaren vilket inte är fy & skam för ett par frontar ändå.

Ett par välbyggda subbar kommer dock att spela betydligt bättre/renare & högre vid 23Hz och troligen en bra bit högre upp i frekvensspannet än vad dina frontar klarar av.

Det kommer att bli ett grymt lyft i anläggningen om du integrerar dom bra.
Senast redigerad av JonasW 2014-02-06 15:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-02-06 15:45

Ska vi enas om ett element?

Element lämpliga för slutna lådor:

RSS390HF-4
L26ROY

Fyll på!
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-06 16:09

Elfsberg skrev:Ska vi enas om ett element?

Element lämpliga för slutna lådor:

RSS390HF-4
L26ROY

Fyll på!

Fast med ROY så blir det väldigt många lådor om man vill upp i de ljudtryck som pratas om här.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-02-06 17:28

AndreasArvidsson skrev:Fast med ROY så blir det väldigt många lådor om man vill upp i de ljudtryck som pratas om här.

Hur vet man det? Specen är:
Typ: Bas
Membranstorlek: 10 Tum
Membrantyp: Aluminium
Impedans: 4 Ohm
Frekvensomfång: 20-1000 Hz
Effekt: 350 W
Känslighet: 88 dB/SPL
Resonansfrekvens: 22 Hz
Vas: 87 L
Qts: 0.31
Yttermått: Ø 269 mm
Monteringshål: Ø 236 mm
Vikt: 10 kg

Och då får jag det till att 88 dB vid 1 w ger c:a +25 dB vid 350 w=113 dB. 2 Högtalare ger bortemot +6 dB = 119. Det är ju jättenära 120 dB. Visst inser jag att detta är teoretiska siffror, men tänker jag helt fel någonstans?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-02-06 17:38

Ju längre ner i frekvens du kommer, desto mer luft måste du flytta för bibehållen output.
ROY är ganska små element, och flyttar således inte jättemassor med luft.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-06 17:41

jag kör ultimax, det är ett prisvärt element med hyfsat lång slaglängd. men dom vill gärna ha lite större lådor :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-06 18:05

MichaelG skrev:Och då får jag det till att 88 dB vid 1 w ger c:a +25 dB vid 350 w=113 dB. 2 Högtalare ger bortemot +6 dB = 119. Det är ju jättenära 120 dB. Visst inser jag att detta är teoretiska siffror, men tänker jag helt fel någonstans?

Nja det inte helt korrekta som du gör är att du antar att basarna klarar av 350w i hela det registret du kommer spela. Vilket de inte gör; slaglängden begränsar vid lägre frekvenserna.
Jag har inga siffror i huvudet men det är iaf mindre än 350w vid 20Hz. Jag kan simulera åt dig lite senare.

Dessutom så dimensionerar iaf jag så att man aldrig skall behöva tangera xmax. Så vill du kunna spela 120dB så skulle jag råda till minst 126dB i kapacitet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-06 20:14

Så här är en simulering av 2st Dayton RSS390HF mot 2st Seas L26ROY
Observera att detta är alltså för ett par basar av var sort.
Inget rumsstöd på. 80gradig talspole.

Bild

Max ljudtryck vid 20Hz är per PAR:
RSS390: 108dB
L26ROY: 101dB
Så för att kunna återge 120dB vid 20Hz med L26ROY så krävs ca 16st. Där av min tidigare kommentar om att det går åt många.

Sedan får man tänka på att det tillkommer rumsstöd/kavitetgain och väggstöd så ett par RSS390 klarar nog allt av 120dB vid 120Hz, men inte med någon stor marginal.
Värt att notera är att 120dB är väldigt starkt. Spelar du en 120dB 20Hz sinus så skakar hela rummet.

Dessutom är det mer än MOL som räknas. L26 med sitt lägre Q-värde(~0.5) kräver aktiv kompensering för att spela rakt ned till 20Hz. RS390 klarar sig mycket bättre ur denna aspekten pga sitt högre Q-värde(~0.7).

Lycka till med bygget Michael. Är det något jag kan hjälpa till med så är det bara att tjoa till :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-02-06 22:08

Äh. Det är coolt med basar från golv till tak!
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2014-02-06 22:24

http://www.earthquakesound.eu/car-audio ... i-15d.aspx Jag kunde inte låta bli! Den kanske inte spelar rent alls, men slaglängd och låg fs för sub bruk har den iaf! ;)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-02-06 23:02

AndreasArvidsson skrev:Lycka till med bygget Michael. Är det något jag kan hjälpa till med så är det bara att tjoa till :)

Tack. Jag avvaktar litet för att se vad som händer med Aerob-subben, annars planerar jag att sätta igång i vår. Men jag får väl se när andan faller på. Jag hör gärna av mig när det är dags. :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-06 23:32

MichaelG skrev:Tack. Jag avvaktar litet för att se vad som händer med Aerob-subben, annars planerar jag att sätta igång i vår. Men jag får väl se när andan faller på. Jag hör gärna av mig när det är dags. :)

Ja gör så. De elementen kan absolut vara värt att vänta på.
Kanoners :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-03-05 12:20

Det bidde inga sub-byggen. Jag snubblade över en begagnad sub i stället. Den heter SVS pb12-plus/2. Lådan är på brutto 220 liter och innehåller bland annat två nedåtriktade 12"-element och en 900 w förstärkare. Man kan välja att plugga ett, eller två av de tre basreflexhålen för att välja undre gränsfrekvens. Jag har valt att plugga två hål vilket ger den rakaste kurvan och djupaste basen (16 Hz).

Tack för all hjälp och engagemang, men jag inser att jag inte ville bygga en sub för att jag ville bygga en sub, utan för att jag tänkte att det var ett hyfsat enkelt och kostnadseffektivt sätt att få det jag ville. Det är nämligen väldigt glest med riktigt kapabla subbar på begagnatmarknaden. Men så dök ovanstående upp och då var det ju ännu enklare än att bygga själv! :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-03-05 12:23

Att du är nöjd är det viktigaste. Grattis säger jag bara :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-03-05 13:47

Först och främst: Kan inte någon mod, eller de som lagt in dem, rätta till
bilderna i den här tråden så att de går in under den reglementsenliga
bredden 800 pixlar? Det blir ju superjobbigt att läsa de inlägg som finns
och som inte har blivit avstavade av inläggaren, med lagom spaltbredd.

Är det inte 800 pixlar som gäller?

Jag är inte så datorkompatibel, men finns det ingen möjlighet att göra
konvertering automatiskt till 800 pixlars bredd när någon inläggare som
inte orkar göra det själv ställer till det på det här viset?

AndreasArvidsson skrev:
MichaelG skrev:Och då får jag det till att 88 dB vid 1 w ger c:a +25 dB vid 350 w=113 dB. 2 Högtalare ger bortemot +6 dB = 119. Det är ju jättenära 120 dB. Visst inser jag att detta är teoretiska siffror, men tänker jag helt fel någonstans?

Nja det inte helt korrekta som du gör är att du antar att basarna klarar av 350w i hela det registret du kommer spela. Vilket de inte gör; slaglängden begränsar vid lägre frekvenserna.
Jag har inga siffror i huvudet men det är iaf mindre än 350w vid 20Hz. Jag kan simulera åt dig lite senare.

Dessutom så dimensionerar iaf jag så att man aldrig skall behöva tangera xmax. Så vill du kunna spela 120dB så skulle jag råda till minst 126dB i kapacitet.

Det finns en tveksamhet ytterligare i MikaelGs resonemang, nämligen att han
tycks utgå ifrån att han kommer att sitta en meter ifrån basarna.

Det är vanligare att man sitter 3-5 meter ifrån dem (vilket gör att man förlorar
sisådär 10-14 decibel). Å andra sidan finns ju ett visst rumsstöd i en normalt
rum, men som han räknar kan man oavsett allt alltså inte räkna.

Känsligheten berättar inte hur starkt det blir på lyssningsplats - och den där
effekttålighetssiffran betyder inte att slaglängden räcker till för den angivna
effekten vid alla frekvenser och oavsett kabinett.

I sluten låda är heller inte känslighetens ens i närheten av den angivna nere
vid 20 Hz. Den verkliga känsligheten där ner ligger snarare under 75 dB, något
mera i mycket, mycket stor låda. I och för sig oräknat mer än en angränsnings-
yta från rummet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-03-05 14:49

IÖ; Ah, avståndet glömde jag bort (men det kompenseras ju som sagt till viss del av rumsstödet). Och i övrigt verkar det också litet för bra för att vara sant. :wink:

Jag inser att man får vara väldigt försiktig med hur man använder siffror och teoretiska värden när man omsätter dessa till praktisk verklighet. Det är bara det att jag har för litet erfarenhet/kunskap för att veta hur fel man kan hamna.

Om jag exempelvis tar mina nuvarande frontar. De specar 93 dB/1w, 23Hz-30KHz, effekttålighet 500w. Det ser ju respektingivande ut och eftersom impedansen är 4 ohm och mitt slutsteg ger 2*500w i 4 ohm tänker jag att jag kan spela ganska högt. Och det kan jag ju.

Men orgelmusik med mycket pedal låter inte jättekul. Och vissa filmer med extremt basmuller låter också apa. Åtminstone i basen. Därför sluter jag mig till att specarna bara gäller vid vissa förhållanden (typ 1 KHz/10% dist) och inte över hela registret.

Men nu har jag kompletterat med en stor sub och många hundra watt och är hur nöjd som helst. Men rent intellektuellt vet jag att jag varit jättenöjd flera gånger förut - ett tag. Så hur tänker jag om ett år? Är jag fortfarande nöjd, eller jagar jag en tvilling till min sub då tro? :twisted:

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-03-05 14:55

Klart du behöver en sub till. :D Det är bara börja kolla in begagnatannonser igen efter ytterligare en.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-03-05 14:57

AndreasArvidsson skrev:Att du är nöjd är det viktigaste. Grattis säger jag bara :)

Tack! :)

Föregående

Återgå till DIY-forum