Moderator: Redaktörer
I sista nr. av HIGHfidelity tidningen finns en "beskrivning "om hur man får Rumkorrektion via datorn
Margaux skrev:När jag läste artikeln kändes det dock som det var fruktansvärt komplicerat med den programvara som användes. Citat "De sista avslitna hårtussarna rykte sin väg" antydde det.
Margaux skrev:Jag fick svar från John. Han sa att det inte var så lätt att gå från filter med Q värde och förstärkning till impulsfil som WMP plug-in:en skall ha.
På ett sätt håller jag inte med om det eftersom det bara är matematik. Synd att den vägen iallafall på kort sikt inte var framkomligt. Då är man hänvisad till DRC för att designa impulssvar och filter.
Kraniet skrev:Margaux skrev:Jag fick svar från John. Han sa att det inte var så lätt att gå från filter med Q värde och förstärkning till impulsfil som WMP plug-in:en skall ha.
På ett sätt håller jag inte med om det eftersom det bara är matematik. Synd att den vägen iallafall på kort sikt inte var framkomligt. Då är man hänvisad till DRC för att designa impulssvar och filter.
du menar att 1+1 alltid e två eller? jag undrar om det är så enkelt när man pratar om psykoakustik och dylikt..
iffe skrev:Jag har lekt lite med det här. Mätte upp rummet, lät Denis Sbragions DRC-program göra FIR-filter utifrån mätningarna. Sedan har jag på min mediaburk som kör linux låtit musiken passera genom BruteFIR som lägger på dessa filter. mmöbleringar så nu kör jag utan någon korrigering.
Haakan_W skrev:vad är skillnaden mellan att lägga på denna eq och att helt enkelt byta ut filtren i talarna? alltså gör en sån här eq samma jobb eller är det nåt som blir lidande?
Margaux skrev:Haakan_W skrev:vad är skillnaden mellan att lägga på denna eq och att helt enkelt byta ut filtren i talarna? alltså gör en sån här eq samma jobb eller är det nåt som blir lidande?
Du har mycket större frihet i den digitala domänen även om det mesta går att göra i den analoga domänen.
Att börja pilla med högtalarnas filter? Menar du allvar?
iffe skrev:Margaux: Jag tolkar det som att du vill skapa ett eget filter med "valfri" överföringsfunktion med parametrar från en gammal eq-inställning? Troligtvis går det att göra i matlab, men jag är inte tillräckligt insatt i signalbehandling (än) för att ha koll på hur. Det lättaste är nog att mäta upp rummet helt enkelt, och låta drc göra jobbet. Har man en separat mätdator är det gjort i ett nafs.
En som verkar ha lite bättre koll på detta är lilltroll, du kan ju höra med honom.
Margaux skrev:iffe skrev:Jag har lekt lite med det här. Mätte upp rummet, lät Denis Sbragions DRC-program göra FIR-filter utifrån mätningarna. Sedan har jag på min mediaburk som kör linux låtit musiken passera genom BruteFIR som lägger på dessa filter. mmöbleringar så nu kör jag utan någon korrigering.
Hur svårt är det att skapa filtren (eller impulse response file) till WMP convolvern om du har data på filtret. Ett exemel:
Type: Peak
Frequency: 120 Hz
Q:8
Gain: -3.5
Samplingsfrekevens: 44.1 kHz
Bitar: 16

Bamsefar skrev:Att få en HTPC till att bli en central vore ballt, men tänk för att dessa filter då skall fungera i den digitala domänen, och idag finns inte en susning till detta i PCbruk för t.ex. Dolby Digital eller DTS. Enbart CD eller MP3 - och då är frågan, varför ta omvägen via PCn ?
lilltroll skrev:Är det FIR filter du söker? minfas eller linfas? filterlängd?
iffe skrev:Margaux: Jag tror du underskattar DRC en aning. Om du spanar lite på drc-fir-sidan så kan du läsa mer. Du kan köra med sparsam korrigering som lämnar de höga frekvenserna ifred. Programmet gör mycket mer än att bara skicka ut en invers på frekvenssvaret.
Margaux skrev:Jag kanske underskattar det. Ingen vore gladare än jag. Detta dokument om rumskorrigering beskriver lite varför jag är lite skeptisk.
http://hififorum.knaak.dk/Margaux/Introduction%20to%20REQ.doc
Margaux skrev:Vad kommer förresten ut ur S/PDIF när man spelar en MP3 fil på datorn? Det är väl PCM?
Margaux skrev:lilltroll skrev:Är det FIR filter du söker? minfas eller linfas? filterlängd?
Bra fråga. Vad är det bästa för audio? Bamsefar har nog bra input här. Det står lite om filterproblematik i dokumentet jag länkar till nedan.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Imperial-Blomman och 23 gäster