bygge av Subwoofer för hemmabio

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goggemaster

bygge av Subwoofer för hemmabio

Inläggav goggemaster » 2005-11-04 18:44

jo jag har tänkt bygga en Subwoofer till min hemmabio. kommer att bygga med Peerless element XXLS 12" + en XLS Slavbas. den kommer att byggas av 22mm MDF med mellanväg som kommer att fyllas med nånting vet ej vad :D så de kommer att bli 2 lådor en större och en mindre...hoppas de blir bra :P

kom gärna med tipps :)

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-11-04 19:51

Om du kan, är den stående rekomendationen på faktiskt att bygga två subbor.

Att ha två olika, vet jag inte vad experterna :wink: tycker om, men tanken tilltalar mig. Dvs att ha två subbor som är bra på lite olika saker. Någonstans måste man oftast kompromissa, och att då lägga kompromisserna på olika ställen, tycker jag verkar vara en god idé.

Välkommen till faktiskt :D

P.S. Tips :wink: (ta inte illa upp) Ska du verkligen fylla mellanväggen med något?
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
goggemaster

Inläggav goggemaster » 2005-11-04 20:04

jag har förklarat lite dåligt..varför jag gör två olika stora lådor är därför att jag ska få sanden i mellan lådorna :) jag ska ställa den mindre lådan i den stora :D och sen fylla mellanrummet med GRANNOLERING. :D Hoppas ni förstår bättre nu hur de är tänkt

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-11-04 20:28

Nu fattar jag! Seriöst projekt :D

Att dämpa lådresonanser är förvisso viktigt. Men det är sannolikt att du får ett bättre totalresultat om du satsar på två separata subbor. Det beror på att basen är väldigt beroende av rummet den spelar i. Med två lådor är det lättare att integrera med toppsystem och jämna ut oönskade rumsresonanser.

Jag vill absolut inte dissa din idé, men det är mycket att tänka på. Dessutom vill du ju säkert lägga tid och pengar där de gör mest nytta.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
goggemaster

Inläggav goggemaster » 2005-11-05 13:27

du förstår nog inte riktigt hur jag har tänkt :) De blir bara EN låda men för att kunna fylla sand måste jag ju ha en mindre å en större låda. Så jag kommer att göra den mindre lådan ca: 5cm mindre än den större lådan. Den större lådan H:50 B:50 D:50 och den mindre lådan H:40 B:40 D:40 och sen ställer jag den mindre lådan i den större hoppas du förstår nu :)...men har en annan låda som är byggd i 60mm MDF så den ska ju inte heller vibbrera så mycke :D

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-11-05 13:56

Hej!
Kul projekt men väldigt mycket jobb, jag tror inte du märker av några lådresonanser alls ifall du bygger i 22mm och har vettiga mellanväggar innuti lådan som stabiliserar upp, det lär iaf bli stabilare än 60mm utan mellanväggar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-11-05 14:03

För en subwoofer som spelar under 80 Hz har man möjlighet att konstruera så att väggarnas panelresonans ligger över 80 Hz, varvid deras tyngd och dämpning inte har någon större inverkan, det är bara styvheten som gör jobbet. Material med hög elesticitetsmodul ger styva paneler, liksom styv form (böjda paneler) och förstyvningsmatris inuti lådan.
Lådor som spelar i högre frekvenser har troligen mer nytta av sanddämpning.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-11-05 14:06

Sub-optimering... :wink:
Lite allmännt så ser jag att subbar byggs i MDF och jag frågar mig varför? Just subbar tycker jag borde vara byggda i styvare material som inte flexar och dämpar som MDF. Plywood, Spånskiva eller Betong (om man vill ha tung hifi :? ) borde vara vettigare val.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-11-05 14:08

skrutten skrev:Sub-optimering... :wink:
Lite allmännt så ser jag att subbar byggs i MDF och jag frågar mig varför? Just subbar tycker jag borde vara byggda i styvare material som inte flexar och dämpar som MDF. Plywood, Spånskiva eller Betong (om man vill ha tung hifi :? ) borde vara vettigare val.

spånskiva är nog det bästa alternativet med tanke på priset. tjock plywood är dyyrt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-11-05 14:35

Spånskiva är t.o.m mindre styvt än MDF.
OSB-skivor är mycket styvare, ungefär lika som plywood men billigare.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
goggemaster

Inläggav goggemaster » 2005-11-05 14:50

lådan är igentligen tänkt att den ska se ut som ett ägg :D men den ska inte vara helt rund :) utan platt på botten och toppen :D

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-11-05 14:54

Det finns olika typer av spånskiva förståss - jag använde mig av golvspånskivor sist, mest för att de fanns hemma. Jag upplever att dessa skivor är hårdare, styvare (och billigare) än MDF. Har dock inte så mycket på fötterna i frågan vad som är styvast... bara upplevelser :).
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-05 15:01

alltså är det bra att ett material är så styvt som möjligt? stålplåt lär ju inte va så kul resonansfrekvensen lär hamna rätt högt upp?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-11-05 15:17

spånskiva är styvare än mdf rent generellt. de är tex bättre till hyllor eftersom spånskiva hänger sig efter ett tag. antar detta beror på att spånskiva är gjord av spån och därför motsåtr krafter bättre eftersom spånen fördelar kraften längs fibrerna. mdf är ju ett homogent material utan fiberriktning.
plywood är ju än styvare eftersom det är "faner" som limmats mot varandra. en billig plywood är ju det som ser ut som spya (ja jag tycker det) som ju kanske kunde vara nåt.

i baslådan vill man ha styva väggar så man inte får sån där "pumpning". men det går ju att göra på många sätt, mycket stag tex.
så länge baslådan inte spelar höga frekvenser på spelar det ju ingen roll om lådan har lite dämpning eftersom basen inte spelar några frekvenser som ligger inom materialets resonansområde..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-11-05 15:19

Haakan_W skrev:alltså är det bra att ett material är så styvt som möjligt? stålplåt lär ju inte va så kul resonansfrekvensen lär hamna rätt högt upp?

Man bör dock komma ihåg att tjockleken har större inflytande än elasticitetsmodulen på styvheten.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-11-05 16:17

goggemaster: Du kan annars ta två gjutrör i papp i olika storlekar och fylla mellan med betong eller sand typ.

Sedan ställa på små ben, frågan är bara om elementen tål att hängas? Take it or leave it, bara en idé.

Subb-stärkaren kan sedan byggas i en eget utrymme på utsidan för att inte påverkas av trycket. Anpassas dessa rätt kan du få det att funka med 10:a & 12:a.

Lycka till... :wink:

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-11-05 16:53

Elasticitetsmodul för olika träbaserade skivmaterial:

Golvspånskiva har 1.75-3.10 GPa
MDF har 2.4 GPa
HDF har 3.45 GPa
OSB-skiva på 4.83–8.27 GPa
Plywood har 6.89–13.1 GPa

Från:
http://www.fpl.fs.fed.us/documnts/fplgt ... 3/ch10.pdf
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-05 16:55

vad är det man vill uppnåt då?

vilket är det perfekta materialet oavsett pris?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-11-05 16:59

Haakan_W skrev:vad är det man vill uppnåt då?

Det är väl som alltid en kompromiss.
Guld är ju snyggast, kanske.
Kolfiber är kanske styvast i förhållande till vikt.
Papprör är trots allt billigast, och kanske kan göra ett fullgott jobb t.o.m.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-05 17:15

paa skrev:
Haakan_W skrev:vad är det man vill uppnåt då?

Det är väl som alltid en kompromiss.
Guld är ju snyggast, kanske.
Kolfiber är kanske styvast i förhållande till vikt.
Papprör är trots allt billigast, och kanske kan göra ett fullgott jobb t.o.m.

jojo men om man bara ställer kravet att det ska fungera optimalt ljudmässigt sett....oavsett kostnad?

Användarvisningsbild
goggemaster

Inläggav goggemaster » 2005-11-05 20:59

man får väl gjuta en låda av Betong den kan man ju forma lite som man vill :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-11-07 00:58

West-metoden är väl kanske den enda metod som går att använda sig av, om du ska bygga en rund (äggformad) låda i trämaterial.

Fanér limmas korsvis till önskad tjocklek. DIY-plywood skulle man kunna kalla det. Blir oerhört styvt, men samtidigt mycket lättare än betong.
Metoden används fö vid byggande av mycket dyra vrid- och tryckstyva kontr vikt, kappseglingsbåtar.

Stig Carlsson byggde och experimenterade med stora betongbasar någon gång på 50-talet, innan han kom på att inre stagning blev lämpligare. :wink:

Användarvisningsbild
goggemaster

Inläggav goggemaster » 2005-11-08 16:03

hehe man ska inte alltid göra de så enkelt för sig :D

Återgå till DIY-forum