Moderator: Redaktörer
MichaelG skrev:phloam skrev:Jag tror att en viktig ledstjärna är att HiFi aldrig heltigenom kan bli en fråga om vetenskap - för brukaren. Det kommer alltid att finnas ett element av lek, förälskelse, illusion, magi, subjektivitet - annars vore det inte en så trevlig hobby.
Men för mig är inte primärt HiFi:n själva hobbyn. I förhållande till apparaterna och sladdarna finns överhuvudtaget inga element av lek, förälskelse, illusion, magi, eller subjektivitet. Dessa är bara rena verktyg som tar plats och kostar pengar. Magin, förälskelsen och illusionen uppstår när jag lyssnar på musik. Och för att optimera njutningen - och minimera kostnaden för detta - förhåller jag mig så nyktert som möjligt till själva apparaturen.
PerStromgren skrev:Att göra en (korrekt) blind test är inte alldeles trivialt, även om man skulle vara sugen! De flesta har inte vare sig utrustning eller kunnande så att det räcker.
Svante skrev:PerStromgren skrev:Att göra en (korrekt) blind test är inte alldeles trivialt, även om man skulle vara sugen! De flesta har inte vare sig utrustning eller kunnande så att det räcker.
Jag kan bara stämma in med tidigare talare som säger att det även gäller öppna tester.
...men man ska inte låta det nedmuntra en. Sätt igång och blindtesta, inget blir rätt första gången man gör det, men med tiden lär man sig.
Och börjar man inte så så händer det aldrig något.
phloam skrev:
Om du vill påstå att du aldrig nånsin tänkt tanken (medvetet eller omedvetet) att Carlsson gör snygga högtalare eller att det är vackert med vinylspelare eller att NAD är fulsnyggt så tror jag dig inte. Jag menar att det är omöjligt att som människa inte reagera på det subjektiva planet inför tekniken vi använder.
MichaelG skrev:Så det är litet spännande när det för dig är så självklart att alla har en uppfattning om HiFi-apparaters utseende. Själv förstår jag inte riktigt HUR det kan spela roll för någon.
Svante skrev:Jag kan bara stämma in med tidigare talare som säger att det även gäller öppna tester.
...men man ska inte låta det nedmuntra en. Sätt igång och blindtesta, inget blir rätt första gången man gör det, men med tiden lär man sig.
PerStromgren skrev:Svante skrev:PerStromgren skrev:Att göra en (korrekt) blind test är inte alldeles trivialt, även om man skulle vara sugen! De flesta har inte vare sig utrustning eller kunnande så att det räcker.
Jag kan bara stämma in med tidigare talare som säger att det även gäller öppna tester.
Nejdå, jag fattar. Men allt detta gör ju inte direkt att "de anklagade" direkt kastar sig över att bevisa sina påståenden mha tester! Eller hur?
Micke23 skrev:Själv fäster jag nog ett visst avseende vid stereoprylars utseendemässiga design. En fråga: hur gör du med möbler och kläder - är det bara funktion som gäller då också?
phloam skrev:Men i så fall borde du vara helt okänslig för all placeboeffekt som öppna tester kan ge. Hur kan du inte förstå att det spelar roll, men samtidigt förstå varför blindtester är nödvändiga för att undvika suggestionseffekter - oavsett vem lyssnaren är?
Har du aldrig upplevt någon som helst suggestionseffekt i samband med köp av eller lyssning på hifi? Vilken planet kommer du ifrån förresten?
phloam skrev:Ta detta med hörlurar. Svårt att blindtesta, ofta högst personligt (fysisk passform / individuell kompatibilitet).
Här måste man lita på folks omdömen, deras personliga upplevelser, och samtidigt förstå att andras utsagor ibland inte alls stämmer med vad man själv upplever. Men jämförelser av upplevelser blir intressanta..!
Detta att det inte går att blindtesta gör ju inte att folks omdömen tappar all validitet - man får ta det för vad det är, helt enkelt. På sätt och vis rätt stimulerande och utmanande
MichaelG skrev:phloam skrev:
Om du vill påstå att du aldrig nånsin tänkt tanken (medvetet eller omedvetet) att Carlsson gör snygga högtalare eller att det är vackert med vinylspelare eller att NAD är fulsnyggt så tror jag dig inte. Jag menar att det är omöjligt att som människa inte reagera på det subjektiva planet inför tekniken vi använder.
Hehe - jo jag har noterat att många här på forumet har synpunkter på apparaters och högtalares (och till och med nätkablars) utseende. Det är klart att även jag kan finna vissa former mer tilltalande än andra, men det är för mig HELT oväsentligt när jag köper HiFi. Jag har ALDRIG köpt någon ljudpryl utifrån utseende. Jag bryr mig om designen endast ur två aspekter;
1. Är det rimligt att tro att designen leder till god prestation?
2. Är designen i övrigt funktionell utifrån mina krav/behov?
I övrigt ser apparaten ut som den gör. Den är varken ful, eller snygg - den bara är. Möjligen kan jag tycka att en design som är synnerligen välfunnen utifrån prestation/funktion kan ha en viss skönhet.
Så det är litet spännande när det för dig är så självklart att alla har en uppfattning om HiFi-apparaters utseende. Själv förstår jag inte riktigt HUR det kan spela roll för någon. Däremot har jag förstått ATT det gör det. (Jag har till och med hört talas om människor som köper stereo-/bioanläggningar efter hur de ser ut snarare än hur de presterar!Hade jag inte VETAT att det är så, hade jag aldrig trott på det.)
Observera att jag inte på något sätt moraliserar över någons val. Jag säger inte heller att det ena sättet är mer rätt än det andra. Jag bara noterar att det uppenbarligen finns de som bryr sig om hur HiFi-prylar ser ut, men att jag inte förstår varför.
PerStromgren skrev:Morello skrev:Med risk för att låta elitistisk vill jag nog påstå att adekvata tester är för svårt för den genomsnittlige audio-entusiasten och dito hifi-skribenter. Resultaten kommer alltid att kunna ifrågasättas från ett vetenskapligt perspektiv då testerna ofta sker öppet och tan kalibrerade nivåer.
Jag är beredd att hålla med, men då får ropen på blindtest en besk bismak.
Rydberg skrev:I tråd efter annan när folk delar med sig av vad de hör när de lyssnar på olika stereoanläggning eller apparater kommer alltid några tvivlare och efterfrågar blindtest. Jag är själv vän av blindtest, särskilt när vi snackar, kablar, finsäkringar etc
Men var går gränsen när det är legitimt att säga: Du har inte blindtestat så du vet inte att det är skillnad? Om jag säger att jag hör stor skillnad mellan mina pi60s och min fars hemmabyggda Fostex kvartsvågspipor, måste jag backa upp det med blindtest exempelvis?
I strikt vetenskaplig mening ska man ju alltid blindtesta men nu snackar jag inte om den akademiska forskningsvärlden utan hur vi förhåller oss här.
Martin skrev:...För i tiden var det fint att vara fet pga att man ansågs välbärgad om man hade råd att köpa ett överflöd av mat. Idag är det tvärtom. ,,,
Hur vet du att hon har bättre smak än du?
IngOehman skrev:Hur vet du att hon har bättre smak än du?
Finns det någon med ännu bättre smak, som är vetenskapligt verifierad,
som med sin överlägna smak kan agera domare, månne?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 19 gäster