Var går gränsen för blindtest?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-03-06 17:31

Kalibrerar man inte nivån vid jömföresle så spelar det faktiskt ingen roll huruvida testet är blint eller ej .
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-03-06 18:14

MichaelG skrev:
phloam skrev:Jag tror att en viktig ledstjärna är att HiFi aldrig heltigenom kan bli en fråga om vetenskap - för brukaren. Det kommer alltid att finnas ett element av lek, förälskelse, illusion, magi, subjektivitet - annars vore det inte en så trevlig hobby.

Men för mig är inte primärt HiFi:n själva hobbyn. I förhållande till apparaterna och sladdarna finns överhuvudtaget inga element av lek, förälskelse, illusion, magi, eller subjektivitet. Dessa är bara rena verktyg som tar plats och kostar pengar. Magin, förälskelsen och illusionen uppstår när jag lyssnar på musik. Och för att optimera njutningen - och minimera kostnaden för detta - förhåller jag mig så nyktert som möjligt till själva apparaturen.

Med all respekt för din hållning så tror jag att när du säger "överhuvudtaget inga element av..." subjektivitet så är det en sanning med modifikation :)

Om du vill påstå att du aldrig nånsin tänkt tanken (medvetet eller omedvetet) att Carlsson gör snygga högtalare eller att det är vackert med vinylspelare eller att NAD är fulsnyggt så tror jag dig inte. Jag menar att det är omöjligt att som människa inte reagera på det subjektiva planet inför tekniken vi använder. Det vore liktydigt med att säga att du är immun mot placebo och det tror jag inte att du avser.

Om du däremot menar att du inte vill låta sådant vara avgörande, eller lägger så stor vikt vid det, så är jag med. Det finns alla grader, där du kanske är en extrem åt ena hållet. Men alla användare påverkas, och det behöver imho inte betraktas som något av ondo.

Den magi du talar om som uppstår först när musiken kommer in i bilden har nog mer att göra med musikintresset än hifi-intresset. HiFi som hobby har en alldeles egen magi, precis som musiken har sin egen oavsett hifi - och dessa kan naturligtvis också kombineras :)

Vad har detta med tråden att göra....... jo, helt enkelt att vi som människor ibland vill ha en mer mänsklig respons än en strikt vetenskaplig approach ("har du blindtestat..."). Speciellt om man kan anta att blindtest redan är ett välkänt begrepp för den som postar en upplevelse.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-03-06 18:31

PerStromgren skrev:Att göra en (korrekt) blind test är inte alldeles trivialt, även om man skulle vara sugen! De flesta har inte vare sig utrustning eller kunnande så att det räcker.

Jag kan bara stämma in med tidigare talare som säger att det även gäller öppna tester.

...men man ska inte låta det nedmuntra en. Sätt igång och blindtesta, inget blir rätt första gången man gör det, men med tiden lär man sig.

Och börjar man inte så så händer det aldrig något.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-03-06 18:53

Svante skrev:
PerStromgren skrev:Att göra en (korrekt) blind test är inte alldeles trivialt, även om man skulle vara sugen! De flesta har inte vare sig utrustning eller kunnande så att det räcker.

Jag kan bara stämma in med tidigare talare som säger att det även gäller öppna tester.

...men man ska inte låta det nedmuntra en. Sätt igång och blindtesta, inget blir rätt första gången man gör det, men med tiden lär man sig.

Nejdå, jag fattar. Men allt detta gör ju inte direkt att "de anklagade" direkt kastar sig över att bevisa sina påståenden mha tester! Eller hur?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-03-06 19:07

Ta detta med hörlurar. Svårt att blindtesta, ofta högst personligt (fysisk passform / individuell kompatibilitet).

Här måste man lita på folks omdömen, deras personliga upplevelser, och samtidigt förstå att andras utsagor ibland inte alls stämmer med vad man själv upplever. Men jämförelser av upplevelser blir intressanta..!

Detta att det inte går att blindtesta gör ju inte att folks omdömen tappar all validitet - man får ta det för vad det är, helt enkelt. På sätt och vis rätt stimulerande och utmanande :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-03-06 19:19

phloam skrev:
Om du vill påstå att du aldrig nånsin tänkt tanken (medvetet eller omedvetet) att Carlsson gör snygga högtalare eller att det är vackert med vinylspelare eller att NAD är fulsnyggt så tror jag dig inte. Jag menar att det är omöjligt att som människa inte reagera på det subjektiva planet inför tekniken vi använder.

Hehe - jo jag har noterat att många här på forumet har synpunkter på apparaters och högtalares (och till och med nätkablars 8O ) utseende. Det är klart att även jag kan finna vissa former mer tilltalande än andra, men det är för mig HELT oväsentligt när jag köper HiFi. Jag har ALDRIG köpt någon ljudpryl utifrån utseende. Jag bryr mig om designen endast ur två aspekter;
1. Är det rimligt att tro att designen leder till god prestation?
2. Är designen i övrigt funktionell utifrån mina krav/behov?

I övrigt ser apparaten ut som den gör. Den är varken ful, eller snygg - den bara är. Möjligen kan jag tycka att en design som är synnerligen välfunnen utifrån prestation/funktion kan ha en viss skönhet.

Så det är litet spännande när det för dig är så självklart att alla har en uppfattning om HiFi-apparaters utseende. Själv förstår jag inte riktigt HUR det kan spela roll för någon. Däremot har jag förstått ATT det gör det. (Jag har till och med hört talas om människor som köper stereo-/bioanläggningar efter hur de ser ut snarare än hur de presterar! 8O Hade jag inte VETAT att det är så, hade jag aldrig trott på det.)

Observera att jag inte på något sätt moraliserar över någons val. Jag säger inte heller att det ena sättet är mer rätt än det andra. Jag bara noterar att det uppenbarligen finns de som bryr sig om hur HiFi-prylar ser ut, men att jag inte förstår varför. :)

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2014-03-06 19:34

Själv fäster jag nog ett visst avseende vid stereoprylars utseendemässiga design. En fråga: hur gör du med möbler och kläder - är det bara funktion som gäller då också?
Blint, inte blindt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-03-06 19:45

MichaelG skrev:Så det är litet spännande när det för dig är så självklart att alla har en uppfattning om HiFi-apparaters utseende. Själv förstår jag inte riktigt HUR det kan spela roll för någon.

Men i så fall borde du vara helt okänslig för all placeboeffekt som öppna tester kan ge. Hur kan du inte förstå att det spelar roll, men samtidigt förstå varför blindtester är nödvändiga för att undvika suggestionseffekter - oavsett vem lyssnaren är?

Har du aldrig upplevt någon som helst suggestionseffekt i samband med köp av eller lyssning på hifi? Vilken planet kommer du ifrån förresten? :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-03-06 19:52

Svante skrev:Jag kan bara stämma in med tidigare talare som säger att det även gäller öppna tester.

Absolut. Hellre än bra säger jag. Med tiden så lär man sig förhoppningsvis något och det blir bättre och bättre :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-03-06 20:05

PerStromgren skrev:
Svante skrev:

Nejdå, jag fattar. Men allt detta gör ju inte direkt att "de anklagade" direkt kastar sig över att bevisa sina påståenden mha tester! Eller hur?

Nej jag kan också instämma i att "man" har en lite hård attityd mot de som gör sina första blindtest.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-03-06 20:10

Micke23 skrev:Själv fäster jag nog ett visst avseende vid stereoprylars utseendemässiga design. En fråga: hur gör du med möbler och kläder - är det bara funktion som gäller då också?

Jag har noterat att färgkombinationer spelar roll för mig. Åtminstone vad gäller min klädsel. Jag kan också välja soffa, matta och gardiner utifrån färgkombination. I övrigt är det enbart funktion som gäller; hur är soffan att sitta/ligga i? Hur många får plats? Är det tillräckligt stadig? Hur är kvalitén? Kläder ska sitta bekvämt och vara praktiska. Och har jag hittat något som funkar, så köper jag det varje gång. Jag är faktiskt HELT oförstående inför detta med mode. Varför hålla på att ändra på något som funkar?! :roll: :x

När jag och min fru inreder ett hem, så har jag en idé om vilka funktioner vi behöver (Hur många ska få plats runt bordet, hur brett behöver det vara för att det ska får plats med dukning OCH mat, hur går det att förstora vid behov?) medan min fru har idéerna om design och form. Färgerna kommer vi överens om. Det rum jag själv förfogar över - musik- och biorummet - är 100% funktion/pris. All design och allt utseende är ENBART ett resultat av funktion och pris. :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-03-06 20:25

phloam skrev:Men i så fall borde du vara helt okänslig för all placeboeffekt som öppna tester kan ge. Hur kan du inte förstå att det spelar roll, men samtidigt förstå varför blindtester är nödvändiga för att undvika suggestionseffekter - oavsett vem lyssnaren är?

Har du aldrig upplevt någon som helst suggestionseffekt i samband med köp av eller lyssning på hifi? Vilken planet kommer du ifrån förresten? :)

Jag är absolut INTE okänslig för placeboeffekt. Åtminstone inte när det gäller HiFi-lyssning. När jag började lyssna med min nya sub i helgen noterade jag till exempel att det var en helt annan kraft och pondus i musiken än vanligt. Mellanregistret var också klarare. Skillnaden var tämligen stor. Men just eftersom jag varit med om detta så många gånger förut, tog jag och blindtestade. Och då noterade jag att musiken lät precis lika bra oavsett om det var "sub på" eller "sub av". Däremot fungerar den alldeles utmärkt till det den är ämnad; att fixa basmullret i filmer när jag spelar på 0-nivån. Utan sub blir det en komprimerad entonsbas i de värsta mullersekvenserna.

På den tiden jag höll på med tweakning, upplevde jag ständiga förbättringar efter varje åtgärd jag vidtog. Det var först när jag angrep frågan rent intellektuellt och frågade mig själv varför jag i princip inte hade bättre ljud "nu" än "för två år sedan" trots alla dessa åtgärder som var och en gett en ganska stor förbättring? Något måste vara fel! Och så började jag försöka blindtesta det som var möjligt att blindtesta. Och nästan alltid försvann den stora förbättringen upp i intet. I samma veva läste jag också några nummer av MOLT där ett gäng ingenjörer (typ) förklarade vad som borde spela roll och vad som inte borde spela roll. Och då detta stämde rätt väl med mina nyvunna upplevelser, började jag ifrågasätta hela geschäftet. Och på den vägen är det. :)

Apropå vilken planet jag kommer från, undrar min fru samma sak ibland. :)

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-03-06 20:54

Göteborg?

:wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-03-07 15:24

phloam skrev:Ta detta med hörlurar. Svårt att blindtesta, ofta högst personligt (fysisk passform / individuell kompatibilitet).

Här måste man lita på folks omdömen, deras personliga upplevelser, och samtidigt förstå att andras utsagor ibland inte alls stämmer med vad man själv upplever. Men jämförelser av upplevelser blir intressanta..!

Detta att det inte går att blindtesta gör ju inte att folks omdömen tappar all validitet - man får ta det för vad det är, helt enkelt. På sätt och vis rätt stimulerande och utmanande :)

Man behöver inte alls lita på folks omdömen! Ibland är det rent av korkat
att göra det.

Jag brukar lite på att folk talar sanning och är ärliga med sina uppfattningar,
om det inte finns väldigt starka tecken på att de inte gör/är det.

Men varför skall man lite på någons omdöme utan skäl att göra det? Det är
ju bara ännu ett exempel på en dum tumregel.

Min uppfattning är att det är klokt att lyssna på vad folk säger, men tänka
själv och dra egen slutsatser när det finns grund för att göra det. Men det
finns inget egenvärde i att tycka eller tro något alls om saker som det inte
finns underlag att tycka eller tro något om.

Man behöver inte tycka eller tro något om allting, man kan faktiskt hålla de
saker man inte har underlag att ha någon uppfattning om öppet. Det man
håller öppet kan man sedan strunta i, eller undra över. Undrar man så kan
man undersöka saken.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2014-03-07 15:40

Jag delar MichaelG:s synpunkter helt och hållet men tyvärr så har det slunkit hem en och annan mer snygg än bra hötalare/apparat genom åren. Eller hyggligt bra har dom nog varit men det har funnits bättre ljudmässigt för samma pris.

Numera bryr jag mig mindre om hur elektroniken ser ut då den är nära nog gömd men högisarna måste se åtminstone anständiga ut vilket dom nuvarande gör. Dom ev nya frontar jag funderar på (Guru QM60 eller XTZ Divine 100.49) är båda snygga fast på olika vis. :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-03-07 15:41

MichaelG skrev:
phloam skrev:
Om du vill påstå att du aldrig nånsin tänkt tanken (medvetet eller omedvetet) att Carlsson gör snygga högtalare eller att det är vackert med vinylspelare eller att NAD är fulsnyggt så tror jag dig inte. Jag menar att det är omöjligt att som människa inte reagera på det subjektiva planet inför tekniken vi använder.

Hehe - jo jag har noterat att många här på forumet har synpunkter på apparaters och högtalares (och till och med nätkablars 8O ) utseende. Det är klart att även jag kan finna vissa former mer tilltalande än andra, men det är för mig HELT oväsentligt när jag köper HiFi. Jag har ALDRIG köpt någon ljudpryl utifrån utseende. Jag bryr mig om designen endast ur två aspekter;
1. Är det rimligt att tro att designen leder till god prestation?
2. Är designen i övrigt funktionell utifrån mina krav/behov?

I övrigt ser apparaten ut som den gör. Den är varken ful, eller snygg - den bara är. Möjligen kan jag tycka att en design som är synnerligen välfunnen utifrån prestation/funktion kan ha en viss skönhet.

Så det är litet spännande när det för dig är så självklart att alla har en uppfattning om HiFi-apparaters utseende. Själv förstår jag inte riktigt HUR det kan spela roll för någon. Däremot har jag förstått ATT det gör det. (Jag har till och med hört talas om människor som köper stereo-/bioanläggningar efter hur de ser ut snarare än hur de presterar! 8O Hade jag inte VETAT att det är så, hade jag aldrig trott på det.)

Observera att jag inte på något sätt moraliserar över någons val. Jag säger inte heller att det ena sättet är mer rätt än det andra. Jag bara noterar att det uppenbarligen finns de som bryr sig om hur HiFi-prylar ser ut, men att jag inte förstår varför. :)

Jag håller med dig fullständigt, men tror att den inställningen som du (och
jag och flera andra) har, helt enkelt inte är begriplig för alla. De KAN inte
föreställa sig hur man kan tänka, känna och resonera så. Dock bode de tro
på den som berättar om hur de känner, eftersom ingen vet mer om det är
personen själv.

När jag lyssnar på musik så blundar jag nästan alltid och tittar jag på film
så vill jag VERKLIGEN INTE se några apparater alls.

Så det enda jag bryr mig om är hur apparaterna återger musiken på fono-
grammen (och videogrammen förstås) - och hur de är ergonomiskt om de
är apparater man manövrerar.

Men det sagt så menar jag att man kan se det som en tvåstegsraket. Om
man bestämmer formen baserat på fysikens lagar och med målet att opti-
mera återgivningen, så finns ju sedan även möjligheten att ytbehandla alla
mojänger så de ser ut som man helst vill att de skall se ut, men detta är
ju helt sekundärt jämfört med det man HAR apparaterna till - lyssnar på
dem.

Icke desto mindre ser jag det som en självklarhet att utgår ifrån en kom-
promisslös form, och SEDAN förse man (om det är möjligt och det känns
riktigt) apparaterna med den yta som man vill ha, vilket dock bara har ett
värde då man inte använder apparaterna, för då "ser de ju bara ut".

Kan väl lägga till att det för min personliga del är svårt att se några kon-
flikter mellan form och utseende. De saker som är formade för att fungera
optimalt är alltid snygga, i mina ögon.

Ögonen är ju liksom "domare av samma sak" - snyggt är det som ser bra
ut, i betydelsen ser ut att vara bra. Det spelar ingen roll om det sen gäller
bestick, stolar, kvinnor, vapen eller hattar.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-03-07 16:04

Jag håller med - och inte.

Visst är det så till en del, att det som låter bra också ser snyggt ut. Dvs man gillar det som är bra.

Men för mig finns det gränser. Och dessa gränser har blivit snävare i takt med att jag även vill göra annat i vardagsrummet än att belamra det med allsköns stora och fula apparater.

Många lådor, med många sladdar till detta, är inget som jag gillar längre. Det var tufft förr och kanske en nödvändighet för att krama max välljud ur en kedja av apparater. Idag kan ett par aktiva högtalare med en kontrollenhet (och NAS'en gömd någonstans) skapa samma eller bättre välljud och det finns det inte längre någon fördel med en massa fula apparater. Alla tycker naturligtvis inte som jag, det finns ju tex de som tycker att en tre fyra fem svarta lådor avsedda för rackmontage är jätteprydligt.

Hur ser det då ut hos mig? Jo en massa svarta lådor (6 st, fast i format 32x7 frontyta), ett par högtalare med frontyta 80x80 cm och med tillbyggda delningsfilter som sedan knappt 20 år huserar i ett par 40 cm breda Ikea kökslådor. Inte vackert, men jag är lat och så vänjer man sig :-)

Jag är dock väldigt sugen på ett Linn Klimax Exakt-system med just bara en kontrollenhet och ett par aktiva högtalare. Ska bara skrapa ihop en dryg halv mille först...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-03-07 16:05

Håller med om att man kan tycka olika. Är glad över att man får tycka olika.

Håller inte med om att det handlar om gränser för hur fult det får vara. Jag
vill ju t ex inte att det skall vara fult alls. Men min uppfattning är att det mer
handlar om definitionen, eller upplevelsen om du så vill, av fult.

Varför tycker man att svarta lådor är fula? Varför tycker majoriteten ständigt
att det som är mode just nu är snyggt, men sen när det tittar tillbaka så ser
det att det var fult?

Min uppfattning är att världen skulle bli bättre om folk gjorde sig av med alla
de där fårskocksbeteendena, som så illa ställer till deras förmåga att se skill-
nad mellan äkta skönhet och falsk.

PerStromgren skrev:
Morello skrev:Med risk för att låta elitistisk vill jag nog påstå att adekvata tester är för svårt för den genomsnittlige audio-entusiasten och dito hifi-skribenter. Resultaten kommer alltid att kunna ifrågasättas från ett vetenskapligt perspektiv då testerna ofta sker öppet och tan kalibrerade nivåer.

Jag är beredd att hålla med, men då får ropen på blindtest en besk bismak.

Ja, det är väl klart att du håller med, det var ju du själv som först sa att det
är för svårt för gemena man att klara av. ;)

- - -

Och detta har du självklart rätt i, men samtidigt är det ju ännu svårare (ja
mycket svårare till och med) att göra ett icke blindt test och från det sen dra
vettiga slutsatser. Det är så svårt att nästan alla misslyckas med det, nästan
varje gång, när det gäller saker med mätmässigt små fel.

- - -

Så den beska bismaken du talar om kommer inte från att rättmätiga frågor
om huruvida blindtester gjorts ställs - bismaken kommer av alla påståenden
om hur det ena eller andra är - trots att de som kommer med dem inte har
undersökt det på ett relevant sätt.

ATT de inte undersökt sakerna ordentligt är i sig helt okej, de kanske inte vet
bättre, och det är ju som sagt svårt att göra det, och komplicerat att förstå
alla samband.

Det är ju självklart, jag tror alla förstår att det är så. Du gör det t ex, och
därför skrev du även om detta.

Och det är bra!

Men när man nu vet att det är så, så borde man, tycker jag, veta bättre än
att påstå att saker är sätt som man inte vet att de är.

Och man borde verkligen veta bättre än att klaga när någon frågar om hur
saker som någon påstår saker om, är undersökta!

Ett diskussionsforum där man inte får ställa frågor om det man undrar över
och berätta om hur saker som man vet hur de fungerar, är ju helt befängt!

- - -

Sammanfattningsvis:

Problemet är inte att några undrar hur saker har undersökts, utan att de som
struntar i att undersöka saker ändå kommer med självsäkra påstående (inte
nödvändigtvis illvilligt) om hur det förhåller sig med det ena och andra, OCH
framförallt ger det mig en minst sagt besk eftersmak att se att de som ställer
frågor om hur sakerna har undersökts får på skallen för det! :(

DET smakar beskt.

Och du levererar den beskan när du klandrar dem som bara undrar.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-03-07 16:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2014-03-07 16:18

Elektroniken är ju lätt att gömma undan men det är svårare med högtalare. Jag tycker att det par stora golvare kan vara jättesnygga men min fru har ofta en lite annan uppfattning :) . Jag låter henne bestämma det mesta annars här hemma (hon har bättre smak än mig desstum) så jag brukar kunna få in ett par golvare i vardagsrummet i alla fall om dom inte ser alltför anskrämliga ut. XTZs högisar har fått tummen upp men hon kinkar lite om Gurusarna :(

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-03-07 16:25

Ja, som vanligt handlar det om att ha en förstående partner ;-) Eftersom mina högtalare är kvadratiska till frontytan så valde min sambo att hänga upp tavlor med samma proportioner på den väggen där anläggningen står. Men lite smalare högtalare står på önskelistan, 80 cm baffelyta tar dock en del plats.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-03-07 16:26

Hur vet du att hon har bättre smak än du?

Finns det någon med ännu bättre smak, som är vetenskapligt verifierad,
som med sin överlägna smak kan agera domare, månne?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-03-07 16:42

Smakdomstolen?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-03-07 16:54

MichaelG, IÖ och Pinnen - jag tror ni missförstår lite vad jag är ute efter. Ni pratar om att man inte ska låta design och utseende styra i köpsituationen, i valet av komponenter, vilket är en sak i sig.

Jag talar om vad som sker i _användningen_ av dem, och menar då att man inte kan påstå att man inte bryr sig om utseendet - alla påverkas, det är ju därför vi måste blindtesta / gömmer apparaterna / sitter och blundar.

För att anknyta till orsaken att vi kom in på detta:

En del av alla hifi-intresserade har en annan strategi - som daCapo bekrev så väl - och "tackar gudarna för att de låter illusioner så snyggt äga rum".

Vill man hålla på och tjata om blindtest vid varje sagd upplevelse så får man komma ihåg att en del faktiskt.se har HiFi och hifi-relaterade upplevelser som hobby, och kanske inte nödvändigtvis har samma strategi som en själv.

Blindtest i all ära, det har sin tid och plats, men man kan ju vara lite uppmärksam på och respektera att någon kanske vill diskutera just en öppen upplevelse (väl medveten om placeboeffekter osv) utan att det blir en blindtestdiskussion utifrån nån slags ryggmärgsreaktion.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Re: Var går gränsen för blindtest?

Inläggav Martin » 2014-03-07 17:27

Rydberg skrev:I tråd efter annan när folk delar med sig av vad de hör när de lyssnar på olika stereoanläggning eller apparater kommer alltid några tvivlare och efterfrågar blindtest. Jag är själv vän av blindtest, särskilt när vi snackar, kablar, finsäkringar etc

Men var går gränsen när det är legitimt att säga: Du har inte blindtestat så du vet inte att det är skillnad? Om jag säger att jag hör stor skillnad mellan mina pi60s och min fars hemmabyggda Fostex kvartsvågspipor, måste jag backa upp det med blindtest exempelvis?

I strikt vetenskaplig mening ska man ju alltid blindtesta men nu snackar jag inte om den akademiska forskningsvärlden utan hur vi förhåller oss här.

Som jag ser det. Man får ha lite taktkänsla. Att tjata om blindtest varje gång man misstror någons subjektiva utsaga som ändå sällan omsätts i realitet som om det vore självklart att man måste blindtesta och visa för andra att man hört rätt. Varje gång sägs det också som om det vore första gången, som om man kommer med något nytt och man har glömt att man ställde samma fråga förra veckan och det gick inte hem då heller. Man får försöka känna in om det kan vara läge för ett blindtest om de inblandade verkar finna det intressant. Alla är helt enkelt inte intresserade av att blindtesta.

Att "lita på vad man hör" kan betyda olika saker beroende på perspektiv och vem som säger det. Man menar olika saker. Det kan dels betyda att man litar på att man hörde rätt och har inget eget behov av att bevisa det för någon. Prov, facit eller bevis har inte med saken att göra, den situationen har inte uppstått ännu. Inget facit finns för det finns heller inget prov som ska rättas.

Alternativt att man litar på att vad man hör är riktigt och gärna sätter det på prov om man vill bekräfta för sig själv eller någon annan att man hörde skillnad.

Det är två olika betydelser av samma formulering, beroende på kontext och perspektiv. Man pratar om olika saker och skillnaden handlar om det personliga behovet av bevis.

Jag tror det är därför diskussionen uppstår på samma vis varje gång sedan 2003 och långt innan dess. Man tror att man pratar om samma sak men menar olika saker egentligen.

Angående smak som diskussionen styrts in på. Det borde vara självklart att skönhet sitter i betraktarens ögon. Men samtidigt vore det naivt vare sig man gillar det eller ej att tro att smak inte har en kultur bakom sig som vi delar mer eller mindre. För i tiden var det fint att vara fet pga att man ansågs välbärgad om man hade råd att köpa ett överflöd av mat. Idag är det tvärtom. Det finns nästan oändligt många exempel som går att härleda och förklara ner till minsta ruta på skjortan som någon har på sig. Den ser inte inte ut så av en slump utan det är trender, mode och hur man väljer att porträttera sig själv gentemot andra som styr sådant. Väljer man t.ex. medvetet modeoriktiga eller omoderna kläder så säger det kanske något om hur den personen vill särställa sig själv gentemot andra. "Jag ogillar att folk klär sig likadant och vill visa alla att jag verkligen är unik jämfört med alla andra". Må så vara. Någon annan kanske klär sig trendsättande och har en influens på hur andra klär sig, kändisskap, personlighet, eller bara är väldigt bra på att känna efter (intuitivt räkna ut) vad folk kommer tycka om framöver. En tredje vill inte framhäva sig själv utan trivs med att smälta in.

Det gäller även frågan om ifall vi tycker en högtalare är snygg eller ej. Självklart ligger det i betraktarens ögon. Men orsaken har en bakgrund som är i någon mån kulturellt betingad. Min fru gillar mina åbäken till högtalare för att hon av någon anledning gillar mig och därför råkar tycka om sådant som jag lägger ner min själ i är fint. Det är inte hela förklaringen men jag tycker den är romantisk och uppskattar den på så vis. :) Någon annan kanske tycker de är tråkiga och fula, tar för mycket plats, vad vet jag. Men ingen vågar klaga för det är jag som har gjort dem. :P
Senast redigerad av Martin 2014-03-07 17:51, redigerad totalt 2 gånger.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Var går gränsen för blindtest?

Inläggav hifikg » 2014-03-07 17:48

Martin skrev:...För i tiden var det fint att vara fet pga att man ansågs välbärgad om man hade råd att köpa ett överflöd av mat. Idag är det tvärtom. ,,,

Vaf-n skriver du pôjk!? När ändrades det? Varför har ingen sagt något!? Här går jag o tror att jag e skitsnygg, ja snyggare för varje går som går eftersom folk omkring mig blir allt smalare (åtminstone relativt sett). Är det här något subjektivt, eller är det vederbörligen blindtestat!?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-03-07 18:00

Som tur är finns det fluktuationer och naturliga variationer i sånt där. Annars skulle ju alla tycka exakt likadant. :P
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2014-03-07 18:03

Hur vet du att hon har bättre smak än du?

När det gäller heminredning så tycker jag det. Jag tycker men jag vet inte. Det kan bero på att jag har så väldigt lätt för att trivas varsomhelst jag hänger upp min rock eller vad det wherever I lay my hat..its my home ;)

Jag tror att jag förstår vad du menar Pholam och när det gäller högisar är ju faktiskt designen ganska viktig då dom är en viktig del av ett vardagsrum. När det gäller apparaterna så gömmer jag dom som sagt så mycket jag kan. Samma gäller kablar fast Coconoutkabeln jag fick är inte helt lätt att gömma tack vare sin styvhet och storlek.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-03-07 18:14

Klipsch blint eller "blindt"
Senast redigerad av hifikg 2014-03-08 07:39, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-03-07 18:47

IngOehman skrev:Hur vet du att hon har bättre smak än du?

Finns det någon med ännu bättre smak, som är vetenskapligt verifierad,
som med sin överlägna smak kan agera domare, månne?

Ja, jag.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
daCapo

Inläggav daCapo » 2014-03-07 21:44

För en tid sen satt jag och tittade på fotboll, felpassningar slogs, alldeles för många, men ändå hade matchen en nerv och intensitet som engagerade mig till fullo.

En annan kväll framför en annan match, där passningarna oftast levererades med precision och alla spelare var där de skulle vara mest hela tiden, hade jag lika stor behållning men på ett annat sätt.

Olika upplevelser men lika njutningsfulla.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi