Olika upplevelser men lika njutningsfulla.
Fast hade du blindtestat hade upplevelsen varit den samma
Moderator: Redaktörer
phloam skrev:MichaelG, IÖ och Pinnen - jag tror ni missförstår lite vad jag är ute efter. Ni pratar om att man inte ska låta design och utseende styra i köpsituationen, i valet av komponenter, vilket är en sak i sig.
Jag talar om vad som sker i _användningen_ av dem, och menar då att man inte kan påstå att man inte bryr sig om utseendet - alla påverkas, det är ju därför vi måste blindtesta / gömmer apparaterna / sitter och blundar.
För att anknyta till orsaken att vi kom in på detta:
En del av alla hifi-intresserade har en annan strategi - som daCapo bekrev så väl - och "tackar gudarna för att de låter illusioner så snyggt äga rum".
Vill man hålla på och tjata om blindtest vid varje sagd upplevelse så får man komma ihåg att en del faktiskt.se har HiFi och hifi-relaterade upplevelser som hobby, och kanske inte nödvändigtvis har samma strategi som en själv.
phloam skrev:Blindtest i all ära, det har sin tid och plats, men man kan ju vara lite uppmärksam på och respektera att någon kanske vill diskutera just en öppen upplevelse (väl medveten om placeboeffekter osv) utan att det blir en blindtestdiskussion utifrån nån slags ryggmärgsreaktion.
darkg skrev:sportbilsentusiasten skrev:Många verkar ha mani på blindtester
Ja, och andra tycks ha fobi. Du har ju undersökt hur din varseblivning fungerar, så det är rimligt för dig att anta att din öppna lyssning är godtagbar för dig.
Det leder inte automatiskt till slutsatsen att vi kan förutsätta att andra är betjänta av öppen lyssning för sina syften.
Det går i många fall inte att veta. Det är känt att det ibland inte fungerar så bra och att den egna övertygelsen inte ger en säker ledning.
I det ljuset, inför en naivitet vad gäller vad som kan vetas och vad som är rimligt att lita på, finns det anledning att påminna om blindtest!
phloam skrev:Du får gärna länka till nåt ställe där du eller någon annan upplever sig "påhoppad".
Som du själv skriver så handlar detta enbart om hur man kan försöka hålla en respektfull och konstruktiv dialog, där personliga upplevelser bemöts lika seriöst som blindtestresultat.
Morello skrev:Med risk för att låta elitistisk vill jag nog påstå att adekvata tester är för svårt för den genomsnittlige audio-entusiasten och dito hifi-skribenter. Resultaten kommer alltid att kunna ifrågasättas från ett vetenskapligt perspektiv då testerna ofta sker öppet och tan kalibrerade nivåer.
PerStromgren skrev:Jag är beredd att hålla med, men då får ropen på blindtest en besk bismak.
IngOehman skrev:Det är ALDRIG fel att fråga om någon har blindtestat, om de kommer med
påståenden som inte är rimliga att komma med om man inte blindtestat.
IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:sprudel skrev:När pianot, eller gitarren stäms så är det fan i mej ingen blindtest, man lyssnar.
Just det!
Många verkar ha mani på blindtester, om jag tolkar alla debatter på forumet...
För små skillnader ja men de flesta skillnader är ju stora. Lita på er egen hörsel istället.
Och små skillnader, är kanske inte är det viktigaste att fokusera på, host host.
"Lita på er egen hörsel" skriver du, men det är ju när man lyssnar blindt
som man liter på hörseln. När man lyssnar öppet så litar man INTE på
hörseln.
Om man liter på sina kunskaper så behöver man inte facit. Litar man inte
på sina kunskaper så kan det dock vara bra att ha facit tillgängligt. Eller
fusklapp hette det väl i skolan.
.sportbilsentusiasten skrev:Varför skulle det finnas facit då man lyssnar öppet?
Antar att du med facit menar exempelvis "en dyrare produkt ska låta bättre"
Har hänt jätteofta för mig att "den dyra" eller den nya" apparaten varit sämre.
Dvs tvärt emot förväntanseffekten som vissa tror finns.
Och jag har nästan aldrig haft en avvikande åsikt efter veckor/månader.
petersteindl skrev: ...
Varför skall man testa något överhuvudtaget?
Hur skall ett test gå till? Vad är det man vill få fram?
Lyssnar man vid testandet på samma sätt som då man inte testar utan enbart njuter av musik?
Mvh
Peter
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Det är ALDRIG fel att fråga om någon har blindtestat, om de kommer med
Nja, helt överrens om det är jag nog inte. Om alla alltid hade skrivit vad de menar och aldrig medvetet försökt bråka, så har du nog rätt, men så bra är nog inte verkligheten. Så nog finns det gott om fall där den som ställer frågan är helt förvissad om att blindtest inte skett men väljer att fråga ändå för att vara dum/jobbig/ge igen för något etc.
Det kanske skulle gå att skriva/fråga något bättre?
sprudel skrev:Jag har ingen som helst skyldighet att bevisa mina upplevelser för någon annan därefter heller. Däremot finner jag stort utbyte att dela erfarenheter med gelikar som också är goda lyssnare, och deras erfarenheter av olika elektronik och högtalare.
Nattlorden skrev:Det där berättar dock snarare att du är onormal (på ett bra sätt) än något annat.
petersteindl skrev:I praktiken hemma ställer man in den nivå som man vill lyssna på och sedan lyssnar man. Det är inga kalibreringar hit eller dit. Gillar man det man hör så är det bra. Är upplevelsen sämre så är det sämre.
Laila skrev:Själver så ä ja ena jäkel på å skillja ena sädesärla från ena skata . . . typ.
Många av min a vänner förstår inte hurja bärmäjöt, men efter flera års träning
så tarja nog alla gånger 9 av 10.![]()
Laila skrev:Själver så ä ja ena jäkel på å skillja ena sädesärla från ena skata . . . typ.
petersteindl skrev:Kan du skilja en papegoja från en isbjörn? . . . typ
Tengil skrev:Laila skrev:Själver så ä ja ena jäkel på å skillja ena sädesärla från ena skata . . . typ.
Påminner lite om min systerson som är en fena på att känna igen fåglar och allehanda naturfenomen, när han var kanske 6år så sa han vid ett tillfälle
Titta en svartvit flugsnappare, en STOR..............kanske det var en skata
phloam skrev:Att någon upplever en bismak kan inte klassas som påhopp. Jag ser bara belevad och sansad diskussion.
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Det är ALDRIG fel att fråga om någon har blindtestat, om de kommer med
Nja, helt överrens om det är jag nog inte. Om alla alltid hade skrivit vad de menar och aldrig medvetet försökt bråka, så har du nog rätt, men så bra är nog inte verkligheten. Så nog finns det gott om fall där den som ställer frågan är helt förvissad om att blindtest inte skett men väljer att fråga ändå för att vara dum/jobbig/ge igen för något etc.
Det kanske skulle gå att skriva/fråga något bättre?
petersteindl skrev:Kan du skilja en papegoja från en isbjörn? . . . typ
petersteindl skrev:Vad heter den där fågeln som man aldrig ser i vassen (Blindtest) men som låter som en ångbåt eller som då man blåser i en stor flaska?![]()
![]()
Nu kom jag på. Rördrom tror jag. Lätet är i alla fall jättehäftigt.
Mvh
Peter
sprudel skrev:Svar till IÖ: s inlägg ovan för att undvika långa citat, (ogillar långa citeringar).
Det är aldrig fel att undra, eller fråga, iaf enligt mitt tycke.
sprudel skrev:Men om det skulle urkla fram en kommentar som att om du inte blindtestat är det du säger värdelöst, utan värde, inget att bry sig om, irrelevant, då tar jag det som en personlig förolämpning angående mitt gehör.
sprudel skrev:Det handlar om genetiska förutsättningar och träning som ger erfarenhet.
IngOehman skrev:....
Men bör helt enkelt skilja mellan subjektivt och objektivt - alltid.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster