Moderator: Redaktörer
PekkaJohansson skrev:Steve Gibbons Band - Down in the bunker, cd 1988
Ha! Först läser jag om Steve Gibbons Band, sedan hittar jag albumet på vinyl och nu, som grädde på moset, en tidig kompaktskiva!
Med vänlig hälsning
Pekka
penke62 skrev:PekkaJohansson skrev:Steve Gibbons Band - Down in the bunker, cd 1988
Ha! Först läser jag om Steve Gibbons Band, sedan hittar jag albumet på vinyl och nu, som grädde på moset, en tidig kompaktskiva!
Med vänlig hälsning
Pekka
Vilken låter bäst av dem då?
misanplass skrev:Switched-On Bach. En LP från 1968. Jag har hållit utkik efter denna skiva ett tag och idag var det dags. Efter tre fyra bläddringar i en back hos den lokala loppisen uppenbarade sig ett mycket fint exemplar.
"Electronic Realizations and Performances by Walter Carlos with the assistance of Benjamin Folkman"
Hoppas bara att skivan är bra nu också...
MultiMan skrev:Lasse Tennander - Längst därinne är himlen ändå röd, CD 1990
Hittade denna idag och tyckte den lät bra och dynamisk. Hade den inte på vinyl och saknar därför referens. Någon som hört den på CD?
Kunde inte släppa den utan blev fångad av musiken, som det ska vara!
Här kommer iaf ett ovanligt trevlig analys:
Bild här
Max_Headroom skrev:MultiMan skrev:Lasse Tennander - Längst därinne är himlen ändå röd, CD 1990
Hittade denna idag och tyckte den lät bra och dynamisk. Hade den inte på vinyl och saknar därför referens. Någon som hört den på CD?
Bild här
Är det mycket lugna låtar? Det är ett av dom album med högst crest på som jag sett.
Scritti Polittis "Porvision" har löjligt högt crest också. Ganska gles musik med mycket pling-aktiga ljud. Sådant drar upp crestvärdet. Det albumet är gjort med Synclavier... Det kan faktiskt.se Lasse Tennander's album också vara. Det har funnits minst 2 synclavier-system i Sverige vara det ena nyligen var till salu.
Står det något om var Lasse Tennander-skivan är inspelad och vem som har producerat?
MultiMan skrev:Max_Headroom skrev:MultiMan skrev:Lasse Tennander - Längst därinne är himlen ändå röd, CD 1990
Bild här
Är det mycket lugna låtar? Det är ett av dom album med högst crest på som jag sett.
Scritti Polittis "Porvision" har löjligt högt crest också. Ganska gles musik med mycket pling-aktiga ljud. Sådant drar upp crestvärdet. Det albumet är gjort med Synclavier... Det kan faktiskt.se Lasse Tennander's album också vara. Det har funnits minst 2 synclavier-system i Sverige vara det ena nyligen var till salu.
Står det något om var Lasse Tennander-skivan är inspelad och vem som har producerat?
Blandad musik skulle jag vilja säga.
Inspelad i Studio Decibel, 1979. Producerad av Lasse Tennander och Rolf Wikström. Inga syntar angivna, enbart gitarrer, trummor, flygel, orgel, elbas/kontrabas och sax.
Denna skiva kommer jag gräva vidare i så fort jag fått ny DAC och högtalare med vettig bas igen. En av anledningarna till att jag alltid köpt rätt mycket skivor, även i utkanten av vad jag gillar. Till och från hittar man någonting som öppnar öronen, både för olika artister man normalt inte lyssnar på och välljudande inspelningar (som det preliminärt låter som).
Edit: Jo, det står även att vaxet var graverat på lägre volym pga lång speltid (23m), så höj volymen! (Plus kanske ovanligt hög dynamik? (mitt tillägg)).
jeff_belowski skrev:Men det måste kännas tryggt att ha dem som backup?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster