Ny (svensk?) H-talarmodell!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-05 16:16

Rydberg skrev:...som en kyrklocka när man knackar på den kommer den ofrånkomligen har svåra problem med resonanser vilken endast kan kompenseras med ett mer komplicerat filter

Ingvar det är ju bara kolla på filtret och inse vilken blunder någon har bidragit med icitatet ovan! :D

IngOehman skrev:Att bli förtalad och utsatt för lögner är tråkigt eftersom man inte vill att folk skall tro på lögnerna.

Hmmm, det är väl bra att du är här som tillverkare och kan dementera eventuella felaktiga påståenden som figurerar. Att någon drar felaktiga slutsater om något som rör någon produkt är väl inget att uppröras av? Tänk om alla tillverkare skulle reagera så. Då skulle det inte bli mycket sagt här.

Dessutom så kan man väl bara kalla något för lögn om det finns ett uppsåt? Att någon som tror att pi60s är stagad (när den i själva verket 'bara' har laminerade lådväggar) kan väl knappast kallas lögnare om personen inte vet, eller hur? :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-05 16:17

mattepatte skrev:IOE

OT: Vad är det för bredbandare som du sägs använda i någon INO surround högtalare ?

Det är ett 3,3" stort element som heter Ino F33. Det är på 12 ohm, har en känsligheten om sisådär 86 dB (vilket är i sammanhanget extremt mycket) och är typiskt linjärt inom +/-1 dB upp till 16 kHz, fast det finns ett visst exemplarsberoende. Över 12 kHz kan avvikelserna på vissa element vara något större, men alltid bra balanserade i nivå.

Kan du skicka någon produktinfo med bilder till mig ?

Du kan skriva ett email till "inoaudio@hotmail.com" så skickar jag tillbaka produktbeskrivningar och prislista. Bilder har jag tyvärr inte många dock, men några få finns det.

Undrar också över den här kondiskanten du håller på att utveckla, bygger den på en förbättrad 62CT eller är det något helt från grunden konstruerat.

Man kan nog säga att den bygger på CT62an eftersom jag använder samma membran, men den har ett helt nytt motorsystem. Den har även ett schassie som är öppet bakåt så att man kan använda det i en egen "låda" och manipulera frekvensgångsgenskaperna. Verkningsgraden är ungefär 4 ggr högre än CT62 så effekttåligheten givet en akustisk ljudtrycknivå blir extremt god. Bättre än nästan alla dome-diskanter. Effektkurvan blir som du förstår extremt god givet spridningsegenskaperna från den lilla talspolen på det perfekt utformade lilla membranet. Att välja att återanvände membranet utan ändringar var ett lätt beslut.

Skule bli väldigt euforisk om du har tid att berätta lite mer om dem. vh och mvk :wink: mp

Jag kan säga mera när elementet är färdigt. Jag har bara hållit på med det ett par år än så länge, så det är en del jobb kvar innan det är färdigt.

VH, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-05 16:27

Rydberg: Lägg ned!

Alla har redan förstått vad du är ute efter. Sluta roa dig med att trakasera mig. Det är inte roligt. Om du undrar något så fråga istället. Jag lovar att svara.

Vh, iö

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-05 16:37

IOE:
Tack för infon :D
Låter oerhört intressant.
Bygger INO F33 på någon känd konstruktion eller är det en helt egen ?
Vilka är det som tillverkar den åt dig ?

Nagref: Fick du mitt helknasiga men seriösa pm ang. Tangbandtävlingen ?

Rydberg: Blivande civ. ing. är det väl ?

Ha det bäst allihopa.

mvk
mp

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2003-12-05 16:41

Va mycket struntsnack!
Man kan ju nästan tro att det är en smutskastningskampagn :cry:
FAKTISKT.

Och vilka spekulationer, sånt är ju ALDRIG bra.
Man SKA inte spekulera helatiden. Och gå efter RYKTEN.

Sedan att inte speciellt insatta personer så självsäkert sågar
och självrecenserar produkter.

Tur att vissa personer har förmågan och kunskapen att försvara
sig mot allt struntsnack.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-12-05 16:41

Sen är jag inte ekonom utan civ.ing. i industriell ekonomi, en frapperande skillnad. Hoppas du slutar med sådan FÖRTAL Ingvar!!

Ekonom med titeln civ. ing. alltså. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2003-12-05 16:47

Rydberg, är det inte dags och ge sig? Kanske har du
en gnutta chans att bygga upp förtroendet för dig
hos andra forumdeltagare då.

Detta är ju LÖJLIGT

Inte ens NN uttalar sig :wink:

VATTEN ÖVER HUVUD :?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-05 16:56

NNord skrev:Rydberg, är det inte dags och ge sig? Kanske har du
en gnutta chans att bygga upp förtroendet för dig
hos andra forumdeltagare då.

Detta är ju LÖJLIGT

Inte ens NN uttalar sig :wink:

VATTEN ÖVER HUVUD :?

Varför skulle jag ge mig när jag inte har fel?

Vad medlemarna har för fötroende för mig bryr jag mig inte om, jag kör iallafall med rent spel utan att förvanska. Vad du har för åsikter om mig rör mig inte i ryggen, har du inget konstruktivt att säga kan du ju behålla din funderingar för dig själv.

Sen har jag aldrig sagt att Inohögtalarna på något sätt skulle va dåliga utan att det finns människor som, till skillnad från majoriteten på detta forum, har invändningar på vissa områden.
Källan tyckte för övrigt om många av de Ino högtalare han lyssnat på men att de skulle vara helt tekniskt perfekt höll han inte med om. Att vi överhuvudtaget kom in på Ino var att en snubbe i början av tråden tyckte burkarna som tråden från början gällde var dyra och hänvisade till Ino, varpå jag svarade att det finns folk som inte tycker att de är världsbäst också. Därefter disskusionen om sjungande lådor.

Hur man kan få detta till förtal etc kan jag inte i min vildaste fantasi föreställa mig.
Ekonom med titeln civ. ing. alltså.
Har läst det mesta med teknisk fysik...
Senast redigerad av Rydberg 2003-12-05 17:22, redigerad totalt 1 gång.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-12-05 17:16

Rydberg, jag vet mycket väl va man läser på I-linjen. Min bror pluggade nämligen I. Man blir inte teknisk fysiker på I, vilket säkerligen inte är avsikten heller. Däremot har jag hört, av de som pluggar både I och ekonomprogrammet, att I-linjen håller en väsenligt högre nivå än universitetets ekonom-utbildning. :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-12-05 17:28

Man kan nog säga att den bygger på CT62an eftersom jag använder samma membran, men den har ett helt nytt motorsystem. Den har även ett schassie som är öppet bakåt så att man kan använda det i en egen "låda" och manipulera frekvensgångsgenskaperna. Verkningsgraden är ungefär 4 ggr högre än CT62 så effekttåligheten givet en akustisk ljudtrycknivå blir extremt god. Bättre än nästan alla dome-diskanter. Effektkurvan blir som du förstår extremt god givet spridningsegenskaperna från den lilla talspolen på det perfekt utformade lilla membranet. Att välja att återanvände membranet utan ändringar var ett lätt beslut.

VH, Ing. Öhman

Väldigt intressant. Precis de förändringar som jag personligen ville ha när jag såg ct62. Alltså få den öppen bakåt och öka känsligheten(och minska q värdet..).
Jag hade en idé om att lägga till en magnet baktill för att försöka öka fluxet. En lämplig neodymnmagnet borde ju ge rätt hyffsat mycket mer magnetism till talspolen? Detta sänker väl samtidigt elektriska q och således det totala som är lite högt (??).
CT62 lät ju för övrigt enormt bra. Otroligt att man kan få så mycket ljud ur ett sådant billigt element.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-12-05 17:58

När ska du sluta bjäbba, Rydberg?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-05 18:02

Johan> Jag slutar gärna direkt då informationen ändå inte går in eller missförstås.

Bjäbba handlar det inte heller om. Otroligt...................... :x

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-05 18:09

Morello skrev:Rydberg, jag vet mycket väl va man läser på I-linjen. Min bror pluggade nämligen I. Man blir inte teknisk fysiker på I, vilket säkerligen inte är avsikten heller. Däremot har jag hört, av de som pluggar både I och ekonomprogrammet, att I-linjen håller en väsenligt högre nivå än universitetets ekonom-utbildning. :lol:
Morello> Jag har läst systeminriktningen på I (den överlägset mest tekniska) och har läst huvudelen av mina tekniska kurser med Y (störta delen på ISY). Y står för tekniksfysik och elektroteknik. Sen har jag läst lite drygt 40p (39,5p obligatoriskt) på MAI (Matematiska instutitionen). KTH I:arna läser 26p matte om jag inte minns fel. :)

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2003-12-05 18:22

Rydberg skrev:Johan> Jag slutar gärna direkt då informationen ändå inte går in eller missförstås.

Rydberg, ett råd i all välmening. Det är inte hur du menar som spelar någon roll, utan det är hur du uppfattas. Och oavsett hur och vad du tror dig kommunicerat, så har det _uppfattats_ som tämligen oinsatt och ohyggligt... :?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2003-12-05 18:26

Rydberg skrev: (den överlägset mest tekniska) och har läst huvudelen av mina tekniska kurser med Y (störta delen på ISY). Y står för tekniksfysik och elektroteknik.

Får man lära sig att kompensera lådresonanser med filter där?

:lol:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-05 18:34

jonasp skrev:
Rydberg skrev: (den överlägset mest tekniska) och har läst huvudelen av mina tekniska kurser med Y (störta delen på ISY). Y står för tekniksfysik och elektroteknik.

Får man lära sig att kompensera lådresonanser med filter där?

:lol:
:D Nja, de orden var tagna direkt från han jag snacka med. Verkar svårt att dämpa enskilda frekvens även om jag har designat digitala sådana (anlogt kan det nog bli svårt :? :D )

Filterteori har jag läst ja!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-05 18:38

Audix skrev:
Rydberg skrev:Johan> Jag slutar gärna direkt då informationen ändå inte går in eller missförstås.

Rydberg, ett råd i all välmening. Det är inte hur du menar som spelar någon roll, utan det är hur du uppfattas. Och oavsett hur och vad du tror dig kommunicerat, så har det _uppfattats_ som tämligen oinsatt och ohyggligt... :?
Tja, vettiga argument som "noll koll" etc brukar ju hagla ur mina de jag nu argumenterar med så att de var så finkänsliga visste jag inte.

Dessutom var Ing. Öhman intresserad av vilka invändningar grabben jag talat med hade. Han sa att de ringde som kyrkklockor. Om detta är sant eller inte kan jag inte ta reda på då jag inte har ett par Pi60. Nu var ju killen inte skeptisk mot Ino som sådant, han tyckte tvärt emot att t.ex. piP var riktigt lyckade.

Användarvisningsbild
Membranerik

Inläggav Membranerik » 2003-12-06 04:30

Vissa verkar reta upp sej på Ing. Öhman något förfärligt.
Om han kom med en massa påståenden som ej gick att verifiera skulle jag förstå kritiken :!:
Att han ägnar sej åt fysik och inte mystik verkar rubba många cirklar (spåkulor ?) hos dom med slagrutepinnen i axelhölstret.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-06 13:14

Membranerik skrev:Att han ägnar sej åt fysik och inte mystik verkar rubba många cirklar (spåkulor ?) hos dom med slagrutepinnen i axelhölstret.

:D Huvudet på spiken.

Sen är det väl möjligen så också, att för vissa subjektivister är det nästan som ett personligt påhopp om deras surt förvärvade prylar skulle visa sig undermåliga gentemot en betydligt billigare produkt.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2003-12-06 14:32

ÖVERDRIV

Det finns inte högtalarlådor som ringer som kyrkklockor.
Det är en omöjlighet, såvida de inte är byggda i gjutjärn,
har samma form och densitet.

En kyrkklocka är ju igentligen en förstärkare av sina egna
framkallade egenljud.

Ett instrument.

Edit, högtalare blev till högtalarlådor :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-07 01:34

Det har du naturligtvis helt rätt i NN, med reservation för att de flesta kyrkklockor inte är gjorda av järn, utan av olika bronslegeringar. :wink:

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-07 14:32

Det finns inte högtalarlådor som ringer som kyrkklockor.
Nä det är självklart så.

Tycker det har missförståtts för mycket i denna tråden, ville skriva ett kompleterande inlägg såhär nån dag efter "striden".

Det började med att högtalarna på bilden om den var prisvärd eller inte, jag tyckte den verkade vara det men en del höll inte med men:

Hursomhelst, högtalare som ska vara prisvärda bör i mitt tycke inte kosta mer än 3x priset av elementens pris till kund (om lådorna är välgjorda) och framför allt vara mycket bättre än konkurrenterna.

Ett eminent exempel på detta är Ino Audios produkter.

Såhär råkade vi komma in på Ino, det var inte ens jag själv som blandade in det in diskussionen. Jag tyckte det bröjade blir lite tjatigt att den "perfekta högtalaren" alltid tas upp om det disskuteras nått annan högtalare varpå jag skrev att det finns människor som har invändningar mot pi60 och dessa invändningar var mot lådan.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-07 16:34

Nu är han igång igen... :(

GE DIG!

Rydberg - det finns kanske människor som anser att du har en astralkropp i Zeta och Epzilon i sektor XVZ, och att detta är ett bra skäl för att utgå ifrån att du står i direkt förbindelse med onda utomjordlinger, och att därför troligen allt du säger är lögn.

Men du ser inte att någon här håller på och sprider sådana spekulationer. Varför inte?

Jo, därför att man beter sig inte på det viset!

Varför sprider du falska rykten om andra? Varför häver du ur dig en massa dumma påhitt? Varför påstår du att pi60s är stagad och att den är det på grund av någon kritik som skall ha framförts av en "Blomman", när du i själva verket inte vet någonting om det hela???

Nåväl, det är väl inte det värsta, utan det värsta är att du trots påpekanden om att du borde sluta upp med de här beteendena, ändå ihärdigt fortsätter.

Exakt vad är ditt mål egentligen?

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-07 16:45

Rydbiffen, sluta tjabba på, häng inte upp dig i tråden, låt livet gå vidare.
Bred en skinkmacka, öppna en julmust och längta till "Beck"
Alt. "Förnimmelse av mord" eller "De Drabbade" :wink:

IÖ: tror det är bättre att ignorera. Slösa inte kraft och värdefull tid på sådant utan fram med kondiskanterna. :D

Ser fram emot dem om de någonsin blir klara.
Är de tänkta att ersätta någon av diskanterna i de modeller du nu tillverkar, så småningom ? Eller har du några andra planer ?

mvk
mp

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-07 16:54

Ö>Jag ska ge mig, jag är dock inte den skitstöveln du/ni tror att jag är, jag vill inte hitta på rykten. Ska försöka få en provlyssning så att jag kan komma med förstahandsinfo nästa gång, i denna tråden blev det ju tyvärr helt snett. :(

MP>Beck filmer tycker jag bra om men jag har nog sett dem för ofta, nä det blir nog övningskörningsledare (bil) som står på schemat ikväll.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-07 16:59

Mattepatte skrev:IÖ: tror det är bättre att ignorera. Slösa inte kraft och värdefull tid på sådant...

Jo, jag tänkte att det nog kunde vara det, tidigare i denna tråd, så jag skrev:
iö skrev:Jag har ingenting mera att tillägga i detta ämne. Den som vill veta exakt vad som sagts kan följa denna tråden från början...

Tänkte att det kanske kunde få stopp på skitsnacket, men då skriver Rydberg:
Rydberg skrev:Att du drar dig ur debatten tyder på att du vet att du har fel och att jag inte har förtalat dig på något sett.

Fantastisk slutsats. Och han skyller på att folk missförstår honom!

Har lärt mig läxan. Han kommer att fortsätta tills han når sitt mål, vilket det nu är...

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-07 18:25

Jag förstår dig helt IÖ.

Min enkla uppfattning, hur konstigt det än låter, så tolkar jag Rydbergs senare budskap mellan raderna att han (hur konstigt det än låter) faktiskt är seriöst intresserad av att lyssna på och eventuellt införskaffa Ino högtalare som ljudåtergivare, även om inläggen, p.g.a. prestige eller klumpighet, av de flesta (inklusive mig) kan uppfattas precis tvärtom. :?

Tror helt uppriktigt inte att det är Rydbergs uppriktiga mening att förtala dig, snarare försvara sig.
Jag tror helt enkelt att det var obetänksamma saker som skrevs helt utan egentlig avsikt...
Tycker mig också ana ett försök till att be om ursäkt mellan raderna.

Hoppas att jag nu INTE, tvärs emot mitt syfte, bidrar till att fortsätta detta och att eventuella ovänliga kommentarer till detta kan undvikas. :cry:

mvk, mfh, mfb, mmc, mdf :wink:

mp

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-07 20:33

Rydbergs försök att be om ursäkt är så till den milda grad subtila att de helt går förbi min observation. :wink:

I synnerhet när jag läste hans senaste PM, där han beskyller mig för att ljuga om hans titel/utbildning(!) och om hur stora transformatorer för rörförstärkare är!!!

Jösses...

Nej, han har snart förbränt allt förtroendekapital, så till grunden att det inte finns någon väg tillbaka. :(

Tack dock MP för ditt stöd. Och jag skall försöka ta fast på det du säger och ta Rydbergs nästa inlägg så positivt som det bara går. Jag lovar. :)

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-07 22:19

Det skulle ju var kul för mig att kolla/lyssna på ett par pi60 så kan jag bilda mig en egen uppfattning. Att man inte alltid har förstahands information tror jag är ganska vanligt, detta kan gälla tweaks etc.

Om mitt förtroendekapital är förbrukat här är det kanske bästa att kasta in handduken och sluta skriva på forumet då det endå inte är nån som tar det man skriver på allvar. Det kanske är det bästa man kan göra, bättre fly än illa fäkta.
IngOehman skrev:Du är eventuellt, med ett undantag, den värsta mytoman jag träffat på. Till skillnad från andra mytomaner är du sällsynt oskicklig på att ljuga dock.
IngOehman skrev:Kanske beror det på att du inte alls är en mytoman, utan bara svagbegåvad?

Öhman, skulle det visa sig att Inosystemen är väldigt bra så skulle jag definitivt vara intresserad, detta är naturligtvis omöjligt nu. Vilken tur att B&W finns kvar som alternativ.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2003-12-07 22:24

Missförstånd inträffar ofta på nätet eftersom en text inte inehåller lika mycket känslor som tal. Vilket man i bästa mån försöker kompletera med smiles :!:

Att försöka reda ut dessa missförstånd över nätet är oftast omöjligt, bäst är att ta sånt över telefon eller ännu bätre ansikte mot ansikte :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi