Källan direkt till slusteget

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
heliac

Källan direkt till slusteget

Inläggav heliac » 2014-03-11 23:45

De gånger jag har ett slutsteg med nivåreglering brukar jag ofta koppla cd:n direkt till steget. Om jag använder hembiorecievern som försteg upplever jag en försämring, med ett lite bättre försteg hör jag ingen större skillnad. Detta gäller samtliga steg jag har, utom det senast införskaffade. Där upplever jag bättre ljud med försteget mellan. Kan inte påstå att det har med färgning att gör men upplösning och djup/närhet blir bättre. Vad kan detta bero på rent tekniskt?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-03-12 02:33

Förförstärkaren kan väl hjälpa om utimpedansen (källan) är hög eller inimpedansen (slutsteget) låg, särskilt vid lite kabellängd; har det aktuella slutsteget avvikande värden?

Om inga problem finns bör det ju bara kunna försämra... ?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat

Inläggav Lofi-Rabiat » 2014-03-12 22:07

På morgonen kopplade jag in tre slutsteg direkt till PC'n i 5.0 konfiguration.

Fick en chock då jag gick i UEFI BIOS för att ändra en sak eftersom den använder ljudeffekter, stängde av det rätt kvickt!
Lustigt nog verkar surround och center slutstegen vara bättre anpassad till datorns utgångs impedans än det dyra Denon AV-500 som man måste ratta inställningar på.
Att sitta i centrum av fem "riktiga" högtalare med volymen på 10% är en upplevelse jämfört med de knytnävsstora plastburkar man hade innan.

Ett svagt surr i bakgrunden står jag ut med och kanske ofrånkomligt när Creative Sound Core3D chipet sitter på moderkortet, ville inte installera Soundblaster Recon3D Fatality Champion från samma firma, känns lite tillgjort med samma märke fast separerad, sedan blir det glapp ibland.
Direkt inkopplad minskar påverkan på signalen som kan vara orsak till att närheten och djupet blir bättre, sedan sparar man nog tiden på felsök exponentiellt.
Stereotypisk prylnisse.

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2014-03-13 22:19

darkg skrev:Om inga problem finns bör det ju bara kunna försämra... ?

Precis..så resonerar jag också.

Men så har jag heller ingen koll på impedansgrejerna..om det kan påverka. Har testat och lyssnat ett par timmar ikväll igen och det är helt klart bättre med försteget inkopplat. Försteget saknar tonkontroller och jag kan inte höra att det färgar på/av i nåt register.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-03-14 07:57

Heliac, skönt att lyssningströttheten givit med sig :)

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2014-03-14 08:50

2-ch skrev:Heliac, skönt att lyssningströttheten givit med sig :)

Så kan man ju oxå se det.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2014-03-16 22:54

Kör själv med en BL spelare med inbyggd dekoder. Jag har byggt symetriska linjeförstärkare efter en ritning jag hittat i Allt om elektronik. En konstruktion med MAT 02 och MAT 03 trissor på ingången. Har för mig att det är en konstruktion från början av 2000 talet. Den driver direkt slutstegen.
Vrider jag lite på slutsteget till subbasen och lite på volymen till diskanten så tycker jag att jag klarar mig fint utan alla kontroller som finns på en hemmabio reciver.

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-03-16 23:29

jag kör bara 2kanal men jag har alltid en mixer mellen datorn och steg/förstärkare. blir så trist när man sätter igång/stänger av datorn annars.
"moralisk konsult". Tar nu även uppdrag inom etik-området.

Återgå till Generellt om hifi