biorum med lite akustikfix, tips?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

biorum med lite akustikfix, tips?

Inläggav Haakan_W » 2005-11-05 17:44

hmm som vissa vet flyttade vi in i en kåk för några månader sen och nu ska ett biorum införas i källaren.

rummet är alltså 345cm brett, 547cm långt samt 215cm till tak (18.87kvm) och enligt egenhändigt ritad ritning i det avancerade programmet paint ser det ut så här:

("frontväggen" samt vänstervägg är murade resten är av okänt material, men förmodligen masonite eller dyl...å är därmed en 50% betongbunker )

Bild

frågan är vad ska jag mäta med? förslag på mic+ljudkort (externt) mottages med glädje, och hur ska jag mäta? hörn å lyssningsposition eller?

nån som kanske har nåt bra tips redan nu?

vid en beräkning på naqrefs hemsida får jag följande resultat:

Vid följande frekvenser så finns det troligen rumsresonanser i ditt rum.

79 Hz b=0 h=x l=0
31 Hz b=0 h=0 l=x
85 Hz b=0 h=x l=x
62 Hz b=0 h=0 l=x
93 Hz b=0 h=0 l=x
49 Hz b=x h=0 l=0
93 Hz b=x h=x l=0
58 Hz b=x h=0 l=x
98 Hz b=x h=x l=x
79 Hz b=x h=0 l=x
99 Hz b=x h=0 l=0

detta kommer nog bli ett ganska långdraget projekt eftersom det är mycket iövrigt att göra på huset, men man ska ju dra ut på roliga saker

nåja lite bilder kanske på rummet:

Bild

Bild

å det som ska spela i rummet (försteg å slutsteg kommer bytas med tiden)

Bild

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-11-05 18:32

Jag diggar dina högtalare ;)

Hur mycket törs du sänka taket ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-05 18:36

Bamsefar skrev:Jag diggar dina högtalare ;)

tror inte taket behövs sänkas det är ju en enorm resonanslåda nu förmodar jag, funderar på att plocka ner fylla med isolering och spika tillbaxs skiten dock....vill försöka behålla dom centimetrar som finns :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-11-05 19:16

Kommer du att få betongvägg bakom högtalarna, eller bakom soffan, eller kan du välja?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-05 19:19

paa skrev:Kommer du att få betongvägg bakom högtalarna, eller bakom soffan, eller kan du välja?

det måste komma bakom talarna... vad tänkte du då?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-11-05 19:33

du kan inte rita ut fönster dörrar osv också?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-11-05 19:36

Gör bara rummet 1m bredare så har du en bra början ;)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-11-05 19:48

Haakan_W skrev:
paa skrev:Kommer du att få betongvägg bakom högtalarna, eller bakom soffan, eller kan du välja?

det måste komma bakom talarna... vad tänkte du då?

Jo jag tänkte att det är mycket bättre att få basdämpningen från den mjuka väggen, från bakom soffan, än att den skall dämpa basen från högtalarna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-05 20:18

Kraniet skrev:du kan inte rita ut fönster dörrar osv också?

mja jo fast om du kollar på bilderna så är det rätt simpelt det du ser är fram och bakvägg...dörren som är stängd används inte

2 små källarfönster på höger sida...det e allt

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-11-05 21:20

Haakan_W skrev:

tror inte taket behövs sänkas det är ju en enorm resonanslåda nu förmodar jag, funderar på att plocka ner fylla med isolering och spika tillbaxs skiten dock....vill försöka behålla dom centimetrar som finns :wink:

Okej, ta bort nuvarande taket och du får hur mycket mera utrymme ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-05 21:23

Bamsefar skrev:
Haakan_W skrev:

Okej, ta bort nuvarande taket och du får hur mycket mera utrymme ???

egentligen ingenting det är ju bjälklagret som taket är spikat i...fast det klart det går väl å höja lite grann iofs!

bra tips :)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2005-11-06 01:22

Lite tips? Javisst, det kan man ju stå till tjänst med:

1: Lägg in en schysst mörk heltäckningsmatta.

2: Smäll upp en "dämpvägg" som täcker hela frontväggen och en bit ut på sidorna, utom just ett hål mitt på frontväggen där du kan få lite reflektioner av högre ordningstal. Dämpväggen skall dämpa bra nedåt 100 Hz sådär, men lämna det allra lägsta basregistret ganska opåverkat, eftersom man gott kan behöva det stöd som ytorna ger för att sänka distorsionen i basområdet. På sidorna bör den gå ut så långt att båda högtalarnas speglingspunkter täcks.

3: Placera nu högtalarna ända intill den dämpade väggen. Väggreflektionen är ju borta, så den stör inte. Strunta i att använda centerhögtalare. Fantomprojektionen räcker gott.

4: Använd minst två, gärna fyra, basmoduler som du placerar på klipskt vis för att helt enkelt inte slå an vissa rumsmoder.

5: Häng gärna draperier eller gobelänger i veckade sjok som hela våder utefter de obehandlade väggytorna. ELLER: smäll upp träpanél av modell Svanå Creation Panels eller liknande på övriga väggytor. Tygvåderna kortar efterklangstiden mer, vilket jag personligen brukar föredra i en hemmabiograf. Diffuserande träpanél ger något längre efterklangstid, men sliter sönder reflexernas tidsförlopp och riktning något mer.

6: Använd en sjuherrans massa surroundhögtalare för varje bakkanal, eftersom du måste sitta så nära de bakre väggarna och lyssna. Placera dem på olika avstånd ifrån taket, så att kamfiltereffekter undviks/maskeras.

7: Montera buttkickers under biosoffan.

8: Se till att rummet går att mörklägga, och att väggarna är mörka och matta.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-06 02:43

bra med tips!

men ingen som har några tips på hur jag ska mäta upp rummet? räcker det med att mäta vid lyssningsplats eller hur funkar det där?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-11-06 04:19

ETF:
http://www.etfacoustic.com/

Dom säljer även en liten mic och tillhörande mic förstärkare som duger en bra bit.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-11-06 10:36

I dig them too!

Grattis till rummet Håkan. Dit liv kommer att förändras!

ETF är bra men kostar en del. Det som är bra med det är att det kan mäta vattenfall. En bra case study hur man använder det finns här ( bra eftersom det inte är helt trivialt att veta vilka inställningar och diagram man skall använda)

http://hififorum.knaak.dk/Margaux/TMREQ%20Case%20Study.pdf

Ett gratisprogram som jag använder trots att jag har ETF finns här.

http://homepage.ntlworld.com/john.mulcahy/roomeq/index.html
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-06 12:19

bamsefar: är den där micen bra då? det verkar ju inte direkt krylla med micar som duger?

margaux: eq känns inge bra tyvärr...specielllt när jag har ett rum jag kan bygga vad jag vill i :) fast om jag ändå inte får ordning på skiten vet jag ju vem jag ska terrorisera med pm :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-06 12:55

Mikrofonen är helt ok. Är baserade på en Panasonic WM-60 -kapsel och den kan fås kalibrerad. Har själv gjort mätningar i mitt rum med vanliga sinustoner (20-150 Hz) och en RS-mätare (lite modifierad, kostar ca 300-400 kr). Man får då en hyffsad bild av hur rummet påverkar återgivningen. Det är ju inte tal om att kartlägga något med yttersta precision. Det är i första hand rummets bidrag vid lägre frekvenser man kan vilja ha koll på. Är det så att man dras med kraftiga resonanser där vill man kanske kunna dimensionera t.ex. några Helmholtz-absorbenter. Dessvärre kommer de ofta att bli väldigt stora....

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-06 13:20

RogerGustavsson skrev:Mikrofonen är helt ok. Är baserade på en Panasonic WM-60 -kapsel och den kan fås kalibrerad. Har själv gjort mätningar i mitt rum med vanliga sinustoner (20-150 Hz) och en RS-mätare (lite modifierad, kostar ca 300-400 kr). Man får då en hyffsad bild av hur rummet påverkar återgivningen. Det är ju inte tal om att kartlägga något med yttersta precision. Det är i första hand rummets bidrag vid lägre frekvenser man kan vilja ha koll på. Är det så att man dras med kraftiga resonanser där vill man kanske kunna dimensionera t.ex. några Helmholtz-absorbenter. Dessvärre kommer de ofta att bli väldigt stora....

vad är en rs mätare? det är ju inte supernoga...det e ju ingen högtalare som ska mätas...det räcker ju med att få fram dom stora problemen i basen å om det ev finns några högre upp då man fått upp absorbenter och drapperier..

jag skulle gärna köpa mic i sverige om det går, analog vore ju också enklet så man slipper datagormet?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-06 14:07

Titta på www.conrad.se och best-nr 10 06 09-06. Så ser en Radio Shack (RS) 33-2050 ljudnivåmätare ut (fast den säljs här under namnet Voltcraft). Den har ett frekvensområde om 32-8000 Hz, vilket är ett standardiserat mätområde för bullermätare. Man kan enkelt modifiera denna för större omfång och byter man sedan ut mikrofonkapseln till en Panasonic WM-60 (utgången) eller WM-61 (www.svalander.se) blir det ett tillräckligt exakt mätinstrument för det du vill undersöka. Jag har satt en F-kontakt där originalkapseln satt och ansluter mikrofonkapseln via ett stycke antennkabel med en motsvarande kontakt. En CD med lämpliga testtoner kan man fixa själv, sinustoner eller rosa brus i tersoktaver.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-06 14:25

hmm jag har använt en sån där fast en digital i mitt förra rum...

frågan är måste man modda den? jag har förmodligen inga problem under 30hz och över 8000 lär dämpas ganska effektivt (iofs kanske för mycket?)

fanns ju några andra där med lite bättre specs samt som var digitala är dom att föredra? den för 999 såg lite bättre ut också :roll: :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-06 15:52

Varför vill du ha en digital visning? Blir inte noggrannare av det. Möjligen finns det några funktioner i de dyrare varianterna som har mera att göra med bullermätning än akustik, fast de behövs inte i detta fall. Här är det väl tänkt att du vill se ditt rumsbidrag till en rimlig kostnad? Om sedan avvikelsen från absolut nivå är någon decibel hit eller dit är oviktigt. Hur det ser ut vid höga frekvenser är förmodligen inte alls intressant. Å andra sidan kan det tänkas att du får en rejäl resonans vid ca 31 Hz. Mitt rum är 515 cm på längden och den resonans som finns vid 33-34 Hz är inte rolig...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-06 16:34

hehe nä du har säkert rätt :) den är ju grymt billig den där rs mätaren iaf!

fast jag skulle vilja kunna mäta efterklangstid också! frågan är om man då ska köra på den där behringer micen + externt ljudkort med micförstärkare?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-06 16:51

Haakan_W skrev:bra med tips!

men ingen som har några tips på hur jag ska mäta upp rummet?

Tummstock. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-06 16:53

Morello skrev:
Haakan_W skrev:bra med tips!

men ingen som har några tips på hur jag ska mäta upp rummet?

Tummstock. 8)

nu ska du va snäll annars tvingar jag hit dig med alla dina grejer :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-06 17:00

Vill du mäta efterklangstid blir det förstås mera komplicerat. Svante här på forumet har väl ett passande program? Kolla på www.tolvan.com/products. RS-mätaren kan förstås användas som mikrofon och den har utgång som kan kopplas till dator. Mikrofon, förstärkare, ljudkort och mjukvara blir ju stora pengar annars...
Senast redigerad av RogerGustavsson 2005-11-06 17:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-06 17:04

RogerGustavsson skrev:Vill du mäta efterklangstid blir det förstås mera komplicerat. Svante här på forumet har väl ett passande program? RS-mätaren kan förstås användas som mikrofon och den har utgång som kan kopplas till dator. Mikrofon, förstärkare, ljudkort och mjukvara blir ju stora pengar annars...

alltså några tusen kan jag gärna lägga ut för å få ett bra resultat!

ok så om man kopplar den till datorn så används alltså inte den analoga mätaren? men det behövs ingen micförstärkare då eller?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-06 17:12

Mikrofonförstärkaren finns i mätaren och signalen kan tas ut till vilken linjeingång som helst - till datorns linjeingång om du vill. RS-mätaren kommer att fungera som vanligt och ge utslag på sin mätartavla. Man får givetvis ställa in rätt område för mätaren (är samma sak att välja förstärkning i mikrofonförstärkaren). Personligen tror jag inte du ska köpa på dig en massa grejor för att fixa din akustik. Ring hellre en kunnig akustiker, det är förmodligen inte dyrare. Finns några här på forumet... Johan Lindroos, Ingvar Öhman m.fl.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-06 17:14

RogerGustavsson skrev:Mikrofonförstärkaren finns i mätaren och signalen kan tas ut till vilken linjeingång som helst - till datorns linjeingång om du vill. RS-mätaren kommer att fungera som vanligt och ge utslag på sin mätartavla. Man får givetvis ställa in rätt område för mätaren (är samma sak att välja förstärkning i mikrofonförstärkaren). Personligen tror jag inte du ska köpa på dig en massa grejor för att fixa din akustik. Ring hellre en kunnig akustiker, det är förmodligen inte dyrare. Finns några här på forumet... Johan Lindroos, Ingvar Öhman m.fl.

problemet är att jag gillar att göra saker själv :) lite av nöjet är ju att lära sig lite på köpet

återkommer då ja mätt lite :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-06 17:19

Jovisst kan det vara roligt att pyssla lite men lite kunskap bör man nog allt ha också.... Annars tenderar det att bli livstidsprojekt eftersom det ofta ska till en del misstag innan man har lärt sig tillräckligt (refererar till mig själv och några i min omgivning).

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-06 17:27

RogerGustavsson skrev:Jovisst kan det vara roligt att pyssla lite men lite kunskap bör man nog allt ha också.... Annars tenderar det att bli livstidsprojekt eftersom det ofta ska till en del misstag innan man har lärt sig tillräckligt (refererar till mig själv och några i min omgivning).

hehe jo du har garanterat helt rätt! ska pma iö å kolla läget

Nästa

Återgå till Generellt om hifi