Underlig och meningslös studie. I varje fall om syftet med den är att komma 
fram till något nytt. 
Jag tyckte det var rätt så lätt att höra artefakterna och röstade därför på det 
(illaljudande) alternativ där kodningsartefakterna var minst och fick svaret:
Congratulations!
You selected Clip #Y
    Clip #X is encoded at 128kbps : (47,992 votes)    
    Clip #Y is encoded at 320kbps : (43,696 votes)
- - - 
Jag förmodar att de växlar mellan Clip #1 och #2 från gång till gång, men 
när jag röstade var det alltså så. 
(Edit: Har för säkerhetsskäll redigerat om svaren så de som lyssnar skall 
slippa göra det med förutfattade meningar = skall slippa fundera på vad 
som är #1 och #2)
Och vad betyder du detta? 
- - - 
Ja jag kan väl säga såhär, att om jag hade röstat i enlighet med den fråga 
som faktiskt ställdes så skulle jag nästan lika gärna har kunnat rösta på det
andra alternativet. 
Båda lät ju ungefär lika illa och snålkodningsartefakter behöver definitivt inte 
göra att det låter subjektivt sämre, så vad är EGENTLIGEN meningen med 
frågan? 
Jag tyckte inte att det ena lät signifikant sämre än det andra, bara att den 
som jag INTE röstade på lät mycket mer som om den var snålkodad. 
Men framförallt så är ju chansen att jag eller vem som helst skulle rösta på 
#1 istället för #2 sisådär* 50%, även om ingen skillnad alls hade funnits! Så 
studien undersöker ju inte ens om det går att höra skillnad! 
- - - 
Fast det finns en vetenskaplig slutsats man kan dra av studien: Det är inte 
riktigt att människor med stor majoritet föredrar 320 framför 128 på just 
det valda programmaterialet. Om nu någon påstått att någon påstått det. 
 
- - - 
Men om jag får bortse helt ifrån den här studien som, som sagt, kan påstås 
sakna mening (givet att den inte visar något annat än sådant som är välkänt
redan), och får formulera mig lite fritt med avseende på vad man kan säga 
baserat på meningsfullare studier som man kan göra på detta, så kan man 
sluta sig till detta:
1. Det går att visa att man på en hel del programmaterial kan få utslag för en
128 kb/s-snålkodning, med praktiskt taget alla lyssnare dessutom. 
Det undersöker man inte som i studien som det hänvisas till i den här tråden, 
utan det undersöker man med t ex F/E- eller ABX-lyssning. I en sådan kan 
man visa att ENSKILDA individer kan höra skillnad. 
Både F/E- och ABX-jämförelser isolerar "skillnaderna" från preferenserna, och 
det MÅSTE man göra om inte preferenserna skall komma in och potentiellt 
sudda till statistiken katastrofalt illa. 
2. Det går att visa att man på en hel del programmaterial får preferens för 
att inte snålkoda, och att man på annat får statistisk preferens för att snål-
koda! 
Det beror på och det beror på mycket. 
- - -
Sammanfattningsvis är det förnuftigt att undersöka sådana här saker i RÄTT
ORDNING om man saknar de kunskaper som trots allt är rätt så välspridda 
idag (bland dem som alls vet något om saken, folk som tror en massa men 
inte vet har funnit från början, och kommer att finnas även framdeles). 
Och "rätt ordning" är att börja med att undersöka om det finns någon skill-
nad, för det behöver man veta innan man går vidare och försöker beskriva 
skillnaden och kanske också se hur preferenserna fallet. 
Sen när man visat att skillnaden finns (vilket redan är gjort, även om inte just
den här studien visar det) - så kan man ju gå vidare och undersöka vad olika 
människor tycker om skillnaden rent subjektivt (vilket också gjorts, även om 
inte just den här studien gör det) - och när man har gjort det så kan man 
även undersöka vad olika människor tycker om resultatet och vilka uppfatt-
ningar de har om vilka slutsatser man kan dra från det sett från en filosofisk 
synvinkel, från vars och ens alltså. 
Att dra kollektiva slutsatser blir bara fel. Det finns inga som kan dras, som 
inte är så avgränsade att de helt saknar användbarhet. 
- - - 
- - -
Men som läget är just nu så är det (från studien) alltså omöjligt att veta om 
den "ställning" man kan se råder statistiskt för den här studien beror på att 
ingen kan höra skillnad - eller om det beror på att det är ungefär lika vanligt 
att man gillar de artefakter som snålkodningen ställer till med som att man 
ogillar dem. 
Det enda man kan dra slutsatser om är att det statistiskt, med just det valda
programmaterialet, inte är så att majoritetens subjektiva uppfattning är att 
det låter mycket bättre i 320 än i 128. 
- - -
Tur att det har gjorts andra studier! 
 
 
Från dem så VET vi att det finns skillnader (att 128 kb/s är detekterbart på 
mycket) - och för många kan det vara tillräckligt för att välja 320 kb/s eller till 
och med att välja bort förlustbehäftad snålkodning helt om möjligheten finns. 
Man vill ju kanske höra musiken som den var avsedd. Jag vill det, även om jag
rent subjektivt inte nödvändigtvis alla gångertycker att den där färgning som 
snålkodningen ställer till med är illaljudande. 
Det är en fråga för sig helt enkelt. En sekundär fråga. 
- - - 
Med allt detta sagt har jag bara två saker kvar:
1. Inget hindrar att man kan tycka att det är kul att själv lyssna och se vilket
svar man får, och det är ju helt harmlöst att göra det om man förstår vilka 
slutsatser man kan dra av resultatet. Kan DU avgöra det? 
2. Det jag skrev i början av inlägget skall ingen lägga någon vikt vid. Att jag 
valde 320 kb/s och säger mig ha varit rätt så säker på vad som var vad har 
inget vetenskapligt värde. Det kan varje person som svarat som jag svarade
påstå, och finns inga skillnader alls så är det faktiskt sisådär hälften av alla de 
som gör testen... 
 
Vh, iö 
- - - - -
PS. Nu har jag gjort testet 6 gånger, och varje gång valde jag 320 kb/s, och 
jag valde varje gång den som jag tyckte led minst av kodningsartafakter. Jag 
orkar inte göra fler.  
*Jag skrev "sisådär 50%" för när man ber folk ta ställning mellan två identiska 
alternativ så ser man nästan alltid att den ena för en viss övervikt beroende på 
i vilken ordning folk presenterats för dem.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten 
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D 
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).