Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:I got a new pono, she knows how to foxtrot, lope and pace... http://www.youtube.com/watch?v=5_eeUiPTVhM
Jansson skrev:Almen skrev:Du kan ha rätt i allt detta, det är inte ovanligt att CD-utgåvor är dåligt mastrade. Men,
1) Vad är problemet (förutom att CD-skivor kan vara dåligt mastrade)?
2) Hur löser "pono" detta?
Bäste Almen.
Som du kan se skriver jag att jag är OT. Har inte direkt med trådämnet att göra dvs PONO.
---
Nu har du ställt två mycket direkta frågor till mig, så därför gör jag det samma.
1) Tycker inte du att det är ett problem att väldigt många cd-återutgivningar inte låter bättre än vad formatet kan prestera?
2)Varför skulle inte Pono kunna vara en början till något nytt där man faktiskt tar tag i saken?
Thomaz skrev:Jansson skrev:Thomaz skrev:http://www.cbs.com/shows/late_show/video/2284599063/david-letterman-neil-young
Vi vet.
Vad vet vi?
Almen skrev:Jansson skrev:Almen skrev:Du kan ha rätt i allt detta, det är inte ovanligt att CD-utgåvor är dåligt mastrade. Men,
1) Vad är problemet (förutom att CD-skivor kan vara dåligt mastrade)?
2) Hur löser "pono" detta?
Bäste Almen.
Som du kan se skriver jag att jag är OT. Har inte direkt med trådämnet att göra dvs PONO.
---
Nu har du ställt två mycket direkta frågor till mig, så därför gör jag det samma.
1) Tycker inte du att det är ett problem att väldigt många cd-återutgivningar inte låter bättre än vad formatet kan prestera?
Jo.2)Varför skulle inte Pono kunna vara en början till något nytt där man faktiskt tar tag i saken?
Jag tycker bara att NY har varit ute och snurrat så många gånger vad gäller tekniska format så att jag inte tar för givet att det är den heliga Graal som presenterats för oss. Men ingen blir gladare än jag om så skulle vara fallet.
Och eftersom jag inte har en aning om vad det är och hur det funkar så har jag ännu mindre aning om varför det inte skulle kunna funka!När jag frågade hur Pono löser det problemet så var det ingen retorik utan en ärligt ställd fråga efter lite fakta.
farbman skrev:Har dykt upp lite mer info om Pono i dagarna då man dragit igång ett kickstarter projekt för att få till dom sista bitarna för massproduktion.
http://www.ponomusic.com
music4ever skrev:Störtlöjligt att de framför ett nytt format för att presentera musiken "så som det låter i studion". Sluta mastera sönder musiken på CD så är ni där.
music4ever skrev:Störtlöjligt att de framför ett nytt format för att presentera musiken "så som det låter i studion". Sluta mastera sönder musiken på CD så är ni där.
Bill50x skrev:Men just detta känner jag en viss skepsis mot, är det verkligen så att musikerna inte har något att säga till om idag?
PekkaJohansson skrev:Masteringprocessning hör inte hemma i en god utgivning oavsett vilket. Jag talar om risken för att marknaden överöses med alternativa tagningar. Som jag ser det finns det bara en originalmaster och den bör ges ut på konsumentformat utan några som helst förändringar.
“It’s not how luxurious your room is, how good your speakers are or the quality of the acoustic space,” asserts Porcupine Tree’s Steven Wilson. “It’s how well you know what you’re hearing, because if you know what you’re hearing, you can make good-sounding records! Many times I’ve made the mistake of thinking that if I went into a commercial studio with a proper desk and speaker system I would get better results, but I got worse because I had no idea what I was hearing, so I always retreated back to my little box room where I knew exactly how to get results. Anything sounds good in a big studio but the trick is to make it sound good on a shitty system in a shitty room, because that is closer to the way everyone else is going to hear it. If you can do that it will sound good on any system. That’s proved to be the case for me over and over again.”
Bill50x skrev:"Anything sounds good in a big studio but the trick is to make it sound good on a shitty system in a shitty room, because that is closer to the way everyone else is going to hear it."
Det är väl just detta som är ett av problemen. Varför ska man mixa musiken för ett dåligt rum och en dålig återgivare? Vilket incitament får då brukaren att förbättra sin lyssningsmiljö? Detta är givetvis en definitionsfråga, är ett vanligt (vad det nu är) vardagsrum ett "shitty room"? Personligen tycker jag det vore bättre om fonogrammet var neutralt och anpassning till rummet sker med anläggningen.
Tricket är väl snarare att få det låta bra i både kvalificerade anläggningar och i "shitty systems", eller?
/ B
WhereNextColumbus skrev:Jag tycker också att det är lite irriterande med att man anpassar mastringen efter skitanläggningar. Varför ska man anpassa material efter någon som ändå uppenbarligen inte bryr sig om hur det låter? Och varför ska man bry sig om hur det låter om det ändå aldrig kommer låta bra pga av söndermastring?
don’t know about other people but when I’ve mixed I’ve always worked between two or three sets of speakers.
Cal Harris brought that concept to Motown from Western Recorders and Gold Star around 1967. One of the guys I hung out with before I got hired at Motown used to leave the control room and studio doors open and switch back and forth between the 604s in the control room and the A-7-500s out in the studio. Everybody also had a serious hi fi at home we checked our mixes on and lots of studios had a little transmitter so you could listen on a car radio.
NS-10s really need to be considered within this context.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster