Var går gränsen för blindtest?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-03-13 10:01

AndreasArvidsson skrev:
sebatlh skrev:Andreas, du missar poängen. Troligtvis för att jag är otydlig.
Det är repetitionen av samma procedur om och om igen som gör F/E-lyssningarna till vanliga tester utan något egentligt vetenskapligt anspråk.

Efter att ha testat några apparater så skulle en fråga kunna vara. Är den här typen av distnivåer typiskt sett hörbara, vi hörde ju apparat a och b men inte c.

Målet med testet är alltså viktigt för dess vetenskaplighet.

MoLTen har väl konsumentupplysning som mål?

Ah nu är jag med på vad du menar.

Den kunskapen hade vart mycket intressant, men det blir en tämligen komplex studie. Jag vet inte om LTS som förening har som ambition att forska om mänskliga hörseln på den nivån? Att recensera enskilda apparater är betydligt lättare iaf.

Jag förstår dock fortfarande inte hur detta påverkar F/E-lyssnings status som en vetenskaplig metod? Målet med F/E-lyssningen är ju att avgöra hur en apparat färgar ljudet, vilket görs.
Det du vill ha är ju en helt annan studie som iof kan innefatta F/E-lyssning som ett verktyg. En intressant studie, men jag hade nog fortfarande velat läsa om F/E-lyssningar som komplement till mätningar.

Ja det får jag nog säga att de(LTS) har.

Så jag håller helt med dig att om man hade kunnat kartlägga mänskliga hörseln och dess korrelation till mätningar exakt nog så hade F/E-lyssning tillsammans med andra former av lyssning blivit något(men absolut inte helt) överflödiga som utvärderingsverktyg, men tills den dagen att denna studien har utförts och lyckats med sitt mål så är F/E-lyssning det bästa vi har fört att kartlägga en apparat.
Om F/E-lyssning är vetenskap eller inte får var person avgöra för sig själv, men syftet med metoden har aldrig vart att göra något annat än att ge kunskapen om hur en enskild apparat(eller kedja) påverkar ljudet. Att döma den som ovetenskaplig för att den inte besvarar frågor som den inte var tänkt att besvara ser jag som lite besynnerligt.

Nja, jag vill inte ha någon annan typ av studie. Tycker det som skrivs i MoLten är bra. Det är snarare hur man ibland pratar om dessa F/E-tester här som jag tycker blir överdrivet.
Egentligen är inte den där biten där man listar ut hur en apparat låter särskilt vetenskaplig heller. Det görs ju öppet och i grupp. Blindtestdelen kan ju tyvär inte säga något om apparatens färgning, bara ifall det är trovärdigt att den har en hörbar färgning eller inte.

Att döma den som ovetenskaplig är inte riktigt vad jag vill få fram. Jag tycker hela diskussionen om hurvida den är vetenskaplig eller inte är lite eeh fel.
Frågeställningen man har är väl i stil med "Kan man höra den här apparaten och i sådant fall hur låter den?". Det låter som en vardagsfråga av konsumentupplysningstyp. Vetenskapliga frågor brukar vara mer i stil med "Är människans hörsel känslig för fasvridningar av ljudet". Alltså något mer allmängiltigt.
Är en impedansmätning en vetenskaplig mätning eller är det helt enkelt bara en mätning?

Jag tycker det är problematiskt att sätta LTS och dess F/E-tester på en hög pedestal. En F/E-lyssning är ju, enligt vad som skrivits av IÖ, primärt en subjektiv bedömning av en apparat. Den blinda delen är lite av en bonus (men det är väl subjektivt vad man anser vara det primära). Själv tycker jag att det är lite problematiskt att blanda subjektiva omdömen med en statistisk analys som ska trovärdiggöra de subjektiva omdömena. I varje fall så länge man har metoden uppe på den där pedestalen. Det är lätt hänt att man som läsare tar de subjektiva intrycken för sanning då. Precis på samma sätt som när en recensent stödjer sig på någon faktadetalj om en apparat och förklarar att därför låter det si och så, utan att egentligen undersöka det hela.
Men detta är ingen kritik mot LTS verksamhet, utan bara fenomenet att se F/E-lyssningar som helt väsensskilt andra recensioner där objektiva delar (mätningar) blandas med subjektiva (öppna lyssningar). Det är en gråskala där olika recensenter är olika bra på att separera de två och inte dra ogrundade eller förhastade slutsatser kring lyssningsintrycken.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-03-13 10:10

sportbilsentusiasten skrev:
sebatlh skrev:
LTS F/E-lyssningar är på så sätt inte ett dugg vetenskapliga då de inte verkar öka kunskapsnivån. Vetenskap handlar inte bara om att göra mätningar på rätt sätt utan också om att expandera vår kunskap inom ett område.

Jo men det får du väl hålla med om att LTS har ju ökat denna genom att kunna skriva om bra resp mindra bra grejer, eller hur?

Kunskap betyder väl lite olika saker i olika sammanhang. Jag hakade upp mig på det här med vetenskap.
Som forskning betraktat så är LTS verksamhet med F/E-lyssningar rätt värdelös. Med kunskapsläget så menade jag den typen av kunskap man kan formulera teorier kring.
Men som konsumentupplysning så gör LTS bra grejjer helt klart. Framförallt gillar jag att de ligger i framkant med mer objektiva metoder jämfört med normen.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-03-13 10:28

Svante skrev:
sebatlh skrev:Samma sak med kablar. Mät upp kabeln, sen vet man. Blindtest behövs inte.

Hmm, jag undrar, exakt vad vet man menar du? När det gäller kablar alltså.
Jag tänker en högtalarkabel, vilken som helst. Mät resistans, kapacitans, induktans.
Mäter den som en vanlig kabel så är det en vanlig kabel.

Huvudpoängen är att det är inte svart magi utan "enkel" ellära.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-03-13 10:34

sebatlh jag förstår hur du menar och håller delvis med. Det beror lite på vilket synsätt man har. Fast nu kan jag tycka att vilka etiketter man sätter på något är mindre intressant än själva innehållet/resultatet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-03-13 11:01

Svante,
man kan visst ha en F/E-test som grund och gå vidare utifrån.
Eftersom jag aldrig gjort dessa tester så vet jag ju inte utfallet ifrån dem.
Men poängen är ju att det går att jämföra t.ex. 2 olika redan testade apparater för att kontrollera om det finns hörbara skillnader mellan 2 slusteg som driver en viss högtalare, eller 2 försteg mot ett visst slutsteg och högtalare.
Eftersom väldigt få sitter med de odetekterade apparaterna så skulle man kunna få en uppfattning om valfri apparat mot en som man vet skulle kunna vara referens. Jag vill alltså påpeka att jag inte har underkänt resultatet av en F/E-test egentligen utan mera ser det som intressant att kunna veta hur något beter sig i jämförelse. Resultatet blir ju subjektivt men av typen, skillnaden mot en Bryston är inte hörbar i min anläggning för mig, eller kanske det är en stor skillnad men man kanske inte gillar den. Osv.
Eller så testar man ingen Bryston alls som referens för att den helt enkelt är för dyr utan man testar kanske 2 lite enklare receivers mot varandra som skall driva nån viss högtalare.
Jag är alltså inte emot att testa apparater mot varandra då jag anser att man kan lära sig mycket av det också. Jag har gott hopp om att absolut ingen som gör en sådan test får för sig att det måste vara så att den man föredrar är den som inte färgar alls.
Hitills har jag aldrig stött på en person som ens tror att det finns grejor som inte färgar alls.
Vet inte om det blev klarare vad jag menar men hoppas det.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-03-13 11:25

Svante skrev:
PerStromgren skrev:Det åtminstone jag skulle vilja ha, är mätapparater som kan förutsäga vilka apparater som inte detekteras i FE-lyssning! Hur svårt kan de va? :D

Ja det går nog för det mesta. Det finns nog att ladda ner gratis, kanske tom från min hemsida.

...fast önskan är lite knepigt formulerad. Det vore enklare om du önskade en apparat som kan förklara en detektion.

Inte bara knepigt formulerad, dessutom slarvigt...

Jag menar så här.

Ge världen en mätprocedur med mätkriterier som visar om chansen att hifiapparaten kan detekteras i en FE-lyssning är extremt låg eller extremt hög.

Om en sådan mätprocedur finns, kan man speeda upp konsumentupplysningen rejält. Detta givetvis under förutsättning att mätproceduren är mycket snabbare än en FE-lyssning, vilket verkar rimligt att anta.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-03-13 11:47

Det du vill ha finns inte, och kan inte finnas.

Vad det faller på är var i meningen du klämmer in ordet "chansen".

Chans har inte i det sammanhanget att göra. Och man kan aldrig ge
något vetenskapligt svar på chansen när det gäller sådana här frågor,
och därför heller inte veta om den i ett enskilt fall är hög eller låg.

Chans/risk betyder något annat än vad jag tror du tror det betyder.

Jag tror myntet kan trilla ned om du tänker en del på sådana saker
som slump, slantsinglig, populationers egenskapsfördelningar och på
den första vetenskapliga tesen, när du ändå håller på.

sebatlh skrev:
AndreasArvidsson skrev:
sebatlh skrev:Andreas, du missar poängen. Troligtvis för att jag är otydlig.
Det är repetitionen av samma procedur om och om igen som gör F/E-lyssningarna till vanliga tester utan något egentligt vetenskapligt anspråk.

Efter att ha testat några apparater så skulle en fråga kunna vara. Är den här typen av distnivåer typiskt sett hörbara, vi hörde ju apparat a och b men inte c.

Målet med testet är alltså viktigt för dess vetenskaplighet.

MoLTen har väl konsumentupplysning som mål?

Ah nu är jag med på vad du menar.

Den kunskapen hade vart mycket intressant, men det blir en tämligen komplex studie. Jag vet inte om LTS som förening har som ambition att forska om mänskliga hörseln på den nivån? Att recensera enskilda apparater är betydligt lättare iaf.

Jag förstår dock fortfarande inte hur detta påverkar F/E-lyssnings status som en vetenskaplig metod? Målet med F/E-lyssningen är ju att avgöra hur en apparat färgar ljudet, vilket görs.
Det du vill ha är ju en helt annan studie som iof kan innefatta F/E-lyssning som ett verktyg. En intressant studie, men jag hade nog fortfarande velat läsa om F/E-lyssningar som komplement till mätningar.

Ja det får jag nog säga att de(LTS) har.

Så jag håller helt med dig att om man hade kunnat kartlägga mänskliga hörseln och dess korrelation till mätningar exakt nog så hade F/E-lyssning tillsammans med andra former av lyssning blivit något(men absolut inte helt) överflödiga som utvärderingsverktyg, men tills den dagen att denna studien har utförts och lyckats med sitt mål så är F/E-lyssning det bästa vi har fört att kartlägga en apparat.
Om F/E-lyssning är vetenskap eller inte får var person avgöra för sig själv, men syftet med metoden har aldrig vart att göra något annat än att ge kunskapen om hur en enskild apparat(eller kedja) påverkar ljudet. Att döma den som ovetenskaplig för att den inte besvarar frågor som den inte var tänkt att besvara ser jag som lite besynnerligt.

Nja, jag vill inte ha någon annan typ av studie. Tycker det som skrivs i MoLten är bra. Det är snarare hur man ibland pratar om dessa F/E-tester här som jag tycker blir överdrivet.
Egentligen är inte den där biten där man listar ut hur en apparat låter särskilt vetenskaplig heller. Det görs ju öppet och i grupp. Blindtestdelen kan ju tyvär inte säga något om apparatens färgning, bara ifall det är trovärdigt att den har en hörbar färgning eller inte.

Att döma den som ovetenskaplig är inte riktigt vad jag vill få fram. Jag tycker hela diskussionen om hurvida den är vetenskaplig eller inte är lite eeh fel.
Frågeställningen man har är väl i stil med "Kan man höra den här apparaten och i sådant fall hur låter den?". Det låter som en vardagsfråga av konsumentupplysningstyp. Vetenskapliga frågor brukar vara mer i stil med "Är människans hörsel känslig för fasvridningar av ljudet". Alltså något mer allmängiltigt.
Är en impedansmätning en vetenskaplig mätning eller är det helt enkelt bara en mätning?

Jag tycker det är problematiskt att sätta LTS och dess F/E-tester på en hög pedestal. En F/E-lyssning är ju, enligt vad som skrivits av IÖ, primärt en subjektiv bedömning av en apparat. Den blinda delen är lite av en bonus (men det är väl subjektivt vad man anser vara det primära). Själv tycker jag att det är lite problematiskt att blanda subjektiva omdömen med en statistisk analys som ska trovärdiggöra de subjektiva omdömena. I varje fall så länge man har metoden uppe på den där pedestalen. Det är lätt hänt att man som läsare tar de subjektiva intrycken för sanning då. Precis på samma sätt som när en recensent stödjer sig på någon faktadetalj om en apparat och förklarar att därför låter det si och så, utan att egentligen undersöka det hela.
Men detta är ingen kritik mot LTS verksamhet, utan bara fenomenet att se F/E-lyssningar som helt väsensskilt andra recensioner där objektiva delar (mätningar) blandas med subjektiva (öppna lyssningar). Det är en gråskala där olika recensenter är olika bra på att separera de två och inte dra ogrundade eller förhastade slutsatser kring lyssningsintrycken.

Jag ser inte att ni skriver något, i varje fall ingenting objektivt, som står
i motsatsförhållande till varandra.

Men låt mig säga så här - var som är vetenskapligt har inte med proce-
durer att göra. I förekommande fall är den akademiska världen proce-
durisk, men man skall inte blanda ihop akademisk praxis med veten-
skap, det är två helt skilda saker, även om de kan sammanfall ibland.

Att beskriva apparaters påverkan med hjälp av F/E-lyssning går bra att
göra, utan F/E-lyssning så kan man bara beskriva en upplevelse av en
hel anläggning (inklusive fonogrammen), eftersom testobjektet då inte
har isolerats, men om man inte gör själva F/E-lyssningen blindt så är
det svårt att veta om de upplevelser lyssnarna har är verkliga eller om
de är inbillade. Därför måste det ske blindt. Det som man bara inbillat
sig är nämligen omöjligt att koppla konsekvent till F eller E när man
lyssnar blindt.

Om vad är det då som avgöra vad som är vetenskapligt? Jo vilka slut-
satser som man drar. Och slutsatserna är det ju primärt läsarna som
drar - från den information som artiklarna ger.

Så frågan om vetenskap eller icke vetenskap har egentligen mest med
läsarna att göra. Den info som LTS bidrar med är förhoppningsvis både
ackurat och ackurat presenterad (det som står är sant och begripligt)
och den möjliggör därför läsarna att dra vetenskapliga slutsatser, men
till syvende och sist är det varje läsare för sig som utgör skiljelinje, och
på vilken sida mellan den vetenskapliga och en ovetenskaplig tolkning
man hamnar beror på vad man förstår.

Det senare ovetenskapliga tolkningarna är tolkningar som det inte finns
vetenskapligt stöd för. Så om tolkningarna som görs blir vetenskapliga
eller ej beror på om den läsare som gör dem har vetenskaplig skolning
och vetenskapligt förstånd eller ej.

Det som står i MoLt är bara information.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-03-13 12:02

Jag tror de flesta skulle betrakta ett öppet test av nätkablar där skillnaderna beskrivs som stora som ren pseudovetenskap - oavsett vilka slusatser läsaren drar. Experiment som omöjliggör relevanta slutsatser och där resultaten står i strid med vedertagen fysik är att betrakta som gallimathias.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-03-13 12:07

Det tror jag också.

Folk har helt enkelt väldigt dålig koll på vad vetenskap är för något.
De tror att det är någon sorts protokoll för hur man undersöker saker.

I verkligheten är ju det du beskriver bara en händelse från verklig-
heten, den är varken vetenskaplig eller ovetenskaplig, den bara är.

Och från den kan man dra massor av vetenskapliga slutsater, men
troligen inga om kablarna. Därför (om så är fallet) har studien inget
vetenskapligt värde om målet var att lära sig något om kablarna. Men
"utan vetenskapligt värde" är ju inte samma sak som ovetenskaplig.

Det finns ju inget ovetenskapligt i att göra saker utan vetenskapligt
värde och i själva verket kan studier vars vetenskapliga värde är svårt
att bedöma innan man gjort studierna, ibland visa sig vara vägen till
kunskap som hade varit svår att nå på något annat sätt. Den veten-
skapliga vägen är kantad av sådana saker.

Jag tänker på saker som Flemings Penicillin och Perkins Mauveine.

sebatlh skrev:
sebatlh skrev:
LTS F/E-lyssningar är på så sätt inte ett dugg vetenskapliga då de inte verkar öka kunskapsnivån. Vetenskap handlar inte bara om att göra mätningar på rätt sätt utan också om att expandera vår kunskap inom ett område.

Jo men det får du väl hålla med om att LTS har ju ökat denna genom att kunna skriva om bra resp mindra bra grejer, eller hur?

Kunskap betyder väl lite olika saker i olika sammanhang. Jag hakade upp mig på det här med vetenskap.
Som forskning betraktat så är LTS verksamhet med F/E-lyssningar rätt värdelös. Med kunskapsläget så menade jag den typen av kunskap man kan formulera teorier kring.
Men som konsumentupplysning så gör LTS bra grejjer helt klart. Framförallt gillar jag att de ligger i framkant med mer objektiva metoder jämfört med normen.

Jag tycker du har en poäng, och som du skriver har ambitionen aldrig
varit att F/E-lyssningar skall betraktas som vetenskaplig grundforskning.
Däremot ligger det lite sådan bakom. De är studier på apparater och de
skall förstås inte göras ovetenskapligt, men icke ovetenskapligt är nog
ingen vidare synonym till forskning av vetenskapligt värde. ;)

Jag kallar i varje fall hellre det som kommer ut F/E-lyssningar för infor-
mation än för vetenskap.

- - -

Men min ambition när jag började engagera mig i LTS på 80-talet var i
varje fall att i någon grad, inte med F/E-lyssningarna som sådana så
mycket som med resonemangen runt dessa och i många andra artiklar
om musikåtergivning - introducera det vetenskapliga perspektivet.

Att skilja ovetbart från vetbart, och att inte försöka övertyga dem som
som läser artiklarna att "tro" på det de läser, utan hellre bidra med de
verktyg som behövs för att man skall förstå skillnaden mellan vad man
kan veta och vad man bara kan tro något om.

Vh, iö

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-03-13 13:03

phloam skrev:
Blindtest och F/E-lyssning fungerar alltså som en slags vattendelare, en skiljelinje - antingen är du med på det eller inte - mellan två huvudinriktningar inom HiFi som intresseområde som utgörs av de som sätter vetenskapliga värderingar före subjektiva och de som sätter subjektiva värderingar före vetenskapliga.

Eller hur man nu ska uttrycka det kortfattat.

Nu väljer du att försöka skapa en motsättning mellan synsätten som inte finns. Denna skarpa skillnad har inte jag sett.
Det är snarare så att de som förespråkar blindtest, verkar vilja dela in forummedlemmarna i dessa olika fack.
Men av de som diskuterat i tråden har jag inte sett denna skiljelinje alls. (kan ha fel)

Så här tycker jag, hoppas det framgått tidigare:
1. jag utvärderar med olika metoder. Dvs inte "mot" eller "för" någon speciell metod. Alla har för o nackdelar.

2. jag kör massa blindtest regelbundet, mer än många som förespråkar det verkar det som desutom.

3. jag föredrar en annan utvärderingsmetod än F/E, men vill testa F/E utan att ha lyckas komma med ännu. Jag föredrar att testa i min anläggning och göra det som A/B. A/B hos andra funkar och är enklare med åren då man dels är mer trygg i vad man gillar och fått erfarenhet av att testa kopplat till levande musik.

4. Utan att testa kan man ofta direkt höra vad man gillar (även livemusik). Är man osäker kan man leva med grejjerna (långlån) Över lång tid visar det sig om man gillar det man hör

Dvs det finns fler sätt än bara "allt ska vara blint testat med F/E".
Finns inget svart vitt!!!

phloam skrev:
MichaelG, du skiter i vad de med subjektivt grundade värderingar tycker, men här på faktiskt.se så måste du samsas om utrymmet med de som tycker annorlunda. Hur du gör för egen del är din ensak, men i själva debatten förväntar vi oss respekt för alla åsikter och inriktningar.

Som Sportbilsentusiasten sade - oavsett inriktning så kan man hålla en hög nivå på diskussionen.

Ja det är bra med respekt. Jag försöker, lyckas inte alltid

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-03-13 13:36

Nu skriver du att Phloam (som jag inte tror du räknar in bland dem som
förespråkar blindtester) försöker skapa en motsättning som inte finns.

Och sen påstår du att de som förespråkar blindtester verkar vilja dela in
formummedlemmarna på det sättet.

:?

Varför inte nöja sig med att berätta om vad man själv tycker?

Jag tror att nästan alla som har en uppfattning med glädje berättar om
den - själva, men att kanske inte alla uppskattar att du talar för dem.

- - -

Som jag ser det är detta inte en åsiktsfråga alls.

Blindtest är ett medel som står till buds, och det är upp till var och en
att välja om man vill blindtesta eller inte. Men vad som INTE är upp till
var och en är att definiera vilka slutsatser som man kan dra från olika
studier. Att lära sig med om sådana saker, det tror jag är bra för alla*.

Och det skulle definitivt gynna debatten.

Vh, iö

- - - - -

*Men väldigt många har tyvärr rätt så mycket att olära sig innan de har
goda förutsättningar att börja lära sig. Det är svårt att hantera sådant
eftersom det ligger i människans natur att älska sina "kunskaper".

Och att plötsligt inse att det man trodde var kunskaper mest bara är
dumheter, är att i ett slag förlora så mycket - att många hellre blundar
och förtränger den lilla tendens till insikt som "hotade" ens kunskaps-
mängd...

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-03-13 14:11

IngOehman skrev:
*Men väldigt många har tyvärr rätt så mycket att olära sig innan de har
goda förutsättningar att börja lära sig. Det är svårt att hantera sådant
eftersom det ligger i människans natur att älska sina "kunskaper".

Och att plötsligt inse att det man trodde var kunskaper mest bara är
dumheter, är att i ett slag förlora så mycket - att många hellre blundar
och förtränger den lilla tendens till insikt som "hotade" ens kunskaps-
mängd...

Håller med om din syn på detta, men skulle aldrig drista mig att kalla tidigare uppfattning för dumheter.
Falsifiering, eller uppdagade felaktiga antaganden är ju grunden för ny kunskap. Det är så mer vetskap uppstår, så insikt om fel är ju då gott.
För att inse att man har fel får man då ofta anstränga sig för att ta till sig ett nytt synsätt, istället för att envetet gå i försvar för sin egen inställning. Man får träna. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-03-13 14:18

Harryup skrev:Jag ser ingen anledning i att "skita i andra eller deras åsikter" bara för att man tycker olika.
Personligen så ser jag samma typer av påhopp från båda sidor och att det finns personer på båda sidor som avhåller sig ifrån dålig kommunikation.
När det gäller vad som bygger på andras åsikter går ju inte F/E-lyssningarna fria heller. Allt ifrån vad som skall testas till beskrivning av vad man funnit och text ifrån lyssningen öppet.
De enda som har egna åsikter är väl de som testar själva.
Men det är petemeteri tycker jag. Det enda som faktiskt seriöst stör mig är att flera här att en del inte kan skilja på att ha fel och att ljuga. Ljuga och ordet lögn skall man vara väldigt försiktiga med att använda och att anklaga folk för.
Min övertygelse är snarare att folk inte ljuger för då blir man rökt i branschen, det går inte att jobba med firmor där anställda ljuger normalt.
Sen kan firmor ha "fel" produkter eller som en del firmor där man kan köpa ormolja på öppet köp och testa. Mitt råd skulle snarare vara, vill ni rädda folk ifrån det ni anser är ormolja borde ni prata inför nya forumdeltagare på andra forum, här tror jag att nog alla har redan har hört budskapet.

Jag kommer inte skita i vad folk skriver här eftersom det är ett forum, däremot kommer jag inte köpa alla objektiva sanningar som presenteras eftersom de också många ggr bygger på subjektiva åsikter som genom att repeteras kan ge sken av att vara objektiva.

mvh/Harryup

Bra skrivet.
Man ska undvika att bygga upp en "vi mot dom" mentalitet.
Att använda onödigt starka ord som ljuga, skapar lätt en sådan...

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-03-13 14:22

+1 på MichaelGs inlägg. Den pekar på det basala problemet i kommunikation dvs att vi alla tolkar något enligt vår egen referensram och vi inte vet hur den andre resonerar bara baserat på det som sagts. Hos vissa verkar behovet av att pressa in andra människor i fack när det gäller åsikter och egenskaper vara väldigt stort. Människor verkar behöva sorteras i grupper, gärna lite "vi och dem". Ner med dem i olika lådor så blir världen förklarlig. Det tycker jag är en lite obehaglig egenskap. Tyvärr verkar alla människor besitta den fast i olika grad.

Här är det till synes triviala beslut som leder till stora tillskrivanden av egenskaper. Exemplen är ändå från verkliga livet och då är det ju etter värre här inne.
Försök bara vara öppna och tillskriv inte andra människor åsikter, speciellt inte baserat på vad de skriver på ett forum med dess ännu mer begränsande kommunikation av nyanser.

Att konstruera ett test som avslöjar hur "bra" en apparat är omöjligt om man inte hittar ett gäng exklusiva parametrar som direkt korrelerar till upplevt välljud.
Det som är framkomligt är att undersöka vilka fel som är detekterbara. Kvantifiera hörbarheten på fel och vilka parametrar/test som korrelerar med dessa. När man inte längre har en detekterbarhet på fel så kommer man inte längre. Det enda man kan anta är att fortsatt minimering av dessa parametrar kanske gör upplevelsen bättre men det är inte alls säkert.

Enda möjligheten att avgöra hur "bra" något är att göra blindtester med avseende på preferens. Problemet är att resultatet testar uppställningen som den var där och då och ger resultat som inte är generaliserbara för fem öre. Möjligtvis om jag råkar ha en exakt likadan uppställning och liknande rum. Tycker sådana tester är meningslösa för informationen man får ut av dem är inte användbar.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-03-13 14:29

Angående MichaelG och PappaBas inlägg...

Bild

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-03-13 16:05

AndreasArvidsson skrev: Fast nu kan jag tycka att vilka etiketter man sätter på något är mindre intressant än själva innehållet/resultatet.

ja,
och detsamma gäller val av utvärderingsmetod imho :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-03-13 16:06

PappaBas, skulle du kunna förtydliga detta?
"Enda möjligheten att avgöra hur "bra" något är att göra blindtester med avseende på preferens. Problemet är att resultatet testar uppställningen som den var där och då och ger resultat som inte är generaliserbara för fem öre. Möjligtvis om jag råkar ha en exakt likadan uppställning och liknande rum. Tycker sådana tester är meningslösa för informationen man får ut av dem är inte användbar."

Menar du att resultatet utifrån en F/E-test alltid är generellt gällande?
I så fall finns det några omständigheter då det kanske inte är det? Har du i så fall sett det presenterat någonstans?

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-03-13 16:13

IngOehman skrev:Nu skriver du att Phloam (som jag inte tror du räknar in bland dem som
förespråkar blindtester) försöker skapa en motsättning som inte finns.

Och sen påstår du att de som förespråkar blindtester verkar vilja dela in
formummedlemmarna på det sättet.

:?

Varför inte nöja sig med att berätta om vad man själv tycker?

Tusan också, det har du rätt i!
Klumpigt av mig :oops:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-03-13 16:26

AndreasArvidsson skrev: Fast nu kan jag tycka att vilka etiketter man sätter på något är mindre intressant än själva innehållet/resultatet.

ja,
och detsamma gäller val av utvärderingsmetod imho :D

Ja utan tvekan. Vad man väljer spelar ingen roll så länge man får bra resultat, men väljer man fel metoder(för fel syfte) så får man sällan bra resultat ;)

Jag har dessutom inte sagt att någon metod skulle vara dålig i sig, men de slutsatser som vissa felaktigt(enligt mig) drar från dem kan jag ha något att säga till om.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-03-13 17:09

Harryup skrev:PappaBas, skulle du kunna förtydliga detta?
"Enda möjligheten att avgöra hur "bra" något är att göra blindtester med avseende på preferens. Problemet är att resultatet testar uppställningen som den var där och då och ger resultat som inte är generaliserbara för fem öre. Möjligtvis om jag råkar ha en exakt likadan uppställning och liknande rum. Tycker sådana tester är meningslösa för informationen man får ut av dem är inte användbar."

I så fall finns det några omständigheter då det kanske inte är det? Har du i så fall sett det presenterat någonstans?

Mvh/Harryup

Testet säger ju bara om det fanns en hörbarhet, det är inte säkert att det finns en hörbarhet i alla uppställningar men sannolikheten för det är väl rimligt stor med tanke på konstlastens utformning.
Resultatet är alltså rimligt extrapolerbart.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-03-13 18:32

PappaBas skrev:

Mvh/Harryup

Testet säger ju bara om det fanns en hörbarhet, det är inte säkert att det finns en hörbarhet i alla uppställningar men sannolikheten för det är väl rimligt stor med tanke på konstlastens utformning.

Det är ju inget bevisat utan en gissning. Hur vet man att det inte är lika meningslös information om man inte ens sätter upp t.ex. 2 olika förstärkare som under konstlasten varit lika lite eller inte alls detekterbara.
Jag kan förstås att man hoppas på att det är ett generellt resultat men har det funnits ens tester där man försöker bevisa att hörbarheten är lika låg i flera kombinationer. Jag kan också tycka att det vore bra om det är så men skall det nu vara vetenskapligt så ser jag inte hur man kan dra den slutsatsen utan att försöka att bevisa att skillnaderna mellan i vart fall ett par olika steg bevaras i några olika kombinationer.
Tycker det verkar som att vi har en ganska lika syn på testen förrutom jag inte tar för givet att saker som inte testats skall gälla.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-03-13 19:22

PappaBas skrev:

Mvh/Harryup

Vad jag förstår så är konstlasten lite svårare än vad man kan förvänta från en "medianhögis". Därför kanske högisar med "lättare" last inte alls gör att en stärkare
som detekterats i F/E-lyssning påverkar ljudet hörbart i ett flertal "uppställningar" . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-03-13 19:30

Laila skrev:
PappaBas skrev:

Mvh/Harryup

Vad jag förstår så är konstlasten lite svårare än vad man kan förvänta från en "medianhögis". Därför kanske högisar med "lättare" last inte alls gör att en stärkare
som detekterats i F/E-lyssning påverkar ljudet hörbart i ett flertal "uppställningar" . . . typ.

Precis, det är väl en avvägning de gjort? För lätt eller för svårt kan ju ställa till det. Men jag tycker det vore rimligast att anta en relativt svår last (men inte orealistisk) för då täcker man ju in så mycket av möjliga kombinationer som möjligt.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-03-13 19:36

Harryup skrev:.....
Det är ju inget bevisat utan en gissning. Hur vet man att det inte är lika meningslös information om man inte ens sätter upp t.ex. 2 olika förstärkare som under konstlasten varit lika lite eller inte alls detekterbara. .....
mvh/Harryup

Nu är väl saken den att man enbart, så vitt jag vet, endast funnit en förstärkare som inte kunnat detekterats . . . vidare hur avgör man att två olika förstärkare varit lika lite detekterbara . . . typ ? Du får nog vänta tills man funnit åtminstone en stärkare till som inte kunnat detekterats innan dina önskemål, kanske delvis, överhuvudtaget kan vara möjliga att realisera.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-03-13 19:37

PappaBas skrev:
Laila skrev:
PappaBas skrev:

Mvh/Harryup

Precis, det är väl en avvägning de gjort? För lätt eller för svårt kan ju ställa till det. Men jag tycker det vore rimligast att anta en relativt svår last (men inte orealistisk) för då täcker man ju in så mycket av möjliga kombinationer som möjligt.

Jo, . . . typ :)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-03-13 19:40

Harryup skrev:
PappaBas skrev:

Mvh/Harryup

Det är ju inget bevisat utan en gissning. Hur vet man att det inte är lika meningslös information om man inte ens sätter upp t.ex. 2 olika förstärkare som under konstlasten varit lika lite eller inte alls detekterbara.
Jag kan förstås att man hoppas på att det är ett generellt resultat men har det funnits ens tester där man försöker bevisa att hörbarheten är lika låg i flera kombinationer. Jag kan också tycka att det vore bra om det är så men skall det nu vara vetenskapligt så ser jag inte hur man kan dra den slutsatsen utan att försöka att bevisa att skillnaderna mellan i vart fall ett par olika steg bevaras i några olika kombinationer.
Tycker det verkar som att vi har en ganska lika syn på testen förrutom jag inte tar för givet att saker som inte testats skall gälla.

mvh/Harryup

Nä man kan inte bevisa det men man kan anta med någon slags konfidens grundat på hur komponenter interagerar och resultat av olika mätningar?
Om något klarar en hyffsat svår konstlast eller på annat sätt inte finnes färga ljudet så är chansen rimligt stor att den inte färgar med andra komponenter givet att dessa inte är gravt felkonstruerade eller beteer sig på ett väldigt icke representativt sätt.

Jag har lite svårt att förstå vad det är du egentligen menar? Som jag ser det så är det inte en dålig metod alls men den ger den information den ger.
Idealt hade man ju velat ha testen "Hur låter det hemma hos mig med min anläggning på allt mitt material" men det är ju liksom omöjligt? Eller hur tänker du?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-03-13 19:58

PappaBas skrev:Idealt hade man ju velat ha testen "Hur låter det hemma hos mig med min anläggning på allt mitt material" men det är ju liksom omöjligt? Eller hur tänker du?

Precis, och därför så skulle jag vilja se en annan vinkel på hur man kan testa apparater som A/B/X och inte F/E men ändå dra nytta av resultatet ifrån en F/E. Jag har ingen anledning att tro att inte F/E kan sålla bort massor som inte är tillräckligt bra, men blir det objektiva sanningar ur en F/E-när allt utom en Bryston (om det nu är så) har detekterats? Min poäng är att försöka ta stöd i hur t.ex. en Bryston med tillhörande försteg drivandes t.ex. ett par OA-52 kanske inte alls utklassar en bra receiver, eller också kanske dom gör det. Medans på t.ex. Quad ESL-63 har kanske inte receivern en suck. Den infon skulle ju vara möjlig att testa hemma och inte bara vara hänvisad till tester som kommer 4ggr per år. Hur många på Faktiskt har en Bryston hemma? Är det fler än 5? Är det givet att det är dom som har det bästa ljudet hemma? Eftersom större högtalare inte verkar testas fast "man" tycker högtalare ihop med rummet är viktigast så får jag inte ihop det riktigt.
Varför denna tyngd på att hitta en odektekterbar förstärkare då få köper den och andra delar anses av de flesta vara väsentligt viktigare?
Så personligen så ser jag bara ett utfall ur F/E som är objektivt, och det är odekterbar, så fort en apparat är detekterad så kan man läsa subjektiva rapporter om hur den "låter". Så objektivt kontra subjektivt gäller för mig inte F/E utan endast utfallet Bryston.

mvh/harryup

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2014-03-13 20:20

Men en detektering är ju också objektiv. Det är ju bara beskrivningen av färgningen som är subjektiv.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-03-13 20:57

Komorok skrev:Men en detektering är ju också objektiv. Det är ju bara beskrivningen av färgningen som är subjektiv.

Ja, så är det.
Men att bara få svart eller vitt som svar utifrån en test och utfallet är att av allt man testar så är det bara en endaste gång som det blev vitt. Så då blir ju huvuddelen egentligen subjektiv. Man vill säkert veta något mer om apparaten under test än att den förmodligen låter som 99% andra apparater i synnerhet om det inte är så.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-03-13 20:59

Till och med en tråd om hur ofta man bör eller inte bör ta upp blindtest förvandlas till en ren blindtesttråd :D

Kan vi alla helt enkelt vara överens om att bara använda orden Blindtest och F/E-lyssning med stor eftertanke och bara då det absolut är nödvändigt, eftersom ämnet i fråga uppenbarligen är förhäxat och uppslukar varje tråd där det tas upp? :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi