Reparera trasigt element, eller köpa nytt?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cinder

Reparera trasigt element, eller köpa nytt?

Inläggav Cinder » 2014-03-14 00:49

Jag har ett par KEF Cresta 30 idag, som tjejens katt lyckades välta så att ena högtalarelementet (subwoofern) gick sönder. Den svarta plastramen som håller i magneten och det på baksidan gick alltså av och det finns några små märken i konen.

Var då till en plastlagare här i stan, han tittade på det och konstaterade att det är glasfiberarmerad plast och därmed äckligt dyrt att laga i relation till vad jag betalade för högtalarna till att börja med.

Har någon här erfarenhet av att ändå lyckas laga nåt sånt här?
Alternativt undrar jag var man kan tänkas köpa reservelement till dessa högtalare?

Till råga på moset hittade jag redan förra veckan ett par element från england till högtalarna - ej original, orkar dock inte bry mig för dessa - men tro fan att skiten har 2mm för stor diameter och inte passar i hålet för elementet.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-03-14 11:59

Kanske KEF själva har ett element på lager?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Reparera trasigt element, eller köpa nytt?

Inläggav Perfector » 2014-04-20 23:56

Cinder skrev:Jag har ett par KEF Cresta 30 idag, som tjejens katt lyckades välta så att ena högtalarelementet (subwoofern) gick sönder. Den svarta plastramen som håller i magneten och det på baksidan gick alltså av och det finns några små märken i konen.

Var då till en plastlagare här i stan, han tittade på det och konstaterade att det är glasfiberarmerad plast och därmed äckligt dyrt att laga i relation till vad jag betalade för högtalarna till att börja med.

Har någon här erfarenhet av att ändå lyckas laga nåt sånt här?
Alternativt undrar jag var man kan tänkas köpa reservelement till dessa högtalare?

Till råga på moset hittade jag redan förra veckan ett par element från england till högtalarna - ej original, orkar dock inte bry mig för dessa - men tro fan att skiten har 2mm för stor diameter och inte passar i hålet för elementet.
vad sitter det för bas i dom?
Har en del på kef's hemsida
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2014-04-21 12:21

Tack för hjälpen, har redan beställt ett nytt element, så får helt enkelt se när det dyker upp och om det passar (ska vara original) :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-21 12:22

Cinder skrev:Tack för hjälpen, har redan beställt ett nytt element, så får helt enkelt se när det dyker upp och om det passar (ska vara original) :)

:-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Återgå till DIY-forum